نکات مهم برای رانندگی در باران

رانندگی در باران
رانندگی در باران

این روزها با توجه به حضور سامانه های بارشی در کشور، بیش تر شهرها آب و هوای بارانی دارند. با توجه به بارش باران، رانندگان نیاز دارند با نکات مهمی که به رانندگی در باران کمک می کنند آشنا شوند و از آن ها استفاده کنند تا ایمنی جاده ها و خیابان ها بیش تر شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

از ابتدای پاییز با شروع بارندگی ها میزان حوادث رانندگی افزایش می یابد و بیش تر حوادثی که رخ می دهد به دلیل رعایت نکردن نکات ساده ای است که رعایت آن ها می تواند در کاهش تصادف مؤثر باشد.

مهم ترین مشکلات رانندگی در باران چیست؟

با بارش باران دو مشکل اساسی و مهم برای رانندگی در آن شرایط به وجود می آید که در ادامه آمده است:

۱. لغزنده بودن مسیر

پس از بارش باران و یا هنگام باریدن، سطح جاده خیس می شود و احتمال لغزش خودرو بالا می رود. حال اگر مسیر کمی چرب باشد و باران ببارد، به میزان لغزندگی اضافه می شود و خطر سُر خوردن خودرو بالا می رود.

۲. کاهشِ دید

رانندگی در باران
رانندگی در باران

مشکل دیگری که در زمان بارش باران به وجود می آید کاهش دید است. به دلیل خیس شدن شیشه های خودرو میزان دید راننده کم می شود. این کاهش دید در شیشه جلو و همچنین شیشه عقب برخی خودروها با عملکرد برف پاک کن حل می شود، اما شیشه های اطراف خیس می مانند و قطره های قرارگرفته بر روی آن ها می تواند موجب کاهش دید راننده شود. این قضیه یکی از مهم ترین دلایل بروز حادثه در روزهای بارانی است.

نکات مهم رانندگی در باران چیست؟

با توجه به مشکلاتی که هنگام رانندگی در باران برای راننده به وجود می آید می توان گفت رعایت برخی نکات می تواند این مشکلات خطر آفرین را کمرنگ کند تا امنیت رانندگی در هوای بارانی بیش تر شود و جان و مال افراد حاضر در مسیر کم تر تحت خطر باشد.

۱. چک کردن لاستیک تیغه برف پاک کن

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین امکاناتی که از گذشته های دور بر روی خودرو استفاده می شد برف پاک کن است. برف پاک کن می تواند محدوده وسیعی از شیشه را پاک کند و از این طریق میدان دید راننده را در روزهای بارانی و برفی افزایش دهد. از این رو، عملکرد درست آن هنگام رانندگی در باران بسیار مهم است و لاستیک تیغه های آن باید چک شود. در صورت خشک بودن و عمل نکردن درست لاستیک ها بهتر است آن ها را تعویض کنید. هزینه تعویض این لاستیک ها بسیار پایین است و بهتر است در این باره صرفه جویی را کنار بگذارید.

حتماً بخوانید: تیپ کار/ تعویض تیغه برف پاک کن های مختلف خودرو

۲.  استفاده از سنسور باران در صورت مجهز بودن خودرو به آن

سنسور باران
سنسور باران

برخی از خودروهای روز به سنسور باران مجهز هستند. این سنسور می تواند شدت بارش را تشخیص دهد و متناسب با آن، دور برف پاک کن را تنظیم کند. با قرارگیری دسته برف پاک کن در حالت اتوماتیک دیگر نیاز نیست دور آن را به صورت دستی تغییر دهید، از این رو، می توانید بیش تر توجه خود را بر روی رانندگی و دیدن اطراف صرف کنید.

حتماً بخوانید: سنسور باران چیست و چگونه کار می کند؟

۳. مناسب بودن میزان عاج یا گل تایر

رانندگی در باران
رانندگی در باران

همان طور که گفته شد، یکی از مشکلات هوای بارانی لغزنده شدن مسیر است، از این رو، عملکرد تایرها می تواند در حرکت خودرو تحت این شرایط بسیار تأثیرگذار باشد. با توجه به اهمیت سالم بودن تایر یا داشتن گل و عاج کافی، بهتر است همیشه و تحت هر شرایط تایرهای خود را چک کنید و در صورت لزوم آن ها تعویض کنید. عملکرد تایر حتا در فصل های گرم و خشک نیز می تواند بر ایمنی خودرو بسیار تأثیرگذار باشد، بنابراین همیشه باید مهم تلقی شود.

حتماً بخوانید: ساختار تایرهای مختلف چگونه است؟

۴. عملکرد درست چراغ ها و روشن کردن آن ها در هوای بارانی

رانندگی در باران
رانندگی در باران

یکی از مهم ترین کارهایی که باید هنگام رانندگی در باران، حتا در روز، انجام دهید، روشن کردن چراغ های خودروست. در هوای بارانی که میزان دید کاهش می یابد روشن بودن چراغ ها موجب می شود تا توجه راننده و عابرین حاضر جلب شود و به این ترتیب، آن ها متوجه حضور خودروی شما می شوند. جلب توجه دیگران در شرایط بارانی می تواند آن ها را آگاه کند و به همین دلیل از بروز حوادث بسیاری جلوگیری می شود.

۵. رعایت فاصله با خودروهای دیگر

در روزهای بارانی که ممکن است به دلیل لغزش مسیر و کاهش دید، عملکرد دیگر راننده ها کُند شود و نتوانند به خوبی عمل کنند، بهتر است فاصله خود را با دیگر خودروها بیش تر از پیش کنید تا در صورت تأخیر در عملکرد خود یا دیگر راننده ها بتوانید از وارد شدن صدمات مالی و جانی بکاهید. توجه داشته باشد که در مسیرهای لغزنده مسافت ترمزگیری افزایش می یابد و در صورت عملکرد به موقع دیگر راننده ها نیز احتمال بروز حادثه وجود دارد.

اگر خودروی پشتی شما ناایمن رانندگی می کرد و بیش از اندازه به خودروی شما نزدیک بود، بهتر است به آن اجازه عبور بدهید، زیرا اگر او در جلوی شما باشد بهتر می توانید فاصله ایمن را نسبت به آن رعایت کنید.

۶. عدم استفاده از کروز کنترل

در شرایط بدِ جوی نباید از کروز کنترل استفاده کنید، چراکه تعیین کردن یک سرعت مشخص برای خودرو موجب می شود در بیش تر اوقات کنترل آن از دست شما خارج شود و برای تحت کنترل در آوردن آن به ترمزگیری های پیاپی نیاز باشد.

حتماً بخوانید:

کروز کنترل (Cruise Control) چیست و چگونه کار می کند؟

کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise (Control چیست؟

۷. رانندگی آرام هنگام عبور از آب‌گرفتگی ها

رانندگی در باران
رانندگی در باران

توجه داشته باشید که هنگام عبور از آب‌گرفتگی ها آرام حرکت کنید، چراکه حرکت با سرعت زیاد از آن ها موجب پخش شدن آب به سمت عابران پیاده و یا موتور سواران می شود و شما ناخواسته حرکتی غیرانسانی کرده اید. هنگام عبور از آب‌گرفتگی ها بهتر است با سرعت آرام حرکت کنید تا موجب آزار و اذیت عابران و موتورسوارها نشوید.

از طرفی، عبور آرام از آب‌گرفتگی ها موجب می شود خودرو نلغزد و تحت کنترل باقی بماند، زیرا در اثر حرکت با سرعت های بالا کنترل آن دست راننده خارج نشود.

۸. جلوگیری از بخار کردن شیشه های خودرو

رانندگی در باران
رانندگی در باران

در روزهای برفی و بارانی اختلاف دمایی بین درون و بیرون کابین به وجود می آید که این اختلاف دما موجب تشکیل بخار بر روی شیشه های خودرو می شود. در صورت بخار گرفتن شیشه ها میزان دید راننده کاهش می یابد و احتمال بروز حادثه زیاد می شود. از این رو، بهتر است با مراجعه به لینک زیر با راه های جلوگیری از بخار کردن شیشه های خودرو آشنا شوید.

حتماً بخوانید: جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو

۹. عملکرد مناسب در صورت لغزش خودرو

در صورت لغزش یا سُر خوردن خودرو بهتر است آرامش خود را حفظ کنید. هنگام بروز این شرایط فرمان را در همان جهتی که می خواهید بروید نگهدارید و از ترمزگیری شدید پرهیز کنید، زیرا ترمزگیری های شدید موجب سخت تر شدن کنترل خودرو در آن شرایط می شود.

۱۰. توجه بیش تر به عابران پیاده

رانندگی در باران
رانندگی در باران

هنگام گذر از مسیرهایی که عبور و مرور عابران پیاده زیاد است، باید بیش تر توجه خود را به آن ها بدهید تا از برخورد با آن ها و یا خیس کردن‌شان جلوگیری کنید.

به طور کلی، با رعایت این نکات می توانید به میزان قابل توجهی از بروز حوادث رانندگی در روزهای بارانی کم کنید و سفر ایمن تری داشته باشید.

نکات مهم رانندگی در باران چیست؟

۱- چک کردن لاستیک تیغه برف پاک کن ۲-  استفاده از سنسور باران ۳- مناسب بودن میزان عاج یا گل تایر ۴- عملکرد درست چراغ ها و روشن کردن آن ها در هوای بارانی ۵- رعایت فاصله با خودروهای دیگر ۶- عدم استفاده از کروز کنترل ۷- رانندگی آرام هنگام عبور از آب‌گرفتگی ها ۸- جلوگیری از بخار کردن شیشه های خودرو ۹- عملکرد مناسب در صورت لغزش خودرو ۱۰- توجه بیش تر به عابران پیاده

مهم ترین مشکلات رانندگی در باران چیست؟

۱- لغزنده بودن مسیر ۲- کاهش دید.

۳.۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.