مردم در حسرت کشورهای همسایه / خرید خودرو آرزوی دست نیافتنی جوانان ایرانی

آرزوی خرید خودرو

شرایط اقتصادی ایران در سال های گذشته که به واسطه تحریم ها و سیاست های نادرست و در پی آن کاهش شدید ارزش پول ملی، دشواری های بسیاری را برای مردم به همراه داشته که یکی از آن ها، ناتوانی مردم در خرید خودروست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، این دشواری های اقتصادی در همه بازارهای کشور به چشم می خورد و بازار خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست. این در حالی است که نام ایران همیشه یدک کش صفاتی مانند کشوری بزرگ با فرهنگ کهن، آب و هوای چهارفصل، منابع عظیم نفت و گاز، معادن بی‌شمار، مردمی بافرهنگ، کشوری مستقل و آزاد و… بوده است، اما اکنون به نظر می رسد همه این الفاظ تنها بیانگر نگاهی شعارزده اند که وظیفه پوشاندن زخم های بی‌شمار این کشور را بر عهده دارند. این شعارزدگی در صنعت خودرو کشور هم به چشم می خورد؛ عباراتی مانند تولید ملی و کاهش وابستگی به کشورهای بیگانه از زبان مسئولان در حالی به گوش می رسد که مردم گره گشایی خاصی را در این صنعت به چشم نمی بینند و بیانات مدیران با آن چه در عمل رخ می دهد، بسیار فاصله دارد.

در این سال ها به بهانه حمایت از خودروسازان داخلی، منابع زیادی به هدر رفته است و بهای آن را مردم با جان و مال خود پرداخته اند. این در حالی است که به گفته مسئولان مربوطه قرار بود ایران به عنوان یک پیشرو در تولید خودرو، بازار منطقه را به دست گیرد و بستری برای تولید خودو با استاندارد روز دنیا و صادرات آن به کشورهای دیگر باشد، اما این رویا هیچ گاه به واقعیت بدل نشد. در این سال ها که مسئولان ما به دنبال شعار سر دادن و حمایت از تولید داخلی بودند، دیگر کشورها از فرصت نبود رقیب خود در عرصه توسعه و بازاریابی استفاده کردند و جایگاه خود را در بازارهای جهانی بهبود بخشیدند.

ترکیه، همسایه غربی ما، از نظر اقتصادی وضع چندان بهتری از ما ندارد و با مشکل کاهش ارزش پول ملی دست و پنجه نرم می‌کند، اما با آزاد نگه داشتن بازار خودرو توانسته است این حوزه را تا جای ممکن مدیریت کند. همچنین خودروسازان این کشور توانستند با همکاری شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا، اولین خودرو ساخت ترکیه را روانه بازار کنند و با این کار به جمع کشورهای سازنده خودرو در جهان بپیوندند. عربستان سعودی هم از این فرصت استفاده کرد و با برقراری ارتباط سازنده با دیگر کشورها و گشودن دروازه صنعت خودروی خود بر روی خودروسازان بزرگ جهانی، توانست گامی مهم برای مردم و بازار خودروی کشور خود بردارد. عربستان که در ابتدا به سراغ خرید سهام تسلا رفته بود و نتوانست سهام آن را حفظ کند، با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری، اقدام به خرید ۶۵ درصد سهام لوسید موتورز کرد. همچنین قرار است تا سال ۲۰۲۶ کارخانه ساخت خودروهای این شرکت آمریکایی در شهر جده افتتاح شود. کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به دلیل سرمایه های قابل توجهی که در خود دارند، بازاری جذاب برای خودروسازان مطرح جهان به شمار می روند و این شرکت ها برای حضور در این کشورها و ارائه خدمات بهتر در این کشورها به رقابت می پردازند. چین هم برای ورود به این بازار از ترفندهای زیادی مانند گارانتی های یک میلیونی کیلومتری برای خودروهای خود استفاده کرده است.

کشور جنگ زده افغانستان، با تمام مشکلاتی که دارد، یکی بزرگ‌ترین خریداران خودرو تویوتا کرولاست و محدودیتی برای واردات خودرو به کشورش ندارد. عراقی ها هم وضع بهتری از ما دارند، به گونه ای که از خودروهای ساخت داخل ما، که خرید آن ها برای مردمان خودمان بسیار دشوار است، به عنوان ارزان ترین مدل تاکسی استفاده می کنند. تمامی این موارد نشان می دهد که با ادامه روند فعلی، امیدی به آینده روشن صنعت خودرو کشور نیست و خرید خودروی به‌روز و ایمن، به آرزوی دست نیافتنی برای جوانان ایرانی تبدیل شده است.

همه این ماجراها به این دلیل رخ داده است که مدیران کشور ما، شعارسرایی و تحقق آن چه را برای خود مهم می دانند ارجح تر از رفاه و حق مردم قرار داده اند. چنین روندی موجب می شود خودروسازان داخلی با انحصار و رانت و هزار هزینه دیگر و با زیانی چشم‌گیر برای کشور به کار خود ادامه دهند و دولت نیز برای حمایت از آن ها واردات و رقابت را ممنوع کند. این وضعیت مردم ایران را در حسرت دستاورد کشورهای همسایه قرار داده است و مردم نیز باید با خودروهای فرسوده و غیر استاندارد خود بسورند و بسازند، چراکه در این سرزمین، شعار مهم تر از عمل است.

۴.۵ امتیاز از ۲۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.