تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو ۵TE یا فاو بسترن B30؟

تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
کلاس سدان های جمع و جور خانوادگی، همواره از محبوب ترین و پرفروش ترین کلاس های خودرویی در ایران و جهان به حساب می آید. حتا رشد چشم گیر محبوبیت خودروهای کراس اوور هم نتوانست از میزان فروش این خودروها بکاهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این کلاس در صنعت خودروسازی، به طور استاندارد با عنوان “سگمنت C” شناخته می شود. از معروف ترین خودروهای جهان در این سگمنت می توان به تویوتا کرولا اشاره کرد. اکنون کرولا پرفروش ترین خودرو در جهان است که در بازار ایران به دلیل شرایط عجیب و متفاوت بر سر واردات خودرو، جایگاه چندان محکمی ندارد. در عوض، مدل های چینی همکلاس با کرولا که از نظر تاریخچه تولید و اعتبار، قابل مقایسه با آن نیستند، امپراتوری های کوچک خودساخته ای به راه انداخته اند و هریک به نوبه خود از بازار تشنه و محدود کشورمان تغذیه می کنند.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
امروز بر آن شدیم تا به تست و بررسی دو مدل از سرشناس ترین چینی های حاضر در این کلاس بپردازیم. در یک سوی میدان، B30، محصول استراتژیک “بسترن” قرار دارد. بسترن زیر مجموعه ای از گروه بزرگ “فاو” (FAW) است که وظیفه ساخت خودروهای مدرن این برند را بر عهده دارد. در آن سو، آریزو ۵، نخستین محصول “چری” که در راستای سیاست های جدید این شرکت طراحی شد، پا به میدان گذاشته است. دو خودروی به نسبت محبوب در بازار خودروی ایران که هر کدام با توجه به ویژگی ها و توانمندی هایشان، طیف های متفاوتی از مشتریان را به سمت خود جذب کرده اند. لازم به یدآوری است که در شرایط کنونی، B30 و آریزو ۵TE، تنها خودروهای موجود در این کلاس نیستند و محصولات دیگری هم از دیگر برندها می توانند به رقابت با آن ها بپردازند. اما دلیل دست گذاشتن ما بر روی این دو، ادعای سازندگان آن ها بر کیفیت ساخت بهترشان، نسبت خودروهای هم قیمت است.


آریزو ۵TE؛ دونده ای در مسیر تکامل

تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
سال ها است که برند چری، محصولات خود را با نشان انحصاری “ام وی ام” در بازار ایران عرضه می کند. هرچند خودروهای ام وی ام تولید شده در ایران با مشکلات کیفی گوناگونی دست و پنجه نرم می کردند اما شرایط خرید آسانی که شرکت “مدیران خودرو” به عنوان نماینده رسمی چری در ایران، پیش روی خریداران می گذاشت، خودروهای ام وی ام را به تنها انتخاب کسانی تبدیل می کرد که می خواستند از خودروهای بی کیفیت ایرانی دل بکنند، اما بودجه خرید خودروهای وارداتی را هم نداشتند. این انعطاف در شرایط فروش و از سویی دیگر، امکانات مناسب این خودروها، محصولات ام وی ام را به جایگاهی تثبیت شده در ایران رساند.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
سیر صعودی چینی ها در طراحی و کیفیت همچون دیگر برندهای این کشور، در نهایت به چری هم رسید. یکی از نقاط مثبت کارنامه چند ساله مدیران خودرو را می توان توجه به تنوع در سبد محصولات و تلاش برای به روزرسانی دانست. در حالی که خودروسازان فرانسوی سال ها بازار ایران را به مدارا با محصولات از رده خارج و عدم جایگزینی نسل های جدید عادت داده بودند، اما مهم ترین تمایز چینی ها در همکاری با شریک های ایرانی را می توان همین احساس تعهد به عرضه نسخه های جدید و ارتقا یافته از محصولات دانست. در میان چینی های حاضر در ایران، چری از این نظر رتبه اول را به خود اختصاص داده است. مدیران خودرو همزمان با عرضه مدل های فیس لیفت از محصولات قبلی همچون ۱۱۰، ۳۱۵ و X33، در نهایت تصمیم گرفت پای محصولات مدرن چری را هم به ایران باز کند. این بار برای ایجاد تمایز، محصولات مدرن چری را با همان لوگو و بنچ مارک “چری” به ایران آورد. اقدامی هوشمندانه که توانست پروژه بازاریابی محصولات جدید را با توجه به ذهنیت منفی برخی خریداران نسبت به خودروهای ام وی ام، راحت تر کند.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
آریزو ۵ و تیگو ۵، نخستین محصولات مدرن چری در ایران هستند. آریزو ۵ در ابتدا با پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی به بازار آمد. در همان ابتدای ورود این خودرو به بازار، بسیاری معتقد بودند چنین پیشرانه ای در ترکیب با جعبه دنده CVT، نمی تواند از پس جا به جایی آریزو ۵ برآید. شرکت چری و شریک ایرانی آن نیز به خوبی نسبت به این موضوع آگاهی داشتند. بنابراین با گذشت کم تر از دو سال از عرضه آریزو ۵، نسخه توربوشارژ آن نیز روی خط تولید مدیران خودرو قرار گرفت. آریزو ۵ با موتور توربو توانست انتقاد وارد به توانایی های حرکتی خود را از بین ببرد و فروش موفق تری را تجربه کند.


بسترن B30، ترکیب ژن خوب آلمانی با مهندسی شرقی

تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
نشان فاو در مقایسه با چری، روندی بسیار متفاوت را در ایران طی کرده است. هرچند فاو با نزدیک به یک دهه تأخیر نسبت به چری، به ایران آمد اما پس از قطعی شدن حضورش در کشورمان هم رویه متفاوتی را از دیگر چینی های مونتاژی در پیش گرفت. البته این مورد به نحوه فعالیت “گروه بهمن” عرضه کننده ایرانی این برند نیز باز می گردد. گروه بهمن بارها ثابت کرده است که ترجیح می دهد بیش تر بر کیفیت مونتاژ تمرکز کند تا تیراژ تولید! هرچند این یک امتیاز مثبت برای خودروهای تولید شده توسط “بهمن موتور” محسوب می شود، اما از سویی دیگر باعث می شود محصولات این شرکت همواره در حاشیه بازار قرار بگیرند. این موضوع شاید خودروهای بهمن را از حاشیه به دور نگه دارد، اما در نهایت منجر به کم یاب شدن قطعه های یدکی و ضعیف شدن بازار خرید و فروش آن ها می گردد.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
در هر حال، بسترن کار خود را با مدل B50 در ایران آغاز کرد. نسل اول B50 در تعدادی انگشت شمار وارد خیابان ها شد، اما بهمن موتور به سرعت فهمید باید به سراغ نمونه فیس لیفت آن برود. جایگزینی به موقع B50 جدید با نام B50F در کنار ظاهر زیباتر و کیفیت ساخت مطلوب، نخستین سدان چینی گروه بهمن را به موفقیت رساند. بسترن B50F با برخورداری از پلت فرم متعلق به نسل قدیم مزدا ۶ و ظاهری با وقار و مدرن که خلاف دیگر هموطنانش بوی چینی بودن نمی داد، جایگاهی قابل دفاع برای خود ساخت، به گونه ای که بسیاری از مشتریان، این خودرو و برند فاو را به چشم خودرویی مرغوب نگاه می کنند. اما در حالی که بسترن می رفت تا با عرضه سدان بزرگ B70 و کراس اوور X80، به یکی از طلایه داران خودروهای چینی در ایران تبدیل شود، کم کاری عرضه کننده ایرانی سبب شد موفقیت این برند در نطفه متوقف گردد! تعلل در توسعه محصولات فاو در ایران، خیلی زود موفقیت B50F را هم از یادها برد! تا جایی که نشان فاو و بسترن در یک بازه یک ساله به انزوای مقطعی در بازار دچار شد. این اتفاق هنگامی افتاد که صنعت خودروسازی کشورمان با بهره مندی از بیش ترین پتانسیل و فرصت به دست آمده از گشایش های برجام، پذیرای محصولات جدید اروپایی و آسیایی بود، اما عرضه کننده محصولات بسترن در ایران به خوبی نتوانست از این فرصت استفاده کند.
یکی دیگر از محصولاتی که از مدت ها پیش خبر عرضه آن به گوش می رسید، بسترن B30 بود. یکی از جدیدترین و مهم ترین محصولات بسترن که در بازار چین رقابت سنگینی با برندهای مختلف دارد. B30 هرچند با توجه به سبک نام گذاری، باید در یک سطح پایین تر از B50 قرار بگیرد، اما در واقعیت، ابعاد B30 بزرگ تر از B50 است! البته این موضوع در رابطه با نسل جدید B50 که به ایران نیامد، صدق نمی کند. B30 خلاف محصولات قبلی بسترن، هیچ وابستگی ای به محصولات مزدا ندارد. در عوض این بار، شرکت “فولکس واگن” پلت فرم PQ4 خود را در اختیار چینی ها گذاشته است. پلت فرمی که B30 بر اساس آن طراحی شده است، همان ساختاری است که خودروهایی همچون فولکس واگن جتا و آئودی A3 نیز از آن استفاده می کنند. B30 خلاف آریزو تنها با موتور تنفس طبیعی عرضه می شود و تنها یک تیپ از این خودرو در بازار ایران قابل خریداری است.


نقد طراحی

تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
دو خودرو در یک کلاس، اما با روحیه ای متفاوت! چری در آریزو ۵ سعی کرده است با الهام از خودروهای کره ای، ظاهری اسپرت و عامه پسند را برای این سدان جمع و جور به وجود آورد. جلوپنجره آشنای چری که در تمام محصولات جدید این شرکت دیده می شود به چراغ هایی کشیده با قالب مشکی متصل شده است که ماسکی اسپرت را بر صورت آریزو ۵ نشانده اند. در طراحی سپر و شبکه های ورودی هوای روی آن، پیچیدگی خاصی دیده نمی شود. دو چراغ روز نواری ساده هم در دو سوی سپر جانمایی شده اند.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟


نمای کناری آریزو ۵، پخته ترین بخش طراحی این خودرو است. خط شانه قدرتمند در کنار درهای بزرگ و طراحی خاص لچکی عقب و ستون C، چشم بیننده را به سمت نسل جدید خودروهای کره ای، به خصوص کیا سراتو می برند. آینه های کناری نیز در نوع خود طرحی اسپرت و آیرودینامیک دارند. در مدل های توربوشارژ، رینگ های ۱۶٫۰ اینچی با طرح جدید و در پس آن ها، کالیپرهای ترمز قرمز رنگ نیز دیده می شوند. اندازه رینگ ها تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارد. کالیپرهای قرمز رنگ نیز هرچند کوچک تر از کالیپرهای معروف برمبو هستند، اما حس خوبی از یک خودروی اسپرت را منتقل می کنند. در نمای عقب، بسیاری معتقدند چری به طور کامل از کره ای ها تقلید کرده است. شباهت چراغ ها و فرم فست بک درِ صندوق با هیوندای سوناتا YF، گواهی بر این موضوع است. اما فارغ از بحث کپی برداری، در مجموع آریزو ۵ ظاهری مدرن، جوان پسند و بدون نقص را از یک سدان اسپرت شهری به نمایش می گذارد. همین شباهت زیاد به کره ای ها، به خصوص هنگامی که قیمت های محصولات هیوندای و کیا به طرزی شگفت انگیز افزایش یافته اند، می تواند به رشد فروش آریزو کمک کند.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟

اما در رابطه با B30، اندکی داستان متفاوت است. فاو تلاش کرده است در طراحی این خودرو، به نسبت مستقل عمل کند. هرچند حاصل کار به اندازه آریزو ۵، پخته و جذاب درنیامده است، اما با توجه به عدم کپی برداری و با در نظر گرفتن بهای این خودرو در بازار چین، می توان طراحی B30 را قابل دفاع عنوان کرد. چراغ های دشنه ای شکل در یک قاب مشکی با جلوپنجره آمیخته شده اند. جلوپنجره B30 را می توان زیباترین قسمت طراحی بیرونی این خودرو در نظر گرفت. سپر جلو نیز در مقایسه با آریزو، با خطوط بیش تری طراحی شده است و فرم L روزتاب های روی سپر با خطوط نمای جلو هماهنگی دارد. B30 را می توان از خودروهایی دانست که حداقل در بازار ایران، ظاهر منحصر به فردی دارد که هیچ گاه با خودروی دیگری اشتباه گرفته نمی شود.
به نمای کناری B30 که نگاه می کنیم، نوعی سردرگمی در طراحی احساس می شود. در حالی که این خودرو به صورت استاندارد در سگمنت C قرار دارد، به نظر می آید که تیم طراحان با بلند گرفتن ویل بیس (فاصله محوری) و اوور هنگ زیاد عقب (فاصله محور تا سپر)، تلاش کرده اند ابعاد B30 را به اندازه یک خودروی سگمنت D، ارتقا دهند! از سویی بازی با خطوط در این نما، چندان به افزایش جذابیت خودرو کمک نکرده است. طول زیاد B30 در نمای کناری نسبت به ضرایب ابعاد آن، به خوبی به چشم می آید. با این حال، جزییات طراحی در این بخش همچون آینه ها، رینگ ها و نوار کرومی زیر پنجره ها، از زیبایی لازم برخوردارند.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
نمای عقب بسترن B30، بسیار معمولی تر از دیگر بخش های خودرو طراحی شده است. در واقع نه به اندازه نمای جلو، خاص و قابل توجه است و نه همچون نمای کناری، برای طراحی آن زمان گذاشته شده است. چراغ هایی بزرگ و زمخت که در شب هنگام روشن شدن، گرافیک زیبایی دارند. اما سپر عقب و درِ صندوق بیش از حد بی روح و ساده به نظر می آیند. از سویی دیگر، حجم سپر عقب نسبت به چراغ ها و جثه خودرو، کوچک به نظر می رسد. اتفاقی که مشابه آن را در خودرویی همچون تیبا صندوق دار می توان یافت! با این حال، فاو در طراحی نمای بیرونی بسترن B30، نمره قبولی را دریافت می کند.


تجربه راندن با آریزو ۵TE

تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
سوییچ آریزو ۵TE را از مالک تحویل می گیریم و سوار بر خودرو می شویم. نکته جالب هنگام قرار گرفتن پشت فرمان، ارتفاع پایین نشیمن راننده است. درست رو به روی ما، دو نشان گر سرعت سنج و دورموتور قرار دارند که همچون خودروی پژو ۲۰۰۸ در ارتفاعی بالا نصب شده اند. همین بالا بودن کیلومترشمار در کنار نوع قرارگیری راننده و طراحی داشبورد، به خوبی حس سوار شدن بر خودرویی اسپرت را به ما القا کرد. دید آینه های کناری و شیشه عقب مناسب است. نمایش گر سیستم صوتی خودرو، ابعاد کوچکی دارد، اما در ارگونومیک ترین محل ممکن جانمایی شده است. زیاد بودن دکمه ها روی کنسول، حس مواجهه با خودرویی مجهز را به سرنشینان منتقل می کند. اما با وجود تمام امکانات مناسب در آریزو، هنگام تنظیم صندلی ها به برقی نبودن آن پی بردیم که بسیار دل سردکننده است.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟


کولر را روشن می کنیم و درجه فن را بالا می بریم. ترمزدستی را خوابانده و با قرار دادن جعبه دنده در حالت D، حرکت آغاز می شود. شتاب گیری آریزو ۵ توربو همچون بیش تر خودروهای مجهز به توربو شارژ، در آغاز حرکت چندان چنگی به دل نمی زند. اما با فشردن بیش تر پدال گاز، توربو وارد مدار شده و شتاب ثانویه خوبی به خودرو می دهد. در واقع برای توضیح بیش تر باید گفت خلاف تصور بسیاری افراد، چری آریزو ۵ با پیشرانه توربو هرگز خودروی پرشتاب و خیره کننده ای نیست! بلکه با توجه به تنبلی آریزو ۵های اولیه مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتری اتمسفریک، اکنون این خودرو با مجهز شدن به توربوشارژر، تازه تبدیل به خودرویی معقول شده است که می تواند از پسِ جا به جایی جثه خود برآید.
فرمان نرم با تطبیق الکتریکی و مجموعه ترمزهای آریزو نیز عملکرد رضایت بخشی از خود نشان می دهند. سیستم تهویه در بالاترین دور فن، به خوبی از پس خنک سازی فضای اتاق بر می آید. نفوذ صدای پیشرانه به کابین آزاردهنده نیست و این مورد برای خودروهای چینی، پیشرفتی خوب به حساب می آید. جعبه دنده CVT آریزو ۵ همچون دیگر محصولات چری، تمایل به تعویض دنده ها در دور موتورهای بالا دارد.
با قرار دادن جعبه دنده در حالت تیپ ترونیک می توان در حد چند صدم ثانیه، شتاب گیری بهتری را تجربه کرد. با این حال با توجه به اسپرت بودن این خودرو و تلاش سازنده در همین راستا، جای خالی شیفترهای تعویض دنده از پشت فرمان، به خوبی احساس می شود. داشبورد از پلاستیک های سخت ساخته شده است که کیفیت معمولی از خود به نمایش می گذارند. اما کیفیت چرم فرمان هرگز جالب به نظر نمی رسد و با بالاتر رفتن کارکرد خودرو، از پوسیدگی در امان نمی ماند. سیستم صوتی آریزو ۵، بسیار معمولی عمل می کند. هنگامی که صدای موسیقی در حال پخش را بالا بردیم، از شفافیت صدا کاسته شد. اگر توقع خاصی نداشته باشید، می تواند کار شما را راه بیاندازد.


رانندگی با بسترن B30 و مقایسه با آریزو ۵TE

تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
در حالی که آریزو در طراحی داخلی نیز همچون ظاهر بیرونی، با تمام کاستی هایش توانست نظر تیم جوان ما را به خود جلب کند، به سراغ بسترن رفتیم. فضای کابین بسترن، روایت گر یک ایدئولوژی بسیار متفاوت با رقیب است. در این جا خبری از دکمه های زیاد و طراحی پیچیده نیست! همه چیز در سادگی خلاصه شده است. ارگونومی کابین B30 به حدی بالاست که در دقایق اولیه نشستن درون آن، به سرعت با جای تمام تنظیمات و آپشن ها آشنا می شوید. این ارگونومی بالا ناشی از طراحی ساده و حذف کلیدهای اضافی است.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
راستش را بخواهید، در دقایق اولیه نشستن بر صندلی راننده B30، چندان ارتباطی با این خودرو برقرار نکردیم. در واقع، آن طراحی هیجان انگیز آریزو و نوع نشیمن صندلی که حس سوار شدن بر کوپه های اسپرت را به ما می داد، با سبک خانوادگی بسترن، خنثی شد. بگذارید بهتر بگوییم! برای سوار شدن بر بسترن باید ۲۰ سال پیرتر از زمان رانندگی با آریزو شوید! بسترن B30 از آن خودروهایی است که می تواند برای افراد ۴۰ سال به بالا، بسیار جذاب باشد. اما عجله نکنید! همه چیز در ظاهر خلاصه نشده است!
در همان ابتدای حرکت، فقدان دکمه کلید استارتر در مقایسه با آریزو، بار دیگر روح میانسال طلب B30 را به نمایش می گذارد. البته بسیاری از افراد میانسال نیز علاقه بسیاری به این آپشن دارند! ترمزدستی بسترن را خوابنده و جعبه دنده را درگیر می کنیم. در همان ابتدای درگیر کردن جعبه دنده، فرم طراحی دسته دنده بسیار جلب توجه می کند. اگر از آن افرادی هستید که عادت به گذاشتن دست خود بر روی دسته دنده دارید، بسترن B30 خودروی مورد علاقه شماست! سطح مقطع زیاد دسته دنده، لذت تعویض دنده ها با این خودرو را دو چندان می کند.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟


اما می پرسید توانایی های حرکتی B30 در چه سطحی قرار دارد؟ خب پاسخ این است که درست در نقطه مقابل آریزو ۵TE می ایستد! در بسترن B30 با عنایت به وجود پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی، شتاب گیری اولیه بهتر از آریزو ارزیابی می شود. اما در ادامه مسیر و با بالاتر رفتن سرعت، از رقیب توربوشارژ خود کم می آورد. شتاب گیری ثانویه B30 همچون تمام خودروهای اتمسفریک، معمولی و با تأخیر نسبی انجام می گیرد. پس از رساندن سرعت بسترن تا نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، تصمیم به تست ترمزهای خودرو گرفتیم. ترمزها هر چند به موقع وارد عمل می شوند، اما حس ترمزگیری B30 به اندازه آریزو ۵ اطمینان بخش نبود. نقطه قوت مهم B30 و آریزو به اکثر خودروهای این بازه قیمتی، وجود آپشن ارزشمند ESP (سیستم کنترل پایداری) است. به گونه ای که مالک در تجربه مانورهای خیابانی با این خودرو، از چسبندگی زیاد B30 به آسفالت، ابراز خشنودی می کرد.

در بسترن هم مانند آریزو خبری از صندلی های برقی یا ترمز پارک برقی نیست. حتا گرم کن صندلی ها نیز از هر دو خودرو حذف شده است. سیستم تهویه B30 در مقایسه با آریزو، متأسفانه قادر به خنک سازی مناسب اتاق نبود و در بالاترین دور فن نیز بیش تر شبیه یک پنکه قدرتمند عمل می کرد تا کولر گازی! در عوض، کیفیت صدای سیستم صوتی بسترن به مراتب بهتر از آریزو ۵ است. دکمه های لمسی در نظر گرفته شده برای مولتی مدیای این خودرو، به طرز عجیبی سفت هستند و حساسیت لمسی پایینی دارند! کیفیت لمسی صفحه نمایش اصلی نیز در حد موبایل های تلویزیون دارِ چینی بود که در سال های گذشته به ایران می آمدند!
یکی دیگر از مزیت های فنی مهم B30 نسبت به آریزو ۵TE، نرم تر بودن فرمان این خودرو است. با وجود برقی بودن جعبه فرمان در هر دو رقیب، فرمان بسترن به طرز محسوسی نرم تر از آریزو کار می کند. اغراق نیست اگر بگویم که با یک انگشت هم می شد فرمان B30 را چرخاند! در بحث عایق بندی اتاق نیز B30 وضعیتی مشابه با آریزو دارد. در حالی که پیش از سوار شدن بر بسترن، تصور می کردیم کیفیت مواد داخلی آن یک درجه مرغوب تر از چری است، با نشستن درون B30 متوجه شدیم چندان برتری خاصی هم در این زمینه نمی توان به نفع بسترن در نظر گرفت.


ویژگی های فنی و امکانات


چری آریزو ۵ توربو با پیشرانه ۱٫۵ لیتری و جعبه دنده ۷ دنده CVT عرضه می شود. پیشرانه این خودرو ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور ارائه می دهد. بنا به ادعای چری، آریزو ۵TE نسبت به مدل معمولی، ۳۵ درصد شتاب بیش تری دارد. هر چند صحت این ادعا در میدان عمل باید بررسی گردد، اما با توجه به کیفیت نازل سوخت موجود در کشور و حساسیت موتورهای توربو به نوع بنزین، بعید است که بتوان به میزان اختلاف گفته شده از سوی سازنده دست یافت. آریزو ۵TE تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت می گیرد.
تقابل خوش آوازه های سرزمین اژدها، چری آریزو 5TE یا فاو بسترن B30؟
کیسه های هوای کناری، سیستم ورود بدون کلید و قابلیت اشتراک محتوای تلفن همراه بر روی نمایش گر خودرو، مهم ترین آپشن های رفاهی شاخص آریزو ۵ توربو شارژ اتوماتیک (تیپ اکسلنت) هستند. صندوق عقب ۴۳۰ لیتری خودرو نیز فضایی کافی برای مسافرت های خانوادگی فراهم آورده است.
پیشرانه قرار گرفته بر روی بسترن B30، یک واحد ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی است که ۱۰۷ اسب بخار قدرت تولید می کند. حداکثر گشتاور آن نیز به ۱۵۵ نیوتن متر می رسد. اختلاف فنی بسترن با آریزو بر روی کاغذ، قابل توجه است. بسترن B30 تنها با جعبه دنده اتوماتیک در ایران به فروش می رسد. در واقع همچون آریزو ۵، نسخه دنده ای آن نیز در بازار چین وجود دارد که البته گروه بهمن از عرضه آن صرف نظر کرده است. جعبه دنده خودکار ۶ دنده B30 از ساخته های کمپانی معتبر ژاپنی آیسین است. با بسترن B30، تنها تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می توان سرعت گرفت.
کروز کنترل، سان روف، دوربین، سنسور پارک و بسیاری دیگر از موارد مشابه، امکانات رفاهی B30 را تشکیل می دهد. هرچند آریزو۵ نیز تمام آپشن های نام برده را دارد. نقطه قوت بسترن B30 برای خانواده های ایرانی نسبت به آریزو۵، صندوق بار ۴۸۰ لیتری آن است که ۵۰ لیتر بیش تر از محصول چری، گنجایش دارد.


برنده کیست؟

اگر به دنبال ظاهری اسپرت و تا حد ممکن شبیه به خودروهای کره ای وارداتی هستید که در نگاه اول، چینی بودن خودرو را نشان ندهد و از جذابیت بصری کافی هم برخوردار باشد، آریزو ۵TE انتخاب شماست. بیش تر خریداران این خودرو بر روی توربو بودن آن تأکید زیادی دارند، در حالی که در تست های میدانی بارها مشاهده شد که آریزو با وجود برخورداری از سامانه توربو، آن چنان چابک تر از رقیب های اتمسفریکش ظاهر نمی شود. آریزو نمونه کامل یک خودروی مطلوب خریدار ایرانی است که دو رکن اصلی مورد نیاز بازار، یعنی ظاهر زیبا و آپشن های زیاد را دارد. نقطه ضعف اصلی مالکیت آریزو، افت قیمت سنگین در بازار دست دوم ها، همچون تمام محصولات مدیران خودرو است.
اما چنان چه می خواهید اندکی خاص بمانید، پایداری و فرمان پذیری خودرو اهمیت زیادی برای شما دارد و شاید هم از نظر شما، محصولات چری هنوز به درجه لازمی از قابل اعتماد بودن و کیفیت نرسیده اند، فاو بسترن B30 انتخاب شماست. خریداران بسترن، همواره انتخاب خود را با کیفیت تر از خودروهای مشابه می دانند، هرچند اگر به جدول کیفی خودروهای ساخت داخل مراجعه کنیم، در می یابیم که حق با آن هاست! اما در عمل نمی توان برتری کیفی بسترن بر آریزو را چندان پررنگ تلقی کرد. نقطه ضعف بزرگ بسترن B30 را می توان بازار دست دوم راکد و کمبود شدید قطعه های یدکی و تزیینی در خارج از نمایندگی دانست.

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار
عکس ها:عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.