کانسپت های عجیبی که خوشبختانه تولید نشدند!

کانسپت های عجیب خودرو
کانسپت های عجیب خودرو

کانسپت ها همیشه بخش جذابی از صنعت خودروسازی بوده و هستند، اما در این مقاله کانسپت هایی را معرفی می کنیم که عجیب و حتا زشت به نظر می رسیدند و خوشبختانه تولید نشدند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در ابتدا تعریفی از کانسپت یا همان طرح مفهومی داشته باشیم و با این عبارت بیش تر آشنا شویم. زمانی که یک کمپانی تصمیم به ساخت خودرویی می گیرد، در ابتدا طرح های اولیه روی کاغذ و یا سیستم شکل می گیرند و پس از بررسی های مختلف و نهایی شدن طرح ها، نوبت به تولید یک کانسپت یا طرح مفهومی می رسد. کانسپت در واقع نگاه یک کمپانی به آینده را نشان می دهد و معمولاً رنگ و بوی محصولات یک نشان در سال های آینده را می توان از کانسپت آن فهمید. در کانسپت ها برخلاف خودروهای تولیدی، محدودیت خاصی وجود ندارد و همه چیز در بخش طراحی و مهندسی بلندپروازانه طراحی می شود. به همین دلیل است که معمولاً کانسپت ها با نمونه های تولیدی متفاوت اند و بزرگ نمایی ها در نمونه های تولیدی کاسته خواهند شد.

پس از طراحی کانسپت و بررسی بازخورد آن کمپانی ها تصمیم می گیرند که پروژه کانسپت را به تولید نزدیک کنند یا نه. به همین دلیل است که بسیاری از کانسپت ها هیچ وقت به تولید نمی رسند و ما هم در این مقاله کانسپت هایی را بررسی می کنیم که علاقه مندان روی خوش به آن ها نشان ندادند و کمپانی ها هم تصمیم گرفتند پروژه تولید آن ها را ادامه ندهند.

۸٫ لکسوس LF-SA

لکسوس LF-SA
لکسوس LF-SA

در سال های اخیر کانسپت های عجیب و زشت کم نبودند، اما شاید بتوان گفت یکی از بدترین آن ها لکسوس LF-SA بود که به عنوان یک هاچ بک کراس کامپکت معرفی شد. این کانسپت در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه ژنو به مناسبت جشن ۲۵ سالگی برند لکسوس معرفی شد. این خودرو به عنوان یک هاچ بک کراس چهار و مدرن با ۴ صندلی طراحی شده بود، اما از همان ابتدا بسیاری طراحی این کانسپت را عجیب ارزیابی کردند. شاید زشت ترین المان طراحی این خودرو را در رینگ ها ببینیم که لکسوس هیچ وقت این سبک را در دیگر محصولاتش به کار نبرد. البته در قسمت جلوپنجره هم همان طرح معروف لکسوس را می بینیم که بزرگ شده است و ظاهر جالبی ندارد.

۷٫ فورد SYNus

 فورد SYNus
فورد SYNus

فورد در سال ۲۰۰۵ از کانسپت SYNus در نمایشگاه خودروی دیترویت پرده برداشت و همان طور که می بینید طراحی عجیبی برای این خودرو در نظر گرفته شده است. این کانسپت بر مبنای فورد فیستا در آن زمان طراحی شد و در واقع، یک خودروی کامپکت است. فورد SYNus مجهز به شیشه های ضدگلوله و بدنه زرهی بوده و مجهز به حالت لاک دان است که در این حالت تمام پنجره ها به صورت کرکره ای بسته می شوند. فورد SYNus یک خودرو با طراحی زشت و با نامی عجیب بود که با توجه به اندازه آن هرگز مشخص نشد که هدف فورد از طراحی آن چه بوده است.

۶٫ کرایسلر اکسپرسو

کرایسلر اکسپرسو
کرایسلر اکسپرسو

یکی از اجزای خودرو که در واقع دیده نمی شود اما بخش مهمی از هویتش محسوب می شود، نام مدل است. در فهرستی که برای شما گردآوری کرده ایم یکی از المان ها نام این کانسپت هاست که در مورد این خودرو با نامی نامناسب برای خودرو مواجه ایم. اکسپرسو نام کانسپت کرایسلر است که مشخصاً از قهوه اسپرسو گرفته شده و هویت عجیبی برای این کانسپت رقم می زند.

کرایسلر اکسپرسو بر مبنای پلتفرم کرایسلر نئون طراحی شده، اما در این خودرو فاصله محوری کم شده و ارتفاع بالاتر آمده است تا با این ظاهر عجیب طرف باشیم. شکل رینگ ها و طراحی عجیب پنجره ها باعث شده است این خودرو بیش تر به یک اسباب بازی شبیه باشد تا یک اتومبیل. خوشبختانه این خودرو هرگز به تولید نرسید و در تاریخ کرایسلر به عنوان یک کانسپت به جا ماند.

۵٫ دوج سوپر ۸ Hemi

دوج سوپر ۸ Hemi
دوج سوپر ۸ Hemi

دوج سوپر ۸ Hemi قرار بود برگرفته از طراحی های جذاب کرایسلر در دهه ۹۰ باشد، اما متأسفانه با این فاجعه در طراحی همراه بود. در سال ۲۰۰۱ و در نمایشگاه دیترویت بود که دوج از این کانسپت پرده برداشت و مشخص بود که الهام طراحی این خودرو از خودروهای قدیمی بوده است. سقف شیب دار و حذف ستون B با عث شد در عقب طراحی نویی را داشته باشیم، اما شیشه نسبتاً تخت جلو یک ناهماهنگی عجیب را در طراحی رقم زد. خطوط طراحی کناری به صورت فاجعه باری زشت اند و برآمدگی جلوپنجره در جلو ظاهر این خودرو را عجیب تر کرده است. این خودرو هم هرگز به تولید نرسید و قطعاً اگر تولید می شد، نقطه سیاهی را در تاریخ دوج رقم می زد.

۴٫ مرسدس بنز ویژن SLA

مرسدس بنز ویژن SLA
مرسدس بنز ویژن SLA

طراحی خودروهای رودستر ارزان چیزی است که هرگز در دی ان ای مرسدس بنز نبوده است و شاید دلیل فاجعه بودن کانسپت مرسدس بنز ویژن SLA همین باشد. در سال ۲۰۰۰ و در نمایشگاه خودروی دیترویت، مرسدس بنز از این کانسپت پرده برداشت و قرار بود این خودرو کانسپت جذابی با الهام از SL معروف باشد.

مرسدس بنز ویژن SLA
مرسدس بنز ویژن SLA

پیشرانه ارزان ترین محصول بنز، یعنی کلاس A، در این خودرو به کار رفته بود و از نظر فنی و آیرودینامیکی ویژگی های جالبی را در این خودرو می دیدیم، اما مشکل اصلی طراحی عجیب و زشت مرسدس بنز ویژن SLA بود که خوشبختانه این خودرو هیچ وقت به تولید نرسید.

۳٫ مرسدس بنز ویژن Urbanetic

مرسدس بنز ویژن Urbanetic
مرسدس بنز ویژن Urbanetic

نوبت به یکی دیگر از کانسپت های مرسدس بنز رسید که دید عجیبی از آینده را به ما می دهد. مرسدس بنز ویژن Urbanetic کانسپتی بود که در سال ۲۰۱۸ با هدف نشان دادن حمل و نقل آینده معرفی شد. این خودرو بر مبنای سیستم خودران طراحی شده بود و ویژگی های مدرن جذابی در آن دیده می شد، اما باز هم مشکل این کانسپت طراحی عجیب و نازیبای آن بود و باعث شد این خودرو نقشی در آینده سازی مرسدس بنز نداشته باشد.

۲٫ هوندا Unibox

هوندا Unibox
هوندا Unibox

هوندا Unibox کانسپتی بود که برای اهداف مختلفی طراحی شده بود. این خودرو می توانست یک خودروی حمل و نقل شهری باشد که امکاناتی مدرن در آن دیده می شد. این کانسپت در سال ۲۰۰۱ و در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شد و در آن زمان، خودرویی با امکاناتی فوق مدرن محسوب می شد. خودرویی با فضای زیاد که امکانات جذابی مثل تلفن (آپشن پیشرفته در آن زمان)، رادار خطی، سیستم هشدار تصادف، دوربین عقب و… در آن دیده می شد. با وجود این که، از نظر آپشن این کانسپت یک خودروی ایده آل برای آینده به نظر می رسید، اما ظاهری عجیب، شلوغ و زشت را داشت و هیچ وقت محصولی شبیه به این خودرو توسط هوندا به تولید نرسید.

 1. کیا KCV-II

کیا KCV-II
کیا KCV-II

 سال ۲۰۰۲ و در نمایشگاه خودروی پاریس بود که کمپانی کره ای کیا از کانسپت کیا KCV-IIپرده برداشت. این خودرو قرار بود دید کمپانی نسبت به تولید خودرویی آفرودی و پیکاپ را نشان دهد که ویژگی های شهری جذابی دارد. پیشرانه ۳٫۵ لیتر V6 سیستم چهارچرخ محرک را تغذیه می کرد و ویژگی های فنی روی کاغذ به نظر جالب می آمد. اما به ظاهر این خودرو نگاه کنید! پیکاپ کیا در جلو ظاهر هاچ بک را دارد که ارتفاع آن بالا آمده است و هیچ هماهنگی در طراحی این خودرو دیده نمی شود. خوشبختانه کیا هیچ وقت این مدل را تولید نکرد و کیا KCV-II هرگز به جاده ها نیامد.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.