مهم ترین مواردی که برای خرید خودرو باید به آن توجه کنیم!

مهم ترین موارد برای خرید خودرو
مهم ترین موارد برای خرید خودرو

خرید خودرو خوب، مناسب و در موارد دست دوم سالم همواره یکی از دغدغه های اصلی افراد بوده و هست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

هنگام انتخاب مدل خودرو این نیاز شما است که یک خودرو خوب را تعریف میکند. ممکن است خودرویی برای شما ایدآل باشد، اما همان خودرو برای فردی دیگر انتخاب چندان مناسبی نبوده و نیاز های وی را تامین نکند. بیشتر افراد معمولا قبل از خرید خودرو برای انتخاب مدل مدنظر خود تنها به بودجه، مشخصات فنی، آپشن ها و طراحی خودرو توجه میکنند. این در صورتی است که موارد بسیار مهمی مختص هر مدل خودرو وجود دارد که شما حتما باید قبل از خرید ماشین به آنها مسلط بوده و با دیدی باز آن را انتخاب کنید. در این مقاله تلاش داریم شما را با مواردی که برای خرید یک خودرو باید به آنها توجه داشته باشید آشنا کرده و راهکار هایی برای تحلیل و بررسی آنها پیش پای شما قرار دهیم.

به چه مواردی قبل از خرید خودرو باید دقت کرد

بودجه خرید خودرو
بودجه خرید خودرو

۱- بودجه خرید خودرو

تعیین بازه بودجه برای خرید خودرودر قدم اول شما باید بودجه ای که مدنظر دارید را مشخص کنید. توجه داشته باشید که شما نباید یک عدد مشخص برای خرید خودرو در نظر بگیرید و بهتر است تا بازه ای از مبلغ را انتخاب کنید. چرا که در برخی از رنج های قیمتی به راحتی میتوانید با افزایش چند درصدی بودجه خود، گزینه های بهتر، هم از نظر آپشن و هم از نظر مدل خودرو را داشته باشید. لذا پیشنهاد میشود تا بودجه مدنظر خود را بصورت بازه تعریف کنید.شروع بازه بودجه خرید خودرو باید با حداقل مبلغی که به راحتی برای شما قابل تامین هست انتخاب شود و انتهای بازه باید مبلغی باشد که شما با کمی تکاپو بیشتر یا در طی چند ماه آتی میتوانید تامین کنید.پس از مشخص کردن بودجه باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که هنگام و پس از خرید خودرو هزینه های جانبی وجود دارد که به شما تحمیل خواهد شد. این هزینه ها برای خودرو های دست دوم شامل مواردی مثل تعویض قطعات مصرفی مهم خودرو مثل روغن، فیلتر ها، تسمه تایم، تسمه دینام و … بوده و برای خودرو های صفر اجرای شیشه دودی، خرید روکش، نصب ضبط و باند، اجرای سرامیک بدنه و خدمات اینچنینی است. از اینرو باید چیزی در حدود ۵ درصد بودجه خرید خودرو را به این موارد اختصاص دهید. حال پس از کسر این ۵ درصد، بازه بودجه مدنظر شما برای خرید خودرو کاملا مشخص است

۲ – انتظارات شما از خودرو

لیست انتظارات شما از خودرودر قدم بعدی باید انتظارات خود را از یک خودرو بدانید. آشنایی با این انتظارات باعث میشود تا شما بتوانید بهترین خودرو مناسب استفاده خود را انتخاب کنید. برای شما لیستی از پرسش ها آماده شده است تا با پاسخ دادن به آنها راحت تر بتوانید با آنچه از خودرو خود توقع دارید مسلط شوید:

۱.هدف از خرید خودرو چیست؟

۱.استفاده روزمره (وسیله حمل و نقل روزانه)

۲. استفاده شخصی (خودرو اختصاصی شما)

۲.استفاده شخصی (خودرو اختصاصی شما)

۳.استفاده خانوادگی (خودرو برای خانواده و مصارف خانوادگی)

۴.استفاده تفریحی-مسافرتی (آفرود، مسافرت و …)

۲- به موارد زیر بسته به میزان اهمیت از ۱ تا ۱۰۰ امتیاز دهید و سپس آنها را به ترتیب از مهم ترین روی کاغذ یاداشت کنید:

۱.فضای داخل کابین

۲.ابعاد خودرو

۳.شتاب خودرو

۴.نرمی تعلیق خودرو

۵.هندلینگ خودرو

۶.میزان مصرف سوخت

۷.فضای صندوق عقب

۸.سطح آپشن خودرو

۹.دنده ای یا اتوماتیک بودن

۱۰.طراحی بیرون خودرو (میزان اهمیت زیبایی خودرو نسبت به سلیقه شما)

۱۱.طراحی داخل خودرو (میزان اهمیت زیبایی خودرو نسبت به سلیقه شما)

۱۲.هزینه نگهداری (اهمیت رنج هزینه نگهداری)

۱۳.اهمیت کارکرد خودرو (میزان اهمیت تمیزی و سلامت خودرو)

۳ – سگمنت های مدنظر خود را به ترتیب، اولویت بندی و سگمنت های اضافه را حذف کنید:

۱.سدان (۴ درب)

۲.شاسی بلند

۳.کراس اوور (نیمه شاسی)

۴.هاچ بک

۵.کوپه

۶.کروک

۷.وانت

۴ – اقلب با این خودرو میخواهید در چه مسیر هایی تردد کنید؟

۱.شهری

۲.جاده ای

۳.آفرود

۴.ترکیبی

پس از پر کردن موارد بالا شما تسلط بیشتری به آنچه از خودرو جدید خود انتظار دارید خواهید داشت. بدیهی است که با انتخاب هر یک از گزینه های بالا و اولویت دهی به آنها مدل های نامناسب خودرو برای شما از دایره انتخاب خارج خواهد شد و شما میتوانید انتخابی دقیق تر داشته باشید. در این مرحله اگر شما اطلاعات خودرویی کافی داشته و با مدل های مختلف خودرو در بازار آشناییت کامل داشته باشید، میتوانید با مراجعه به سایت های مرجع خودرویی، لیستی از گزینه های مطابق با موارد بالا گردآوری کنید (ترجیحا کمتر از ۵ مدل خودرو). اما اگر اطلاعات خودرویی شما کافی نبود میتوانید از مجموعه هایی مثل “خودروچی” که ارائه دهنده مشاوره خرید خودرو هستند کمک بگیرید. مشاورین خودروچی با توجه به نیاز و خواسته شما چند مدل خودرو را پیشنهاد خواهند کرد تا بتوانید آنها را بررسی، مقایسه و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۳ – بررسی و مقایسه خودرو های بازار

حال شما با توجه به نیاز و انتظارات خود از یک خودرو، چند گزینه برای انتخاب دارید. این قسمت یکی از مهم ترین بخش ها برای انتخاب مدل مناسب خودرو است. شما باید به سایت هایی معتبر که مشخصات خودرو را بصورت دقیق و به همراه جزئیات در اختیار شما قرار میدهند مراجعه کنید. سپس مدل های مدنظر خود را با یکدیگر از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی مقایسه کرده و به هرکدام از آنها از این دو بعد امتیاز دهید. چنین بخشی در “اسب بخار” برای شما فرآهم شده است. در بخش مشخصات فنی خودرو ها در سایت اسب بخار با دقت بسیار زیادی تمامی مدل های خودرو، که در حال حاضر میتوان در بازار خرید و فروش ماشین کشور آنها را خریداری کرد به همراه اطلاعات دقیق فنی، آپشن ها و امکانات رفاهی به تفکیک تیپ در سال های مختلف گرد آوری شده است. شما میتوانید به راحتی با ورود به این بخش خودرو های مدنظر خود را از بعد فنی و رفاهی با یکدیگر مقایسه نمایید

۴ – فراوانی و رنج قیمت لوازم یدکی خودرو

یکی از مهم ترین مواردی که قبل از خرید هر خودرو باید به آن توجه کرد و معمولا مورد توجه قرار نمیگرید فراوانی و رنج قیمت لوازم یدکی خودرو است. پس از خرید خودرو مهم ترین موضوعی که شما با آن سر و کار خواهید داشت، نگهداری از آن است که اصلی ترین بخش آن به خرید لوازم یدکی و قطعات آن بر میگردد. در قدم اول شما باید با فراوانی قطعات خودرو مدنظر خود آشنا باشید تا بدانید آیا به راحتی میتوانید قطعات مصرفی، خرابی و تصادفی خودرو خود را پیدا کنید؟ بسیاری از خودرو ها هستند که حتی قطعات مصرفی اولیه مثل لنت ترمز، فیلتر ها و … آنها نیز به سختی پیدا میشود و یا قیمت های بسیار بالایی دارند. شما قبل از خرید خودرو باید از فراوانی و رنج قیمت لوازم یدکی آن مطلع شوید تا بدانید که بدون هیچ مشکلی میتوانید قطعات مورد نیاز خود را پیدا و خریداری نمایید. بهترین راه برای اینکه از فراوانی و قیمت قطعات یک خودرو مطلع شد، ارجاع به  فروشگاه های معتبر اینترنتی فروش لوازم یدکی خودرو مثل “یدک یار” است. با ورود به این سایت میتوانید از رنج قیمتی قطعات خودرو های مدنظر خود مطلع شوید.شما باید چند مورد را در خودرو های منتخب خود با یکدیگر مقایسه کنید:

۱ .مقایسه قیمت قطعات مصرفی:

قیمت لنت ترمز جلو و عقب، قیمت دیسک و صفحه کلاچ (برای خودرو های دنده ای)، قیمت فیلتر روغن، هوا، اتاق و صافی بنزین، قیمت تسمه دینام، قیمت تسمه یا زنجیر تایم، قیمت شمع، قیمت دسته موتور.

۲. مقایسه قیمت قطعات بدنه (تصادفی):

قیمت سپر جلو و عقب، قیمت چراغ جلو و عقب، قیمت پروژکتور، قیمت گلگیر جلو.

۳ . مقایسه قیمت قطعات خرابی (مخصوصا خودرو های کارکرده):
قیمت رادیاتور، قیمت واشر سرسیلندر، قیمت جلوبندی، قیمت دیسک ترمز، قیمت رینگ پیستون، قیمت دینام، قیمت کویل، قیمت کمک فنر جلو و عقب.

بازار فروش خودرو
بازار فروش خودرو

قیمت تمامی این قطعات را میتوانید در برند های مختلف در یدک یار مشاهده کنید و رنج قیمتی قطعات را در خودرو های منتخب خود با یکدیگر مقایسه نمایید تا با اشرافی کامل درباره فراوانی و رنج قیمت لوازم یدکی این خودرو ها انتخابی دقیق داشته باشید.

۵ – خدمات پس از فروش و نکات نگهداری

خدمات پس از فروش یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که باید هنگام خرید خودرو به آن توجه ویژه داشت. اینکه نمایندگی های خودرو مدنظر شما به چه تعداد در شهر های مختلف کشور وجود دارند، سطح ارائه خدمات آنها چگونه است. اگر زمانی شما دسترسی به نمایندگی نداشتید، تعمیرکار متخصص خودرو شما به راحتی پیدا میشود یا نه؟ از طرف دیگر برخی خودرو ها نیز هستند که باید از آنها به گونه خاصی نگهداری کرد، به عنوان مثال خودرو های توربو به کیفیت بنزین حساس اند و شما باید بدانید در صورتی که خودرویی با موتور توربو جزو گزینه های شماست، با توجه به کیفیت پایین بنزین کشور با مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهید کرد. شما میتوانید با کمی جستوجو در اینترنت و پرس و جو از دارندگان خودرو های مدنظر خود این اطلاعات را بصورت کامل برای مدل های منتخب خود گردآوری کنید و سپس شرایط آنها را با یکدیگر مقایسه نمایید.

۶ – رنج قیمت بیمه شخص ثالث و بدنه

یکی از هزینه های اصلی نگهداری خودرو، بیمه شخص ثالث و بدنه است. با توجه به اینکه بیمه شخص ثالث برای خودرو اجباری است، باید هزینه آن را جزو هزینه های جاری ماشین دانست. قیمت بیمه شخص ثالث هر خودرو در مدل ها، شرایط مختلف و شرکت های بیمه گوناگون با یکدیگر متفاوت اند. شما میتوانید برای مشاهده دقیق قیمت بیمه شخص ثالث به سایت های اینترنتی معتبر ارائه دهنده بیمه مثل “ازکی” مراجعه کنید و قیمت دقیق بیمه شخص ثالث خودرو های مدنظر خود را بایکدیگر مقایسه نمایید. در خودرو های گران قیمت، انجام بیمه بدنه نیز بسیار حائز اهمیت است هرچند که بیمه بدنه اجباری نیست ولی ریسک نگهداری از خودرو را به مراتب کاهش میدهد. از اینرو اگر جزو افرادی هستید که برای خودرو خود بیمه بدنه خریداری میکنید میتوانید قیمت بیمه بدنه ماشین را از سایت های معتبری مثل ازکی بصورت دقیق بررسی نمایید. پس از مشاهده قیمت انواع بیمه برای خودرو های انتخابی، قیمت ها را با یکدیگر مقایسه نمایید.

۷ – متوسط هزینه نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو برای یک سال (۲۰ هزار کیلومتر)

همانطور که گفته شد بعد از خرید خودرو، اصلی ترین موردی که با آن روبرو خواهید بود نگهداری از آن است. شما باید قبل از خرید خودرو جدید حدود و رنج هزینه نگهداری از آن را در طی یک سال بدانید. گفتنی است هزینه نگهداری خودرو شامل هزینه سرویس های دوره ای در طی یک سال است. در ادامه لیستی از لوازم یدکی خودرو که در طی سرویس های دوره ای نیاز به تعویض دارند را آماده کرده ایم.

۱.روغن موتور (۴X)

۲.فیلتر روغن (۴X)

۳.فیلتر هوا (۴X)

۴.فیلتر اتاق (۴X)

۵.صافی بنزین (۲X)

بیمه شخص ثالث
بیمه شخص ثالث

توجه داشته باشید که قطعات فوق را میتوانید با کیفیت های مختلف در رنج قیمتی متفاوت تهیه کنید و قیمت اکثر آنها را در بخش های بالایی بررسی کرده اید. اعداد انتهای هر بخش تعداد دفعات تعویض آن قطعه است از طرفی باید اجرت و هزینه تعویض روغن موتور را برای چهار بار در سال به قیمت قطعات اضافه کنید. مجموعه های معتبری مثل “همراه مکانیک” لیست اجرت تعویض روغن خودرو را طبق اعلام اتحادیه برای هر سال در سایت خود قرار می دهند و شما میتوانید به آنها مراجعه کنید.

بدیهی است که علاوه بر سرویس های دوره ای در طی یک سال شما نیاز به تعویض قطعات مصرفی نیز خواهید داشت. هدف در این بخش بررسی و محاسبه حداقل هزینه نگهداری از خودرو های مدنظر شما در طی یک سال است.

۸ – بازار فروش خودرو

یکی از مهم ترین المان هایی که هنگام خرید یک خودرو باید به آن توجه داشت، بازار خرید و فروش خودرو است. اینکه آیا خودرو های منتخب شما بازار فروش دست دوم خوبی دارند یا نه، هنگام فروش بسیار مهم خواهد بود. خودرو هایی که طالب بیشتری در بازار دارند بسیار سریع به فروش میرسند و خودرو هایی که خواهان کمتری دارند مدت زمان بیشتری برای فروش آنها لازم است. برای آشنایی با بازار فروش خودرو های مدنظر خود میتوانید به سایت های معتبری مثل “باما” و “دیوار” که آگهی های فروش خودرو دارند مراجعه کنید. مدل های مدنظر را پیدا کرده و قدمت آگهی ها را بررسی کنید که قدیمی ترین خودرو های ثبت شده و فروش نرفته برای چه تاریخ هایی هستند.

۹ –اطمینان از شناخت کامل ضعف های خودرو

هر خودرو در بخش مشخصی ضعف دارد. به عنوان مثال برخی از خودرو ها از لحاظ فنی بسیار حساس هستند و یا برخی دیگر هندلینگ مناسبی ندارند، برخی فضای جاداری نداشته و برخی بسیار بزرگ هستند و برای استفاده شهری آزار دهنده، برخی دیگر سیستم ترمز ضعیفی دارند و … شما قبل از نهایی کردن انتخاب خود باید حتما شناخت کاملی از ضعف های خودرو های مدنظر خود داشته باشید. بهترین راه برای آشنایی با ضعف های خودرو ها رجوع به مجموعه هایی است که بررسی خودرو انجام میدهند. ویدیو های بررسی خودرو یکی از بهترین منابع برای تشخیص نقاط ضعف و قوت ماشین های مدنظر شماست.

۱۰ – انتخاب نهایی مدل، بررسی، کارشناسی و خرید خودرو

حال که گزینه های مدنظر خود را از جنبه های مختلف بررسی کردید زمان مقایسه نهایی، بررسی و انتخاب دقیق خودرو است. تمامی المان های فوق را در کنار یکدیگر قرار داده و پس از بررسی مدل مدنظر خود را انتخاب نمایید. سپس باید به دنبال خودرو مناسب در آگهی ها بگردید و پس از پیدا کردن خودرو مدنظر حتما به کمک کارشناس مجرب، از سلامت سیستم های برقی، سلامت موتوری و گیربکس و سلامت بدنه اطمینان حاصل کنید و سپس اقدام به خرید نمایید.

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.