علی آبادی با خودروهای برقی به صمت می آید

خودروهای برقی مپنا
خودروهای برقی مپنا

روز گذشته مشخص شد مدیرعامل مپنا، عباس علی آبادی قرار است برای جانشینی فاطمی امین به مجلس معرفی شود. در این میان، به نظر می رسد نقش پکن در انتخاب وزیر جدید صمت بی تأثیر نبوده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، یک ماه پس از برکناری فاطمی امین و اداره توسط سرپرست، سرانجام اولین گزینه دولت برای تصدی وزارت صمت به مجلس معرفی شد.

مدیران 777 مدیران 777

گزینه ای که چندان مطرح نبود

با اعلام معاون پارلمانی رئیس جمهور، عباس علی آبادی، به مجلس معرفی خواهد شد. یعنی برخلاف تصور، گزینه هایی مانند منطقی، برادران، نیازی و پیمان پاک از وزارت صمت، مدرس خیابانی و دوستی از بدنه دولت، نیکزاد از مجلس، غضنفری از صندق توسعه ملی و برخی نام های دیگر مانند قلعه بانی و سمیعی نژاد از افراد شناخته شده در بخش خودرو و معدن، انتخاب اول دولت نبوده اند.

البته در خلال این مدت، بحث و رایزنی برای جانشین فاطمی در جریان بوده است و هر از چند گاهی نام هایی به عنوان گزینه های نهایی به فضای مجازی راه پیدا می کردند. در این گمانه زنی ها تا همین اواخر برخی با توجه به نامه نگاری ها و پررنگ تر شدن رسانه ای، منطقی را به عنوان گزینه دولت به شمار می آوردند، اما با معرفی علی آبادی و برخورد مجلس فعلاً گمانه زنی ها متوقف شده است. البته با در نظر گرفتن احتمالات، احتمالاً دولت نفرات بعدی را در آب نمک خوابانده است.

هدیه روز کارگر به علی آبادی

 به نظر دلیل اصلی این انتخاب را باید در دیدار رئیس جمهور از مپنا در روز کارگر جست‌وجو کرد؛ رئیسی در آن روز با حضور در مپنا سری هم به نمایشگاه دستاوردهای این شرکت زد. در بازدید از بخش مختلف این نمایشگاه، خودروهای برقی این شرکت از جمله اتوبوس برقی زیما، jac E-js1 ،jac j4، سراتو هیبرید و اسکای ول ET5 و پیکاپ برقی گروه مپنا مورد توجه رئیسی قرار گرفت.

 مدیرعامل مپنا هم به توضیح درباره کارکرد آن ها پرداخت و توضیح داد: «این خودرو برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۱۵ کیلووات برق نیاز دارد. اگر بخواهیم برق آن را با خورشید تأمین کنیم، قیمت جهانی و آزاد آن ۷ سنت است که تقریباً یک دلار و ۵ سنت می شود. این بخش نیز با توجه رئیسی همراه و دلیل عدم توسعه را جویا شد. این پرس‌وجو موجب صدور دستور پیگری سریع برای استانداردسازی این خودروها شد. در واقع، این انتخاب را می توان هدیه روز کارگر به عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا دانست.

پکن، مبنای یک انتخاب

رئیسی در حاشیه این دیدار و در گفت وگو با رسانه ملی علاوه بر تأکید برای پیگیری و برطرف کردن مشکلات توسعه این خودروها و همچنین تهیه شاخص ها، به سفر اخیرش به پکن و پاگیزگی هوای این شهر اشاره و بیان کرد که پاکیزگی هوای این شهر نسبت به سفر پیشین با تعجب وی همراه شده است. علت را که جویا شده است، پاسخ خودروهای برقی بوده است.

بیشتر بخوانید:

آیا وزیر جدید صمت از مپنا می آید؟

رونمایی از نخستین خودرو برقی با فشار رئیسی

بنابراین در این فقره هم باز پای پکن و چینی ها در میان است. این در حالی است که طی دو سال اخیر بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک حرکت به سمت تولید خودروهای برقی را آغاز کرده اند، اما عدم اطلاع رئیس جمهور از این موضوع و حتا بی اطلاعی و یا بی اعتنایی وزیر سابق صمت به این مسئله قابل تأمل است، یعنی آن قدر در امور و مشکلات دیگر غرق بوده اند که اصلاً توجهی به این موضوع نداشته اند یا به طور کل از آن بی خبر بوده اند. البته وزیر صمت سابق چندان تمایلی به حضور در بخش خصوصی و بررسی روند تحول و تولید در آن ها را نداشت و طی مدتی که در سکان‌دار صمت کشور بود تنها یک‌بار و آن هم در بازدید از کارخانه ماموت از نزدیک با بخش خصوصی دیدار کرد.

احتمال افزایش تولید خودروهای برقی؟

با این وجود، شرکت های خودروساز بخش خصوصی مانند کرمان موتور و گروه بهمن در سال های اخیر، حرکت به سمت تولید خودروهای برقی را آغاز کرده اند. سایپا و ایران خودرو و شرکت مشترک عقاب افشان و مپنا (مکو) نیز گام های بلندی در تولید اتوبوس های برقی برداشته اند، اما تا امروز از یک سو، عدم توجه و از سوی دیگر، فقدان استانداردها، مانع از کوتاه شدن راه برای رسیدن به مسیر تولید شده بود. حالا مشخص نیست که در صورت کسب رأی اعتماد و وزیر شدن علی آبادی، این روند سرعت بگیرد یا وزیر جدید احتمالی هم در مشکلات پیش رو، مسیر توسعه را فراموش کند.

۳.۸ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.