چگونه دلالان زودتر از همه سیاست های شرکت های خودرویی و سازمان حمایت را متوجه می شوند؟

فروشندگان خودرو باید 20 درصد قیمت هایشان را کاهش دهند!
این سوالی است که امروز باید مدیران شرکت های خودرویی و حتی سازمان حمایت به آن پاسخ دهد. چگونه ممکن است که قبل از اعلام عمومی تغییر قیمت خودرویی خاص، تغییرات قیمت آن آغاز شود؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بدیهی است که در شرایط فعلی، با آغاز ترخیص خودروهای مانده در گمرک و از سویی مراجعه برخی خودروسازان برای تنظیم قیمت جدید محصولاتشان به سازمان حمایت، قیمت کارخانه ای برخی خودروها افزایش پیدا می کند. همین امر از چند روز پیش اتفاق افتاده می بینیم که اکثر افزایش قیمت ها در محصولات خودروسازان خصوصی با تایید سازمان حمایت انجام شده و از سویی به خاطر قوانین جدید ارزی و پرداخت مابه التفاوت ارز دریافت شده با معیار روز، قیمت شرکتی خودروهای وارداتی تازه ترخیص به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
حال بدیهی است که اگر مشتریان منتظر خودروهای وارداتی و یا مونتاژی با قیمت های مصوب جدید رو به رو شوند و با مقایسه ای ساده، متوجه شوند که قیمت خودروهایشان در بازار آزاد تفاوتی با قیمت جدید شرکت و کارخانه ندارد، بدیهی است که توجیهی برای تکمیل وجه و تحویل خودرو از شرکت نمی بینند. این اتفاق دقیقا مسئله ای است که امروز خودروسازان بخش خصوصی و واردکنندگان از آن می ترسند. زیرا اگر مشتریان اعتراضی هم به افزایش قیمت ها نداشته باشند، وقتی قیمت مصوب جدید را با بازار آزاد مقایسه می کنند و گاهی در برخی خودروها می بینند که حتی در بازار خودرویشان با قیمتی کمتر از بهای شرکتی به فروش می رسد، دیگر دلیلی برای تکمیل وجه ندارند و این گونه است که عملا شرکت های خودرویی به سوی ورشکستگی هدایت می شوند.
اما نکته جالب اینجاست که در این مدت، هیچگاه مشتریان با این مسئله مواجه نشده اند. یعنی دقیقا قبل از اینکه دعوتنامه هایشان صادر شود و بخواهند با قیمت های افزایش پیدا کرده در شرکت مواجه شوند، دلالان اقدام به بالا بردن قیمت آن خودرو می کنند. پس وقتی مشتری دعوتنامه را حتی با افزایش قیمت دریافت می کند و می بینیم که همچنان خودرو با قیمتی کمتر از بازار به دستش می رسد، تصمیم می گیرد تا تکمیل وجه را انجام دهد.
حال نکته مهم اینجاست! قبل از اینکه افزایش قیمت در شرکت رخ دهد، منطقی است که تنها مدیران ارشد شرکت واردکننده و یا خودروساز در کنار مسئولان سازمان حمایت از آن خبر داشته باشند. بگذریم که آیا این افزایش قیمت های مصوب، پشتوانه محاسباتی قوی دارد یا نه؟! چگونه است که دلالان و لیدرهای بازار نیز از این اتفاق ها و افزایش قیمت پیش رو خبر دارند؟
دلالان و لیدرها یا باید منابع اطلاعاتی در سازمان حمایت داشته باشند که قطعا این نهاد تصمیم گیر چنین مسئله ای را تکذیب می کند. یا اینکه دلالان و لیدرها از خودروسازان و واردکنندگان خط بگیرند و برای اینکه فعالیت یک شرکت خودرویی همچنان سودآور ادامه داشته باشد، قیمت خودروی مورد نظر را چند روز قبل از افزایش قیمت افزایش می دهند تا مشتریان منتظر راضی شوند که با قیمت های جدید هم تکمیل وجه را انجام دهند.
در غیر این صورت دلالان و لیدرها هیچگاه نمی توانند تا این حد تحلیل های قوی از هر افزایش قیمتی در کارخانه ها داشته باشند و قطعا اطلاعات رسمی را قبل از مردم و رسانه ها در اختیار دارند. این مسئله را می توان از آن جایی فهمید که در شرایط رکود بازار و کاهش قیمت خودروها، ناگهان قیمت خودرویی شروع به افزایش قیمت محسوس می کند و بعد از چند روز، شرکت عرضه کننده قیمت مصوب جدیدی را برای آن محصول خاص اعلام می کند. برای همین می توان نتیجه گرفت که این اتفاق ها به هم مرتبط هستند و با برنامه ریزی رخ می دهند.
بدیهی است که در شرایط فعلی، سازمان تعزیرات و تمام نهادهای نظارتی باید به این مسئله مشکوک ورود پیدا کنند و دلیلی منطقی را برای این اتفاق های غیر قابل پیش بینی ارائه دهند. در صورتی که لیدرها و دلالان این اطلاعات را از شرکت های عرضه کننده دریافت کنند، فرضیه کنترل بازار آزاد توسط برخی خودروسازان و واردکنندگان به حقیقت تبدیل می شود!

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.