آیا تمام خودروسازان خصوصی برنامه ی افزایش قیمت ۵۵ درصدی را دارند؟

آیا تمام خودروسازان خصوصی برنامه ی افزایش قیمت 55 درصدی را دارند؟
به تازگی یکی از خودروسازان خصوصی کشور، بهای کراس اوور پرفروش خود را بر اساس نرخ ارز جدید اعلام کرده و در دعوتنامه های ارسالی به مشتریان، افزایش قیمت حدود ۵۵ درصد را در نظر گرفته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

حال احتمال داده می شود که خودروساز فعال در بخش خصوصی، در روزهای آتی بهای سایر محصولات خود را در بازه ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش دهد. بدیهی است که امروز اکثر خودروسازان دلیل افزایش قیمت خودروهایشان را تغییر بهای ارز و چند برابر شدن آن می دانند. در صورت بروز چنین اتفاقی بدیهی است که موج دوم گرانی در بازار خودرو آغاز می شود. برای اثبات این قضیه باید گفت که در ۵ ماهه اول سال جاری، حدود ۴۹۵ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده و خودروسازان خصوصی نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه از این بازار را به خود اختصاص داده اند. پس می توان نتیجه گرفت، با اینکه سهم خودروسازان خصوصی آنچنان در بازار بالا نیست، ولی می توانند با هر حرکتی تاثیری هم جهت با رفتار خود را در بازار خودرو اعمال کنند.
اما چه دلایلی وجود دارد که خودروسازان خصوصی بخواهند بیش از ۵۰ درصد محصولاتشان را گران کنند؟
دلیل اول این است که در ابتدای سال بهای ارز بیش از ۲۰ درصد برای خودروسازان افزایش پیدا کرد و به ۴۲۰۰ تومان رسید. حال در نظر بگیرید که به گفته مدیران خودرو، براوردهای آن ها برای قیمت گذاری خودرو در روزهای آتی بر مبنای ارز ۹ هزار تومانی است. به عبارتی هزینه سربار برای خرید ارز در خودروسازی ها به دو برابر رسیده است. اما مسئله ای باعث افزایش قیمت بیشتر در خودروسازان خصوصی می شود، عدم داخلی سازی بالای آن ها است. امروز اکثر خودروسازان کشور در بهترین حالت می توانند لاستیک، رینگ، باتری، رنگ، عایق ها و اتصال قطعات خودرو را در ایران به صورت داخلی سازی پیش ببرند. در شرایط فعلی خودروسازان خصوصی اگر توانسته باشد که به داخلی سازی اسمی حدود ۳۰ درصد برسند، گل کاشته اند و بسیار جلو هستند. اما در واقعیت اکثر خودروهای مونتاژی در شرکت های خصوصی داخلی سازی کمتر از ۲۵ درصد را دارد و گاهی حتی پایینتر از ۲۰ درصد است.
به عبارت ساده حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بهای رسمی یک خودرو به صورت مستقیم به ارز ربط دارد و مسائل مربوط به داخلی سازی هم آنچنان بی ربط به نوسان های بازار ارز نیستند.
پس می توان نتیجه گرفت که با شیوه فعالیت خودروسازان داخلی و از طرفی دو برابر شدن بهای ارز، افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودروها در این شرکت ها بی راه نباشد.
حال بسیاری می گویند که در شرایط امروز خودروسازان خصوصی از سود خود بکاهند تا فشار کمتری به مشتریان بیاید. برای درک وضعیت فعلی مثالی را در نظر بگیرید. فکر کنید یک خودروساز خصوصی محصولی را با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان عرضه می کرده و در آن زمان بهای ارز برایش ۴۲۰۰ تومان بوده است. از این ۱۰۰ میلیون تومان ۵۰ میلیون تومان بهای خودرو بوده و ۵۰ میلیون تومان هم سود خالص شرکت! حال بهای ارز برای این شرکت به ۹ هزار تومان نزدیک شده است. پس با پیش از دو برابر شدن بهای ارز، بدیهی است که هزینه تولید آن هم به مراتب افزایش پیدا می کند. اگر تاثیر ۱۰۰ درصدی بهای ارز را برای خودرویی که ۵۰ میلیون تومان قبلا هزینه تولید داشته، محاسبه کنیم به عدد ۱۰۰ میلیون تومان می رسیم. یعنی امروز اگر خودروساز بخواهد هیچ سودی نکند و از طرفی چند درصدی هم ضرر کند، امکان آن وجود ندارد که بتوان خودروی مورد نظر را با قیمت گذشته عرضه کرد. از طرفی اگر این شرکت بخواهد همان ۵۰ میلیون تومان گذاشته را به عنوان سودش لحاظ کند و به عبارتی در سیستم های حسابداری، عدد تعریف شده برای سود را جایگزین نسبت سودآوری کند، باید با قیمتی حدود ۱۵۰ میلیون تومان طرف شویم. پس می توان گفت که با توجه به نوسان های فعلی بازار ارز و سرمایه، امکان افزایش قیمت خودروها همچنان وجود دارد و نباید توقع قیمت های مناسبی را داشته باشیم.
ولی نباید از این نکته غافل شد که در شرایط فعلی، بهتر است که سازمان های نظارتی کنترل بیشتری بر نحوه قیمت گذاری خودروهای شرکت های خصوصی داشته باشند. زیرا احتمال دارد که برخی از این شرکت ها، افزایش قیمت های غیر کارشناسی را بر روی خودروهایشان اعمال کنند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.