سوزوکی جیمنی؛ شاسی بلندی مناسب برای ایرانی ها

سوزوکی جیمنی؛ شاسی بلندی مناسب برای ایرانی ها
کمپانی ” سوزوکی ” ژاپن به تازگی نسل چهارم ” جیمنی ” را معرفی کرده است. سوزوکی جیمنی در بسیاری از تلفظ ها و حتا از سوی برخی ایرانی ها به نام ” سوزوکی جیمی ” معروف شده است. این شاسی بلند کوچک، سابقه حضور بلند مدتی در بازار جهانی دارد و با سه نسل قبلی خود توانسته فروش بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاهی را برای سوزوکی به ارمغان آورد.
اصول سوزوکی جیمنی به تمامی با یک خودروی شاسی بلند و شاسی مستقل برابر است و تنها کمپانی سازنده، آن را در اندازه جمع و جور به بازار جهانی معرفی کرده است. در اصل می توان جیمنی را کلاسی متفاوت در میان شاسی بلندها دانست. خودرویی بسیار کاربردی و چالاک، اما با اندازه ای بسیار کوچک!
زمان زیادی نیست که کمپانی سوزوکی، نسل جدید جیمنی را معرفی کرده و به تازگی اعلام نموده میزان استقبال از این شاسی بلند دوست داشتنی، فراتر از ظرفیت تولید است. این اتفاق در ماه های ابتدایی نشان می دهد که بدون شک، در آینده نزدیک، سوزوکی جیمنی دوباره رکوردی جدید در فروش را ثبت خواهد کرد.
اما چرا تا این حد یک شاسی بلند کوچک می تواند برای مردم جهان جذاب باشد؟ با این که شاسی بلندهای واقعی همیشه ابعاد بزرگی دارند و حس برتری را به رانندگان شان می دهند، چه گونه ممکن است جیمنی کوچک نسبت به بسیاری از آن ها موفق تر باشد؟
در پاسخ باید گفت، درست همین ابعاد جمع و جور است که باعث محبوبیت سوزوکی جیمنی در تمام دوران شده است. اندازه کوچک باعث شده رانندگی با جیمنی بسیار راحت تر از شاسی بلندهای بزرگ تر باشد و از سویی کاربرد آن در مسیرهای باریک و جنگلی بیش تر دیده شود. وقتی هم ابعاد یک خودروی شاسی بلند، کوچک می شود، بدیهی است هزینه نگهداری از آن پایین می آید. همچنین به دلیل استفاده کم تر از مواد خام در ساخت، بهای تمام شده این خودرو به مراتب مناسب تر از دیگر شاسی بلندهای حاضر در بازار جهانی است. قیمت مناسب جیمنی آفرودر، باعث شده بسیاری قابلیت های این خودرو را به داشتن یک کراس اوور متوسط یا بزرگ ترجیح دهند. همچنین وقتی می توانید در بازار جهانی، سوار بر یک شاسی بلند واقعی و ژاپنی شوید، چه دلیلی دارد به سراغ کراس اوورهای اقتصادی همچون رنو داستر، هیوندای ix25، هوندا HR-V، نیسان جوک، رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و… بروید؟ تنها دلیل منطقی را می توان چهار در بودن رقیب های کراس اوور سوزوکی جیمنی دانست که تا حدی آن ها را خانوادگی تر می کند و از سویی ذات کراس اوور بودن، سواری نرم تری را نسبت به جیمنی برای سرنشینان فراهم می کند.


ظاهر سوزوکی جیمنی بسیار ساده است و تا حدی حس نوستالژی به تماشاچیان می دهد. اما همین حس قدیمی بودن با کمی ظرافت ترکیب شده و در نهایت با انتخاب رنگ های خاص برای این شاسی بلند کوچک، می بینیم که بیش تر افراد جیمنی را خودرویی بانمک و جذاب می دانند. شاید برای بسیاری مهم نباشد که لولای درهای جیمنی مانند خودروی قدیمی از بیرون نصب شده یا خطوط بدنه و سبک شیشه های آن بیش تر به صاف بودن تمایل دارد، زیرا با کمی دقت نگاه به این خودرو، به فن آوری های روز آن پی می برند. همچنین هنگامی که به ویدیوی تبلیغاتی سوزوکی جیمنی نگاه می کنید، این حس به تمامی به شما القا می شود که این شاسی بلند کوچک به شدت مشتریان خاص پسند و بدون دغدغه را به سوی خود می کشاند. مشتریانی که تنها به دنبال لذت بردن از پیرامون خود هستند و می خواهند به بهترین روش، احساس متفاوتی نسبت به دیگران داشته باشند.
اما بد نیست به ویژگی های جیمنی نسل چهار بپردازیم. این شاسی بلند کوچک تنها هزار و ۱۳۵ کیلوگرم وزن دارد و یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر، وظیفه به حرکت درآوردن آن را بر عهده دارد. حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ اسب بخار با گشتاوری در بازه ۱۳۰ تا ۱۳۸ نیوتن متر اعدادی است که برای این پیشرانه اعلام می شود. به احتمال زیاد می گویید سوزوکی برای این خودروی جذاب چه موتور ضعیفی را انتخاب کرده است! اما در پاسخ باید گفت همین پیشرانه نه چندان قوی برای کابین کم وزن جیمنی کافی است و وقتی قرار باشد از حالت ۴H و ۴L آن استفاده کنید، متوجه خواهید شد که این کوچک جذاب تا چه حد کاربردی و چالاک ظاهر می شود. اگر به ویدیوهای تست آفرودی این خودرو در فضای مجازی مراجعه کنید، می بینید که به دلیل ضریب های دنده قوی سوزوکی جیمنی، در کم تر نقطه ای احساس می شود که پیشرانه آن نمی تواند از پس کابین و سرنشینان برآید. مشتریان می توانند در حال حاضر جیمنی را با جعبه دنده ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک سفارش دهند. نمونه اتوماتیک این خودرو در اصل یک جعبه دنده AT و استپ گیت است تا امکان ایجاد محدودیت های اضافی برای راننده وجود نداشته باشد. کمپانی سوزوکی گفته به زودی پیشرانه ای کم تر از ۷۰۰ سی سی با فن آوری توربو شارژ برای جیمنی قابل سفارش خواهد بود.

اما وقتی از پیشرانه و قدرت بگذریم و وارد کابین خودرو شویم، با فضای نوستالژی رو به رو خواهیم شد. داشبوردی که طراحی قدیمی دارد، صندلی هایی که هنوز به صورت دستی تنظیم می شوند، رودری هایی که ساده هستند و خشن، پشت آمپر و قطعه هایی که با پیچ های آلنی به داشبورد متصل شده اند و… ! اما در تمام این حس قدیمی ای که در کابین سوزوکی جیمنی وجود دارد، می توانید با خودرویی به روز مواجه شوید. این خودروی شاسی بلند کوچک که قابلیت حمل چهار سرنشین را دارد، به شش کیسه هوا مجهز شده است. همچنین سامانه هایی همچون کنترل کشش و پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت و روند حرکت در سراشیبی، رادار خطی، سیستم پیشگیری از تصادف و… در بحث ایمنی جیمنی حضور دارند. امکاناتی هم مانند نمایش گر، قطب نمای دیجیتال، سیستم تهویه اتوماتیک، کروزکنترل، دوربین عقب، کامپیوتر سفر، چراغ شوی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور و باران، شیشه ها و آینه های برقی و… در سوزوکی جیمنی وجود دارد و مشتری می تواند بر اساس نیاز خود آن ها را سفارش دهد.
اما چرا می گوییم، سوزوکی جیمنی خودرویی مناسب برای ایرانیان است؟
سوزوکی جیمنی؛ شاسی بلندی مناسب برای ایرانی ها
تصور کنید مسائل تحریم و مشکلات اقتصادی جدید پیش نمی آمد و همچنان سوزوکی همکاری خود را با ” ایران خودرو ” ادامه می داد. همان طور هم که مشخص بود، این خودروساز ژاپنی قصد داشت حضور خود را در بازار ایران جدی تر کند و به همین دلیل کراس اوور ویتارا را برای تست های فنی به ایران فرستاده بود. بنابراین می توان پیش بینی کرد با توجه به نیاز بازار ایران، این کمپانی ژاپنی، جیمنی را نیز در اختیار این بازار پر تقاضا قرار می داد.
سوزوکی جیمنی را می توان یکی از ارزان ترین شاسی بلندهای واقعی دانست. خودرویی که در بازار انگلیس قیمتی حدود ۱۳ هزار پوند در نسخه پایه دارد و نمونه های کامل تر آن با ۱۵ هزار پوند قابل خریداری هستند. شاسی بلند کوچکی که در حالت استاندارد زاویه خروج ۴۹ درجه دارد و می تواند به شیب ۳۷ درجه حمله کند. خودرویی که در حالت عادی قابلیت های آفرودی دارد و بسیاری از ویژگی های یک خودروی کویری و جنگلی در آن دیده می شود. شاسی بلندی که در برخی جنبه ها از کراس اوورهای جمع و جور هم کوچک تر است و با کم ترین مشکل برای جای پارک مواجه است. خودرویی کم مصرف و کم خرج که مناسب این روزهای بازار ایران است. سوزوکی جیمنی را می توان ترکیبی از سلیقه های مختلف و ویژگی های مثبت دانست. اکنون تمام این ویژگی های خوب را در شرایطی بسنجید که به دلیل قوانین وارداتی کشور امکان دسترسی به خودروی آفرودی اصیل وجود ندارد و برای داشتن یک خودروی آفرودی صفر کیلومتر یا باید به سراغ گرندویتارا رفت یا گزینه های چینی را انتخاب کرد. بازاری که تب آفرود و شاسی بلند سواری در آن وجود دارد، بدون شک می تواند میزبان خوبی برای یک شاسی بلند اصیل و ارزان قیمت باشد. البته در کنونی فعلی حتا ارزان ترین خودروها هم برای ما گران هستند! اگر مانند گذشته به قیمت جیمنی نگاه کنیم و بهای ارز سابق را در نظر بگیریم، می توانستیم توقع داشته باشیم که سوزوکی جیمنی حتا با قیمتی کم تر از گرندویتارا در ایران خودرو مونتاژ شود و اگر برنامه واردات آن هم در پیش گرفته می شد، این خودرو قیمتی کم تر از رنو کپچر فاز۲ و بسیاری از کراس اوورهای جمع و جور داشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777


پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.