ب ام و آی ویژن دی؛ کانسپتی رنگارنگ از آینده ای نزدیک

ب ام و آی ویژن دی
ب ام و آی ویژن دی

آی ویژن دی، یکی از جدیدترین کانسپت های کمپانی ب ام و، در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۳ که در حال برگزاری است، رونمایی شده است. در مورد این خودرو می توان گفت پیش نمایشی از نسل بعدی تمام برقی های ب ام و است و می تواند تحولی در این زمینه به وجود آورد.

مدیران 777 مدیران 777

نمایشگاه CES هم اکنون در حال برگزاری است و یکی از خودروهایی که تابه‌حال توانسته نظر بسیاری از خبرنگاران خودرویی و علاقه مندان را به خود جلب کند، آی ویژن دی (i Vision Dee) است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

خودروهای نهایی تولیدشده براساس آی ویژن دی، قرار است در سال ۲۰۲۵ به بازار جهانی عرضه شوند و این یعنی در آینده ای نه چندان دور شاهد خودروهایی هستیم که نسبت به تمام برقی های حال حاضر بسیار عجیب تر هستند و شباهت زیادی به خودروهای استفاده شده در فیلم های تخیلی دارند.

ب ام و قرار است بر پایه این پلتفرم، که نام آن را Neue Klasse گذاشته است، دو خودرو با کلاس بدنه مختلف ارائه دهد؛ یکی از آن ها i3 سدان و دیگری iX3 کراس اوور است.

مشخصات ظاهری آی ویژن دی

اول از همه باید گفت یکی از مهم ترین و جالب ترین ویژگی های ظاهری این خودرو، هوشمند بودن بدنه و شیشه های آن است. این ویژگی موجب می شود رنگ بدنه خودرو با استفاده از بخش های کنترلی درون کابین تغییر کند و از طرفی، شیشه ها نیز قابلیت مات و یا شفاف شدن را داشته باشند.

جدا از رنگارنگ بودن خودرو، در جلو شاهد یک فرم عجیب هستیم، از آن جایی که ب ام و به هیچ وجه نمی خواهد فرم جلوپنجره های خود را از تولیداتش حذف کند، تصمیم گرفت همان فرم را کشیده تر کند و از آن به عنوان بستری برای چراغ های جلو استفاده کند.

ب ام و آی ویژن دی
ب ام و آی ویژن دی

در نمای کناری خودرو با یک بخش کاملاً ساده و بی آلایش روبه‌رو هستیم که حتا دستگیره های درِ مخفی و آینه های کناری نیز در آن دیده نمی شود. اما جدا از بدنه، در نمای کنار، رینگ های خاص و متفاوتی داریم که در وسط آن ها لوگوی ب ام و قرار می گیرد و طرح اصلی آن شبیه هاشورهایی است که در کتاب ها و دفترها می کشیدیم. البته با توجه به کلیت خودرو نمی توان گفت طراحی رینگ ها پیچیده است، زیرا سر تا ته آی ویژن دی عجیب و غریب است.

ب ام و آی ویژن دی
ب ام و آی ویژن دی

نمای عقب خودرو اما حیرت آورتر است، زیرا بخش زیادی از آن را یک سپر کپل و چاق در بر می گیرد و مابقی فضا به چراغ های خطی‌ای می رسد که در وسط آن ها لوگوی برچسبی یا به بیانی دیگر استیکر ب ام و قرار دارد.

بیشتر بخوانید: انواع دستگیره خودرو

مشخصات درون کابین آی ویژن دی

به محض ورود به درون کابین خودرو با تحلیل چهره شما، آواتار آن را در شیشه های کناری نشان می دهد و به این ترتیب، به شما خوش آمد می گوید. با نگاه کلی به درون کابین متوجه می شویم همه چیز، حتا باز کردن درها هم به صورت لمسی است و این ویژگی می تواند کار با خودرو را برای اشخاصی که از آن استفاده می کنند سخت کند.

جدا از تمام لمسی بودن خودرو، هیچ کلاستر، مانیتور و مولتی مدیایی نمی بینیم، زیرا همه اطلاعات و امکانات رفاهی خودرو قرار است به صورت هدآپ (HUD) و بر روی کل شیشه جلوی خودرو (Windshield) به راننده و سرنشینان نشان داده شود.

تکنولوژی های به‌کاررفته در آی ویژن دی

با توجه به اطلاعاتی که تابه‌حال از خودرو فهمیده اید، حتماً انتظار دارید آی ویژن دی، پر از تکنولوژی هایی باشد که تا حالا بر روی هیچ خودروی دیگری استفاده نشده است و همین هم هست. هوش مصنوعی استفاده شده برای این خودرو به حدی پیشرفته است که می تواند مانند یک انسان دیگر باشد، برای مثال، می تواند حالات و روحیات لحظه ای شما را بسنجد و طبق آن ها با شما رفتار کند و یا حتا با افراد حاضر در خودرو به گفت‌وگو بپردازد.

مشخصات فنی آی ویژن دی

در مورد توان، گشتاور و به طور کلی، خروجی های این خودرو، اطلاعات خاصی در دست نیست، اما طبق گفته ها قرار است برای آی ویژن دی از نسل جدید باتری هایی استفاده شود که به صورت استوانه ای هستند. در مورد مشخصات باتری های در نظر گرفته شده برای این خودرو می توان گفت نسبت به باتری های استوانه ای حال حاضر، حدود ۲۰ درصد ظرفیت بیش تر و ۳۰ درصد پیمایش بیش تر فراهم می کنند و از طرفی، می توانند در فرآیند شارژ، ۳۰ درصد سریع تر شارژ شوند.

طی صحبت هایی که مدیران ب ام و هنگام معرفی این خودرو داشتند، ذکر کردند که کمپانی M پاور در حال کار کردن بر روی خودروهای برقی با ۴ موتور الکتریکی است، از این حرف می توان برداشت کرد که قرار است با یک خودروی سریع و پرشتاب طرف باشیم.

منبع: motor1.com

مشخصات درون کابین آی ویژن دی چیست؟

با نگاه کلی به درون کابین متوجه می شویم که همه چیز، حتا باز کردن درها هم به صورت لمسی است. جدا از تمام لمسی بودن خودرو، هیچ کلاستر، مانیتور و مولتی مدیایی نمی بینیم زیرا همه اطلاعات و امکانات رفاهی خودرو قرار است به صورت هدآپ (HUD) و بر روی کل شیشه جلوی خودرو به راننده و سرنشینان نشان داده شود.

تکنولوژی های به‌کاررفته در آی ویژن دی چیست؟

هوش مصنوعی استفاده شده برای این خودرو به حدی پیشرفته است که می تواند مانند یک انسان دیگر باشد، برای مثال، می تواند حالات و روحیات لحظه ای شما را بسنجد و طبق آن ها با شما رفتار کند و یا حتا با افراد حاضر در خودرو به گفت‌وگو بپردازد.

مشخصات فنی آی ویژن دی چیست؟

در مورد توان، گشتاور و به طور کلی، خروجی های این خودرو، اطلاعات خاصی در دست نیست، اما طبق گفته ها قرار است برای آی ویژن دی از نسل جدید باتری هایی استفاده شود که به صورت استوانه ای هستند و می توانند حدود ۲۰ درصد ظرفیت بیش تر و ۳۰ درصد پیمایش بیش تر فراهم می کنند و از طرفی، در فرآیند شارژ، ۳۰ درصد سریع تر شارژ شوند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.