جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو + ویدیو

بخار شیشه خودرو
بخار شیشه خودرو

یکی از مشکلاتی که با شروع فصل سرما به وجود می آید بخار کردن شیشه خودرو است. این اتفاق موجب می شود دید راننده کاهش یابد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

رانندگی در هر شرایط آب و هوایی مشکلات مخصوص به خود را دارد، از این رو، راه ها و روش هایی برای رفع آن مشکلات هست که راننده و سرنشینان می توانند مشکلات به وجودآمده را از بین ببرند. برای مثال، در روزهای گرم سال می توان با روشن کردن سیستم تهویه یا کولر خودرو از گرمای درون کابین کم کنیم و از محیط خنکی که به وجود می آید لذت ببریم.

روزهای سرد سال نیز مشکلاتی مانند سرمای درون کابین و همچنین بخار کردن شیشه خودرو به وجود می آید. برای حل مشکل سرمای درون کابین می توان بخاری خودرو را، که از گرمای موتور استفاده می کند، روشن کرد و دمای کابین را افزایش داد. مشکل دیگر بخار کردن شیشه خودرو است، که در ادامه به علت به وجود آمدن آن و همچنین راه های برطرف کردن آن می پردازیم.

ویدیو آموزشی راه های جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو

علت بخار کردن شیشه خودرو چیست؟

بخار شیشه خودرو

در روزهای سرد سال به علت پایین بودن دمای هوای بیرون خودرو ، شیشه های آن نیز سرد می شوند. از این رو، محیط مناسبی برای تغییر فاز آب از گاز به مایع یا میعان به وجود می آید. از طرفی، رطوبت درون کابین نیز به علت تنفس افراد حاضر و یا وجود نوشیدنی های گرم بالا می رود. در کنار این دو پارامتر، دمای هوای درون کابین نیز نسبت به شیشه ها بالاتر است و موجب می شود دمای رطوبت موجود نیز بالا باشد. تمام این سه پارامتر گفته شده موجب می شوند رطوبت گرم درون کابین به شیشه های سرد خودرو برخورد کنند و در اثر این اتفاق میعان روی شیشه های خودرو رخ دهد. در نتیجه رخ دادن میعان بر روی شیشه های خودرو، بخار بر روی آن ها تشکیل می شود و دید راننده در اثر آن کاهش می یابد.

به این ترتیب، علت بخار کردن شیشه خودرو مشخص شد، حال باید راه های برطرف کردن این مشکل را بررسی کنیم.

راه های برطرف بخار کردن شیشه خودرو چیست؟

همان طور که پیش تر گفته شد، بخار کردن شیشه خودرو بر سه اساس، سرد بودن شیشه های خودرو، وجود رطوبت درون کابین و گرمای درون کابین، استوار است، از این رو، برای از بین بردن بخار شیشه ها باید یکی از سه پارامتر ذکرشده حذف شوند. در بین این سه دلیل می توان دو پارامتر سردی شیشه ها و رطوبت درون کابین را از بین برد، اما کاهش دمای درون کابین در روزهای سرد سال امر مطلوبی نیست و می تواند برای راننده و سرنشینان آزاردهنده باشد. بنابراین روش های کاهش دمای شیشه های خودرو و همچنین کاهش رطوبت درون کابین برای از بین بردن بخار روی شیشه ها در ادامه آمده است.

۱. روشن کردن بخارگیر شیشه عقب و آینه ها

بخارگیر شیشه عقب خودرو
بخار شیشه خودرو

همان طور که می دانید، علت تشکیل بخار بر روی شیشه ها اختلاف دمای میان محیط و شیشه است، بنابراین در صورت از بین رفتن اختلاف دما و گرم شدن شیشه، دیگر دلیلی برای تشکیل بخار وجود ندارد. از این رو، المنت هایی بر روی شیشه عقب خودروها نصب می شود تا با فعال شدن خود، شیشه عقب را گرم کنند. با گرم شدن شیشه عقب، هم بخار تشکیل شده بر روی شیشه از بین می رود و هم اختلاف دمای شیشه با محیط کم می شود. به همین دلیل، روند تشکیل قطره های آب بر روی شیشه کُند خواهد شد.

در پشت آینه های کناری‌ای که گرم کن دارند مسیرهایی از المنت وجود دارد که همه آن ها به یک سوکت ختم می شوند، سوکتی که در پشت شیشه آینه وجود دارد از طریق سیم وارد کابین می شود. برای فعال کردن گرم کن آینه های کناری شما می توانید با زدن دکمه گرم کن شیشه عقب، گرم کن آینه ها را نیز روشن کنید.

گرم کن آینه های جانبی
بخار شیشه خودرو

۲. بخارگیری شیشه جلو

سیستم تهویه اتوماتیک

بخار شیشه خودرو

بخارگیر شیشه های جلو براساس سیستم تهویه خودرو کار می کند. در خودروهایی که دارای سیستم تهویه اتوماتیک هستند یک دکمه وجود دارد که با زدن آن، سیستم بخارگیر شیشه جلو فعال می شود. در صورت زدن این دکمه، تهویه خودرو به صورت اتوماتیک جهت پرتاب باد را به سمت شیشه جلو تنظیم می کند. از طرفی دیگر، کمپرسور کولر خودرو نیز فعال می شود تا با عملکرد خشک کننده (Drier) از رطوبت هوای درون کابین کاسته شود. با کاسته شدن از رطوبت درون کابین، میزان بخار آب داخل خودرو کاهش می یابد و به این صورت از تشکیل مجدد بخار جلوگیری می شود. در ادامه راننده با تنظیم کردن سیستم تهویه در دماهای بالا موجب می شود باد گرم به شیشه جلو برخورد کند و اختلاف دمایی برای تشکیل بخار وجود نداشته باشد.

حتماً بخوانید: تهویه دستی، تهویه اتوماتیک، تهویه چندکاناله

سیستم تهویه دستی

درجه های سیستم تهویه دستی
بخار شیشه خودرو

در خودروهایی که سیستم تهویه اتوماتیک ندارند شما باید به صورت دستی، ابتدا دریچه خروجی هوای تهویه را به سمت شیشه جلو تنظیم کنید و سپس درجه گرمایی آن را بالا ببرید. در این شرایط برای تسریع بخارزدایی بهتر است پرتاب باد را زیاد کنید و دکمه A/C را بزنید تا با فعال شدن کمپرسور از رطوبت درون کابین کاسته شود.

بخار شیشه خودرو

۳. پایین آوردن شیشه ها

در خودروهایی که کولر ندارند شما باید با پایین آوردن شیشه به مقدار کم و همچنین روشن کردن بخاری روند بخارزدایی شیشه ها را انجام دهید. با پایین آوردن شیشه ها دمای درون کابین افت می کند و به همین دلیل اختلاف دمایی بین درون و بیرون خودرو کاهش می یابد. به دنبال این اتفاق، روند تشکیل بخار روی شیشه ها کند می شود و بخار موجود نیز به مرور از بین می روند. تأثیر این کار در جلوگیری و رفع بخار کردن شیشه خودرو ضعیف است و به دارندگان خودروهایی که کولر دارند این کار پیشنهاد نمی شود، زیرا هم دمای درون کابین افت می کند و هم روند بخارزدایی کُند انجام می شود.

۴. پاک کردن با دست یا پارچه

در صورت خرابی تمام بخش هایی مانند سیستم تهویه، بخاری ، شیشه بالابرها و… بهتر است بخار تشکیل شده بر روی شیشه ها را با دست یا پارچه پاک کنید تا دید بهتری داشته باشید. دقت کنید که این کار اصلاً اصولی نیست و فقط در صورت خرابی بخش های دیگر پیشنهاد می شود.

۵. استفاده از اسپری شیشه شوی و ضد بخار کاسپین

اسپری شیشه شوی و ضد بخار کاسپین

اما جدا از ۴ روش قبلی که کمی دشواری دارند و همگی مشکل بخار کردن شیشه ها را برطرف می کنند، یک روش وجود دارد که موجب پیشگیری می شود و آن هم استفاده از اسپری شیشه شوی و ضد بخار کاسپین است. فرمول شیمیایی و ساختاری محلول اسپری کاسپین به گونه ای است که در درجه اول چربی ها و کثیفی های سطح شیشه را از بین می برد و آن را براق و شفاف می کند. سپس با خاصیت ضد بخار خود موجب می شود تا در اثر اختلاف دمای موجود میان درون و بیرون کابین، سطح شیشه های خودرو از بخار پوشیده نشوند و میدان دید راننده کاهش نیابد.

به این ترتیب با کاهش میزان میعان رطوبت موجود در کابین خودرو، شیشه ها به خود بخار نمی گیرند و در روزهای سرد، راننده بدون نیاز به هر یک از ۴ روش قبلی می تواند زاویه دید خوب و واضحی از اطراف خودرو داشته باشد. در نتیجه فقط با پخش اسپری بر روی شیشه های خودرو و پاک کردن آن ها با یک دستمال تمیز، می توانید هم شیشه ها را تمیز کنید و هم از بخار کردن آن ها در روزهای سرد جلوگیری بعمل آورید. توجه داشته باشید که برای بهبود خاصیت ضد بخار این اسپری، باید با یک پارچه غیرقابل جذب یا نانو محلول را پخش کنید تا یک لایه از آن روی سطح شیشه تشکیل شود و تاثیرش را بیشتر کند.

مزایای اسپری شیشه شوی و ضد بخار کاسپین

اسپری شیشه شوی و ضد بخار کاسپین
اسپری شیشه شوی و ضد بخار کاسپین

۱- قابلیت پاک کنندگی و درخشندگی فوق العاده

۲- قابلیت استفاده در مصارف خودرویی و خانگی (اتوموبیل، پنجره منازل، آینه حمام و دستشویی)

۳- ممانعت از تشکیل بخار بر روی شیشه و آینه

۴- افزایش میدان دید راننده در روزهای بارانی، برفی و سرد

۵- کاربری آسان و سریع

۶- خوش عطر کردن درون کابین خودرو

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

علت بخار کردن شیشه خودرو چیست؟

سرد بودن شیشه های خودرو، وجود رطوبت درون کابین و اختلاف دمای بین درون کابین و شیشه ها موجب می شود رطوبت گرم درون کابین به شیشه های سرد خودرو برخورد کنند و در اثر این اتفاق میعان روی شیشه های خودرو رخ دهد. در نتیجه رخ دادن میعان بر روی شیشه های خودرو، بخار بر روی آن ها تشکیل می شود و دید راننده در اثر آن کاهش می یابد.

راه های برطرف بخار کردن شیشه خودرو چیست؟

۱- روشن کردن بخارگیر شیشه عقب و آینه ها ۲- بخارگیری شیشه جلو ۳- پایین آوردن شیشه ها ۴- پاک کردن با دست یا پارچه.

۳.۹ امتیاز از ۱۵۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.