خیز برای تصاحب مصوبه وارداتی مجلس

طرح واردات خودرو در ازای صادرات
طرح واردات خودرو در ازای صادرات

درست در زمانی که مجلس شورای اسلامی طرح واردات خودرو در ازای صادرات را تصویب کرد، انتشار برخی اخبار با موضوع ممنوعیت واردات خودروی ایرانی از سوی کشورهای سوریه و آذربایجان رسانه ای و به سرعت دست به دست شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

آیا رابطه ای بین هم‌زمانی تصویب این طرح و انتشار این اخبار منفی وجود دارد؟ آیا انتشار این اخبار خیز برای تصاحب مصوبه وارداتی مجلس نیست؟

شیطنت خبری با اسم سوریه و آذربایجان

در واقع، خودروسازان نیمه آبان پرخبری را پشت سر گذاشتند، اما از جنس دو خبر بوی خوش به مشام نمی رسد؛ آن هم در زمانی که مجلس طرح واردات خودرو در ازای صادرات را مصوب کرده بود. برخی بر این گمان بودند که تنها خودروسازان بزرگ کشور قادر به اجرای این طرح هستند. به خصوص این که، خودروسازان بزرگ کشور علاوه بر صادرات، در آن کشورها سایت تولیدی هم دارند. در واقع، تمرکز تیترها و محتوای خبر مبتنی بر ممنوعیت واردات خودروی ایرانی از سوی کشورهای سوریه و آذربایجان بود. اما نکته اصلی بازی با افکار عمومی و کلمات ممنوعیت واردات بود. این در حالی است که در سال گذشته میلادی یکی از محصولات ایران خودرو عنوان پرفروش ترین خودروی بازار آذربایجان را به خود اختصاص داده است. (خانواده دنا پرفروش ترین خودروها در جمهوری آذربایجان شدند). ضمناً عملکرد صادرات به آذربایجان در سال جاری هم تداوم داشته و رشد قابل توجهی را شاهد بوده است. بنابراین خبر از اساس صحت نداشته است.
از سوی دیگر، خبر ممنوعیت واردات خودرو ایرانی از سوی سوریه نیز صحت نداشته و از یک سال و نیم پیش این ممنوعیت برای همه کشورها نه فقط ایران اعمال شده است.دلیل آن هم مشکلات اقتصادی و ارزی این کشور است. آن ها نمی خواهند در شرایط بحرانی واردات خودرو، در حالی که، برای تهیه دارو و غذا با مشکل مواجه هستند ارز از کشورشان خارج شوند.

مصوبه واردات در مقابل صادرات مجلس

به نظر می رسد انتشار این اخبار نمی تواند به مصوبه اخیر مجلس چندان بی ربط باشد؛ آن گونه که از این خبرهای برمی آید صادرات خودرو به سوریه برای خودروسازی مثل ایران خودرو ممنوع شده است، چراکه در هر دو خبر نام این خودروساز برده شده است. البته نام بردن به این دلیل است که آبی پوشان جاده مخصوص در هر دو کشور سایت تولیدی دارند و به عنوان یکی از بازیگران بزرگ بازار آن کشورها به شمار می روند. بنابراین در این وضعیت این پرسش پیش می آید که آیا منتشرکنندگان این خبرها هدف خاصی را دنبال می کنند. به خصوص این که، آن ها در پی طرح موضوع ناتوانی بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه در امر صادرات هستند. لذا این هجمه ناگهانی نیز شک برانگیز است. شاید به نظر می رسد، این اخبار که با تیترهای جنجالی برای رسانه جذاب شده است، دنبال اهداف دیگری است. اهدافی که گام اول آن با ناتوان نشان دادن دو تولیدکننده بزرگ کشور برداشته می شود.

چند پرسش ساده

آن چه از بازخوانی این دو خبر می توان استنباط کرد، کلاهی است که برخی می خواهند با نمد بدنام کردن دو خودروساز بزرگ کشور برای خود بدوزند.
به بیان ساده تر، خودروسازان بزرگ کشور توانایی بالایی در امر تولید و صادرات (در صورت عادی شدن شرایط) دارند. بنابراین با بازگشت شرایط به حالت عادی در صورت برطرف شدن نیاز داخل، این دو خودروساز توان واردات را نیز خواهند داشت. هر چند با توجه به تلاش آن ها و توسعه محصول و تعمیق داخلی سازی این امر بعید است. با این حال، به نظر می رسد برخی می خواهند از همین ابتدا از آب گل آلود ماهی بگیرند و سررشته صادرات را در دست خود بگیرند.به خصوص این که، هم اکنون قیمت خودروهای وارداتی پیرو ممنوعیت واردات چند برابر قیمت واقعی شده اند. بنابراین واردات خودرو خارجی می تواند سود سرشاری نصیب واردکنندگان کند. پس در این حالت باید سیستم صادراتی دو خودروساز بزرگ را ناکارآمد نشان داد و افسار آن را دست خود گرفت تا هر سمت که می خواهند آن را هدایت کنند.

در این حالت، آیا انتشار اخباری جهت دار می تواند بدون دلیل باشد؟ آیا می توان باور کرد که اشخاص یا گروهی در پی ایجاد انحصار با واردات نیستند. در غیر این صورت، چرا مثلاً در یک خبر که هیچ ارتباطی با شرکت خودروساز ندارد، باید اسم ایران خودرو آورده شود؟ پاسخ برخی از این پرسش ها می تواند بسیاری از مسائل را روشن کند، به خصوص این که، با گذشت بیش از ۳ سال بازار حسابی برای خودروهای خارجی غیر چینی عطش دارد و مشتریان فراوانی در انتظار نشسته اند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.