آمار عجیب و غریب صنعت خودروی چین در سال 2022

آمار صنعت خودرو چین در 2022
آمار صنعت خودروی چین در ۲۰۲۲

چینی ها در سال های اخیر پیشرفت بسیار خوبی در زمینه تولید خودرو داشته اند، اما با بررسی خودروهای معرفی شده در سال ۲۰۲۲، این پیشرفت بیش تر خودش را نشان می دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بازار چین بزرگ ترین بازار خودروی دنیاست و همیشه مهم ترین بازار هدف برای خودروسازان بوده و هست. جمعیت بسیار زیاد این کشور و توسعه روزافزون ساختارهای شهری باعث شده است ظرفیت بسیار بالایی را در این کشور داشته باشیم، اگرچه معمولاً پرفروش ترین های هر سگمنت در این بازار غیر چینی هستند، اما نباید فراموش کنیم سهم بزرگی از این بازار را خود چینی ها در اختیار دارند و حتا سهم های غیر چینی هم، به واسطه قراردادهای همکاری مشترک برای چینی ها منفعت خوبی دارد. همین باعث شده است بازار خود چین بستری برای پیشرفت چینی ها شده باشد و آماری شگفت انگیز برای آن ها در سال ۲۰۲۲ ثبت شود.

متوسط پنج خودروی جدید در هر ماه!

آمار صنعت خودروی چین در 2022
آمار صنعت خودروی چین در ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲، یعنی سالی که گذشت، ۱۳۱ خودروی جدید در نقاط مختلف جهان و توسط کمپانی های مختلف معرفی شدند. دقت کنید این تعداد شامل خودروهای ریبج شده، فیس لیفت ها و کانسپت ها نیستند و تنها خودروهای جدید در این آمار آمده اند. جالب ترین نکته در مورد آمار خودروهای جدید این است که ۴۷ درصد کل این محصولات توسط چینی ها معرفی شده اند و این پیشرفت عالی چینی ها در توسعه محصولات جدید را نشان می دهد. آمارها نشان می دهد از ابتدای ژانویه ۲۰۲۲ تا حالا، ۶۲ مدل جدید از چین معرفی شده و این یعنی چینی ها به طور متوسط ماهانه پنج خودروی جدید معرفی کرده اند. در میان کمپانی های خودروساز چینی، سایک با ارائه ۱۰ مدل جدید بیش ترین سهم را در بین چینی ها داشته است و جیلی و گریت وال به ترتیب با ۸ و ۶ مدل در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

تویوتا پرکارترین خودروساز ۲۰۲۲

اگر از چینی ها بگذریم و نگاهی به آمار جهانی معرفی های خودرو داشته باشیم، گروه تویوتا با بیش ترین معرفی در صدر جدول دیده می شود. این گروه ۱۱ مدل جدید را معرفی کرده است که شامل چهار شاسی بلند، سه سدان، سه MPV و یک خودروی شهری می شود. این دقیقاً همان تعدادی است که در سال ۲۰۲۱ هم برای گروه تویوتا ثبت شده بود. دقت کنید این آمار فقط مختص به تویوتا نیست و همه گروه (تویوتا، لکسوس و دایهاتسو) را شامل می شود.

در جایگاه دوم گروه خودروسازی چینی سایک را می بینیم که با ۱۰ مدل سال را به پایان می رساند. خودروهای جدید سایک شامل ۶ شاسی بلند، دو سدان، یک هاچ‌بک و یک مینی ون می شود. البته مقام دوم سایک با جنرال موتورز مشترک است که با نشان های بیوک، کادیلاک، شورولت و GMC مجموعاً ۱۰ معرفی جدید را در سال ثبت کرده است. در مقام سوم، نشان هوندا دیده می شود که با ۸ خودروی جدید سال ۲۰۲۲ را به پایان رساند.

آمار خودروهای چین در 2022
آمار صنعت خودروی چین در ۲۰۲۲

استلانتیس در صدر اروپایی ها

گروه خودروسازی استلانتیس در بین خودروسازان اروپایی در صدر قرار دارد. آن ها در سالی که گذشت خودروهای جذابی مثل آلفا رومئو توناله، سیتروئن C4 X، فیات فست بک، جیپ اونجر، مازراتی گریکاله و پژو ۴۰۸ از این گروه خودروسازی معرفی شدند. در قاره سبز گروه فولکس واگن در مقام دوم قرار دارد و پس از آن بنز و ب ام و با چهار مدل جدید مقام سوم را دارند. مقام های بعدی در اروپا به سوزوکی، فورد و هیوندای می رسد.

سهم سگمنت های مختلف از خودروهای جدید

آمار خودروهای چین در 2022
آمار صنعت خودروی چین در ۲۰۲۲

همان طور که انتظار می رود، سهم شاسی بلندها یا به عبارتی کراس اوورها بیش تر از دیگر کلاس ها بوده است و این رده حدود ۵۱ درصد از کل خودروهای جدید در سال ۲۰۲۲ را تشکیل داده اند و خودروسازان سایک، جیلی، هوندا و استلانتیس بیش ترین سهم کراس اوورها را داشته اند. به لطف تقاضا در بازار چین، سدان ها در رتبه دوم هستند و با ۲۳ درصد هنوز هم پرطرف‌دارترین سگمنت بعد از کراس اوورها محسوب می شوند. جالب است بدانید از ۲۳ سدان جدید معرفی شده در سال ۲۰۲۲، ۱۲ مدل آن ها مختص به بازار بزرگ چین است.

نکته عجیب این است که در رده سوم MPV ها یا مینی ون ها را می بینیم. البته این هم تأثیر بازار چین را نشان می دهد و این سگمنت هم در چین بسیار پرطرف‌دار است. در رتبه های بعدی خودروهای شهری، پیکاپ ها، هاچ‌بک ها و خودروهای اسپرت را می بینیم که به ترتیب هر کدام در سالی که گذشت ۸، ۷، ۶ و چهار معرفی داشته اند.

آمار معرفی خودروهای جدید در سالی که گذشت دو نکته بسیار مهم دارد. اول این که سهم چینی ها از توسعه و معرفی خودروهای جدید سال به سال بیش تر می شود و این یعنی چینی ها بیش ترین آمادگی را برای ورود به هر بازاری از خود نشان می دهند. نکته دوم هم محبوبیت ادامه داد کراس اوورهای در جهان است و با ادامه این محبوبیت شاید در سال های آینده سهم کلاس های دیگر حتا از این هم کم تر شود.

منبع: Motor1

۳.۷ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.