تغییر چهره یا فیس لیفت در خودروها به چه معناست؟

فیس لیفت

شرکت های خودروساز با طراحی و تولید یک مدل جدید، از سری تولیدات خود، و روانه کردن آن به بازار قدم اول در تولید و عرضه یک محصول جدید به بازار را بر می دارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما پس از مدتی، که این مدت بستگی به کمپانی سازنده دارد، شرکت سازنده برای این که بازار فروش محصول خود را به دلیل یکنواخت شدن و تازه نبودن زیبایی خودرو، قدیمی شدن امکانات، کاهش استقبال عمومی و ثابت بودن بازدهی نیروی محرکه از دست ندهد و از تعداد مشتری های آن خودرو کاسته نشود، اقدام به ایجاد تغییراتی در خودرو می کند. این تغییرات در تریم خارجی و داخلی خودرو به فیس لیفت (Facelift) معروف است.

فیس لیفت

تغییرات ایجاد شده در فیس لیفت اغلب بر زیبایی و جذابیت خودرو می افزاید، به جز در موارد کمی که با استقبال مشتریان و مردم مواجه نمی شود (که در ایران شاهد آن هستیم) و تغییرات اعمال شده در جذب مشتری با شکست روبه‌رو می شود.

فیس لیفت

فیس لیفت در خودروها در دو بخش تغییر در نمای داخلی و خارجی خود را نمایان می کند. در ادامه جزییات این دو بخش را بسط خواهم داد.

نمای خارجی

تغییر در نمای خارجی در میان کمپانی های خودروساز بسیار رایج تر از تغییر داخلی کابین است و در جذب مشتری و توجه مردم مؤثرتر عمل می کند، زیرا نمای خارجی خودرو همیشه در معرض دید قرار دارد و اغلب مورد توجه بیش تری نسبت به تریم داخلی قرار می گیرد.

تغییر در کاسه چراغ های خودرو، تغییر در فرم و شکل سپرها، افزودن اسپویلر یا بال عقب، افزودن چراغ روز (Day-Light)، تغییر رینگ و لاستیک، تغییر فرم و قالب آینه های کناری و بسیاری از تغییرات دیگر که زیاد مورد توجه قرار نمی گیرند.

تغییر در نمای خارجی اغلب با عدم تغییر در فرم و شکل اجزای فلزی بدنه، مانند کاپوت (Hood)، گلگیر (Fender)، درها و درِ صندوق همراه است. البته در این بین، گاه کاپوت و درِ صندوق مستثنا واقع می شوند و تغییراتی در آن ها اعمال می شود تا بتوانند چراغ های جدید را با آزادی بیش تری طراحی کنند، اما به طور کلی شاهد تغییرات عمده در این قطعات نیستیم و فقط قسمت هایی از اجزای آن ها، با برش هایی که انجام می شود، شکل دیگری به خود می گیرند.

نمای داخلی

درون کابین خودرو طراحان با آزادی بیش تری نسبت به نمای خارجی دست به تغییر می زنند، زیرا اکثر قطعاتی که درون کابین خودرو به کار می روند دارای جنسی غیر از فلز هستند که همین موضوع موجب می شود ایجاد تغییر در این قطعات راحت تر انجام شود و به راحتی در فضای داخل کابین جانمایی شوند.

فیس لیفت

به طور کلی، تغییرات در نمای داخلی بسیار بیش تر از نمای خارجی است و با نشستن در دو مدل قدیمی و جدید می توان تفاوت را به خوبی احساس کرد که درک این تفاوت برای نمای خارجی در برخی از خودروها نیاز به دقت بیش تری دارد.

فیس لیفت

تغییر مدل غربیلک فرمان (Steering-Wheel)، تغییر مدل آمپرها و تغییر در رنگ چراغ های پشت آمپر، تغییر کامل یا قسمتی از فرم و جنس داشبورد (Dash-Board)، بهبود سیستم صوتی، افزودن نمایشگر، تغییر کنترلر دمای کابین یا تهویه (Air-Conditioner)، تغییر فرم پنل های تهویه (Blower)، تغییر در قسمت کنسول میانی و قسمت شیفتر گیربکس، تغییر در فرم و جنس تودری (Door Panel)، تغییر در فرم و یا جنس روکش صندلی ها و… از عمده کارهای طراحان در زمینه نمای داخلی است.

فیس لیفت

در ایران عمل فیس لیفت در کمپانی های خودروساز به بدترین شکل ممکن صورت می گیرد و کم تر پیش می آید شرکتی بتواند فیس لیفتی ارائه دهد که مورد پسند مردم قرار گیرد. با این حال، چه طور این فیس لیفت ها در بازار ایران به خوبی به فروش می رسند؟

علت فروش خوب محصولات تغییریافته خودروسازان در ایران این است که بازار خودرو در ایران تقریباً انحصاری است و مشتریان ناچار به خرید این محصولات هستند و اگر مشتریان این خودروها، که به نظر از خرید خود راضی هستند، از واقعیت فیس لیفت در خودروسازی باخبر شوند و متوجه شوند محصولات تغییریافته کمپانی های سازنده خودرو در ایران بوی چندانی از فیس لیفت در دنیای خودروسازی نبرده اند، صد در صد از تعداد مشتریان راضی کاسته می شود.

تعدادی از فیس لیفت های ایرانی

۴۰۵ ساده و SLX

405 ساده و SLX

PK و New PK

PK و New PK

L90 و L90Plus

L90 و L90Plus

Dena و Dena Plus

Dena و Dena Plus

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.