کیفیت هایما S5 چگونه است؟

خط تولید انبوه هایما اس 5 به بهره برداری رسید
بالاخره بعد از ماه ها تولید هایما S5، شرکت “بازرسی کیفیت و استاندارد ایران” به سراغ این کراس اوور چینی ایران خودرو رفت و حال چند وقتی است که شاهد حضور آن در جدول کیفی خودروها هستیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

هایما S5 دومین کراس اوور چینی ایران خودرو به حساب می آید که با پیشرانه ای متفاوت از اکثر بازارهای جهانی، سال گذشته به خط تولید ایران خودرو خراسان آمد و تولید آن نیز برای رقابت با کراس اوورهای جمع و جور بازار ایران آغاز شد. این خودرو به پیشرانه ی ۱٫۵ لیتری توربو ۱۶۱ اسب بخار و ۲۲۳ نیوتن متر گشتاور مجهز است و جعبه دنده ی اتوماتیک CVT توان آن را به چرخ های جلو می رساند.
در بحث ایمنی، امکانات و برخی فناوری ها، هایما S5 تا حدی پیشرفته تر از برخی محصولات دیگر ایران خودرو است و حتی می تواند گاهی از نگاه مشتریان فراتر از هایما S7 توربو قرار بگیرد. اما با حضور این خودرو در نمایشگاه های خودروی مختلف، مشخص بود که کیفیت S5 تا حدی کمتر از هایما S7 توربو است و وقتی خودرویی چون هاوال H2 به مرحله ی تولید رسید، مشخص گردید که هایما S5 توربو، برای رقابت در بحث کیفی مشکلات نه چندان کمی را با رقیب چینی اش دارد.
حال با انتشار جدول کیفی ماه های اخیر، مشخص است که حدس و گمان های مختلف در خصوص کیفیت هایما S5 اشتباه نبوده و این خودرو جایگاه آنچنان مناسبی را در میان رقبای خود ندارد. کراس اوور جمع و جور هایما که در ایران خودرو خراسان تولید می شود در دومین سطح قیمتی ISQI برای بررسی های کیفی قرار می گیرد. حال شاهد آن هستیم که هایما S5 توربو با وجود داشتن سه ستاره ی کیفی آنچنان جایگاه خوبی را در میان رقبا ندارد و در بحث کیفیت رده ی قیمتی خود، دومین خودرویی است که کمترین کیفیت را در سطح دوم قیمتی دارد. هاوال H2 که به عنوان با کیفیتترین چینی سطح دوم قیمتی شناخته می شود، چهار ستاره ی کیفی را دریافت کرده و یکی از اصلی ترین رقبای هایما S5 توربو شناخته می شود. اما با توجه به شرایط امروز و مباحث تولید خودرو، بعید است که از این پش رقابت هاوال H2 با سایر رقبای چینی در بازار ایران ادامه داشته باشد.


بر اساس آخرین گزارش ISQI برای کیفیت خودروهای تولیدی در دی ماه ۱۳۹۷، هایما S7، چری تیگو ۵، جک S5، جک S3 و هایما S5 با سطح کیفی سه ستاره تولید شده اند و به همین ترتیب میزان کیفیت آن ها در بخش سه ستاره ها با هم تفاوت دارد. نکته ی جالب اینجاست که با وجود سه ستاره بودن هایما S5 و اکثر رقبای دیگر، باز هم این خودرو پایینترین سطح کیفی را در این بخش داشته و بدیهی است که باید ایران خودرو برای بهبود کیفیت آن اقداماتی را انجام دهد. البته که از نظر کارشناسان خودرو، سه ستاره ی کیفی برای خودروهای تولید داخل نشانه ی بی کیفیتی نیست و در اصل خودروی مورد نظر را در سطحی قابل قبول نشان می دهد. اما بدیهی است که با افزایش دقت در تولید، می توان یک خودروی چینی را به سطح ۴ ستاره ی کیفی هم رساند.
لازم به ذکر است که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تست های مختلفی را برای سنجش کیفیت خودروها انجام می دهد. در گذشته امتیاز هر خودرو در تست های مختلف قابل اطلاع رسانی در رسانه ها بود. اما مدتی است که ISQI تمایل ندارد تا جزئیات تست های کیفی در اختیار رسانه ها و مشتریان قرار بگیرد و تنها با اعلام ستاره ی کیفی، خودروها را دسته بندی می کند. اما بدیهی است که در صورت انتشار جزئیات تست ها و امتیار هر خودرو در بخش های مختلف، مشخص می شود که برتری و ضعف هر خودرو به کدام بخش کیفی و فنی باز می گردد.
با بی کیفیت ترین خودروها در هر رده آشنا شوید
پایگاه خبری اسب بخار

۴ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.