نحوه کار سیستم تهویه مطبوع و تفاوت آن با کولر خودرو

سیستم تهویه مطبوع

شرایط جوی در خودرو برای راننده و دیگر سرنشینان از اهمیت بالایی برخوردار است . اول ‌ازهمه باید در مورد سیستم تهویه اطلاعات کافی داشته باشیم . این سیستم مایعی را تا حد بالا خنک می ‌کند تا بعد از آن فشرده و تبخیر شود . به ‌این ‌ترتیب فضای گرم داخل خودرو جای خود به هوای مطبوع می‌ دهد . سیستم تهویه ماشین به کمک چند دستگاه فشرده‌ ساز ، تبادل کننده گرما و فن این هوای خوب را در خودرو ایجاد می‌ کند .

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از مگ کارز: نقطه‌ ضعف این سیستم‌ ها این است که درجه دمای هوای ورودی به کابین ، به دمای هوای محیط بیرون بسیار بستگی دارد و تبخیر کننده فقط تا حد مشخصی می ‌تواند هوا را خنک کند و به این معنی است که شما باید دائما دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به درجه مورد نظر خود برسید . اصطلاحا به این سیستم در دنیای مهندسی ، حلقه دائمی گفته می ‌شود ، یعنی این سیستم دائما در حال دریافت ورودی ، انجام پردازشی روی ورودی ( در اینجا عملیات خنک کردن ) و ارائه خروجی است و تغییر در این حلقه دائمی باید به صورت دستی انجام می ‌شود یعنی باید به صورت دستی دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به دمای مورد نظر خود برسید .

تفاوت سیستم تهویه هوای مطبوع با کولر

 1- مراحل کار سیستم تهویه خودرو :

برای اینکه یک خودرو ، هوای مناسبی داشته باشد ، فرآیند چهار مرحله‌ ای باید صورت پذیرد . کارکرد سیستم تهویه خودرو به‌ این ‌ترتیب است : در مرحله اول ، مایع خنک ‌کننده برای متراکم شدن باید از رادیاتور عبور کند و به مایع تبدیل شود . ماده خنک‌ کننده بعد از طی مراحل اولیه به خشک ‌کن جهت رطوبت ‌گیری وارد می‌ شود . در نهایت مایع به‌ دست ‌آمده وارد لوله می‌ شود . در درون لوله این مایع آن ‌قدر تحت ‌فشار قرار می ‌گیرد تا به گاز سرد تغییر شکل دهد . این گاز به‌ عنوان یک تعویض‌ کننده عمل می‌ کند . به این معنا که هوای درون فن را خنک می ‌کند بعد به داخل اتاقک اتومبیل پمپاژ می ‌نماید . سیستم تهویه ماشین کارکرد پیچیده‌ ای دارد .

۲- نقاط ضعف سیستم تهویه خودرو :

هر سیستمی در وسیله نقلیه علاوه بر محسنات دارای یک سری نقاط ضعف هم است . یکی از ایراد هایی که به سیستم تهویه این است که درجه هوای درون اتاقک ماشین به دمای هوای محیط بیرون بستگی دارد . تبخیر کننده تا حد مشخصی توانایی کنترل هوای داخل ماشین را دارد . این موضوع باعث می‌ شود تا شما دائماً مجبور به تغییر درجه کولر خودرو خود باشید تا به دمای ایده آل خود برسید . در دانش مهندسی این سیستم را به بانام حلقه دائمی می‌ شناسند .

این مورد به این مفهوم است که سیستم تهویه به‌ طور مداوم در حال گردش است . به ‌طور واضح‌ تر ورودی که همان مایع خنک ‌کننده است را دریافت می‌ کند و سپس بر روی آن پردازش انجام می ‌دهد و در نهایت به‌ صورت هوای خنک آن را خارج می ‌کند . تمام تغییرات مذکور به ‌صورت دستی صورت می ‌پذیرد . تمام مدت دمای کولر باید توسط شخص راننده یا دیگر سرنشینان تنظیم شود . این روند بسیار خسته‌ کننده است زیرا شما باید زمان زیادی را صرف رسیدن به دمای مطلوب خود صرف کنید .

۳- تفاوت سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دستی :

امروزه پیشرفت ‌های زیادی درزمینه خودرو سازی و لوازم آن صورت گرفته است . سیستم تهویه اتوماتیک در واقع همان کولر با امکاناتی متفاوت ‌تر است . این سیستم تهویه دیگر مشکلات سیستم دستی را ندارد . شما به‌ راحتی می ‌توانید دمای خودروی خود را حتی تا نیم درجه تنظیم نمایید . در حقیقت این نوآوری از سیستم حلقه بسته یا بازخوردی سرچشمه می ‌گیرد .

به زبان ساده ‌تر ، این مکانیزم اطلاعات موجود را به‌ عنوان بازخورد به کنترلر می‌ دهد تا به ‌راحتی بتوان شرایط را تغییر داد . با یک مثال این قضیه را شفاف ‌تر می ‌کنیم . اگر شما دمای خودروی خود را روی ۱۷ درجه تنظیم کنید ، سیستم تهویه اتوماتیک به‌ طور مداوم در حال اندازه ‌گیری دمای خروجی است . اطلاعات به‌ دست ‌آمده طی این فرایند به کنترلر داده می ‌شود و دما را روی ۱۷ درجه ثابت نگه ‌دارید .

۴- چگونگی کنترل دما توسط سیستم تهویه اتوماتیک :

سیستم تهویه اتوماتیک به‌ وسیله تغییر ابعاد ، دمای هوای داخل خودرو را تنظیم می ‌کند . این پروسه با تغییر سرعت فن صورت می ‌پذیرد . اگر تفاوت دمای بیرون و داخل اتاقک زیاد باشد ، کنترل سرعت فن را بیشتر می ‌کند و هوای خنک با سرعت بیشتری جریان پیدا می ‌کند . سرعت تبخیر کننده مایع خنک ‌کننده هم در کاهش دمای درون ماشین مؤثر است . در خودرو های پیشرفته ‌تر تهویه اتوماتیک با حس‌گرهای خورشیدی کار می ‌کند . این سیستم معمولاً بر روی داشبورد نصب‌ شده است . این سنسورهای میزان اشعه‌ های خودرو را اندازه‌ گیری می ‌کنند . اگر تعداد اشعه‌ ها از میزان مشخصی بیشتر باشد ،  این سیستم جهت تعدیل دما اقدام می ‌کند . تمام این فرآیند به ‌صورت اتوماتیک بوده و دیگر راننده و سرنشینان درگیر تنظیمات نیستند .

اگر شما در منطقه‌ ای زندگی می ‌کنید که جوی پایدار دارد و خودروی شما مجهز به سیستم تهویه اتوماتیک است ، دیگر جای نگرانی نیست . هنگام سوارشدن به اتومبیلتان کافی است دما را تنظیم کنید بقیه کارها به‌ صورت اتوماتیک انجام می ‌شود . امروزه کمتر خودرویی مجهز به کولر نیست . تهویه مطبوع اتوماتیک در واقع یک امکان اضافه است . تمامی خودروهای جدید و مدرن دنیا به این سیستم تهویه مجهز هستند .

درمجموع می ‌توان گفت که سیستم تهویه مطبوع موردی ضروری در اتومبیل محسوب می‌ شود . دمای داخل اتاقک خودرو بسیار بر روی عملکرد و حالات روانی راننده و سرنشینان تأثیر گذار است . این سیستم دو صورت اتوماتیک و دستی وجود دارد . قطعاً سیستم پیشرفته کارکرد بهتری دارد . درواقع کار این سیستم‌ ها تنظیم و مدیریت هوای داخل ماشین و محیط است . تمام این تجهیزات مانند سیستم تهویه اتوماتیک تنها در جهت آسایش بیشتر افراد طراحی ‌شده است .

سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چه فرقی با سیستم بالا دارد؟

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، همانند کولر عمل می ‌کند ولی دیگر دمای مورد نظر حدس و گمان نیست . این سیستم به شما اجازه می‌ دهد تا دمای اتاق را حتی با دقت نیم درجه تنظیم کنید . این دست ‌آورد استفاده از سیستم حلقه‌ بسته کنترل شده یا اصطلاحا حلقه بازخوردی است . جمله بالا به این معنی است که خروجی این مکانیزم به فرمی از اطلاعات تبدیل می‌ شود و به عنوان بازخورد به کنترلر ورودی داده می ‌شود و به همین علت است که می ‌توانید آن را کنترل کنید . به عنوان مثال اگر شما درجه دما اتاق را روی ۱۷ درجه تنظیم کرده باشید ، سیستم دائما در حال اندازه‌ گیری دمای هوای خروجی است و اطلاعات آن را به عنوان بازخورد به کنترلر می‌ فرستد و دما را ثابت روی ۱۷ درجه نگه‌ می دارد .

حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که این سیستم چگونه می ‌تواند دما را کنترل کند ؟ این امر به راحتی با تغییر ابعاد ساده این سیستم ، مثل سرعت فن صورت می ‌گیرد . اگر کنترلر متوجه شود که دمای محیط بیرونی در حال افزایش است ، سرعت فن را افزایش می‌ دهد و هوای سرد سرعت ‌تر به داخل اتاق پمپ می ‌شود و دمای اتاق کمتر خواهد شد . عنصر دیگری که با آن می‌ توان دما را کنترل کرد ، شدت تبخیر کننده روی ماده خنک‌ کننده است .

سیستم ‌های تهویه مطبوع اتوماتیک پیشرفته ‌تر ، از سنسور های خورشیدی تعبیه شده روی داشبرد استفاده می ‌کنند تا میزان گرمای ورودی به اتاق از طریق اشعه ‌های خورشید را محاسبه کنند و اگر میزان زیادی از این تشعشعات توسط این سنسورها حس شود ، به صورت اتوماتیک ، شدت کارکرد سیستم بیشتر می ‌شود تا راننده و سرنشینان موج گرما و تغییر دما را احساس نکنند .

اگر در محلی زندگی شما ، وضعیت هوا پایدار است و خودروی شما سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دارد ، شما فقط هنگامی که سوار خودرویتان می‌ شوید ، دما را تنظیم می‌ کنید و بقیه کار‌ ها را به عهده این سیستم هوشمند می‌ سپارید . امروزه اکثر خودروها دارای کولر هستند و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به عنوان آپشن اضافی در نظر گرفته می‌ شود ، تمامی مدل ‌های روز خودرویی در جهان دارای این آپشن هستند .

سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در خودرو چیست؟

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، مکانیزمی همانند کولر دارد اما با این تفاوت که دیگر دمای مورد نظر به صورت دستی و حسی بدست نمی آید ، بلکه با این سیستم شما می توانید دمای اتاق را با دقت نیم درجه سانتی گراد تنظیم کنید . این سیستم به اصطلاح به صورت حلقه بازخوردی عمل می کند ، که خروجی این مکانیزم به اطلاعاتی تبدیل می‌ شود که به کنترلر ورودی داده می ‌شود ، این فرایند باعث می شود که سرنشینان خودرو قادر به کنترل دمای داخل اتاق باشند . به عنوان مثال اگر شما درجه دما اتاق را روی ۱۸ درجه تنظیم کرده باشید ، سیستم دائما در حال اندازه‌ گیری دمای هوای خروجی است و اطلاعات آن را به کنترلر ورودی می ‌فرستد و دما را ثابت روی عدد وارد شده ثابت نگه می دارد .

مکانیزم عملکرد این سیستم به این صورت است که کنترلر ورودی اطلاعات را گرفته و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و متناسب با آن دستوراتی برای اجزای سیستم صادر می کند ، مثلاً اگر شدت گرمای هوای بیرون زیاد شود کنترلر به فن دستور می دهد تا سرعت خود را افزایش دهد تا دمای هوای داخل کابین ثابت بماند .

سیستم ‌های تهویه مطبوع اتوماتیک پیشرفته ‌، از سنسورهای خورشیدی که روی داشبرد اتومبیل تعبیه شده اند ، استفاده می ‌کنند تا میزان گرمای ورودی به اتاق را اندازه گیری کنند و بنا بر اطلاعات بدست آمده به صورت اتوماتیک ، شدت کارکرد سیستم را تغییر دهند تا راننده و سرنشینان تغییر دما را احساس نکنند .

امروزه اکثر خودروها مجهز به سیستم کولر هستند و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به عنوان آپشن اضافی در نظر گرفته می ‌شود ، لازم به ذکر است که تمامی اتومبیل های مدل‌ روز دنیا دارای این آپشن هستند .

سیستم تهویه مطبوع

انواع سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه دستی: تهویه مطبوع در هوای گرم سطح راحتی سرنشینان را فراهم می کند . در این حالت تهویه مطبوع نیاز به انتخاب دستی حالت عملیات دما و سرعت فن دارد .

سیستم تهویه اتوماتیک: تهویه اتوماتیک یک سیستم الکترونکی کاملا یکپارچه است . در این سیستم به طور  اتوماتیک تنظیمات مربوط به ترموسات و فن را برای حفظ دمای از  پیش تعیین شده تنظیم می کند . توجه داشته باشید این سیستم را هر زمان که  بخواهید می توانید دستی کنید تا به صورت دستی عمل کند . تهویه اتوماتیک به طور قابل ملاحضه ای از نیاز به تغییر مدام تنظیمات مربوط به دما و فن را برای حفظ دمای مطلوب داخلی حفظ می کند .

ساختار فنی سیستم تهویه اتوماتیک خودرو

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک از سنسورهای تعبیه شده روی داشبورد خودرو استفاده می کند ، تا بتواند میزان گرمای ورودی به اتاق خودرو را از طریق اشعه خورشید محاسبه می کند . سپس اگر میزان زیادی از تشعشات توسط این سنسورها حس شود به صورت اتوماتیک شدت کارکرد سیستم بیشتر می شود تا راننده و سرنشینان موج گرما و تغییر دما را حس نکنند . با سیستم تهویه اتوماتیک شیک و مدرن رانندگی کنید .

مراحل کار کولر خودرو

۱- گاز خنک کننده توسط کمپرسور که نیروی آن توسط تسمه ‌ای متصل به موتور خودرو تامین می ‌شود ، فشرده می‌ شود که فشار گاز را بالا می برد .
۲- گاز وارد رادیاتور ( کندانسور ) می شود که در این مرحله گاز به حالت مایع در می آید .
۳- ماده خنک‌ کننده وارد فیلتر خشک سیستم می‌ شود و در این مرحله رطوبت آن گرفته می ‌شود .
۴- پس از گرفته شدن رطوبت گاز ، این گاز به درون اواپراتور انتقال می یابد که این انتقال باعث کم فشار شدن گاز می گردد .
۵- ماده خنک ‌کننده سرد در حالت گاز درون اواپراتور جاری می ‌شود . این تبخیر کننده به صورت یک تعویض ‌کننده دما عمل می ‌کند و هوایی که توسط فن از میان آن عبور می‌ کند را خنک کرده و این هوای خنک از طریق دریچه های کولر خودرو به داخل اتاق هدایت می شود .

۴ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.