خودروهای غیرچینی با بودجه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان – قسمت سوم

مزدا 3 نسل یک
توسعه برای هر ملت، یک دست آورد بزرگ و ارزشمند تلقی می شود. به خصوص هنگامی که این اتفاق در بازه ای کوتاه رخ دهد.
روزگاری چین کشوری بود که کم تر کسی به آن بها می داد. اکنون غول اقتصاد جهان شده است و روز به روز بالاتر می رود. صنعت خودروسازی چین که تا یک دهه پیش، همچون صنعت خودروی ایران، فقط به مونتاژکاری می پرداخت، اکنون به مرحله ای رسیده است که پلت فرم اختصاصی طراحی می کند، پرچم دار تولید خودروهای تمام الکتریکی در دنیا شده است و به تست خودروهای خودران می پردازد! آن ها طراحان و مهندسان مطرح دنیا را به استخدام خود درمی آورند تا مراحل توسعه و تولید محصولات جدید خود را، با کم ترین ریسک و بالاترین کیفیت به انجام برسانند. اکنون جهانیان طور دیگری به صنعت خودروسازی چین نگاه می کنند. آن ها سال به سال درحال سبقت گرفتن از یکدیگرند و با سرعتی که پیش می روند، به یقین در آینده ای نزدیک به سلطان بلامنازع این صنعت تبدیل می شوند.
مزدا 3 نسل یک
اما آیا درحال حاضر می توان ادعا کرد کیفیت خودروهای چینی در نگاه مردم، برابر با تولیدات دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی است؟ اگر واقع بین باشیم، هنوز نه! با وجود فروش بالا و روز افزون تعداد خودروهای چینی درحال تردد در خیابان، بیش از نیمی از جامعه همچنان با نگاهی آکنده از شک و تردید به چهار چرخ های چینی می نگرند. درواقع شاید چینی ها در واحدهای تحقیق و توسعه خود به دست آورد های بزرگی رسیده باشند، اما در عمل آن چه از آن ها در بازار مشاهده می شود، خودروهایی هستند که فقط در مقایسه با اسلاف خویش، بهتر و باکیفیت تر شده اند. بنابراین تا زمان پذیرفته شدن کامل آن ها در این صنعت، همچنان بسیاری از مشتریان به سراغ برندهای معتبرتر می روند. حال اگر در بازار پرماجرای خودرو در ایران، شخصی قصد ارتقای خودروی ایرانی خود به خودرویی توانمندتر را داشته باشد، با بودجه ای در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، چند انتخاب غیر چینی پیش روی خود دارد؟ در این سلسله مقالات بر آن شدیم تا به بررسی غیر چینی های متوسط بازار بپردازیم.
مزدا 3 نسل یک
مزدا ۳ نسل یک
کمپانی ژاپنی «مزدا»، محصولات مختلفی در کلاس های گوناگون به تولید می رساند که این خودروها بر اساس ابعاد و نوع سگمنت، با کد عددی خاصی شناخته می شوند. مزدا ۳، محصول سگمنت C مزدا است که از پرفروش ترین محصولات این برند به شمار می رود. مزدا ۳ شاید به ظاهر خودروی جدیدی باشد، اما سابقه و شجره نامه آن به سال ها قبل باز می گردد. به دهه ۱۹۷۰ که مزدا با محصولی به نام «مزدا ۳۲۳»، وارد این کلاس شد. ۳۲۳ به شکل سدان، هاچ بک و استیشن روی خط تولید می رفت و عرضه آن تا سال ۲۰۰۳ ادامه یافت. آخرین نسل ۳۲۳ که با کد BJ شناخته می شود، توسط «گروه بهمن» در ایران به تولید رسید. موفقیت مزدا ۳۲۳، بهمن موتور را بر آن داشت تا خط تولید جانشین این خودرو را به ایران بیاورند. کمپانی مزدا از همان سال ۲۰۰۳، نسل بعدی ۳۲۳ را با سبک جدید نام گذاری محصولاتش، «مزدا ۳» نامید و به این ترتیب، دورانی جدید برای ۳۲۳ دوست داشتنی رقم خورد. مزدا ۳ نه تنها موفقیت پدرانش را تکرار کرد، بلکه حتا محبوب تر از آن ها شد و در کشور ما هم طرف داران پر و پا قرصی یافت. گروه بهمن و شریک ژاپنی اش، با مشاهده استقبال خوب ایرانی ها از این محصول، به سرعت نسل دوم آن را به خط تولید آوردند. مزدا ۳ نسل دو تحت عنوان «مزدا ۳ نیو» در ایران شناخته می شود. اما نسل اول مزدا ۳، امروز یکی از گزینه های غیر چینی جذاب در بازه کم تر از ۲۰۰ میلیون تومان است که بسیاری از علاقه مندان خودروهای باکیفیت را به سمت خود می کشاند.
مزدا 3 نسل یک
طراحی
مزدا ۳ نسل یک در زمان عرضه، از خودروهای اسپرت و جوان پسند بازار به شمار می رفت. خودرویی با ظاهر شرقی که مورد پسند ایرانی ها قرار می گرفت. نسل اول این خودرو تنها در نوع سدان به بازار ایران آمد. چراغ های بادامی در جلو با گرافیک مشکی، چهره ای جسور به مزدا ۳ بخشیده اند. جلوپنجره ای که در مدل های تیپ ۱ و ۲ به شکل توری سیاه و در تیپ ۳ به صورت تک خط همرنگ با بدنه طراحی شده بود. طراحی سپر هم در مدل های مختلف، تفاوت داشت. در تیپ ۱ و۲، مه شکن ها هندسه دایره ای دارند. اما در تیپ ۳، از مه شکن های زیباتری استفاده شده است. همچنین شبکه ورودی هوای پایین سپر هم در تیپ ۳ متفاوت است و یک فلاپ پلاستیکی در بالای آن دیده می شود. در نمای کناری، مزدا ۳ به شکلی منطقی و اسپرت طراحی شده است. فرم طراحی ستون C و درِ عقب، جذابیت اصلی این نما است. آینه ها طراحی ساده ای دارند و اثری از چراغ راهنما بر روی آن ها مشاهده نمی شود. یک زه باریک همرنگ بدنه هم در پایین درها کشیده شده است. رینگ های آلومینیومی، به فرم پنج شاخه دوبل طراحی شده اند و اندازه ۱۶٫۰ اینچی آن ها برای جثه مزدا ۳، کافی به نظر می رسد. لازم به ذکر است که در مدل های تیپ ۱ و ۲ هم از همین رینگ ها استفاده شده است.
در نمای عقب، به عقیده بسیاری از کارشناسان و مردم، مزدا ۳ نسل یک به اندازه نمای جلو، دوست داشتنی و زیبا نیست. هرچند گرافیک خاص چراغ های عقب که به شکل سه لنز دایره ای است، در نوع خود جذاب به نظر می رسد، اما در ترکیب با پس زمینه مشکی چراغ ها، ظاهر کلی این بخش را زمخت کرده است. بر روی لبه درِ صندوق، یک چراغ ترمز بیضی شکل وجود دارد که اندکی چهره مزدا ۳ را از عقب، اسپرت تر می کند. در تیپ ۳ برای ایجاد ظاهری اسپرت تر، یک بالچه کوچک هم در بالای این چراغ تعبیه شده است. در طراحی سپر عقب، باز هم میان تیپ های مزدا ۳ اختلاف دیده می شود. در تیپ ۱ و ۲، رفلکتورهای عقب به شکلی ساده بر روی سپر نصب شده اند. اما در تیپ ۳ توسط یک دیفیوزر پلاستیکی احاطه می شوند. در طراحی داخلی مزدا ۳ نیز به خوبی اصل جوان پسند بودن رعایت شده است. دریچه های تهویه کناری با مرکزی، طرح متفاوتی دارند. زیر دریچه های مرکزی، یک نمایشگر باریک افقی دیده می شود که ساعت، تاریخ، دما و اطلاعات سیستم صوتی و تهویه را نمایش می دهد. پایین این نمایشگر، کنسول اصلی به چشم می خورد که انبوهی از کلیدها را دربر می گیرد و در نگاه اول می تواند گیج کننده باشد. صفحه کیلومتر به شکل سه استوانه کرومی طراحی شده که ظاهر هیجان انگیزی دارد. غربیلک فرمان نیز با فرم سه شاخه خود، کاملاً اسپرت و خوش دست به نظر می آید.
مزدا 3 نسل یک
ویژگی های فنی و امکانات
در ابتدا لازم به ذکر است که باتوجه به تعداد تولیدشده بیش تر و تقاضای زیادتر در بازار، تنها تیپ ۳ را مورد بررسی قرار می دهیم. مزدا ۳ نسل یک از موتوری ۲٫۰ لیتری بهره می برد که با تنفس طبیعی و بدون استفاده از توربو شارژر، قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور است. مزدا برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده قدیمی ۴ دنده خودکار استفاده کرده است. جعبه دنده ای که البته به خوبی با پیشرانه مزدا ۳ هماهنگی دارد. وزن خالص مزدا ۳ نسل یک، ۱۲۳۰ کیلوگرم است. مصرف سوخت این خودرو نیز در سیکل ترکیبی از سوی سازنده، ۸٫۲ لیتر اعلام شده است. گروه بهمن برای تیپ ۳ به عنوان کامل ترین و گران ترین نسخه، امکانات نسبتاً مناسبی درنظر گرفته بود. ریموت کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، ستون فرمان تنظیم شونده در ۴ جهت، روکش چرمی صندلی ها و فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرم کن آینه های کناری، چراغ های هالوژنی جلو، چراغ های LED طیفی عقب، سنسور نور، سنسور باران، دماسنج هوای بیرون، مه شکن جلو و عقب، کروزکنترل، کامپیوتر پیمایش سفر، ۶ بلندگو، سان روف برقی دو حالته، گرم کن صندلی های جلو، پشت سری های فعال در تصادف و ۶ کیسه هوای ایمنی از مهم ترین تجهیزات استاندارد مزدا ۳ نسل یک هستند.
مزدا 3 نسل یک
ویژگی ها
مزدا ۳ با موتور ۲٫۰ لیتری، توانایی های حرکتی خوبی از خود به نمایش می گذارد. درواقع جعبه دنده این خودرو به سرعت دنده ها را شیفت می دهد و اثری از تقه و صدای اضافی هم در آن مشاهده نمی شود. شتاب اولیه مزدا ۳ راضی کننده است و در کم تر از ۱۰ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. هرچند در نسل اول مزدا ۳، سیستم کنترل پایداری (ESP) نصب نشده است، اما به دلیل ارتفاع اندک از سطح زمین و مرکز ثقل پایین، چسبندگی بسیار مناسبی دارد و نسبتاً پایدار است. اما همین ارتفاع اندک در خیابان های پُردست انداز می تواند به بلای جان خودرو تبدیل شود. گیر کردن کف خودرو به زمین، از شایع ترین مشکلات مالکان مزدا ۳ است. مزدا ۳ از نظر کیفیت سواری، در دسته خودروهای خشک بازار قرار دارد. چندان هم عجیب نیست، چرا که هدف از طراحی و تولید این خودرو، ساخت سدانی اسپرت و جوان پسند بوده است. خشکی تعلیق مزدا بیش تر در ردیف عقب صندلی ها احساس می شود. در خصوص فرمان پذیری هم ناگفته پیداست که محصولی از مزدای ژاپن، بی شک عملکرد درخشانی در این زمینه دارد. مزدا ۳ در بحث فرمان پذیری و سواری، از بهترین های کلاس خود به حساب می آید. مزدا ۳ از نظر مصرف سوخت، در میانه رقبا قرار دارد. نه آن قدر پر مصرف است که اشک مالکش را در بیاورد، نه آن قدر اقتصادی که در هزینه های شما صرفه جویی کند. از بدترین ویژگی های مزدا ۳ چه در نسل قدیم و چه جدید، هزینه های بالای نگهداری است که به مراتب سنگین تر از یک خودروی کره ای برای شما آب می خورد. قطعات یدکی و تزیینی مزدا هم قیمت بالایی دارند و بهتر است هیچ گاه با این خودرو تصادف نکنید!
نکات مثبت: طراحی جوان پسند، موتور قوی، شتاب مناسب، فرمان پذیری عالی، امکانات مناسب، کیفیت ساخت بالای کابین، محبوبیت در بازار
نکات منفی: سواری خشک، فضای کم در ردیف عقب، هزینه های نگهداری بالا، قطعات یدکی گران قیمت
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.