بخاری خودرو چگونه کار می کند؟

بخاری خودرو
بخاری خودرو

بخاری خودرو یکی از بخش های مهم هر خودرو محسوب می شود که به کارگیری آن سابقه بیش تری از کولر دارد، زیرا عملکرد آن براساس استفاده کردن از گرمای تولیدشده توسط موتور است. این بخش در روزهای سرد سال، گرمای موتور را وارد کابین کرده و درون آن را گرم می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با شروع فصل سرما بخش های مختلفی از خودرو که در بقیه سال تقریباً بی‌کار بوده اند، برای عملکرد خود مهیا می شوند و به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از این بخش ها بخاری خودرو است که می توان گفت بسیاری از راننده ها تقریباً از آبان ماه آن را مورد استفاده قرار می دهند تا درون کابین به دمای مطلوب آن ها برسد.

با توجه به عملکرد این بخش در روزهای سرد، بهتر است در مورد نحوه عملکرد آن و این که چگونه می تواند درون کابین را با استفاده از گرمای موتور گرم کند بیش تر بدانید.

بخاری خودرو چیست؟

بخاری خودرو
بخاری خودرو

بخاری یکی از بخش سیستم تهویه خودرو محسوب می شود که در روزهای سرد سال بر حسب میزان نیاز راننده و سرنشینان می تواند درون کابین را گرم کند. این بخش از خودرو با توجه به نوع سیستم تهویه می تواند هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک کنترل شود و فضای درون کابین را به مقدار مورد نیاز گرم کند. در نتیجه، راننده و سرنشینان خودرو می توانند در روزهای سرد سال، راحت تر از خودروی خود استفاده کنند.

کارایی دیگر بخاری در کابین بخارگیری شیشه های جلو است. خروجی های بادی که نزدیک شیشه جلوی خودرو (Windshield) قرار دارند می توانند با پرتاب باد گرم به شیشه، بخارات تشکیل شده بر روی آن را از بین ببرند تا راننده بتواند دید بهتری داشته باشد.

حتماً بخوانید:

گرم کن شیشه های خودرو و آینه ها چگونه کار می کند؟

چند نوع ضد یخ یا کولنت (Coolant) برای خودرو وجود دارد؟

سیستم خنک کاری موتور، اجزای تشکیل دهنده و وظایف آن ها

گرمای بخاری خودرو از کجا تأمین می شود؟

بخاری خودرو

یکی از مهم ترین ویژگی های بخاری این است که روشن کردن آن برای راننده گران تمام نمی شود و گرمایی که از آن بهره می بریم همان گرمای تولیدی موتور است. وجود مخلوط آب و ضدیخ (Coolant) در مدار خنک کاری موتور، موجب می شود پس از روشن شدن موتور، این مخلوط به مرور گرم شود. مخلوط آب و ضدیخ گرم شده نیز یک منبع مناسب برای تولید گرماست که در بخاری از آن استفاده می شود. از این رو، منبع گرمایی که از آن برای بخاری خودرو استفاده می شود همان گرمای موتور است.

بخاری خودرو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

بخاری خودرو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
بخاری خودرو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

بسیاری از بخش های تشکیل دهنده بخاری و کولر خودرو یکی است، زیرا هر دوی آن ها جزو سیستم تهویه محسوب می شوند و طبعاً بخش های مشترک زیادی دارند.

به طور کلی، بخاری خودرو از رادیاتور (Heater Core) و لوله های اتصال، دریچه های خروجی درون کابین، بخش کنترلی (دستی یا اتوماتیک)، دمنده یا فن (Blower) و دریچه های تنظیم مسیر جریان هوا تشکیل می شود.

بخاری خودرو چگونه کار می کند؟

نحوه کار بخاری به گونه ای است که ابتدا مخلوط آب و ضدیخ گرم، از طریق لوله های رابط به رادیاتور کوچکی که فقط برای بخاری است وارد می شوند. با ورود مخلوط آب و ضدیخ گرم شده توسط موتور به درون رادیاتور، پره های رادیاتور گرم می شوند. در این مرحله، جریان هوایی که توسط دمنده یا فن تولید می شود به پره های رادیاتور برخورد می کند. با برخورد جریان هوا به پره های رادیاتور، طبق تبادل حرارتی‌ای که صورت می گیرد، جریان هوای تولیدشده توسط فن، گرم می شود و سپس از طریق دریچه ها وارد کابین می شود.  

میزان گرمای باد بخاری خودرو چگونه تنظیم می شود؟

همان طور که پیش تر گفته شد، تنظیم سیستم تهویه خودرو به دو طریق دستی و اتوماتیک امکان پذیر است. در سیستم دستی یک اهرم یا درجه دایره ای وجود دارد که شخص متناسب با اعداد و یا درجه بندی های روی آن می تواند میزان گرمای مورد نیاز خود را مشخص کند، اما در سیستم تهویه اتوماتیک شخص می تواند از طریق دکمه ها و یا یک بخش لمسی، دمای مورد نظر خود را مشخص کند و سپس سیستم تهویه با استفاده از میزان دمای درون کابین و همچنین دمای بیرون کابین مشخص کند که باد خروجی از دریچه ها چه میزان گرم باشند.

حتماً بخوانید:

تهویه دستی، تهویه اتوماتیک، تهویه چندکاناله

دماسنج های بیرون و درون کابین خودرو چگونه کار می کنند؟

مکانیزمی که گرمای باد بخاری خودرو را تغییر می دهد چگونه است؟

همان طور که در تصویر بالا پیداست، جریان هوای خروجی دمنده (Blower) از چگالنده یا Evaporator عبور می کند و سپس به رادیاتور بخاری می رسد. در این قسمت یک در (Temp Blend Door) وجود دارد که می تواند جریان هوا را یا به سمت رادیاتور بخاری هدایت کند و یا مستقیم به سمت درون کابین. با تغییر در موقعیت این در، میزان هوایی که با رادیاتور بخاری برخورد می کند تغییر می کند و به این ترتیب، جریان هوا به میزان مطلوب گرم می شود و سپس به درون کابین راه می یابد.

تغییر موقعیت این در (Temp Blend Door) در تهویه های دیجیتال و یا اتوماتیک با یک موتور الکتریکی و در تهویه های دستی، توسط اهرمی که درون کابین است و به صورت مکانیکی انجام می شود.

عملکرد بخاری در تهویه های دوکاناله (Dual Zone Climate) چگونه است؟

بخاری در سیستم تهویه دو کاناله
بخاری در سیستم تهویه دو کاناله

همانند شکل بالا در تهویه های دوکاناله مسیر عبور جریان هوا از همان ابتدا به دو قسمت تقسیم می شود. سپس در ادامه دو در (Temp Blend Door) روبه‌روی جریان هوا وجود دارد که هر کدام از آن ها مستقل از دیگری و متناسب با تنظیم هر یک از کاربرها کار می کند. با موقعیتی که هر کدام از این درها دارند یک دما برای جریان هوا به وجود می آید و سپس از طریق دریچه هر کاربر وارد کابین می شود.

بخاری در موتورهای هوا خنک چگونه کار می کرد؟

عملکرد بخاری در خودروهایی که سیستم خنک کاری آن ها به صورت هوا خنک است با خودروهایی که آب خنک هستند بسیار متفاوت است. در این خودروها هوا برای گرم شدن به سمت منیفولد اگزوز هدایت می شود و پس از تبادل حرارتی با منیفولد اگزوز، گرم و وارد کابین می شود. یکی از مشکلات این سیستم گرمایشی زمانی بود که نشتی‌ای در منیفولد اگزوز رخ می داد، با بروز نشتی، گازهای سمی حاصل از احتراق وارد کابین می شدند و سرنشینان را مسموم می کردند.

حتماً بخوانید: موتورهای هوا خنک چگونه کار می کنند؟

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

بخاری خودرو چگونه کار می کند؟

ابتدا مخلوط آب و ضدیخ گرم از طریق لوله های رابط به رادیاتور بخاری وارد می شوند. سپس پره های رادیاتور گرم می شوند. در این مرحله، جریان هوایی که توسط دمنده تولید می شود به پره های رادیاتور برخورد می کند. با برخورد هوا به پره های رادیاتور، جریان هوا، گرم می شود و سپس از طریق دریچه هایی که وجود دارند وارد کابین می شود. 

بخاری خودرو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

به طور کلی، بخاری خودرو از راردیاتور (Heater Core) و لوله های اتصال، دریچه های خروجی درون کابین، بخش کنترلی (دستی یا اتوماتیک)، دمنده یا فن (Blower) و دریچه های تنظیم مسیر جریان هوا تشکیل می شود.

گرمای بخاری خودرو از کجا تأمین می شود؟

وجود مخلوط آب و ضدیخ در مدار خنک کاری موتور موجب می شود پس از روشن شدن موتور، این مخلوط به مرور گرم شود. مخلوط آب و ضدیخ گرم شده نیز یک منبع مناسب برای تولید گرماست که در بخاری از آن استفاده می شود. از این رو، منبع گرمایی که از آن برای بخاری خودرو استفاده می شود همان گرمای موتور است.

۴ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.