آیا مالیات بر عایدی سرمایه باعث آرامش بازار خودرو می شود؟

مالیات بر عایدی سرمایه
مالیات بر عایدی سرمایه

دولت قصد دارد با مالیات ستانی از معاملات خودرو، مقدمات ثبات را فراهم کند. آیا مالیات بر عایدی سرمایه باعث آرامش بازار خودرو می شود؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به نظر می رسد مسئولان و متولیان خودروسازی کشور به دنبال راهکارهایی هستند که بتواند ثبات را به این صنعت بازگردانند، چراکه طی سال های عوامل متعددی باعث لجام گسیختگی قیمت ها در این بازار شده اند. البته اگر منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، باید عوامل به وجودآورنده این شرایط را به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کنیم. بخش خارجی به تأثیر سیاست های بین المللی علیه ایران مرتبط می شود که تحریم مستقیم صنعت خودروسازی کشور یکی از آن ها به شمار می آید. بخش داخلی هم به سیاست هایی مرتبط می شوذ که خواسته یا ناخواسته مقدمات آشفتگی بازار را فراهم کرده اند. از جمله این عوامل که در پی جریان های داخلی و خارجی تأثیر گذاشته اند به نرخ ارز و قیمت گذاری دستوری باید اشاره کرد.
به بیان ساده، تجمیع عوامل مختلف اثرات منفی زیادی بر بازار خودرو داشته است که یکی از آن ها، هجوم دلالان و سفته‌بازان است. در واقع، دلیل اصلی را باید در قیمت گذاری دستوری و افزایش نرخ ارز جست‌وجو کرد.
این شرایط باعث شد خودرو از کالایی مصرفی نقش سرمایه ای پیدا کند. رفته رفته این شرایط باعث بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا شد و زمینه های حضور پرقدرت تقاضاهای غیر مصرفی ایجاد کرد. به نحوی که، قیمت ها به یک‌باره به گونه ای صعودی شدند که در برخی مواقع از افزایش نرخ ارز هم پیشی می گرفتند. یکی از اولین گام هایی که برای بازگرداندن تعادل به این بازار برداشته شد، افزایش تولید بود. حالا به نظر می رسد قرار است با مالیات ستانی گام دوم برداشته شود.
از نظر متولیان این قانون با اجرای آن، فعالان بازار سیاه خودرو حاشیه امن سود بی زحمت را از دست می دهند و به طور طبیعی از بازار خارج خواهند شد. با این خروج، تقضاهای مصرفی باقی خواهند ماند که با توجه میزان عرضه و تقاضا، قیمت ها از هوس افزایشی بودن خارج خواهند شد، یعنی خریداران واقعی از شانس بیش تری برخوردار خواهند شد. در کنار آن، با کاهش انگیزه های دلالی به نظر می رسد می توان به مصرفی شدن این کالا امیدوار بود. در این فضا تقاضا واقعی و نیاز اصلی بازار نیز مشخص خواهد شد.
در این شرایط هم وضعیت رقابت در بازار خود را نشان می دهد و این که مشخص می شود کدام بخش از بازار به تزریق و عرضه های بیش تر نیاز دارد. البته این نوع طرح ها تنها در ایران اجرا نمی شوند و در بسیاری از کشورها وجود دارند، اما باید در نظر داشت این سامانه، یعنی تشخیص مالیات بر عایدی سرمایه یک بخش از اقداماتی است که در سایه آن می توان به تحقق اهداف کنترل بازار خودرو امیدوار بود. در غیر این صورت، با باقی ماندن عوامل یادشده، یعنی قیمت گذاری دستوری ‌فاقد منطق اقتصادی و عدم کنترل نرخ ارز، مواد اولیه داخلی، شاید این طرح به تنهایی نتواند از پس کار برآید.

۲ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.