محبوب ترین موتورسیکلت های ب ام و در سبک ادونچر

موتورسیکلت های ب ام و ادونچر
موتورسیکلت های ب ام و ادونچر

کمپانی ب ام و به طور تخصصی در سبک موتورسیکلت های ادونچر با سری GS در طول سالیان دراز فعالیت کرده، که توانسته است در بارها با مدل های گوناگون، علاقه مندان به این سبک را به وجد آورد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

تداوم موفقیت در طول سالیان طولانی و رقابت با حریفان قدرتمند یک اقدام به شدت دشوار و چالش برانگیز است، اما ب ام و توانسته با مدل های مختلف از سری GS این جایگاه را حفظ کند. اولین موتورسیکلت ادونچر به نام R80 G/S در سال ۱۹۸۰ معرفی شد و یک سبک جدید در دنیای موتورسیکلت‌ ها را ایجاد کرد که صنعت موتورسیکلت‌ سازی را متحول کرد و به قدری موفق بود که سبب شد هر سازنده دیگری مجبور شود موتورسیکلت‌های ماجراجویی خود را برای رقابت عرضه کند. با این حال، ب ام و همیشه یک قدم جلوتر بوده و تا امروز محبوب‌ترین موتورسیکلت های ادونچر را در بازار عرضه کرده است. در ادامه مقاله، چند مدل GS که به ب ام و کمک کرده است تا این برتری را حفظ کند، معرفی کرده ایم.

ب ام و R80 G/S – ۱۹۸۰

موتورسیکلت های ب ام و ادونچر
موتورسیکلت های ب ام و ادونچر

اولین موتورسیکلت ب ام و در این سبک از یک پیشرانه دو سیلندر باکسر ۸۰۰ سی سی بهره می برد که بر یک شاسی R65 نصب شده بود، سیستم تعلیق این مدل تقویت شده بود و چرخ جلو سایز ۲۱ اینچی داشت. نام آن از آلمانی Gelande/Straße گرفته شده است که به معنای «خاکی/جاده» است و هدف آن را به خوبی توصیف می‌کند. ب ام و درک کرد که اهمیت مسابقات موتوراسپرت برای به دست آوردن توجه عمومی به موتورسیکلت بسیار مهم است و یک R80 G/S با شرکت در این مسابقات در سال‌های ۱۹۸۱، ۱۹۸۳، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ رالی پاریس-داکار را برد.

ب ام و R 1150 GS – ۱۹۹۹

موتورسیکلت های ب ام و ادونچر
موتورسیکلت های ب ام و ادونچر

مدل اصلی R80 G/S به R100 G/S و سپس R1100 GS ارتقا یافت، اما ورود R1150 GS نشانگر ظهور نسل اول مدل‌های ادونچر بود. این مدل با پیشرانه به ظرفیت ۱,۱۳۰ سی سی با دو سوزن پرتاب سوخت برای کمک به کاهش آلودگی هوا و با استفاده از یک جعبه‌دنده شش سرعته جدید، بهبود یافته بود. در سال ۲۰۰۱، مدل R1150 GS Adventure معرفی شد که دارای یک مخزن سوخت ۳۰ لیتری بود، همچنین این مدل توسط ایوان مک‌گرگور و چارلی، دو نفر از جهان گردان بزرگ دنیا که با موتورسیکلت سفر می کردند، به عنوان وسیله نقلیه‌شان برای سفر Long Way Round به اطراف جهان از لندن تا نیویورک انتخاب شد.

ب ام و F 650 GS – ۲۰۰۰

موتورسیکلت های ب ام و ادونچر
موتورسیکلت های ب ام و ادونچر

در سال ۲۰۰۸، ب ام و یک موتورسیکلت با پیشرانه دو سیلندر خطی، با نام F 650 GS عرضه کرد، اما قبلاً ب ام و یک مدل ادونچر F 650 GS را تولید کرده بود، که این مدل برخلاف نسخه بعدی، دارای موتوری با ظرفیت ۶۵۴ سی سی تک سیلندر بود که توسط متخصصان موتور Rotax تولید شده بود. F 650 با همکاری ب ام و کمپانی Aprilia طراحی شده بود و توسط Aprilia در ایتالیا تولید می‌شد، اگر چه در زمان عرضه مدل F 650 GS دوسیلندر، تولید به آلمان منتقل شد و این اولین موتورسیکلت ب ام و بود که قدرت موتور با زنجیر به چرخ عقب منتقل می کرد.

ب ام و HP2 Enduro – ۲۰۰۵

موتورسیکلت های ب ام و ادونچر
موتورسیکلت های ب ام و ادونچر

مدل HP2 Enduro (HP برای High Performance) در واقع برپایه موتورسیکلت مدل R1200 GS طراحی شده بود، اگرچه به طور دقیق به عنوان یک مدل GS شناخته نمی‌شود، اما در سبک ادونچر بسیار طرف‌دار دارد. در واقع، ب ام و با طراحی این مدل، سعی در ساخت یک موتور دیزل را با ظرفیت بزرگ برای استفاده در جاده های کوهستانی داشت، که دارای شاسی فولادی لوله‌ای بود. این مدل مشخصات توان مشابهی با R1200 GS داشت، اما ۲۵ کیلوگرم سبک‌تر بود.

ب ام و R 1200 GS – ۲۰۰۵

موتورسیکلت های ب ام و ادونچر
موتورسیکلت های ب ام و ادونچر

فیس لیفت و آپدیت های موتور که در مدل R1150 GS انجام شد باعث تولید مدل R1200 GS شد، وزن این مدل ۳۰ کیلوگرم نسبت به نسخه قبلی سبک تر بود و توان آن ۱۹ درصد بیش تر شد و به ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۰ نیوتن متر گشتاور رسید. این موتورسیکلت از سوی ب ام و هفت سال تولید شد و در طول این سالیان به‌روزرسانی های دیگری برای آن صورت پذیرفت، از جمله سیستم ترمز ABS، تنظیمات الکترونیکی سیستم تعلیق و سیستم کنترل چرخش خود ب ام و. در آن زمان، ب ام و GS به عنوان موتورسیکلت ادونچر بسیار محبوب در جهان به شهرت رسید و با بیش از یک سوم کل فروش موتورسیکلت های ب ام و در سراسر جهان با حدود ۳۰,۰۰۰ دستگاه رکورد جدیدی را برای این برند ثبت کرد.

ب ام و  R 1200 GS LC – ۲۰۱۳

موتورسیکلت های ب ام و ادونچر
موتورسیکلت های ب ام و ادونچر

در آن زمان، KTM با مدل‌های ادونچر خود، ۱۰۹۰ و ۱۱۹۰، با موفقیت و محبوبیت حداکثری در حال رشد جهانی بود. پیشرانه LC8 شرکت KTM در مقایسه با پیشرانه باکسر ب ام و، قدرت بیش تری داشت، که همین موضوع علل توجه عموم به موتورهای کی تی ام شده بود. همچنین، از طرفی، قوانین آلایندگی، شرایط سخت گیرانه تری را در نظر گفته بود، که این عوامل باعث شد ب ام و مدل جدیدی را در سال ۲۰۱۳ معرفی کند. ب ام و این بار با استفاده از سیستم خنک کاری آب برای سرسیلندرهای پیشرانه موتور خود توانست ۱۵ اسب بخار به قدرت پیشرانه اضافه کند و در نهایت، توانی معادل ۱۲۳ اسب بخار را از پیشرانه دریافت کند. در طول عمر تولید مدل R 1200 GS LC، به طور مداوم به‌روزرسانی هایی برای این مدل صورت گرفت، از جمله سیستم ترمز ABS بهبودیافته و سیستم تعویض سریع دنده.

ب ام و R 1250 GS – ۲۰۱۹

موتورسیکلت های ب ام و ادونچر
موتورسیکلت های ب ام و ادونچر

رقابت میان دو برند محبوب موتورسیکلت سازی در سبک ادونچر، BMW و KTM، در سال های اخیر بسیار نزدیک بوده است، کی تی ام با مدل‌های ماجراجویی ۱۲۹۰ خود با ۱۶۰ اسب بخار قدرت، در سال های اخیر توانست تا حدودی مچ ب ام و را بخواباند. همچنین، مقررات آلایندگی به طور مداوم دشوارتر می‌شدند و موتورسیکلت های ب ام و پاسخ‌گوی این نیازها نبودند، بنابراین مثل شرایط گذشته، ب ام و دوباره مجبور به معرفی یک مدل جدید با کد R 1250 GS شد. ب ام و برای اولین بار، از سیستم سوپاپ متغیر برای افزایش توان و کاهش دمای موتور در این موتورسیکلت استفاده کرد، که هم توان بالایی در دو موتورهای پایین و هم قدرت در سرعت های بالا را فراهم می‌کرد. با توانی حدود ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور، ب ام و R1250 GS همچنان هم یک موتورسیکلت بزرگ و سنگین در سبک ادونچر است، اما با مهندسی و طراحی ب ام و این موتورسیکلت با توجه به حجم و ابعاد بزرگ خود در جاده های خاکی و ناهموار بسیار فرمان پذیر و راحت است.

۳.۶ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.