بورگوارد؛ آشنایی با برند، محصولات و بررسی ارزش خرید آن ها

بورگوارد

بورگوارد یکی از خودروسازان مطرح آلمانی است که محصولاتش پس از برجام به ایران وارد شد. بورگوارد نیز جزو شرکت‌هایی بود که طی مدت نزدیک به یک قرن چند بار با ورشکستگی دست و پنجه نرم کرد. در این محتوا قصد داریم به معرفی مدل‌های موجود در بازار ایران بپردازیم و ببینیم هنوز هم ارزش خرید دارند یا نه. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بورگوارد نام یکی از بزرگ‌ترین برندهای فعال در زمینه ساخت خودروست که البته چند سالی است فعالیت آن کاهش پیدا کرده است. سال ۱۹۱۹ کارل اف دبلیو بورگوارد، مهندس و طراح شناخته شده آلمانی، در شهر برمن آلمان برند بورگوارد را تأسیس کرد و توانست تا سال ۱۹۶۱ با به کارگیری نزدیک به ۲۳۰۰۰ نیرو به صورت مستقیم تبدیل به یک شرکت مهم در صنعت آلمان شود. 

اما پس از جنگ جهانی دوم این خودروساز آلمانی با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو شد و سرانجام در دهه ۷۰ میلادی اعلام ورشکستگی کرد. سال‌ها گذشت و بورگوارد همچنان از صحنه صنعت دورماند تا این که دوباره در سال ۲۰۰۸ با سرمایه گذاری شرکت بایک، این شرکت احیا شد. پس از برجام، با ورود سیل عظیمی از شرکت‌های مختلف به ایران، بورگوارد نیز تصمیم گرفت وارد ایران شود و در نهایت، پس از مذاکره با شرکت‌های مختلف، کیان موتور وارنا را برای عرضه محصولات خود در ایران برگزید. 

بورگوارد

کیان موتور وارنا پس از آن که به عنوان نماینده رسمی بورگوارد در ایران انتخاب شد، دو محصول کراس اوور را از این برند با نام‌های بورگوارد BX5 و بورگوارد BX7 وارد ایران کرد، اما باز هم بخت با این برند آلمانی یار نبود و دوباره این شرکت به سوی ورشکستگی رفت. با این که واردات خودروهای بورگوارد در ایران تنها به همان دو مدل محدود شد، اما همان خودروها نیز به صورت انبوه وارد نشدند و به همین دلیل نتوانستند در ایران نیز موفق شوند. به همین دلیل نمی‌توان ارزش خرید بالایی را برای محصولات بورگوارد در ایران در نظر گرفت، از طرفی، با توجه به این که این برند نه تنها در ایران بلکه در تمام نقاط دنیا نتوانست در سال‌های اخیر فروش بالایی را کسب کند و دوباره اعلام ورشکستگی کرد، این را می‌توان دریافت که تأمین قطعات خودروهای این برند نیز بیش از پیش سخت خواهد شد. 

بورگوارد BX5، برادر کوچک‌تر

بورگوارد BX5
بورگوارد BX5

بورگوارد BX5 یکی از دو محصول واردشده این خودروساز آلمانی – چینی به ایران توسط کیان موتور وارنا است که در سال ۱۳۹۷ توانست وارد بازار کشور شود. از همان ابتدا، کیان موتور وارنا مانور زیادی بر روی رگ و ریشه آلمانی بورگوارد داد و انتظار می‌رفت استقبال از این خودرو و برادر دیگرش مانند دیگر خودروهای دورگه بازار حداقل متوسط رو به بالا باشد، اما عرضه محدود در کنار قیمت گذاری نه چندان درست سبب شد این خودرو چندان نتواند در مقابل رقبای دیگرش عرض اندام کند. 

بورگوارد BX5 در دسته کراس اوورهای سایز متوسط خانوادگی قرار دارد که از برادر دیگر یعنی BX7 کوچک‌تر و البته ارزان‌تر است. از نظر ظاهری، این خودرو هیچ رنگ و بویی به خودروهای چینی هم دوره‌اش نداشته و کاملاً مشخص است با یک خودروی ریشه دار و بااصالت روبه‌رو هستیم. در نمای جلو به سبک خودروهای قدیمی بورگوارد یک جلوپنجره پهن و بزرگ با خطوط عمودی قرار گرفته که در دل خود نشان بورگوارد را جای داده است. چراغ‌های اصلی کمی باریک و متصل به جلوپنجره طراحی شده و ظاهر جدی را به خودرو داده‌اند. در نمای عقب نیز چراغ‌های اصلی به صورت مستطیلی شکل طراحی شده و تا روی گلگیر کشیده شده‌اند. درِ صندوق کمی بیش تر از حالت معمولی بیرون‌زده از بدنه طراحی شده که سبب شده است قسمت عقب خودرو نیز جذاب‌تر شود. 

بورگوارد BX5

درون کابین نیز با طراحی‌ای روبه‌رو هستیم که شبیه به خودروهای آلمانی، به‌خصوص ب ام و، است. یکی از نکات جذاب و قابل قبول کابین بورگوارد BX5 طراحی دورنگ داشبورد است، همچنین کیفیت متریال کابین بورگوارد BX5 نیز سطح بالایی دارد و حس خوبی را به سرنشینان القا می‌کند. از نظر فضای داخلی، کابین بورگوارد BX5 برای سرنشینان هر دو ردیف فضای مناسبی دارد و البته حجم صندوق عقب نیز در سطح متوسطی قرار می‌گیرد. 

بورگوارد BX5

بورگوارد BX5 به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربوشارژ مجهز شده است، که توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است که نیرو را به صورت خودکار به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد. همین مورد سبب شده است بورگوارد BX5 نسبت به رقبای دیگرش برتری داشته باشد. از جمله امکانات این کراس اوور دورگه نیز می‌توان به کروز کنترل، دی‌لایت، اتولایت، چراغ چرخشی در سر پیچ، سیستم صوتی ۹ اسپیکر با تشخیص صدا و هندزفری، نمایشگر لمسی ۸ اینچی به همراه کنترلر، ره‌یاب، دوربین‌های عقب کناری و ۳۶۰ درجه، دوربین شب، بلوتوث، USB، میرورلینک، نمایشگر ۴.۲ اینچی صفحه کیلومتر، دوربین جلو، ۶ عدد کیسه هوا، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندوق برقی هوشمند با جک، آینه‌های وسط الکتروکرومیک، آینه‌های کناری تاشونده برقی با گرم‌کن، سقف پانوراما، ۶ کیسه هوا، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سربالایی، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، سیستم ضد قفل ترمز ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی و کنترل ترمزها در پیچ اشاره کرد. 

چرا بورگوارد BX5 ارزش خرید ندارد؟

بورگوارد BX5 ذاتاً خودرویی باکیفیت و خوش ساخت است. با این که این خودرو کاملاً در چین تولید شده است، اما خوشبختانه مهندسی آلمانی دارد و به همین دلیل آن را باید سوای خودروهای چینی‌ای دانست که در همان سال‌ها وارد کشور می‌شدند. با این که BX5 خودرویی زیبا و خوش ساخت است، اما دیگر ارزش خرید بالایی ندارد، چراکه اکنون با توجه به این که به صورت رسمی بورگوارد دوباره اعلام ورشکستگی کرده، تأمین قطعات برای این خودرو نیز سخت‌تر از گذشته شده است.

ضمن این که در ایران نیز به صورت انبوه این خودرو وارد نشد و اکنون تعداد بسیار کمی از آن برای فروش وجود دارد. بنابراین در کنار علل مختلفی چون حساس بودن پیشرانه به کیفیت بنزین، بورگوارد BX5 به علت نداشتن خدمات پس از فروش و قیمت قطعات یدکی بسیار بالا، در کنار بازار خرید و فروش بد، نمی‌توان ارزش خریدی برای آن در نظر گرفت.  

بورگوارد BX7

بورگوارد BX7

بورگوارد BX7 دومین و بزرگ‌ترین فرزند این خودروساز چینی – آلمانی است که توانست در برهه‌ای وارد بازار خودروی کشور شود. BX7 یک خودروی کراس اوور فول سایز هفت‌نفره است که برای اولین بار توسط کیان موتور وارنا در نمایشگاه بین المللی خودرو سال ۱۳۹۶ رونمایی شد. بورگوارد BX7 نسبت به برادر کوچک‌تر خود، BX5، با تعداد بیش تری در بازار خودروی کشور عرضه شد.

بورگوارد BX7 مانند مدل دیگر بورگوارد (BX5)، طراحی منحصر به فردی دارد و هنوز هم با گذشت چند سال از تولیدش همچنان خودرویی زیبا محسوب می‌شود. نمای جلوی خودرو همان جلوپنجره بزرگ و معروف بورگوارد قرار گرفته که درون خود نشان این خودروساز را جای داده است. چراغ‌های اصلی فرم نسبتاً ساده‌ای دارد و متصل به جلوپنجره طراحی شده‌اند. با این که ظاهر بورگوارد BX5 اسپرت و جوان پسند بود، اما طراحان بورگوارد سعی داشتند مدل BX7 ظاهری محافظه کارانه و خانوادگی داشته باشد. سادگی طراحی در نمای عقب نیز تکرار شده و تنها مورد جذاب این قسمت خروجی‌های دوگانه اگزوز است. 

بورگوارد BX7

درون کابین بورگوارد BX7 طراحی داشبورد مشابه برادر کوچک‌تر است و تنها تغییرات جزئی را به خود دیده است. داشبورد میانی میزبان یک صفحه نمایش بسیار بزرگ و عریض برای سیستم مالتی مدیا است و زیر آن دریچه‌ها و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع و مالتی مدیای خودرو قرار داده شده‌اند. خوشبختانه درون کابین بورگوارد BX7 شاهد یک متریال باکیفیت و خوش ساخت هستیم که نسبت به رقبای چینی دیگر سطح بالاتری دارد. همچنین فضای کابین نیز کاملاً بزرگ و جادار است و BX7 را تبدیل به یک خودروی خانوادگی کرده است. فضای قسمت صندوق در صورت بسته بودن صندلی‌های ردیف سوم کاملاً پاسخ‌گوی نیاز خانواده است. 

بورگوارد BX7

بورگوارد BX7 در بخش فنی خودرویی قوی‌تر و قلدرتر از برادرش است. قلب تپنده این شاسی بلند دورگه یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ است، که توانایی تولید ۲۲۱ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است که نیروی پیشرانه را به صورت خودکار به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای این خودرو حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و ظرفیت باک نیز ۶۰ لیتر است. 

امکانات بورگوارد BX7 نیز نقطه قوت دیگر این خودروست که از جمله آن ها می‌توان به سقف پانورامیک، برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، آینه برقی به همراه حافظه، چراغ روز، در بخش تجهیزات داخل اتاق نیز نورپردازی درون اتاق، صندلی راننده برقی در ۱۲ جهت دارای ۳ حافظه، صندلی سرنشین جلو برقی در ۸ جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم تهویه برای ردیف دوم و سوم، صفحه نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی در مرکز داشبورد، ماوس به همراه کلیدهای کنترل، سیستم صوتی با ۹ خروجی ساخت JVC، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل و دوربین ۳۶۰ درجه، ۶ کیسه هوا، سیستم‌های کنترل پایداری و تعادل، مثل ترمز ضد قفل (ABS)، تقسیم نیروی ترمز (EBD) و جلوگیری از لغزش (VSC)، هشدار نقطه‌ی کور، قفل دیفرانسیل و حفظ خودرو در شیب اشاره کرد. 

چرا BX7 ارزش خرید ندارد؟

به صورت کلی، بورگوارد BX7 همانند برادر کوچکش BX5 خودرویی باکیفیت و خوش ساخت است، اما دقیقاً به همان دلایلی که سبب شدند BX5 ارزش خرید نداشته باشد، این خودرو نیز ارزش خرید ندارد. بورگوارد BX7 چندان به صورت انبوه وارد کشور نشد، به همین دلیل، مردم با آن چندان آشنا نشدند و اکنون بازار دست دوم بسیار بدی دارد. ضمن این که، خدمات پس از فروش بسیار ضعیفی دارد و همچنین قطعات یدکی آن نیز به سختی و با قیمتی بسیار بالا پیدا می‌شوند، بنابراین نمی‌توان ارزش خریدی برای بورگوارد BX7 قائل بود. 

بورگوارد BX5 چه مشخصاتی دارد؟

بورگوارد BX5 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربوشارژ را دارد، که توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است که نیرو را به صورت خودکار به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد.

ارزش خرید بورگوارد BX5 چقدر است؟

در بازار کنونی نمی‌توان ارزش خرید بالایی برای BX5 در نظر گرفت، چراکه تأمین قطعات برای این خودرو بسیار سخت است و از طرفی دیگر، هیچ خدمات پس از فروشی برای این خودرو وجود ندارد. 

بورگوارد BX7 چه مشخصاتی دارد؟

قلب تپنده بورگوارد BX7 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۲۲۱ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است که نیروی پیشرانه را به صورت خودکار به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. 

چرا بورگوارد BX7 ارزش خرید ندارد؟

بورگوارد BX7 مانند برادر کوچک‌تر خود، خدمات پس از فروش مناسبی ندارد و از طرفی، تأمین قطعات یدکی برای آن کاری بسیار دشوار است. همچنین در کنار تمامی این موارد به علت توربوشارژ بودن پیشرانه استهلاک آن نیز بالاست، بنابراین دیگر بورگوارد BX7 ارزش خرید ندارد. 

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.