کمپانی بورگوارد اعلام ورشکستگی کرد

کمپانی بورگوارد اعلام ورشکستگی کرد
کمپانی بورگوارد اعلام ورشکستگی کرد

اطلاعات مالی از کشور چین نشان می دهد که کمپانی خودروساز بورگوارد اعلام ورشکستگی کرده است و نشانی که روزی از خودروسازان رو به توسعه آلمان به حساب می آمد حالا به پایان خودش نزدیک است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بورگوارد از جمله نشان های قدیمی کشور آلمان است که تقریبا از سال ۱۹۱۹ شکل گرفت و در دورانی خودروهای پرمیوم درجه یک را در آلمان تولید می کرد. این کمپانی در دوره هایی خودروهای اقتصادی تر را هم به تولید رساند اما کم کم رو به افول رفت. در سال ۲۰۰۸ این کمپانی دوباره سعی کرد احیا شود و حتی مدل های BX5 و BX7 را برای برگشت به بازار خودرو معرفی کرد. این بازگشت با سرمایه گذاری چینی ها و تاسیس گروه صنعتی بورگوارد قوت گرفت و حتی قرار شد تا سال ۲۰۲۲ این کمپانی ده مدل جدید را به بازار بیاورد. اما حالا خبر ها حاکی از آن است که این خودروساز قدیمی اروپایی اعلام ورشکستگی کرده و احتمال آن می رود برای همیشه از صحنه خودروسازی حذف شود.

ورشکستگی عادت تاریخی بورگوارد

کمپانی بورگوارد اعلام ورشکستگی کرد
کمپانی بورگوارد اعلام ورشکستگی کرد

بر اساس آنچه در اطلاعیه های مالی چینی منتشر شد، درخواست انحلال و ورشکستگی کمپانی بورگوارد در چین پذیرفته شده است. بر اساس صورت های مالی این کمپانی، میزان بدهی های انباشته بورگوارد در سال های اخیر به حد بسیار بالایی رسیده و از میزان دارایی های این کمپانی فراتر رفته است. این یعنی دارایی های بورگوارد برای پرداخت بدهی ها کافی نیست و این کمپانی آلمانی-چینی بصورت رسمی و قانونی اعلام ورشکستگی کرده است.

با وجود اینکه بورگوارد در تاریخش مدل های جذابی تولید کرده بود و حتی در دوره ای تقریبا ۱ میلیون تولید سالانه برای این خودروساز ثبت می شد، اما در سال ۱۹۶۱ هم این خودروساز به دلیل مشکلات مالی به ورشکستگی رسید و این یعنی این دومین بار است که بورگوارد ورشکست می شود.

 سرمایه گذاری چینی ها جواب نداد

کمپانی بورگوارد اعلام ورشکستگی کرد
کمپانی بورگوارد اعلام ورشکستگی کرد

در سال ۲۰۱۴ کمپانی فوتون چین سرمایه گذاری ۵ میلیون یورویی را برای احیای برند بورگوارد انجام داد و در سال ۲۰۱۶ بورگوارد بیجینگ در چین تاسیس شد. آن ها در ابتدا با تولید مدل BX7 در همان سال توانستند موفقیت خوبی را در بحث فروش ثبت کنند اما بعد از آن در بحث تامین قطعات و خدمات پس از فروش بسیار ضعیف ظاهر شدند و مدل بعدی این کمپانی با نام BX5 نتوانست در مقایس بازار چین موفق عمل کند. با این روند نزول بورگوارد آغاز شد و بدهی های انباشته این خودروساز کاری کرد که فوتون در چین ورشکستگی بورگوارد را اعلام کند.

نشان بورگوارد قبل از اعمال تحریم ها با کیان موتور وارنا به ایران آمد و قرار بود خودروهای این نشان بصورت گسترده در بازار ایران عرضه شوند. در نهایت مدل های BX7 و BX5 بورگوارد بصورت محدود به بازار ایران رسید و بعد از اعمال دوباره تحریم ها بورگوارد از ایران رفت. حالا باید دید بعد از ورشکستگی این نشان تکلیف نمایندگی این نشان در ایران چه می شود و چگونه مشکل تامین قطعات برای این خودروهای محدود حل خواهد شد. البته طبق روالی که در چین وجود دارد احتمالا یک کمپانی بزرگ بورگوارد را خریداری می کند و ممکن است نشان ارزشمند این خودروسازی حفظ شده و در آینده با روال دیگری به حیات خودش ادامه دهد.

۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.