در سالی که گذشت، میزبان چه خودروهایی می توانستیم باشیم؟ – بخش دوم

در سالی که گذشت، میزبان چه خودروهایی می توانستیم باشیم؟ – بخش دوم
به روشنی آشکار است که اگر آمریکا از برجام خارج نمی شد و تحریم های ظالمانه اش را برای ایران وضع نمی کرد، سال ۹۷ را به مراتب آسان تر و با رونق اقتصادی بیش تر تجربه می کردیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

یکی از بخش هایی که امسال در صورت نبود تحریم ها رونق می گرفت، صنعت خودروی کشور بود. البته نباید این مسئله را نادیده گرفت که چند ماه پیش از آغاز تحریم ها، مشکلات داخلی و فسادهای سیستمی اوضاع بازار و صنعت خودرو را بر هم زده بود، بنابراین حتا اگر امروز تحریم ها نبود، نمی توانستیم چندان به واردات به نسبت آسان خودروها دل خوش باشیم اما تحریم ها مزید بر علت شد تا صنعت و بازار خودروی کشور سخت ترین دوره تاریخ خود را در سال ۹۷ ثبت کند. سالی که نوسان های بسیار در بازار خودرو اتفاق افتاد و مشکلات داخلی و خارجی باعث شد هر روز به جمع معترضان خودرویی اضافه شود. امسال مشخص شد در صورت عدم همکاری با شریک های خارجی، خودروسازان داخلی حرف چندانی برای گفتن ندارند یا دست کم نمی توانند خلاف ادعایشان با کم ترین وابستگی خارجی مسیر رشد و توسعه را پیش بگیرند.
هر سال با نزدیک شدن به آغاز سال جدید، بیش تر رسانه های خودرویی به این مسئله می پردازند که چه خودروهایی را می توانیم تا ۱۲ ماه دیگر در بازار خودروی کشور ببنیم. در پایان سال ۹۶، این محتوا به رسم همیشگی توسط رسانه های خودرویی تولید و منتشر شد اما به دلیل مشکلات پیش آمده کم تر بخشی از آن تحلیل ها به واقعیت نزدیک شد. بنابراین امسال قصد داریم در واپسین روزهای سال ۹۷، ببینیم چه خودروها و شرکت هایی برنامه حضور پررنگ تری در بازار ایران داشته اند و به دلیل مسائل گفته شده نتوانسته اند امسال به جاده های کشور بیایند؟
در بخش اول این بررسی به برنامه های تحقق نیافته نشان های پژو، سیتروئن، رنو، سوزوکی و مزدا در سال ۹۷ پرداختیم. اکنون در بخش دوم این بررسی به سراغ برخی نشان های خودروسازی چین می رویم.


هاوال برای دومین بار طلسم شد!

هاوال H6 با پلاک گذر موقت رویت شد
“هاوال” یک بار در سال ۹۴ و ۹۵ به دنبال حضور در بازار ایران بود که گویا به دلیل ضعف مدیریتی در شرکت “دیار خودرو” و “عظیم خودرو” نتوانست تجربه خوبی را در کشور ما به دست آورد. پس از آن در سال ۹۶ “گروه بهمن” و شرکت “بهمن موتور” به صورت رسمی حضور هاوال در بازار ایران را اعلام کردند و سرانجام در ابتدای سال ۹۷، تولید H2 در ایران آغاز شد. بر اساس برنامه های هاوال و بهمن موتور، قرار بود H9 در تابستان ۹۷ به صورت وارداتی و گسترده پا به بازار کشور بگذارد و پس از آن، هاوال H6 با تولید در کارخانه بهمن موتور به رقابت با دیگر کراس اوورهای لوکس چینی بپردازد. پایان پاییز و ابتدای زمستان ۹۷ یا بهتر بگوییم ابتدای سال جدید میلادی، بهمن موتور برنامه عرضه H8 را در پیش داشت و به عبارت ساده، در سالی که گذشت قرار بود همه کراس اوورهای هاوال در ایران حضور پیدا کنند.
با اجرایی شدن تحریم های آمریکا، هاوال از ادامه همکاری با بهمن موتور منصرف شد و تنها بخش اندکی از برنامه دوم خود، یعنی عرضه هاوال H9 را عملی کرد. در حال حاضر بهمن موتور کم تر از دو هزار دستگاه هاوال H2 را مونتاژ کرده و تنها ۵۰ دستگاه هاوال H9 را از گمرک ترخیص نموده است.

هایما؛ عقب مانده از برنامه های پیش رو!

اگر شرایط مانند قبل بود، ایران خودرو و سایپا امروز چه گونه بودند؟
کمپانی “هایما”ی چین قصد داشت در همکاری با گروه صنعتی “ایران خودرو”، در سال ۹۷ حداقل دو محصول نو را به بازار ایران عرضه کند. نخستین خودروی هایما M5 بود که با وجود آغاز مراحل داخلی سازی و تست های تولید، نتوانست در سالی که گذشت به بازار ایران بیاید و عرضه و تولید رسمی آن به سال ۹۸ موکول شد. دومین محصول جدید هایما در ایران، قرار بود در قالب یک فیس لیفت به نسبت کامل در ایران خودرو به مرحله تولید برسد. بر اساس آن چه معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو در بازدید از نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۸ به خبرنگار پایگاه خبری “اسب بخار” اعلام کرده بود، در نیمه دوم سال ۹۷ برنامه تولید آزمایشی نسخه جدید هایما S5 پیش گرفته می شد. همچنین با ورود نسخه های مختلف هایما S7 فیس لیفت، مشخص بود این خودروساز چینی قصد دارد در سال ۹۷، سبد محصولات خود در بازار ایران را به روزتر کند. در صورتی که هایما و ایران خودرو می توانستند در سال ۹۷، M5، S5 جدید و S7 جدید را به بازار عرضه کنند، بی شک سهم به مراتب بیش تری از شرایط کنونی را در بازار ایران به دست می آوردند. هنگامی که به آمار تولید محصولات هایما در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۹۷ نگاه می کنید، مشخص است که با وجود مشکلات زیاد، این نشان چینی با تولید هایما S5 و S7، رشد تولید ۶٫۵ درصدی را نسبت به سال ۹۶ تجربه کرده است. بدیهی است که اگر تحریم های آمریکا نبود، امسال هایما جایگاه به مراتب ویژه تری نسبت به سال های پیش را در بازار ایران پیدا می کرد.


بی وای دی با برنامه هایی متفاوت اما اجرایی نشده در ایران

افزایش فروش بی وای دی به لطف فناوری های نوین
“بی وای دی” که عرضه و تولید محصولات اش در ایران را با خودروسازی “کارمانیا” انجام می دهد، قصد داشت در سال ۹۷ تولید S7 را در ایران آغاز نماید اما مشکلات ناشی از تحریم و عدم انتقال ارز باعث شد کارمانیا و بی وای دی نتوانند تولید این کراس اوور لوکس چینی را در منطقه “ارگ تجاری” آغاز کنند و همین مسئله باعث نارضایتی بسیاری از مشتریان این برند در سالی که گذشت، شد.
یکی دیگر از برنامه های این خودروساز مطرح چینی، عرضه نسخه اتوماتیک و سفارشی سازی شده بی وای دی F3 برای مشتریان ایرانی بود. بی وای دی F3 اتوماتیک بازار ایران قرار بود با پیشرانه ای قوی تر (بیش از ۱۳۰ اسب بخار) و با جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک آیسین در کارمانیا تولید شود و امکاناتی مانند سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم پیش گیری از هرزگردی، تنظیم حالت رانندگی، کیسه هوای کناری و… به این سدان اقتصادی اضافه گردد. اما آن طور که واضح است، چنین اتفاقی در سال ۹۷ رخ نداد و حضور بی وای دی F3 تنها به نسخه دنده ای محدود شد.
اما خاص ترین برنامه بی وای دی در بازار ایران، عرضه تانگ بود که از پایان سال ۹۶، فرآیند عرضه آن از سوی کارمانیا و بی وای دی در دست بررسی قرار گرفت. بی وای دی تانگ به عنوان قوی ترین کراس اوور هیبریدی بازار جهانی شناخته می شود که مجوز فروش و عرضه را در کشورهای مختلف به دست آورده است و می تواند بیش از ۵۰۰ اسب بخار را به چهار چرخ خودرو منتقل کند. مصرف سوخت ترکیبی کم تر از ۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴٫۹ ثانیه ای از ویژگی های لوکس ترین و خاص ترین محصول بی وای دی است. با این که کمپانی بی وای دی، نسل جدید تانگ را در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۸ رونمایی کرده بود، با این حال احتمال داشت در سال ۹۷، بازار ایران به عنوان یکی از مقصدهای اصلی عرضه این خودرو شناخته شود.


تکاپوی ام جی دوباره بی نتیجه ماند!


“ام جی” در سال ۹۷ عرضه گسترده ام جی ۳۶۰ توربو را آغاز نمود. تولید این خودرو در کارخانه “آذویکو” مورد استقبال مشتریان بسیار قرار گرفت اما تحریم های آمریکا و مشکل تبادل ارز باعث شد این خودروساز چینی هم امکان ارسال منظم قطعات را به بازار ایران نداشته باشد، بنابراین نارضایتی های بسیاری را به شرکت صنعت خودروی آذربایجان تحمیل کرد.
اما افق دید ام جی در سال ۹۷، تنها تولید گسترده و منظم ام جی ۳۶۰ توربو در ایران نبود بلکه این نشان خودروسازی چینی – انگلیسی در قراردادی، تولید ام جی RX5 و ام جی ZS را به خودروسازی “فردا” در سمنان سپرده بود. با وجود این که تولید آزمایشی ام جی RX5 در خودروسازی فردا آغاز شد، اما هیچ گاه خبری از مونتاژ اولیه ZS در اختیار رسانه ها قرار نگرفت و هنوز RX5 هم به مرحله فروش نزدیک نشده است.
آن گونه که مشخص بود، ام جی و سایک چین قصد داشتند در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، ام جی ۳۶۰ توربو، RX5، ZS، ام جی ۶ جدید و ام جی ۳ فیس لیفت را به بازار ایران عرضه کنند که تا امروز این اهداف به دلیل مشکلات تحریم محقق نشده است.


جک با کم ترین پیشرفت در سال ۹۷

جک S7 کرمان موتور در حال تست های فنی دیده شد + آلبوم تصاویر
کمپانی “جک” چین که چند سالی است با شرکت “کرمان موتور” حضور در بازار ایران را تجربه می کند، در سال ۹۷ توانست تنها یک سدان اقتصادی ارزان قیمت را به خط تولید خود در ارگ تجاری بم اضافه کند. جک J4 خودرویی اقتصادی و اتوماتیک است که از چند ماه پیش به خط تولید کرمان موتور آمده و عرضه آن نیز از ابتدای پاییز ۹۷ آغاز شده است.
اما جک و کرمان موتور قصد داشتند در سال ۹۷، جک S7، A60 و S5 فیس لیفت را به بازار ایران عرضه کنند. با توجه به نمونه های وارد شده این خودرو به محوطه کارخانه و دریافت پلاک گذر موقت برای انجام تست ها، مشخص است که در صورت عدم وجود تحریم ها، امسال کرمان موتور در بحث تولید محصولات چینی رشد قابل توجه ای را تجربه می کرد و با عرضه جک S7 و جک A60 پا به بازار جدیدی می گذاشت.
اما تا آخرین روزهای ۹۷ خبری از اعلام حضور رسمی محصولات جدید جک در ایران منتشر نشد و شاید در سال ۹۸، تا حدی این اهداف جک به واقعیت نزدیک شود.

در بخش سوم این بررسی، نشان های هیوندای، جیلی، لیفان، کیا و نیسان را بررسی خواهیم کرد.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.