از یاد رفته ها – قسمت دوم – لیفان X60 اتوماتیک

از یاد رفته ها – قسمت دوم – لیفان X60 اتوماتیک
یافتن یک شاسی بلند اتوماتیک صفر کیلومتر با قیمت کم تر از ۲۰۰ میلیون تومان در بازار امروز خودرو، کاری بس دشوار است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بیش تر کراس اوورها به دلیل تقاضای بالا، دچار جهش قیمتی قابل توجه ای شده اند و امروز حتا کراس اوورهای چینی هم در این دسته قرار می گیرند. از سویی، بسیاری از خانواده های ایرانی که از مدت ها پیش به نیت خرید یک خودروی جدید، پول پس انداز کرده اند، بیش تر به انتخاب خودروهای شاسی بلند تمایل نشان می دهند اما تورم قیمت ها، بیش تر آن ها را از دسترسی به گزینه مطلوب باز می دارد.
در این میان، بسیاری از آن ها به ناچار قید خرید شاسی بلندها را می زنند و به سراغ سدان های اتوماتیک اقتصادی می روند. عده دیگری هم مجبور به انتخاب مدل های نه چندان مطرح در بازار می شوند. امروز به بررسی یکی از همین خودروها می پردازیم. خودرویی که اگر چه در نمونه های دنده ای با استقبال بسیار مواجه شد، اما در نسخه اتوماتیک نتوانست چندان گرد و خاکی در بازار برپا کند.


بررسی سرگذشت لیفان X60 در ایران

از یاد رفته ها – قسمت دوم – لیفان X60 اتوماتیک
“کرمان موتور” در سال ۹۲، X60 را به عنوان نخستین کراس اوور مونتاژی خود به ایران آورد. X60 نخستین کراس اوور ساخت لیفان است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این خودرو، هر چند با تأخیری دو ساله به ایران آمد، اما در زمان عرضه با توجه به ظاهر زیبا و شباهت نسبی به برخی از شاسی بلندهای بازار همچون هیوندای سانتافه، فروش موفقیت آمیزی را برای کرمانی ها به یادگار گذاشت.
البته دیر رسیدن X60 به بازار ایران، سبب شد رقیب هموطن این خودرو، یعنی ام وی ام X33 یا همان چری تیگو ۳، در غیاب لیفان به خوبی بتواند بازار را قبضه کند. هر چند همان طور که گفته شد با ورود X60، بسیاری ظاهر زیباتر این کراس اوور را به محصول “مدیران خودرو” ترجیح دادند، بنابراین در نهایت لیفان توانست بر بازار فروش “چری” اثر منفی بگذارد. مدیران خودرو با عرضه فیس لیفت X33 هم نتوانست آن موفقیت تاریخی نسل اول این خودرو را تکرار کند و لیفان X60، همچنان انتخاب اول بسیاری از مشتریان شاسی بلندهای ارزان قیمت بود. اما گذشت زمان، کیفیت پایین محصول جذاب لیفان را برملا کرد. از کیفیت بسیار پایین رنگ بدنه تا ایرادهای مونتاژی و در نهایت عرضه محصولات جدید همچون چانگان CS35 به بازار، همگی X60 محبوب را به انزوا کشاندند.
کار تا جایی پیش رفت که مدیران خودرو در سال ۹۵ با عرضه نسل سوم X33، نسخه مرگ لیفان را پیچید. با این حال کرمان موتور تلاش می کرد به هر طریق، خط تولید X60 را زنده نگه دارد اما حتا عرضه X60 اتوماتیک، تنها چند ماه پس از ورود X33 S هم نتوانست مرهمی بر زخم لیفان بگذارد. کرمان موتور X60 اتوماتیک را بدون هیچ معرفی رسمی و به صورت چراغ خاموش به بازار فرستاد. اکنون این خودرو ارزان ترین شاسی بلند اتوماتیک صفر کیلومتر بازار است! خودرویی که خریداری ندارد و نسبت به رقیبان اش، با قیمت هایی به مراتب پایین تر به فروش گذاشته می شود.


ظاهری مملو از تناقض

از یاد رفته ها – قسمت دوم – لیفان X60 اتوماتیک
طراحی X60، محل اختلاف نظرهای بسیار است. عده ای لیفان را به کپی کاری متهم می کنند. موضوعی که حداقل در طراحی X60، می توان لیفان را از آن مبرا دانست. نمی گوییم X60 شباهتی به دیگر خودروها ندارد! اما این شباهت به اندازه ای نیست که برچسب کپی بر آن بزنیم! بسیاری از افراد در ابتدای ورود X60 به بازار، طراحی آن را پسندیدند. در واقعیت هم نمی توان به هیچ وجه X60 را خودرویی زشت نامید. اما عملکرد ضعیف خودروهای لیفان در بحث کیفیت، سبب می شود هر کس ناخودآگاه به چشم تحقیر به این خودرو نگاه کند! ما فارغ از نگاه مردم، به بررسی طراحی X60 می پردازیم.
در نمای جلو، چراغ هایی کشیده با خطوط منحنی، زیباترین المان طراحی در این بخش را تشکیل داده اند. درون کاسه چراغ ها، یک نوار نئون به شکل L و چهار LED بی کیفیت دور تا دور لنز لامپ اصلی دیده می شود. این طرح LEDهای چهار تایی را فقط در محصولات پورشه می توان پیدا کرد! انتقال چراغ های راهنما به روی سپر و قرار گرفتن آن ها در یک قاب سیاه، ظاهری شلوغ به نمای جلوی X60 داده اند که چندان دل پذیر نیست. از مهم ترین تفاوت های ظاهری X60 اتوماتیک، جلوپنجره جدید آن است که اکنون با خطوط عمودی، ظاهر شکیل تری پیدا کرده است. اما هنوز هم طراحی نمای جلوی X60 را نمی توان خالی از ایراد دانست.
در نمای کناری، حجم پردازی اغراق آمیز گل گیرها در کنار ارتفاع به نسبت زیاد کف خودرو از زمین، چشمان بیننده را فریب داده و X60 را بزرگ تر از آن چه هست نشان می دهند. درست همان طور که در نمای جلو هم لیفان تلاش می کند با کاپوت حجیم و سپری بزرگ، از X60 کراس اووری تنومند به نمایش بگذارد. خط شانه تیز هم در راستای همین بزرگ نمایی طراحی شده است. رینگ های ۱۶٫۰ اینچی پنج پر، تناسب خوبی با ظاهر کلی خودرو دارند. تنها المان نامطلوب در نمای کناری، آینه ها هستند که ابعاد آن ها بیش تر برای استفاده در مینی بوس مناسب است! دیگر نکته جالب در طراحی این نما، طول زیاد در عقب است که نوید از فضای پای زیاد برای سرنشینان ردیف دوم می دهد.
نمای عقب X60 دارای چراغ هایی به نسبت عمودی با طراحی زیبا است که در مدل اتوماتیک با گرافیک جدید همراه شده اند. این گرافیک نو، چهره ای تازه به نمای عقب X60 اتوماتیک بخشیده است. اما نکته نه چندان دل چسب در طراحی این نما، سپر عقب است که اتو کشیده و کوتاه به نظر می رسد. در واقع در برابر سپر حجیم جلو، ارتفاع اندک سپر عقب و مه شکن های نصب شده روی آن، چندان چنگی به دل نمی زنند. دیفیوزر سیاه رنگ پایین سپر و فلاپ کرومی بالای جای پلاک هم آنچنان نمی توانند بیننده را سر ذوق آورند. در مجموع می توان طراحی نمای بیرونی لیفان X60 را قابل قبول ارزیابی کرد.


کابین، یک کپی بی کیفیت

از یاد رفته ها – قسمت دوم – لیفان X60 اتوماتیک
اگر در فضای نت نام نسل دوم تویوتا RAV4 را جست و جو و به تصاویر کابین آن نگاه کنید، شاید حسی آشنا به شما دست دهد که گویی پیش تر هم این صحنه را دیده بودید. بله! طراحی داخلی لیفان X60 یک کپی ناقص از کابین نسل دوم تویوتا RAV4 است. فرم طراحی داشبورد مقابل سرنشین و محل قرارگیری دریچه های تهویه و پنل کنترلی آن، با تویوتا مو نمی زند. اما کاش در بحث کیفیت مواد مورد استفاده هم چینی ها تویوتا را الگو قرار می دادند! کیفیت مواد مصرف شده در ساخت داشبورد، به هیچ وجه جای دفاع ندارد. این موضوع در قطعه های نقره ای رنگ وخیم تر است.
طراحی فرمان و دسته دنده نیز زمخت و از مد افتاده به نظر می رسد. طراحی نشان گرهای پشت آمپر هر چند زیبا و متفاوت است، اما دیجیتالی بودن سرعت سنج شاید به مذاق بسیاری از افراد خوش نیاید. نصب ساعت در بالاترین قسمت کنسول، سبب می شود گاه با عقب بودن صندلی راننده و سرنشین، این قسمت از دید آن ها پنهان بماند. اما در طراحی صندلی ها، رودری و زیر آرنجی، ارگونومی تا حد مطلوبی رعایت شده است. وجود دوخت قرمز رنگ در کنار پوشش چرم داخلی در صندلی و سطح داخلی درها، اندکی از حس نامطلوب پلاستیک های بی کیفیت موجود در کابین می کاهد. همان طور که پیش از این نیز گفتیم، فضای پای سرنشینان عقب برگ برنده لیفان X60 است که از این نظر برتر از ام وی ام X33 ظاهر می شود.


امکانات رفاهی مناسب

از یاد رفته ها – قسمت دوم – لیفان X60 اتوماتیک
محصولات لیفان همیشه در برابر قیمت پایین، امکانات رفاهی مناسبی دارند. X60 هم در همین قاعده می گنجد. از مهم ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی این کراس اوور چینی می توان به فرمان تلسکوپی، بالابر خودکار شیشه ها پس از خاموش کردن خودرو (پاور ویندوز)، کنترل سیستم پخش روی فرمان (اینتر فیس)، تهویه مطبوع دستی، سان روف برقی، دماسنج هوای بیرون، کیسه هوای راننده و سرنشین، سنسورهای پارک عقب، باربند سقفی، مه شکن جلو و عقب، خروجی برق ۱۲ ولت، تنظیم دستی صندلی های جلو در ۴ جهت، سنسور نور، صندلی های چرمی، دوربین دنده عقب، صندلی های تاشوی عقب و سیستم پخش DVD با ۶ بلندگو اشاره کرد.
مهم ترین ضعف های تجهیزاتی لیفان X60 را اتوماتیک نبودن سیستم تهویه و جای خالی کروز کنترل می توان برشمرد. البته امکان نصب کروز کنترل بیرون از کارخانه با هزینه ای فراتر از یک میلیون تومان وجود دارد. با این حال، وجود سان روف و ضبط تصویری در X60، رضایت بیش از ۹۰ درصد از خریداران آن را جلب می کند.


ویژگی های فنی و موتوری

از یاد رفته ها – قسمت دوم – لیفان X60 اتوماتیک
پیشرانه ۱٫۸ لیتری نصب شده روی X60، نخستین بار با لیفان ۶۲۰ تلنت به ایران آمد. پیشرانه ای که با مشاوره مهندسان انگلیسی توسعه یافته است. تجربه نشان می دهد هر چه قدر محصولات لیفان نتوانستند از جنبه کیفیت ظاهری و پرستیژ، نظر مشتریان ایرانی را جلب کنند، همان قدر از نظر فنی، به نسبت خوب و بی دردسر ظاهر شدند. این پیشرانه به حجم دقیق ۱۷۹۴ سی سی، بیش از ۶ سال است در ایران حضور دارد و امتحان خود را پس داده است. پیشرانه X60 چندان پر بازده نیست و تنها ۱۲۶ اسب بخار قدرت تولید می کند. البته خبری از توربوشارژر هم در این پیشرانه نیست و نمی توان انتظار بی جا از آن داشت. اما این پیشرانه از دور ۴٫۸۰۰ به بعد، ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور را در اختیار شما می گذارد که این عدد هم وسوسه انگیز به نظر نمی آید.
لیفان برای X60 اتوماتیک، به سراغ جعبه دنده CVT رفته است. جعبه دنده ای مجهز به سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته که بنا به تجربه مالکان، روی خودروهای چینی نمی تواند پاسخ گو باشد. نه این که دچار نقص فنی شود! اما بیش تر خودروهای چینی موجود در کشورمان به دلیل برخورداری از موتورهایی با حجم پایین، در ترکیب با جعبه دنده CVT، تبدیل به خودروهایی کُند می شوند! این موضوع در جاده های شیب دار و با ظرفیت کامل سرنشین و بار، بیش تر به چشم می آید. اگر کولر خودرو هم روشن باشد که گل به سبزه نیز آراسته می شود!
لیفان X60 اتوماتیک از باک سوخت ۵۵ لیتری برخوردار است. مصرف سوخت رسمی این خودرو در کاتالوگ های آن اعلام نشده است. وزن خالص آن ۱۳۵۰ کیلوگرم است و هیچ عددی از شتاب صفر تا صد کیلومتر آن نیز در سایت سازنده وجود ندارد. اما در ویژگی های فنی آن ذکر شده تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت می گیرد. صندوق عقب ۴۰۵ لیتری لیفان X60، از پس برآورده کردن نیاز یک خانواده ۴ نفره بر می آید. ضمن آن که لیفان فضاهای کاربردی بسیاری نیز در جای جای کابین تعبیه کرده است.


لیفان X60 اتوماتیک بخریم؟

از یاد رفته ها – قسمت دوم – لیفان X60 اتوماتیک
همان طور که در ابتدای نوشتار گفته شد، اکنون برای یک خانواده در بازه کم تر از ۲۰۰ میلیون تومان، انتخاب های زیادی به عنوان یک شاسی بلند اتوماتیک صفر کیلومتر وجود ندارد. چانگان CS35، جک S3 و ام وی ام X33S، از محبوب ترین های این رده هستند، اما هر سه در نمونه های صفر و کم کارکرد، فراتر از ۱۷۰ میلیون تومان قیمت دارند. در این میان اگر خریداری باشد که تأمین کردن همین اختلاف قیمت هم برای او غیر ممکن بشود، چاره ای جز انتخاب X60 ندارد. البته اگر او شاسی بلند نخواهد، می تواند به گزینه های با کیفیت تری همچون بسترن B30 هم فکر کند، در غیر این صورت، چند گزینه اصلی پیش روی خود دارد. با بودجه ۱۵۰ الی ۱۸۰ میلیون، نمونه های کارکرده X33 جدید و اسپرت وجود دارند که حداقل در بحث دوام، بسیار بهتر از لیفان ظاهر شده اند. مدل های صفر و کارکرده جک S3 هم دیگر گزینه پیش روی هستند. البته S3 در یک کلاس پایین تر از X60 و X33 قرار می گیرد. جک S3 بسته به میزان کارکرد، از ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.
چانگان CS35، دیگر چینی قد بلند حاضر در این بازه است. یک کراس اوور جمع و جور خوش ساخت که طرف داران زیادی در بازار دارد. کیفیت ساخت آن هم قابل مقایسه با لیفان نیست. چانگان در نمونه های صفر خشک، فراتر از ۱۷۰ میلیون آگهی شده است. اما مدل های کم کارکرد آن با بودجه ۱۵۰ میلیونی هم در دسترس اند.
در نهایت به X60 اتوماتیک می رسیم. خودرویی مهجور که در مدل های کم کار، حتا با ۱۲۰ میلیون تومان هم قابل خرید است. قیمت معامله ای نسخه های صفر کیلومتر آن نیز روی ۱۶۰ میلیون تومان می چرخد. در واقع شاید لیفان نسبت به تمام گزینه های یاد شده ارزان تر باشد، اما هیچ برتری خاصی هم بر آن ها ندارد. کیفیت ساخت لیفان از تمام این نمونه ها پایین تر است و این روزها مشاهده یک X60 در خیابان، چندان جذابیتی ندارد. با این حال نمی توان ایراد خاصی هم به آن وارد کرد. اگر به دنبال یک کراس اوور اتوماتیک اقتصادی هستید، X60 گزینه ای مقرون به صرفه در بازار امروز است. اما فراموش نکنید با افزایش ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی بودجه خود و انتخاب چانگان یا جک، خودرویی مدرن تر و تا حدودی با کیفیت تر را سوار خواهید شد. تصمیم با شماست.


پایگاه خبری اسب بخار
سپهر عظیمی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.