آیا انتقال فناوری برای خودروسازان خارجی منطقی است؟

انتقال فناوری خودروسازان
انتقال فناوری خودروسازان

جبهه جدید از انتقاد علیه وزیر صمت در خصوص آیین نامه واردات شکل گرفته است و منتقدان آن را باعث بروز فساد و انحصار می دانند، اما وزیر صمت تأکید ویژه ای بر انتقال تکنولوژی دارد. آیا انتقال فناوری برای خودروسازان خارجی منطقی است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با آغاز درخواست ثبت سفارش، انتقاد واردکنندگان سابق که جایی در دور جدید واردات ندارند، سمت و سوی جدی تری یافته است. مانند همیشه دبیر انجمن واردکنندگان در گفت و گو با رسانه های مختلف ضمن اشاره قانون بهبود محیط کسب و کار و اعتراض نسبت به نادیده گرفتن شدن این بخش از سوی وزارت صمت، در نهایت، آیین نامه جدید واردات خودرو که در عمل به دست تولیدکنندگان افتاده است را عامل فساد می داند. برخی نمایندگان مجلس نیز انحصار را ماحصل این آیین نامه می دانند. در این میان، وزیر صمت بار دیگر آب پاکی را روی دست آنان ریخته است. آن‌چنان که از سخنان فاطمی امین برمی آید این آیین نامه دیگر اصلاح نخواهد شد. البته تا پایان سال قطعاً همین طور باقی خواهد ماند. در همین راستا وزیر صمت گفته است: «کسی که خواستار واردات خودرو است حتماً باید انتقال فناوری را انجام دهد، حال ممکن است برخی واردکننده ها که قبلاً خودرو وارد می کردند امکان اجرای این شرط را نداشته باشند.»

مدیران 777 مدیران 777

 فاطمی امین با اشاره به این که آیین نامه واردات خودرو بعد از چکش کاری های بسیار به مرحله اجرا رسیده بیان کرده است: «وزارت صمت ثبت سفارش خودرو را برای تعدادی از واردکنندگان آغاز کرده، اما از سوی واردکنندگان این انتقاد مطرح شده است که شرکت های اعلامی شرایط لازم را برای واردات خودرو ندارند و وزارت صنعت چرا دلایل خود را برای اعلام این اسامی اعلام نمی کند.»

وی ادامه داده است: «نکته ای که وجود دارد این است که براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو قیدهایی برای واردات خودرو گذاشته است. این شرط یک الزام قانونی است و تمام کسانی که امکان اجرای شروط قانون را داشته باشند مجاز به واردات خودرو هستند.»

با این پاسخ و تأکید از سوی وزیر صمت اگر اندک کورسوی امید هم وجود داشت دیگر جای خود را به ناامیدی می دهد. این موضوع از یک سو خوب است، یعنی این که، شرکت هایی که مجاز به واردات هستند می دانند که چه باید انجام بدهند، از سوی دیگر، بازار تکلیف خود را می داند، یعنی وزیر صمت با استفاده از قید انتقال فناوری به طور علنی راه را به روی واردکنندگانی که به سمت تولید حرکت نکرده اند بسته است. با این حال، آن چه محل تردید واقع می شود، انتقال تکنولوژی در کنار دیگر قیود مطرح در این آیین نامه است. به طور معمول، فناوری و تکنولوژی به دو صورت انجام می شود؛ یکم، از طریق شراکت و سرمایه گذاری و تولید مشترک، دوم، از طریق خرید پلتفرم از کشورهای صاحب این صنعت. اما در حال حاضر، هیچ یک از این اتفاقات رخ نداده است و هیچ تضمینی برای بروز آن نیز وجود ندارد. باید در نظر داشت که دنیای تجارت دنیای مبتنی بر واقعیات علمی و سود و زیان است. در این زمینه به نظر می رسد وزیر صمت بیش از اندازه روی صنعت خودروسازی کشور حساب باز کرده است.

به نظر می رسد که فاطمی امین هر چند طبیعی است که وی به عنوان نفر اول صمت کشور، باید مسیری را طراحی کند که در آخر به سر منزل مقصود برسد، اما آیا نقشه راه مبتنی بر واقعیات امروز صنعت خودروسازی کشور است؟ آیا از جایگاه و توانایی این صنعت آگاهی کامل وجود دارد؟ آیا فاصله ایران با سایر کشورهای صاحب صنعت خودروسازی لحاظ شده است؟ آیا وزیر صمت واقعاً فکر می کند که با این تعداد واردات، انتقال تکنولوژی صورت خواهد گرفت؟ از سوی دیگر، این پرسش مطرح است که اگر قرار بر انتقال فناوری باشد چه تضمینی به طرف های خارجی داده خواهد شد؟ آیا می توانند به آن ها اطمینان بدهند که دوباره دچار مشکلات قبلی نشوند؟ آیا می توانند پاسخ صریح و قاطعی مبنی بر بلااستفاده ماندن سرمایه گذاری و ایجاد شرکت های مشترک مانند سایپا-سیتروئن و ایکاپ بدهند؟ در این وضعیت، طبیعی است که تولیدکنندگان کشورهای مبدأ به چشم یک بازار در حجم کم و با نگاهی کوتاه مدت به ایران نگاه کنند. البته طبیعی است که هر کس از داشته های خود دفاع کند، اما این دفاع باید مبتنی بر منطق هم باشد، اما ممکن است که وزیر صمت با همان منطقی به این قضیه نگاه کند که ایران در عراق، سوریه، ونزوئلا و سنگال اقدام به تأسیس سایت های تولیدی کرد. اما به نظر می رسد کشورهای مبدأ واردات با دید دیگری به این دنیا نگاه می کنند وگرنه آن ها نیز مجبور می شدند که قطعات مورد نیاز خود را از ایران وارد کنند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.