آرامش بازار خودرو در گرو سکوت مسئولان

آرامش در بازار خودرو
آرامش در بازار خودرو

بازار خودروی کشور مانند سایر بازارها، همیشه درگیر اخبار و جریان های اقتصادی بوده است و این حساسیت ها زمانی به اوج خود می رسند که تقاضا از عرضه بیش تر باشد و در این بین، اظهار نظرهای مسئولان مربوط، به یکی از کاتالیزورهای التهاب در بازار تبدیل شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این که احتمال روند کاهشی شدن قیمت خودرو، در آینده وجود دارد، پاسخ داد: «احتمال آن منفی است و قیمت خودرو در آینده روند کاهشی ندارد. به سبب افزایش نرخ تورم در کشور، قیمت خودرو هم ارزان نمی شود. مگر قیمت مرغ، گوشت، روغن و… ارزان می شود که خودرو ارزان شود.»

وی همچنین می گوید: «البته اگر نرخ تورم کاهشی شود، قیمت خودرو در بازار هم ارزان خواهد شد.»

گفته های این مقام مسئول اما بازار را بیش از پیش نگران آتش زیر خاکستر تورم کرد و همین مسئله موجب شد قیمت ها در بازار خودرو با افزایش همراه شوند. همان طور که می دانیم، تقاضای خودرو در کشور ما سال هاست که بیش تر از عرضه است و همین مسئله همیشه بازار را تشنه نگاه می دارد و در اصل همین روند است که موجب می شود خودروسازان بتوانند بدون هیچ گونه نگرانی خاصی، تولیدات خود را با نرخ های گزاف به فروش برسانند. اکنون در چنین وضعی، قیمت گذاری دستوری هم به اهرمی برای ایجاد رانت تبدیل می شود و رانت قابل توجه‌ای بین قیمت کارخانه و بازار آزاد ایجاد می کند، تا دلالان نیز از این بازار بی نصیب نمانند.

در چنین ساختاری، که بازار با اهرم های کاهش عرضه تشنه نگاه داشته می شود، حساسیت به اخبار بیش از پیش افزایش پیدا می کند و بازار به جای این که به تحلیل های اقتصادی متکی باشد، به اخبار سیاسی گوش فرا می دهد و هر تنشی می تواند قیمت ها را دستخوش تغییر کند. در این بین، اقتصاد کشورمان که سال هاست چیزی جز یک روند تورمی شدید را به چشم خود ندیده نیز مزید بر علت می شود و حساسیت های بازار را تنها به سوی افزایش قیمت سوق می دهد. به عبارت دیگر، از آن‌جایی که روند اقتصادی کشور ما همیشه یکسان بوده است و چیزی جز رشد تورم در تحلیل های اقتصادی نمی گنجد، هیچ گاه کسی منتظر نیست که قیمت ها کاهش پیدا کند و همیشه مردم منتظر هستند قیمت ها بیش‌تر شود.

این انتظار تورمی زمانی که با قیمت گذاری دستوری و محدودسازی عرضه ترکیب می شود، نقش آتش زیر خاکستر قیمت ها را بازی می کند و در این شرایط هر جرقه ای می تواند آتش تورم را شعله ور کند. بر این اساس، می توان دریافت که چرا هر صحبت و اظهار نظر مسئولان تصمیم‌گیر می تواند قیمت ها را دچار افزایش کند و تا زمانی که محدودیت عرضه رفع نشود و تقاضا بیش تر از عرضه بماند، هر سخنی قیمت ها را افزایش خواهد داد. در چنین شرایطی اگر بخواهیم اندک ثباتی در بازار حاکم شود، باید از اظهار نظرهای غیر کارشناسی دست برداریم و اگر هم به فکر حل مشکل هستیم، باید سرچشمه معضلات بازار خودرو را پیدا کنیم؛ سرچشمه ای که همه با آن آشناییم و گویی رانت ایجادشده و سودهای کلان، چشم ها را بر این سرچشمه بسته است، سرچشمه ای که هر کسی که اندکی از اقتصاد بداند، از آن آگاه خواهد شد و چیزی نیست جز محدودیت عرضه و انحصار. این که معاون وزیر صمت می گوید قیمت خودرو به تورم بستگی دارد و با رشد تورم، قیمت خودرو نیز افزایشی می شود، غیب گویی نیست و همه می دانند قیمت ها با نرخ تورم تغییر می کنند، اما زمانی که این گفته از زبان دلالان به بازار تشنه منتقل می شود، مانند جرقه ای، بازار را به سوی رشد قیمت ها هدایت می کند.

۴.۲ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.