از K2 کیا تا K132 ایران خودرو + تصاویر

با معرفی رسمی «ایران خودرو K132» در سالن همایش های شرکت ساپکو، مشخص گردید که با توجه به ظرفیت های قرارداد پژو و ایران خودرو، از پلتفرم PF1 و اصول سازه پژو ۳۰۱ برای ساخت و طراحی سدان ملی جدیدی استفاده شده است. اما این سوال مطرح بود که مهندسان ایران خودرو، از چه الگوی ظاهری برای طراحی خطوط بدنه K132 استفاده نموده اند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ همان طور که از تصاویر K132 مشخص است، ایران خودرو تغییرات ظاهری در بخش جلو و عقب این خودرو اعمال نموده و سعی کرده تا با این اقدام، چهره ای متفاوت از پژو ۳۰۱ را در میان محصولات خود داشته باشد. با این حال می بینیم که در کنار تغییرات اعمال شده، قطعاتی مانند کاپوت، گلیگرها، سقف، درب ها، صندلی ها، چراغ روشنایی روز، داشبورد، رودری ها، شیشه ها و چراغ روشنایی روز میان ایران خودرو کی ۱۳۲ و پژو ۳۰۱ برابر است.

در بخش جلوی K132 شاهد الگویی جدیدتر نسبت به سایر محصولات ایران خودرو هستیم و خطوط طراحی به نسبت مستقلی در این قسمت استفاده شده است. اما کاربران فضای مجازی و بسیاری از کارشناسان خودرو معتقد هستند که در قسمت عقب «ایران خودرو K132» الگویی نه چندان کامل و برتر از سبک چراغ های پیوسته استفاده شده است. در همین راستا برخی می گویند که مهندسان ایران خودرو باید طراحی چراغ ها، درب صندوق عقب و سپر عقب K132 را پخته تر کنند و ظاهری جذابتر را برای آن در نظر بگیرند.

بسیاری می گویند که الگوی چراغ های پیوسته، سبکی از طراحی محصولات آمریکایی است و این روزها در خودروهای کره ای، ژاپنی، چینی و حتی اروپایی ها به کار می رود. برای همین ایران خودرو هم این سبک مورد قبول را برای طراحی عقب کی ۱۳۲ استفاده نموده است. اما با کمی بررسی در فضای وب، متوجه خواهیم شد که فقط چراغ های پیوسته K132 الگو برداری نشده است؛ بلکه بخش عقب این سدان ملی هم، الگو برداری واضحی از «کیا K2» یا همان کیا «ریو» بازار آسیای شرقی و آسیای میانه است.

با نگاهی نه چندان دقیق به تصاویر کیا K2، مشخص است که شباهت بسیار زیادی میان طراحی بخش عقب K132 و این سدان اقتصادی کره ای وجود دارد. بخش قاب پلاک عقب، خطوط چراغ های عقب، طراحی سپر عقب و… از جمله قسمت هایی است که میان K132 ایران خودرو و کیا ریو مشترک به نظر می رسد. با توجه به اینکه استفاده از چنین الگویی در کمپانی کیا به سال ۲۰۱۷ باز می گردد، بدیهی است که مهندسان ایران خودرو به سراغ چنین طراحی شرقی رفته اند و آن را در K132 اعمال نموده اند.

ایران خودرو K132:

کیا K2 (کیا ریو):

پژو ۳۰۱:

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.