مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

دو قلوها همیشه شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. در صنعت خودروسازی به واسطه صرفه جویی شرکت ها در طراحی و تولید محصولاتشان، به وفور می توان دو قلو های خودرویی را دید که شاید همچون دوقلو های انسانی همسان، کاملا شبیه به یکدیگر نباشند، اما بر خلاف ظاهر متفاوتشان، باطن یکسانی با یکدیگر دارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش وبلاگ خودروچی، دو شرکت هیوندای و کیا از جمله خودروسازانی هستند که به تولید دو قلو های خودرویی، عادت کرده اند. اگرچه که هر یک از این دو خودروساز کره ای، محصولات متمایز و منحصر به خود را نیز دارند، اما تعداد محصولات دو قلوهای آنها، معمولا بیشتر است. یکی از پلت فرم های مشترک بین هیوندای و کیا، پلت فرم سگمنت B آنهاست که در هیوندای به اکسنت (همان ورنا) و در کیا به ریو ختم می شود. در بازار کشور ما هم، هر از گاهی این دو در برابر یکدیگر قرار می گیرند. یکی از بازه های زمانی که این دو قلوهای کره ای به رقابت در ایران پرداختند، سالهای تولید ریو در سایپا و ورنا در کرمان موتور بود. در آن دوران، اگرچه ورنا به علت برخورداری از امکانات بیشتر، قیمت بالاتری داشت و عملا از بازه رقابت با ریو خارج شده بود، اما اکنون بعد از توقف تولید هر دو و در بازار دست دوم ها، اختلاف قیمتی کمی بین آنها به چشم می خورد. هر چند که باز هم ورنا دست بالاتر خود را حفظ کرده است.

حتما ببینید: ویدیو تست و بررسی کیا ریو

حتما ببینید: ویدیو تست و بررسی هیوندای ورنا

طراحی ظاهری

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

با وجود یکسان بودن پلت فرم، سبک طراحی متفاوتی در هر یک از آنها دنبال شده است. در طراحی ورنا، با یک اتومبیل خانوادگی کاملا معمولی طرف هستیم. اثری از جذابیت در آن دیده نمی شود. اما ریو می خواهد که اندکی متفاوت تر به نظر برسد. طراحی ریو ممکن است به مذاق جوانان هم خوش بیاید. ورنا در نمای جلو با چراغ هایی تقریبا گرد، جلو پنجره ساده با شبکه مشکی و یک سپر کاملا معمولی با دو پروژکتور دایره ای، چهره ای آرام و مهربان از خود به نمایش می گذارد. چهره ای که شاید هیچ گاه وسوسه انگیز نباشد.

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

ریو در نمای جلو بر خلاف وقار و آرامی ورنا، دوست دارد که خشن به نظر برسد. بسیاری از افراد معتقدند که کیا چهره ریو را از هوندا سیویک دهه نودی کپی برداری کرده است. شباهت به هوندا در سبک طراحی چراغ ها و جلو پنجره، موج می زند. گرافیک کریستالی چراغ های ریو نسبت به بسیاری از همرده های ایرانی اش در آن سالها، زیباتر بود. جلو پنجره ریو کوچکتر از ورنا است. متاسفانه در مدل های مونتاژ سایپا، جای مه شکن های جلو با درپوش پلاستیکی پر شده است. خطوط روی کاپوت ریو جذابتر از ورنا به نظر می رسند.

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا
مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

در نمای کناری، ورنا یک سدان کلاسیک با چهار چوب سنتی جعبه ای است. طراحی درها، گلگیرها و آینه ها، قدیمی بودن خودرو را گوشزد می کند و هیچ نکته خاصی را هم در بر نمی گیرد. قالپاق های ۱۴٫۰ اینچی ورنا هم در کمال سادگی طراحی شده اند. اوضاع در ریو نیز به همین ترتیب است. البته سبک طراحی پنجره ها اندکی اسپرت تر به نظر می رسد. آینه ها و دستگیره درها به رنگ مشکی براق در آمده اند. طراحان ریو ترجیح داده اند که زه پلاستیکی روی درها را به کل، حذف کنند. قالپاق های ریو هم شباهت بیشتری به رینگ آلومینیومی دارند.

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

در نمای عقب، باز هم ورنا کسل کننده ظاهر می شود. گرافیک چراغ های عمودی عقب شاید تنها زیبایی این بخش باشد. اما ناپسند ترین المان در عقب ورنا، چراغ مه شکن مستطیل شکلی است که به شکلی غیر متقارن، تنها در یک طرف سپر نصب شده است!

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

ریو در طراحی بخش عقب هم ورنا را شکست می دهد. چراغ های بزرگ ریو، هندسه جالبی دارند. برجستگی لبه درب صندوق عقب هم اندکی چهره این قسمت را اسپرت تر کرده است. به علاوه اینکه چراغ های مه شکن عقب ریو بر خلاف ورنا، در هر دو طرف و کاملا قرینه طراحی شده اند!

طراحی کابین

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

ورنا و ریو در طراحی داخلی، همچون سیبی می مانند که از وسط به دو نیم تقسیم شده باشد! در واقع طراحان هیوندای و کیا در داخل کابین، تلاش چندانی برای متمایز کردن این دو محصول به خرج نداده اند. به همین دلیل، فرم کلی داشبورد و ادوات کابین، بسیار شبیه به هم است. دریچه های تهویه در هر دو خودرو فرمی مستطیلی دارند. البته دریچه های کناری ورنا عمودی هستند. در بالای کنسول هر دو، یک ساعت دیجیتالی کوچک دیده می شود که ما را سریعا به یاد پراید می اندازد! چینش دکمه های روی کنسول نیز در هر دو کاملا یکسان است. البته مزیت ریو نسبت به ورنا در این بخش، بزرگ بودن قاب دیسپلی سیستم صوتی است که امکان نصب مانیتور فابریک را به مالک این خودرو می دهد.

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

طراحی رودری ها در هر دو خودرو ارگونومیک و زیباست. غربیلک فرمان در ورنا و ریو، ظاهری قدیمی دارد. تفاوت اصلی بین کابین این دو، در طراحی داشبورد مقابل سرنشین، آشکار می شود. جایی که فضای آن در ورنا با کیسه هوای شاگرد پر شده است اما در ریو، اثری از ایربگ نه برای راننده و نه شاگرد، مشاهده نمی شود. در عوض، طراحان کیا کاربری این بخش را به یک باکس کوچک تغییر داده اند که نقش جعبه دوم داشبورد را بازی می کند. از بخش های کاملا برابر در هر دو خودرو، صفحه نشان دهنده های پشت آمپر است که تقریبا بین ریو و ورنا، مو نمی زند! حتی اکنون هم این صفحه کیلومتر به میراثی برای تیبا و ساینا بدل شده است!

امکانات رفاهی و ایمنی

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

این پاراگراف، مهم ترین نقطه عطف ورنا نسبت به ریو است. جایی که هیوندای دست برتر را دارد. البته ناگفته نماند که اگر سایپا هم به سراغ نمونه فول آپشن ریو برای مونتاژ در ایران می رفت، اکنون هر دو خودرو از لحاظ آپشنی در یک سطح بودند. به هر حال، از امکانات مشترک در ورنا و ریو می توان به چراغ مه شکن عقب، تهویه مطبوع با کنترل دستی، شیشه بالابر های برقی هر چهار درب، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین و قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو اشاره کرد.

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

اما ورنا نسبت به ریو، تعدادی آپشن رفاهی و ایمنی اضافه دارد. مه شکن های جلو، قابلیت تا شوندگی صندلی های عقب، تنظیم برقی آینه های جانبی، ۲ کیسه ایمنی هوا و ترمز ABS، شاخص ترین برتری های آپشنی ورنا به ریو هستند.

تجربه رانندگی

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

هیوندای ورنا توسط کرمان موتور با دو نوع موتور و گیربکس به تولید رسید. پیشرانه های ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰  سی سی در کنار جعبه دنده های ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک. لازم به ذکر است که ورنا ۱۶۰۰ هم با گیربکس دستی و هم اتوماتیک به بازار آمد. اما نسخه ۱۵۰۰، فقط با جعبه دنده ۵ سرعته دستی عرضه شد. برای مقایسه با ریو، نسخه ۱۵۰۰ دستی، مناسب ترین تیپ ورنا به حساب می آید. چرا که ریو هم از پیشرانه ای مشابه با آن، بهره می برد. البته به دلیل برخی تفاوت ها در برنامه ریزی دو موتور، پیشرانه ورنا ۱٫۵ لیتری، ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۲۹ نیوتن متر گشتاور دارد. در حالی که همین پیشرانه بر روی ریو، ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موضوع از آنجا ناشی می شود که پیشرانه ورنا، ۴ سوپاپ کمتر از پیشرانه ریو دارد! در بحث شتاب اولیه، هر دو خودرو خوب و چابک ظاهر می شوند. به نظر می رسد که چند اسب بخار قوی تر بودن ریو، تفاوت چندانی در شتاب گیری اولیه آن، ایجاد نکرده است.

مقایسه کیا ریو و هیوندای ورنا

اما در شتاب گیری ثانویه به علت سبک بودن ضرایب دنده های گیربکس، با افت توان و تاخیر مواجه ایم. فرمان هیدرولیکی در ریو اندکی سفت به نظر می رسد. ترمزها در هر دو خودرو، فقط در چرخ های جلو از نوع دیسکی هستند. با این وجود، ترمز گیری ورنا و ریو می تواند رضایت شما را جلب کند. البته ترمز گیری در ورنا به لطف وجود سامانه ضد قفل (ABS)، تا حدودی بهتر است. با توجه به یکسان بودن پلت فرم، سواری دو خودرو کیفیت نسبتا مشابهی دارد. هر دو نرم و بی آزار اند و برای مصارف خانوادگی طراحی شده اند. البته شاید نرمی آنها برای خانواده های ایرانی که به سمند و پژو عادت کرده اند، چندان قابل حس نباشد. از لحاظ پایداری و هندلینگ، ریو و ورنا، عملکرد متوسطی دارند. این دو طبیعتا از سیستم های کنترل پایداری بی بهره اند و هنگام رانندگی باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید. به خصوص آنکه خودروهای سبک وزنی هستند و لذا چندان هم نمی توانید بر روی چسبندگی آنها حساب باز کنید!

هیوندای ورنا ۱۵۰۰ دنده ای

کلاس بدنهسدان کامپکت خانوادگی
ابعاد بدنه (mm)۴۲۶۰*۱۶۸۰*۱۳۹۵
فاصله محوری (mm)۲۴۴۱
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۵۰۰
تعداد سوپاپ۱۲
حداکثر قدرت (hp)۹۱
حداکثر گشتاور (n.m)۱۲۹
گیربکس۵ دنده دستی
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبکاسه ای
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)۹۳۴
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۷٫۰
ظرفیت باک (lit)۴۵

کیا ریو مونتاژی دنده ای

کلاس بدنهسدان کامپکت خانوادگی
ابعاد بدنه (mm)۴۲۱۵*۱۶۷۵*۱۴۴۰
فاصله محوری (mm)۲۴۱۰
تعداد سیلندر۴
حجم موتور (cc)۱۴۹۳
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر قدرت (hp)۹۸
حداکثر گشتاور (n.m)۱۳۸
گیربکس۵ دنده دستی
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبکاسه ای
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)۹۴۵
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km)۷٫۰
ظرفیت باک (lit)۴۵

هیوندای ورنا ۱۵۰۰ دنده ای

نقاط مثبت: کیفیت ساخت مناسب، استهلاک پایین، مصرف سوخت پایین، دوام فنی بالا، کابین جادار، شتاب قابل قبول
نقاط منفی: ظاهر قدیمی، قطعات نسبتا گران قیمت، بازار خرید و فروش نه چندان پر رونق

کیا ریو مونتاژی دنده ای

نقاط مثبت: طراحی عامه پسند، کیفیت ساخت قابل قبول، استهلاک پایین، مصرف سوخت پایین، شتاب قابل قبول، خدمات پس از فروش گسترده، قطعات یدکی در دسترس، جایگاه محبوب در بازار
نقاط منفی: عدم وجود کیسه هوا و ترمز ABS، فقدان برخی امکانات رفاهی، فضای کم کابین در ردیف عقب

۴.۳ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.