جیب بُری دولت از مردم با واردات خودرو

تعرفه های جدید واردات خودرو
تعرفه های جدید واردات خودرو

اگر تورم به تعبیری دست کردن در جیب مردم معنی می دهد، تعرفه های جدید را باید عملاً جیب بری دولت از مردم با واردات خودرو تعبیر کرد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، صنعت خودروسازی کشور طی سال های اخیر، اوقات خوبی را سپری نکرده است، هر چند سعی برای دور زدن تحریم ها و زنده ماندنش را می توان به فال نیک گرفت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

همه ناراضی اند همه

اما واقعیت را نمی توان انکار کرد؛ با تمام سعی و کوشش هایی که شده است، خودروسازی کشور حال و روز خوبی ندارد، بیماری به تمام ارکان سرایت کرده است؛ بازار، تولید، عرضه و تقاضا همه و همه در شرایط نابه‌سامانی به سر می برند و همه ناراضی هستند همه؛ خودروسازان دولتی و غیر دولتی و قطعه سازان فردای روشنی پیش روی خود نمی بینند. مردم راضی نیستند، دولت، مجلس، شورای رقابت، سازمان حمایت از وضعیت رضایت ندارند و نسخه می پیچند. اما همان هایی که در پی حل مشکل هستند هنوز یا نمی دانند یا نمی خواهند بدانند که اصل مشکل وجود خود آن ها در این صنعت است. یا باور این موضوع بسیار سخت است یا این که در این مقاومت عایدی خاصی وجود دارد.

به طور مسلم، این سیستم، افراد و نهادها به اندازه تحریم ها در به وجود آمدن وضعیت امروز صنعت خودروسازی کشور سهیم هستند، اما به دلیل عدم شفافیت، شجاعت و همچنین تفکری که دارند، نه تنها به هیچ وجه زیر بار مسئولیت عملکرد خود نمی روند، بلکه با قربانی و مقصر کردن دیگران، همچنان در حال نسخه پیچی و تدارک راهکار و شاهکار دیگری هستند.

در واقع، وضعیت امروز نتیجه مدیریت و تفکرات اشتباه در صنعت خودروسازی اما به جای پذیرش خطا در تصمیم گیری و تجدیدنظر و حتا دور شدن از این صنعت افراد یا بخش های دیگر را قربانی می کنند و یا پای مردم، کارگران صنعت خودروسازی و حتا آبروی کشور را به میان می کشند، اما در واقع، این رفتارها و کردارها و گفتارها  چیزی جز فریب افکار عمومی توسط حاکمیت نیست. در واقع، تمام طرح ها و برنامه های فاقد منطق اقتصادی است که در سایه شعارهای  مردم پسند گم می شود. بازی روانی با ممنوعیت عرضه در بورس کالا و صاف کردن مسیر واردات خودرو نیز یکی دیگر از این عوام فریبی هاست که در اصل جیب و دارایی مردم را نشانه رفته است.

ارزان سازی با واردات و تعرفه های بالا

هر چند نمی توان اثرات واردات بر بازار خودرو را انکار کرد، اما این اثرگذاری در شرایط عادی و یا برابر است، اما در جدیدترین راهکاری، که محصول مشترک دولت و مجلس به شمار می آید، قصد دارند با واردات خودروهای نو و دست دوم، کاری کنند که هم قیمت ها کاهش بیابد و هم کیفیت و رقابت افزایش پیدا کند، اما در شهر کورها یک چشم پادشاه است و واردات خودروها در شرایط فعلی پادشاهی یک چشم است. با این حال، جو روانی به گونه ای است که بسیاری از مردم واقعاً باور کرده اند واردات خودروهای دست دوم می تواند منجر به شکست و عقب نشینی قیمت ها شود.

اگر کمی به تعرفه های جدید با دقت و با پرهیز از شور و هیجان و جانب‌داری نگاه کنیم، کاملاً مشخص می شود که با افزایش تعرفه ها و جهش شدید آن ها نه تنها قرار نیست خودرویی ارزان وارد کشور شود، بلکه حاکمیت با روانشناسی از طریق خودروهای سامانه ای به این نتیجه رسیده اند که می توان از دست مردم پول های خوب گرفت.

بهانه نیز فراهم و وسایل توجیه نیز مهیا شده است. شرایط تولید برای تولیدکنندگان داخلی چندان مناسب نیست و کمبود ارز به شدت آن ها را تحت فشار قرار داده است. پایه و اساس بیش تر خودروهای امروز بازار نیز که چینی است، مردم هم که از لگن سواری خسته شده اند.

بنابراین برای جیب بری از مردم، چه گزینه ای از واردات خودروهای دست دوم غیر چینی بهتر است؟ با چه ابزاری می توانند به این خوبی و راحتی از وضعیتی که خودشان به وجود آورده اند، درآمدهای کلان کسب کنند؟

در واقع، همان کسی که شیشه ها را شکسته است خودش مأمور شیشه انداختن شده است. در این وضعیت، کاملاً آشکار است که سود و درآمد اصلی به جیب چه کسی می رود. آیا غیر از جیب بری نام دیگری می توان برای این کار پیدا کرد؟

۳.۹ امتیاز از ۱۲۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.