سورن پلاس و پارس اتوماتیک، دو صفرکیلومتر جذاب 300 میلیونی

پارس اتوماتیک

در بازه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، خودروهای صفرکیلومتر مختلفی وجود دارند. در این مقاله دو صفرکیلومتر جذاب در بازه نام برده را معرفی می کنیم. «ایکو سورن پلاس» و «پژو پارس اتوماتیک»، دو گزینه صفر جذاب در این بازه هستند که نسبت به سایر خودروهای هم‌قیمت جذابیت های بیش تری برای خریداران دارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اصولاً با در نظر گرفتن قیمت بالای خودرو در ایران و تبدیل این کالای مصرفی به محل سرمایه گذاری در کشورمان، در واقع لقب جذاب را به هیچ خودرویی نمی توان داد! چراکه حتا بی کیفیت ترین خودروها هم با بالاترین قیمت تمام شده به دست خریداران ایرانی می رسند. اما چاره چیست؟ باید تلاش کرد که در همین وضعیت کنونی بازار، منطقی ترین گزینه را از نظر امکانات و ویژگی ها نسبت به برچسب قیمتی انتخاب کرد. زمانی که یک خودرو مشخصات فنی قابل قبولی داشته باشد، از نظر ظاهری به اندازه کافی مورد پسند مردم واقع شود و کیفیت ساختش به درجه ای برسد که رضایت خریدار را جلب کند، آن گاه می توان گفت که این خودرو یک گزینه جذاب در بازار است. قطعاً تمام این ویژگی ها به صورت یک جا در خودروهای موجود در بازار یافت نمی شوند، اما با اندکی بالا و پایین کردن گزینه های قابل خرید، می توان فهرستی از محصولات ارزشمندتر را غربال کرد تا با آگاهی کافی به انتخاب اتومبیل مناسب پرداخت. در این سلسله مقالات، هر بار به سراغ یک بازه قیمتی می رویم و صفر کیلومتر های جذاب موجود در آن بازه را معرفی می کنیم. بدیهی است که از معرفی گزینه های دست دوم در این نوشتار صرف نظر شده است.

ایکو سورن پلاس

خانواده «سمند» سال هاست که در بین مردم جا افتاده اند. اولین خودروی ملی یا همان سمند، که نخستین بار بر روی پلت فرم «پژو ۴۰۵» طراحی شد، اکنون خانواده ای پرجمعیت را در بر می گیرد که امثال «دنا پلاس» و «سورن پلاس» نوادگان نوشکفته این خانواده هستند! «ایران خودرو» بی شک برای هیچ کدام از محصولاتش به اندازه سمند، فیس لیفت ارائه نکرده است. ایران خودرویی ها همواره در فکر ارتقا و بهینه سازی سمند بوده اند. طبیعی هم به نظر می رسد، چراکه محصولات «پژو»نشان آن ها با همان ظاهر قدیمی نیز مشتریان زیادی دارند، اما محصولات ملی همچون سمند، «سورن»، «رانا» و «دنا» نیازمند به روزرسانی برای حفظ فروش هستند. بحث بر سر تولید سورن از همان اوایل دهه هشتاد مطرح بود، سرانجام از میانه های این دهه سورن متولد شد. اولین فیس لیفت ماژور (عمده) سمند که در آن سال ها با هدف حضور در بازارهای صادراتی معرفی شده بود، اما زمانی که سورن به بازار آمد، مشخص شد که فقط یک طبل تو خالی است! ادعاهای ایران خودرو در باب جدید بودن این محصول صحت نداشت و حتا طراحان این شرکت تا روز رونمایی اولیه از آن هم نتوانسته بودند طرح جدیدی برای کابین آن آماده کنند. نهایتاً سورن با همان داشبورد قدیمی سمند و تنها با کیسه هوای راننده به بازار آمد. اما پروژه تکمیل کردن سورن فراموش نشد؛ ایران خودرو به فاصله چند سال بعد، «سورن ELX» را روانه بازار کرد. ELX در حقیقت، همان فاز دوم سورن بود که از داشبورد جدید ایران خودرو بهره می برد. در این داشبورد، امکان نصب کیسه هوای شاگرد هم فراهم شد. بعدها سورن ELX با نصب پیشرانه ملی EF7 کامل تر از قبل شد. در سال های اخیر که ایران خودرو با چسباندن پسوند «پلاس» به انتهای نام هریک از محصولاتش، آن ها را به روزرسانی کرده بود، نیاز به یک آپدیت جدید برای سورن هم احساس می شد. این گونه بود که «سورن پلاس» متولد شد و این روزها نخستین مدل های ثبت نامی آن به دست خریدارانش رسیده اند. قیمت سورن پلاس این روزها و در شرایط کنونی بازار به ۳۰۰ میلیون تومان می رسد. حال باید دید این ویرایش جدید از سمند چه در چنته دارد که نزدیک به ۷۰ میلیون تومان گران تر از سورن معمولی شده است.

اولین عاملی که شاید از نظر ما برای خرید سورن پلاس می تواند جذاب باشد، تغییرات ایجادشده در ظاهر و کابین آن است. بله ما هم بهتر از شما می دانیم که تمام تغییرات به وجودآمده بسیار جزئی هستند و هزینه چندانی روی دست شرکت سازنده نگذاشته اند که این قدر سورن پلاس را گران تر بخریم، اما در این سلسله مقالات هدف از معرفی خودروهای نام برده صرفاً جذاب بودن آن ها برای خریدار است، نه بررسی ارزش خرید آن ها! چراغ های جدید سورن پلاس در جلو و عقب، چهره این سدان ملی را جذاب تر کرده اند. رینگ های جدید سورن پلاس استایل این خودرو را بسیار شبیه به خودروهای وارداتی می کنند. استفاده از دستگیره های طرح جدید حس مدرنیته بیش تری القا می کنند. اما بیش تر تغییرات مفید در کابین رخ داده اند. اولین نکته ای که در کابین سورن پلاس جلب توجه می کند، استفاده از غربیلک فرمان دناست که نسبت به فرمان قبلی سورن ELX طرح اسپرت تری دارد. این فرمان هم مانند فرمان قبلی به دکمه های اینترفیس مجهز شده است و همچنین به صورت فابریک، کروزکنترل را هم به شما عرضه می کند. تغییر مهم بعدی در کابین را می توان تعویض قطعات طرح کروم با طرح کربن دانست. تمام بخش های نقره ای رنگ کابین سابق، در کابین جدید به رنگ مشکی پیانویی یا کربنی درآمده اند. دسته دنده، به فراخور تعویض فرمان، از نو طراحی شده است. شاید از آخرین تغییرات کابین سورن پلاس بتوان به نصب یک نمایشگر جدید در بالای کنسول اشاره کرد که البته آن قدرها هم جدید نیست و قبلاً مشابه آن را در «پژو ۲۰۶» و رانا دیده ایم! صفحه کیلومتر سورن پلاس هیچ تغییری نکرده است و جا داشت برای این بخش هم از گرافیک و طرح جدیدی استفاده شود. سورن پلاس با مجموع تغییرات ایجادشده و با برخورداری از پیشرانه مدرن EF7، در بازار امروز می تواند خودرویی ایده آل برای کسانی باشد که به دنبال خرید یک سدان خانوادگی، با کیفیت ساخت معقول و مشخصات فنی قابل قبول می گردند.

پژو پارس اتوماتیک

قبول داریم که دیگر نمی توان به یک «پژو پارس» لقب جذاب داد! چراکه در هر کوی و برزنی حداقل یک تا چند دستگاه پارس سفیدرنگ پارک شده است! اما لحظه ای به ما اجازه بدهید تا از انتخاب خودمان دفاع کنیم! اگر امروز قصد خرید خودروی اتوماتیک صفرکیلومتر در بازار داخل داشته باشید، چه گزینه هایی پیش رو دارید؟ غیر از این است که برای داشتن یک «پژو ۲۰۷» اتوماتیک هم باید بودجه ای بیش از ۴۰۰ میلیون تومان کنار بگذارید؟ حال تصور کنید اگر شما صاحب خانواده ای با چند فرزند باشید، اصلاً هاچ بک کوچکی همچون ۲۰۷ به کارتان نمی آید! از محصولات ایران خودرو که بگذریم، در سبد خودروهای سایپا هم گزینه دندان گیری وجود ندارد. مگر کوییک ها و سایناهای اتوماتیک که مشکلات کیفی و فنی آن ها داد مالکان شان را به آسمان فرستاده است! گزینه هایی همچون پژو ۲۰۶ صندوق دار اتوماتیک یا «رنو تندر ۹۰» اتوماتیک هم در بازار دست دوم ها یافت می شوند، اما فراموش نکنید که فرض ما در ابتدای این پاراگراف، صفرکیلومتر بودن خودرو بود! به هر حال، خرید و انتخاب خودروی کارکرده هم دردسرهای خاص خود را دارد. در این شرایط است که سر و کله «پژو پارس اتوماتیک» پیدا می شود! خودرویی که هم با مدل ۹۸ و هم ۹۹، به صورت صفرکیلومتر در بازار موجود است. درست است که طراحی آن بسیار قدیمی و تکراری شده! شاید مصرف سوخت و استهلاک بالایی داشته باشد و در دراز مدت هزینه های زیادی روی دست شما بگذارد! از ایمنی هم برای تان نگویم که پارس اتاق بسیار ضعیف و شکننده ای دارد! اما تمام این مشکلات یک طرف، اتوماتیک بودن این خودرو یک طرف! کسی که قصد خرید یک اتوماتیک خانوادگی با قیمت نه چندان بالا را دارد، گزینه صفرکیلومتر دیگری به جز پارس اتومات را مقابل خود نمی بیند!

اما کمی به خود خودرو بپردازیم. اگرچه گفتیم که پارس اتوماتیک اصولاً استهلاک بالایی دارد، اما این موضوع بیش تر برای مدل های قدیمی این خودرو صدق می کند! چراکه ایران خودرو در سری جدید تولیدات پارس اتوماتیک، افزون بر تعویض گیربکس، پیشرانه TU5 را در این سدان قدیمی به کار گرفته است. پیشرانه TU5 که با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ایران وارد شد، در سال های اخیر بر روی شمار زیادی از محصولات ایران خودرو نصب می شود. این پیشرانه نسبت به پیشرانه قدیمی XU7، که قبلاً بر روی پارس سوار می شد، تکنولوژی ساخت بالاتر و مصرف سوخت به مراتب پایین تری دارد. یکی از دلایل این موضوع وجود ۱۶ سوپاپ در TU5 است. در حالی که، پیشرانه XU7 فقط ۸ سوپاپ داشت. طبیعتاً تکنولوژی بالاتر و آلایندگی پایین تر، استهلاک کم تر را هم به دنبال می آورد. جدا از بحث های اقتصادی، در زمینه عملکردی هم موتور و گیربکس پژو هماهنگی قابل قبولی با یکدیگر دارند. نه این که گیربکس AL4 خالی از نقص باشد و یا بدون هیچ گونه تقه و تأخیر دنده ها را شیفت دهد! اما در مجموع، پارس اتوماتیک همچون پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ اتوماتیک می تواند انتظار حداقلی شما از یک اتومات اقتصادی را برآورده کند. از نظر طراحی هم شاید ظاهر پارس تغییر خاصی در طول سال های متمادی نکرده باشد، اما ایران خودرو کابین این خودرو را دگرگون کرده و با دیزاین جدید حس و حال امروزی تری به آن بخشیده است. از نظر امکانات هم، البته که پارس های جدید به پای خودروهایی همچون دنا و سورن پلاس نمی رسند، اما وجود آپشن هایی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، اینترفیس، روکش چرم فرمان، ۲ کیسه هوا، آینه های کناری برقی تاشونده و شیشه های سولار، رضایت خریدار را تا حد زیادی جلب می کنند.

 سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.