مازراتی گریکاله، کراس اوور اسپرت ایتالیایی

گریکاله 2023
گریکاله ۲۰۲۳

مازراتی گریکاله جدیدترین محصول مازراتی است که سرانجام پس از منتشر شدن تیزرها و تصاویر فراوان رونمایی شد. در این مقاله می خواهیم نگاهی کامل به این کراس اوور کوچک و اسپرت ایتالیایی داشته باشیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

فهرست مطالب

شاید مدل MC20 در حال حاضر جذاب ترین خودروی مازراتی در سبر محصولاتش باشد، اما همه در این کمپانی معتقد هستند که مازراتی گریکاله می تواند منبع اصلی درآمد و پرفروش ترین محصول آینده مازراتی باشد. این خودرو در رده ای پایین تر از لوانته قرار می گیرد و قرار است با پورشه ماکان وارد رقابت شود. اگرچه کمبود میکروچیپ و قطعات نیمه هادی باعث شد این خودرو دیرتر از آن چه برنامه ریزی شده بود معرفی شود، اما سرانجام گریکاله از راه رسید تا با تریم های GT، مودنا و تروفئو بازار را در دست گیرد.

گریکاله 2023
گریکاله ۲۰۲۳

نام گریکاله از نام باد شمال شرقی مدیترانه ای گرفته شده است و این خودرو مجهز به پیشرانه احتراق داخلی می شود. البته مازراتی برنامه دارد سال دیگر نسخه تمام برقی این کراس اوور را با نام فورگوله عرضه کند. نسخه تمام برقی اصول طراحی یکسانی با نسخه بنزینی دارد، اما طراحی جلوپنجره در این دو متفاوت است و همچنین رینگ های آیرودینامیکی را در این خودرو می بینیم.

طراحی مازراتی گریکاله

خطوط کلی طراحی گریکاله به نحوی است که در نگاه اول تصور می شود همان مدل لوانته کوچک شده است و المان های طراحی در این دو خودرو تا حدی یکسان به نظر می رسد، اما با دقت بیش تر در طراحی متوجه می شویم در این خودرو جزییات کاملاً متفاوتی را نسبت به لوانته داریم. در ابتدا که تصاویر و رندرهای این خودرو منتشر شده بود بسیاری بر این باور بودند که طراحی مازراتی گریکاله در جلو بسیار شبیه به فورد پوما انجام شده، اما طراحی ورودی های هوا و جزییات کناری با پوما بسیار متفاوت است. گرکاله به خصوص در نسخه تروفئو با ورودی های هوای بزرگ تر ظاهری اسپرت و دلفریب دارد و به نظر می رسد مازراتی در طراحی موفق عمل کرده است.

مشخصات فنی مازراتی گریکاله

گریکاله 2023
گریکاله ۲۰۲۳

قلب تپنده قوی ترین نسخه از گریکاله، یعنی تروفئو، را یک پیشرانه ۳ لیتر V6 تویین توربو تشکیل می دهد که این همان پیشرانه ای است که قبل تر در MC20 هم دیده بودیم و همه می دانیم این موتور با الهام از پیشرانه های خودروهای فرمول یک طراحی شده است. این پیشرانه حجیم و قدرتمند توان تولید نهایت قدرت ۵۲۳ اسب بخار را در دور ۶,۵۰۰ rpm دارد و نهایت گشتاور هم ۶۲۰ نیوتن متر از دور ۳,۰۰۰ rpm است. این قدرت بالا باعث می شود مازراتی گریکاله در ۳.۸ ثانیه شتابگیری کند و نهایت سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت را در این خودرو داشته باشیم. انتقال قدرت در این خودرو به وسیله جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک ZF به تمام چرخ ها منتقل می شود و این خودرو مجهز به دیفرانسیل لغزش محدود در عقب است تا شتابگیری و دورگیری در گریکاله به بهترین نحو انجام شود.

اما علاوه بر نسخه تروفئو، که قوی ترین نسخه از گریکاله است، دو نسخه دیگر هم داریم؛ نسخه پایه، که با پسوند GT شناخته می شود، مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ است که در سیستم هیبرید ملایم قرار گرفته و توان تولید نهایت قدرت و گشتاور ۲۹۶ اسب بخار و ۴۵۰ نیوتن متر را دارد؛ در نسخه مودنا همین پیشرانه در همین سیستم نهایت قدرت ۳۲۵ اسب بخار را دارد و گشتاور ثابت می ماند، انتقال قدرت در این دو نسخه هم با همان جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته ZF انجام می شود. شتابگیری نسخه GT در ۵.۶ ثانیه انجام می شود و در مودنا این عدد ۰.۳ ثانیه کم تر است و هر دو نسخه نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را دارند.

کابین مازراتی گریکاله

کابین گریکاله 2023
کابین گریکاله ۲۰۲۳

در کابین مازراتی گریکاله فضای مدرنی را داریم، چراکه چهار صفحه نمایش در این خودرو دیده می شود. در پشت فرمان، جلوآمپر دیجیتال را می بینیم و دو صفحه نمایش افقی در وسط سیستم اطلاعات و سرگرمی و کنترل دیگر آپشن ها را در دسترس قرار می دهند، اما صفحه نمایش دیگر مربوط به ساعت این خودروست که همان طراحی آنالوگ را با یک صفحه ال ای دی نمایش می دهد. صفحه نمایش جلوآمپر و سیستم اطلاعات و سرگرمی ۱۲.۳ اینچی هستند و صفحه نمایش کوچک تر وسط ۸.۸ اینچ اندازه دارد. امکانات ذکرشده همگی استاندارد هستند و در صورت پرداخت مبلغ بیش تر می توان هدآپ دیسپلی هوشمند را برای این خودرو سفارش داد و همچنین به جای رینگ های ۱۹ اینچی، رینگ های ۲۰ و یا ۲۱ اینچی هم قابل سفارش هستند.

کابین گریکاله 2023
کابین گریکاله ۲۰۲۳

قرار است مازراتی گریکاله در نیمه همین امسال به بازار اروپا آید و پس از آن، در پاییز ورود این کراس اوور به بازارهای آمریکای شمالی، کانادا و برخی کشورهای آمریکای جنوبی را خواهیم داشت. کمپانی مازراتی قیمت پایه برای گریکاله را در نسخه جی تی ۶۳,۵۰۰ دلار در نظر گرفته و نسخه لیمیتد ادیشن مودنا هم ۷۷،۴۰۰ دلار قیمت گذاری شده است. احتمالاً قیمت نسخه تروفئو در زمانی نزدیک به عرضه مشخص می شود و طبیعتاً ازهمه نسخه ها گران تر خواهد بود.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: Motor1

مازراتی گریکاله در قوی ترین نسخه چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

قلب تپنده قوی ترین نسخه از گریکاله، یعنی تروفئو، را یک پیشرانه ۳ لیتر V6 تویین توربو تشکیل می دهد که این پیشرانه حجیم و قدرتمند توان تولید نهایت قدرت ۵۲۳ اسب بخار را در دور ۶,۵۰۰ rpm دارد و نهایت گشتاور هم ۶۲۰ نیوتن متر از دور ۳,۰۰۰ rpm است.

مازراتی گریکاله در نسخه های مودنا و GT چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

نسخه پایه، که با پسوند GT شناخته می شود، مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ است که در سیستم هیبرید ملایم قرار گرفته است و توان تولید نهایت قدرت و گشتاور ۲۹۶ اسب بخار و ۴۵۰ نیوتن متر را دارد. در نسخه مودنا همین پیشرانه در همین سیستم نهایت قدرت ۳۲۵ اسب بخار را دارد و گشتاور ثابت می ماند. انتقال قدرت در این دو نسخه هم با همان جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته ZF انجام می شود.

مازراتی گریکاله با چه قیمتی به بازار می آید؟

کمپانی مازراتی قیمت پایه برای گریکاله را در نسخه جی تی ۶۳,۵۰۰ دلار در نظر گرفته و نسخه لیمیتد ادیشن مودنا هم ۷۷،۴۰۰ دلار قیمت گذاری شده است.

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.