کاهش خرید مستقیم مشتریان از کارخانه؛ دردسر جدید خودروسازان

کاهش خرید مستقیم مشتریان از کارخانه؛ دردسر جدید خودروسازان
با افزایش قیمت خودرو در سال ۹۷، قدرت خرید اکثر مردم کاهش پیدا کرد و همین امر باعث شد بخش بزرگی از مشتریان خودرو به دلیل نوسان های ایجاد شده، از خرید خودرو دست بکشند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این اتفاق که شش ماه گذشته رکود را در بازار خودرو پدید آورد، اکنون قرار است به دردسر جدید خودروسازان و عرضه کنندگان مستقیم خودرو تبدیل شود. در سال گذشته، دوره ای را شاهد بودیم که با وجود رکود در بازار آزاد خودرو و کاهش معاملات، به دلیل تصمیم های وزارت “صمت” و نوسان های بازار ارز، به هر حال قیمت محصولات تولیدی و وارداتی به صورت رسمی افزایش پیدا کرد و در گام نخست اختلاف قیمت بسیار زیاد را میان بهای کارخانه و بازار خودرو به وجود آورد. با گذشت چند ماه از این موج گرانی، هر روز این اختلاف قیمت کم تر و کم تر می شود و امروز در شرایطی قرار داریم که با وجود اعلام قیمت های جدید، خودروهای خریداری شده با قیمت های قدیم توسط دلالان و سرمایه گذاران با بهایی کم تر از کارخانه برای خرید در بازار آزاد یافت می شوند. البته توجه داشته باشید این رخ داد بیش تر در خودروسازان خصوصی و محصولات کم تقاضا و میان رده خودروسازان دولتی دیده می شود.
با آغاز نخستین هفته کاری سال ۹۸، شاهد بودیم برخی خودروسازان خصوصی همچون “مدیران خودرو” و “کرمان موتور” شرایط فروش نقدی برخی محصولات خود را با قیمت های جدید اعلام کردند، اما به دلیل وجود خودروهای مشابه ارزان تر در بازار آزاد، بدیهی است که مشتریان خودرو در شرایط کنونی به سراغ خرید مستقیم از شرکت ها نمی روند و با هزینه ای به مراتب کم تر، خودروی مورد نظر خود را از موجودی بازار آزاد تأمین می کنند. با توجه به اتفاق های سال ۹۷ و بر هم خوردن برنامه ریزی بیش تر خودروسازان، شاهد هستیم که با وجود آغاز سال ۹۸، اکثر شرکت ها همچنان خودروهای شان را با مدل ۹۷ عرضه می کنند و شنیده ها حاکی از آن است که این روند تا پایان بهار برای بسیاری از محصولات ادامه خواهد داشت.
همچنین منابع خبری و آمارهای رسمی نشان می دهند در اسفند ۹۷، طرح تنظیم بازار خودرو با شرایط فروش فوری “ایران خودرو” و “سایپا” مانند گذشته با استقبال زیاد مواجه نشده و روند نزولی در ثبت نام های روزانه ثبت شده است. این مسئله نشان می دهد به هر حال، خودروسازان دولتی هم در هفته های گذشته چنین چالشی را تجربه کرده اند و اکنون باید در کنار مشکلات پیش روی تولید، اشتغال، تأمین قطعه، تراکنش های مالی با شریک های خارجی و… با کاهش شدید استقبال مشتریان از طرح های فروش رسمی نیز مواجه شوند.
اگر اتفاق های رخ داده در بازار خودروی ۹۷ را مشابه به رویدادهای سال ۹۱ بدانیم، بی شک در سال جدید مشکلاتی همچون سال ۹۲ با پیامدهای بیش تر برای خودروسازان به وجود خواهد آمد. در سال ۹۲ نیز پس از موج گرانی خودروها و تثبیت قیمت های افزایش یافته، دلالان و واسطه ها با توقف رشد قیمت ها و آغاز روند نزولی بهای بازار آزاد خودروها، اقدام به عرضه اکثر محصولات خودروسازان با قیمتی کم تر از کارخانه کردند. این اتفاق در سال ۹۲، باعث شده بود بخش قابل توجه ای از نیاز مشتریان توسط بازار آزاد تأمین شود و کم تر کسی به سراغ طرح های فروش خودروسازان برود. ثبت چنین مسئله ای در سال ۹۲ این هشدار را به خودروسازان و وزارت صمت می دهد که در سال ۹۸، ثبت رشد تولید در کارخانه ها کار آسانی نیست و به احتمال زیاد در ماه های آینده، خطوط تولید محصولات مختلف با افزایش تیراژ محسوسی مواجه نمی شوند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.