نشتی گاز کولر خودروها + دلایل و نشانه ها

نشتی گاز کولر
نشتی گاز کولر

نشتی گاز کولر خودروها یکی از مشکلاتی است که در اثر بروز اتفاقات مختلفی رخ می دهد. نشتی های به وجودآمده ممکن است پس از گذشت چند سال رخ دهد و یا در زمان کوتاهی به وجود آید که این اختلاف به دلایل بروز نشتی بستگی دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

عملکرد بخش های مختلف سیستم تهویه خودرو در روزهای گرم سال بسیار پر اهمیت است و به همین دلیل باید از سلامت کامل برخوردار باشد. از طرفی دیگر، شاید بسیاری از مردم فکر کنند که کمپرسور کولر و اجزای مربوط به آن فقط برای فصل ها و روزهای گرم سال کاربرد دارند و در صورت خراب بودن آن ها در فصل های سرد نسبت به تعمیر آن اقدام نکنند، در صورتی که چنین نیست.

عملکرد کمپرسور کولر در فصل های سرد به چه کار می آیند؟

کمپرسور کولر
کمپرسور کولر

یکی از کاربردهای کمپرسور کولر این است که در فصل های سرد با زدن دکمه A/C فعال می شود و از آن جایی که برای خنک کردن هوا به جریان گاز کولر نیاز نیست، این گاز در خشک کننده (Drier) ذخیره می شود. وجود گاز کولر در خشک کننده موجب می شود از رطوبت هوای درون کابین کاسته شود و به دنبال آن، بخار بر روی شیشه های خودرو تشکیل نشود. همان طور که می دانید با زدن دکمه بخارگیر شیشه جلو، A/C نیز روشن می شود که به معنای ارتباط بین فعال بودن کمپرسور کولر و بخارگیری شیشه هاست.  

حتماً بخوانید:

انواع گاز کولر به‌کاررفته در خودروها

گرم کن شیشه های خودرو و آینه ها چگونه کار می کند؟

بنابراین با توجه به اهمیت عملکرد کمپرسور کولر در همه روزهای سال می توان نتیجه گرفت که یکی از مهم ترین بخش های آن یعنی گاز کولر نیز باید همیشه به مقدار کافی موجود باشد تا کمپرسور بتواند عملکرد خوب و مناسبی داشته باشد. به همین دلیل در این متن به دلایل و نشانه های نشتی گاز کولر خودروها می پردازیم تا با آن ها آشنا شوید و در صورت نیاز نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

حتماً بخوانید: کمپرسور کولر چگونه کار می کند؟

نشانه های نشتی گاز کولر (Refrigerant) چیست؟

۱. خروج باد گرم از دریچه ها

یکی از نشانه های نشتی گاز کولر و کم شدن آن در سیستم تهویه خودرو این است که در صورت روشن کردن سیستم تهویه و قرار دادن آن در حالت خنک کاری، پس از چند ثانیه هنوز هم باد گرم از دریچه ها خارج شود. البته خروج باد گرم از دریچه ها می تواند بر اثر عوامل دیگری هم باشد و نمی توان قطعی گفت که مشکل از نشتی گاز کولر و کمبود آن است.

۲. به گوش رسیدن صدای کلیک

حتماً هنگام روشن کردن کولر خودرو دقت کرده اید که پس از فشار دادن دکمه A/C یک صدایی شبیه صدای کلیک به گوش می رسد که به گوش رسیدن این صدا به معنای درگیر شدن کلاچ  کمپرسور کولر و شروع به کار آن است. البته این صدا در خودروهای گران قیمت و لوکس که به خوبی عایق بندی شده اند از درون کابین قابل شنیدن نیست و از خارج خودرو باید آن را شنید.

در صورت کم بودن میزان گاز کولر و یا نبودن آن، صدای کلیک مورد نظر که به معنای درگیر شدن کلاچ کمپرسور است به گوش نمی رسد و این یعنی فشار گاز درون کمپرسور یا کم است و یا اصلاً گازی برای فشرده شدن وجود ندارد.

۳. چکه کردن آب از دریچه های تهویه

یکی از نشانه های نشتی گاز کولر این است که قطرات مایع شده گاز مورد نظر از دریچه کولر و یا از زیر آن چکه کند. این قطرات، بی رنگ و مانند قطرات آب هستند اما با دست زدن به آن ها متوجه می شوید که کمی روغنی اند.

۴. روشن شدن چراغ خطر

یکی از نشانه های کم شدن و یا نبودن گاز کولر در مدار سیستم تهویه خودروهای لوکس این است که در کلاستر و یا داشبورد آن ها چراغی برای هشدار نبودن و یا کم بودن میزان گاز کولر به راننده وجود دارد و راننده با دیدن آن به این قضیه پی می برد.

دلایل نشتی گاز کولر خودروها چیست؟

۱. ترک ها و پارگی بخش های پلاستیکی مسیرهای عبوری گاز کولر

در سیستم تهویه برای عبور گاز کولر از بخش های مختلف نیاز است تا از لوله ها و شلنگ هایی استفاده شود که برخی از آن ها پلاستیکی هستند و برخی دیگر فلزی. بخش های پلاستیکی به مرور زمان و در اثر گرما، خشکی هوا و تغییرات دمایی، افت می کنند و به مرور بر روی آن ها ترک هایی به وجود می آید و در نهایت پاره می شوند. در اثر به وجود آمدن ترک ها و پارگی ها، گاز کولر به مرور از آن ها خارج می شود و به عبارتی نشتی به وجود می آید.

۲. نفوذ رطوبت به درون سیستم

در صورت به وجود آمدن ترک ها و پارگی ها در مسیرهای پلاستیکی علاوه بر نشتی گاز کولر، رطوبت نیز به درون سیستم نفوذ می کند و پس از ترکیب شدن با گاز کولر، اسیدی می شود. ترکیب اسیدی به وجودآمده می تواند به دیگر بخش های سیستم تهویه که حتی پلاستیکی نیستند نیز آسیب بزند و در آن ها حفره های ریز ایجاد کند. در صورت بروز این اتفاق قطعه مورد نظر باید تعویض گردد و هزینه به وجودآمده از هزینه تعویض اتصالات و مسیرهای پلاستیکی بسیار بیش تر می شود.

۳. تماس با نمک های سطح جاده

شهرداری و راهداری در برخی از مسیرها که یخ زدگی ایجاد می شود نمک می پاشد تا یخ های به وجودآمده زودتر ذوب شوند و مسیر برای عبور و مرور سریع تر محیا شود، اما این نمک های سطح جاده در اثر حرکت خودرو بر روی آن ها با بخش های مختلف آن تماس پیدا می کند و موجب پوسیدگی می شود. یکی از آن بخش ها اجزای فلزی سیستم تهویه خودروست که در صورت پوسیده شدن، گاز کولر از آن ها خارج می شود.

در صورت مشاهده نشانه های نشتی گاز کولر چه کار باید کرد؟

در صورت مشاهده نشانه های نشتی گاز کولر بهتر است سریعاً به تعمیرکار مراجعه کنید تا هم جلوی نشتی را بگیرد و هم از آسیب رسیدن به دیگر بخش های سیستم تهویه جلوگیری کند و شما را از متحمل شدن هزینه های بالا بازدارد.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

نشانه های نشتی گاز کولر یا Refrigerant چیست؟

۱- خروج باد گرم از دریچه ها ۲- به گوش رسیدن صدای کلیک ۳- چکه کردن آب از دریچه های تهویه ۴- روشن شدن چراغ خطر.

دلایل نشتی گاز کولر خودروها چیست؟

۱- ترک ها و پارگی بخش های پلاستیکی مسیرهای عبوری گاز کولر ۲- نفوذ رطوبت به درون سیستم ۳- تماس با نمک های سطح جاده

در صورت مشاهده نشانه های نشتی گاز کولر چکار باید کرد؟

در صورت نشانه های نشتی گاز کولر بهتر است سریعاً به تعمیرکار مراجعه کنید تا هم جلوی نشتی را بگیرد و هم از آسیب رسیدن به دیگر بخش های سیستم تهویه جلوگیری کند و شما را از متحمل شدن هزینه های بالا بازدارد.

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.