یک خودرو ، دو مدعی ؛ تولید یا واردات ؟

تولید یا واردات خودرو
تولید یا واردات خودرو

یک خودرو، دو مدعی، تولید یا واردات؟ پرسشی است که با معرفی یک خودرو با مشخصاتی مشابه با فاصله زمانی بسیار کم از سوی دو خودروساز به وجود آمده است. آیا این نشانه ای ساده از جنگ افروزی وزارت صمت در جاده مخصوص نیست؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از روز گذشته، ۱۲ اردیبهشت، یک خودرو از سوی دو خودروساز به عنوان محصول جدید بازار خودرو معرفی شده است. یکی از آن ها رسانه های خودرویی را برای بازدید از این محصول به کارخانه برده است، دیگری با انتشار اخبار و تصاویر از ورود این خودرو به گمرک اختصاصی شرکت خبر می دهد. یکی مدعی مجوز و قرار داد تولید است و دیگری مجوز واردات دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

از عجایب و قضای روزگار هر دو شرکت هم راست می گویند و از شرکت مادر محصول را گرفته اند. این موضوع را هم می توان معجزه وزارت صمت خواند و هم می توان نشانی از جنگ افروزی وزارت صمت در جاده مخصوص دانست.

 طی سال های اخیر، از این دست اتفاق ها در جاده مخصوص زیاد دیده شده است. این آتش از زمان تلاش برای دور زدن تحریم ها روشن و در ادامه شعله ورتر شد. در آن هنگام با توجه به شرایطی که تحریم برای صنعت خودروسازی کشور به وجود آورده بود، خودروسازان بزرگ کوچک و حتا برخی از واردکنندگان سابق به تولید روی آوردند.

اشتیاق تولید و کنترل بازار در کنار سوءاستفاده چینی ها بدعت گذار یک امر ناپسند شد. امری که از همان موقع تاکنون ادامه دارد. درگیری و اختلاف بر سر یک محصول و یک برند دامنه اختلاف ها را تا امروز نیز کشانده است. طی آن دوران، برخی خودروسازان همان کاری را انجام می دادند که امروز نیز شاهد آن هستیم. هر یک از طرفین نیز خود را محقق می دانستند و چون با هم به توافق نمی رسیدند، حکمیت به وزارت صمت می رسید، اما تا مشخص شدن نتیجه و حکم نهایی ماه ها باید منتظر می ماندند.

با این حال، این درگیری هممواره به نفع چینی ها بوده است. در مقابل، خودروسازان ایرانی در موضع قرار داشته و دارند و نمی توانند از اهرم چانه زنی و حتا انتخاب محصول و آپشن ها به درستی استفاده کنند، چون می دانند طرف چینی می تواند محصول را به آن نفروشد و رقیب را جایگزین کند. بنابراین در تخفیف های قیمتی نیز نمی توانند چندان کاری انجام دهند.

البته همان موقع نیز رسانه ها به این موضوع اشاره کردند. البته شاید در وهله اول انتظار می رفت که طرف های چینی تن به این کار ندهند، اما چه دلیل دارد که آن ها به جای سود و منافع شرکت باید به فکر مردم ایران باشند؟

بیشتر بخوانید:

خودروسازان ایران؛ گلادیاتورهایی برای چین

سوءاستفاده چینی ها از آشفتگی و نیاز بازار خودروی ایران

مسبب این مشکلات وزارت صمت یا دقیق تر وزیر صمت است. اعطای مجوز واردات و تولید خودرو در اختیار آن هاست. هر یک از این دو، واردات و تولید، معاونت مجزا دارد. این تقسیم کار به طور طبیعی برای افزایش سرعت و دقت در کار است، اما به نظر می رسد در این شرایط هیچ جایگاهی برای هماهنگی در نظر نگرفته و یا نیازی ندیده اند.

به بیان ساده، وزارتخانه ای که از هماهنگی میان دو واحد یا معاونت خود عاجز است، چگونه می توان انتظار داشت که آشفته بازار صنعت خودروسازی کشور را به ساحل امن برساند. در واقع، برای جلوگیری از تداخل تنها یک استعلام نیاز است، یعنی بخش مرتبط به واردات و تولید می توانند به سادگی و راحتی، استعلام درخواست ارائه شده را از یکدیگر بگیرند و مانع از بروز کشمکش میان خودروسازان شوند.

حالا این روزها یک محصول چند صاحب و مالک دارد، هر یک از وزارت صمت مجوز گرفته اند، خود را براساس مدارک محق می دانند، اما تنها برنده این جنگ خودروساز چینی است. 

۳ امتیاز از ۱۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.