انواع دستگیره خودرو

دستگیره خودرو
دستگیره خودرو

دستگیره در (Door Handle) یکی از بخش های خودروست که در هر بار استفاده از خودرو با آن سروکار داریم و روزانه با مدل های مختلفی از آن ها روبه‌رو می شویم که طرز استفاده از آن ها کمی با هم فرق دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

از گذشته تاکنون تغییرات زیادی در بخش های مختلف خودرو صورت گرفته است که بیش تر آن ها منجر به بهبود عملکرد بخش های تغییر کرده شده است. دستگیره در خودروها نیز از این تغییرات در امان نبوده اند و از گذشته تا امروز تغییرات بسیاری را به خود دیده اند، این در حالی است که هدف آن ها تغییر نکرده، که همان باز کردن در خودروست.

علت به وجود آمدن تغییرات در دستگیره خودروها چیست؟

تغییرات به وجود آمده در این بخش از خودرو بنا بر دلایل مختلفی مانند راحتی در استفاده کردن از آن، آیرودینامیک، ایمنی، رشد تکنولوژی و… بوده است. به همین دلیل می بینیم که دستگیره خودروهای جدید نسبت به دستگیره خودرو های قدیمی، هم پیشرفته تر هستند هم ایمن تر، همچنین باز کردن آن ها آسان تر است و هم با ارگونومی دست سازگارتر هستند و کار با آن ها راحت تر است.

برای مثال، از گذشته تا حالا ارتباط بین دستگیره در و قسمت قفل کننده در به صورت مکانیکی بوده است، اما امروز در خودروهای لوکس می بینیم که ارتباط بین دستگیره در و قفل در به صورت الکترونیکی شده و این تغییر نشان دهنده به کارگیری تکنولوژی در دستگیره در خودروهاست.

از طرفی دیگر، برای مثال تغییر در ایمنی دستگیره ها می توان گفت که دستگیره های گذشته طوری بودند که سارق می توانست به راحتی و با یک سیم مفتولی بیش تر آن ها را باز کند، اما امروز دستگیره هایی طراحی شده اند که باز کردن آن ها زمان زیادی از سارق را تلف می کند و برای باز کردن آن ها، دقت، زحمت و وقت زیادی لازم است.

در ادامه تعدادی از معروف ترین و شناخته شده ترین دستگیره های به کاررفته در خودروها آورده شده است که خواندن آن و آشنا شدن با آن ها می تواند جذاب باشد.

انواع دستگیره خودرو

دستگیره های قدیمی (Archaic)

دستگیره خودرو
دستگیره خودرو

از قدیمی ترین دستگیره های به کاررفته در خودروهاست که شکل و شمایل آن ها مانند دستگیره درهای به کاررفته در خانه ها و ساختمان هاست. کار با این دستگیره ها بسیار ساده بود، اما ظاهر جذابی نداشتند و اصلاً نمی توانستند به زیبایی خودرو بیافزایند. این دستگیره ها فلزی بودند چون نیروی واردشده به آن ها برای باز کردن در زیاد بود و دستگیره های پلاستیکی نمی توانستند آن نیرو را تحمل کنند. از طرفی، به کارگیری دستگیره های فلزی براق تا حدی می توانست از زشتی آن ها بکاهد.

دستگیره های دکمه ای (Push Button)

از این دستگیره ها تا دهه ۷۰ میلادی بر روی خودروها استفاده می شد و به دلیل ایمنی پایین آن ها بود که به کارگیری آن ها متوقف شد. در این نوع از دستگیره ها شخص می توانست با فشار دادن دکمه ای فلزی که بر روی بدنه فلزی دستگیره قرار داشت، در خودرو را باز کند. نکته دیگر این است که محل قرارگیری سوییچ خودرو برای باز کردن قفل در نیز بر روی همان دکمه بود و این قضیه موجب می شد ایمنی این نوع از دستگیره ها پایین بیاید. البته برخی از این مدل دستگیره ها مانند دستگیره رنو ۵ تفاوت هایی داشتند و محل قرارگیری سوییچ از دکمه فشار جدا شده بود و کمی به امنیت آن اضافه شد.

دستگیره های ماشه ای (Trigger)

دستگیره خودرو
دستگیره خودرو

در این دستگیره ها برای باز کردن در خودرو از یک قطعه اضافی در پشت دستگیره استفاده می شد که مانند ماشه عمل می کرد و با کشیدن آن بخش ماشه ای شکل (Trigger) در خودرو باز می شد. این نوع از دستگیره ها به دو صورت فلزی و پلاستیکی در خودروها استفاده می شد، زیرا نیروی اعمال شده به آن ها زیاد نبود.

دستگیره های فلپ (Flap)

دستگیره خودرو
دستگیره خودرو

این دستگیره ها به مدت سه دهه است که بر روی خودروها نصب می شود و تا اواخر دهه ۹۰ شاهد به کارگیری آن ها بر روی نسل پنجم هوندا سیویک بوده ایم. این نوع دستگیره در با بیرون کشیدن یک بخش فلزی یا پلاستیکی عمل می کرد و برخی از آن ها به گونه ای طراحی شده بودند که با یک انگشت نیز می توانستید در را باز کنید.

دستگیره های فشاری (Push Down)

دستگیره خودرو
دستگیره خودرو

دستگیره های فشاری بسیار خاص و زیبا طراحی شده بودند و از نظر آیرودینامیکی هم بسیار مطلوب بودند، زیرا هیچ زائده خارجی‌ای در بیرون بدنه خودرو نداشتند، اما از طرفی، هزینه ساخت و جانمایی آن ها زیاد بود و به همین دلیل از آن ها در خودروهای معمولی استفاده نمی شود و کاربرد آن ها مخصوص خودروهای لوکس بود. طرز کار با این نوع از دستگیره ها به صورتی است که شما با فشار دادن یک طرف آن به سمت داخل می توانید در خودرو را باز کنید.

دستگیره های مرسوم Pull Up

دستگیره خودرو

یکی از مرسوم ترین و پرکاربردترین دستگیره های به کاررفته در خودروهاست که هنوز هم در برخی از خودروهای داخلی و خودروهای فوق اقتصادی خارجی از آن ها استفاده می شود. نوع طراحی این دستگیره ها به صورتی است که می تواند در فرم های مختلف ساخته شوند و با این تنوع در شکل و فرم، باز هم با آیرودینامیک خودرو هماهنگ اند. شما با کشیدن این دستگیره ها به سمت بالا می توانید در خودرو را باز کنید، با این حال، امنیت این نوع از دستگیره ها پایین است و همین قضیه موجب شد دستگیره های Pull Out طراحی و برای خودروها استفاده شود.

در برخی از خودروهای هاچ بک و کراس اوور مانند ولوستر و  CH-R از این دستگیره ها به صورت عمودی و فقط برای درهای عقب خودرو استفاده می شود، البته باید گفته شود که در ولوستر به علت ایمنی بیش تر سرنشینان هنگام پیاده شدن فقط برای سمت راست خودرو در وجود دارد تا پیاده و سوار شدن سرنشینان عقب از آن جا صورت گیرد.

دستگیره خودرو

دستگیره های Pull Out

دستگیره خودرو

پرکاربردترین دستگیره هایی که این روزها برای خودروها استفاده می شود همین دستگیره های Pull Out هستند و طرز کار آن ها به این گونه است که می توان با کشیدن قسمت متحرک به سمت بیرون در را باز کنید. با توجه به گسترده شدن این نوع از دستگیره ها ساخت آن ها به نسبت ارزان تمام می شود.

از ویژگی های مهم این نوع از دستگیره ها می توان به امنیت بالا، راحتی در باز شدن توسط دست هایی که ناخن های بلند دارند و همچنین امکان به کارگیری دکمه های باز شدن بدون کلید (Keyless) یا به کارگیری بخش لمسی برای باز شدن درها اشاره کرد.

دستگیره های لمسی (Touch)

دستگیره خودرو

پس از به کارگیری بخش لمسی بر روی دستگیره ها برای باز کردن قفل درها، دستگیره هایی طراحی و ساخته شدند که کاملاً لمسی اند و برای باز کردن آن ها نیاز است صاحب خودرو و یا افرادی که اثر انگشت آن ها ثبت شده است برای باز کردن در اقدام کنند. البته از طرفی باید گفته شود که این نوع از دستگیره ها بیش تر بر روی خودروهای بسیار لوکس و یا خودروهای برقی استفاده می شود و به کارگیری آن ها فراگیر نشده است.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

علت به وجود آمدن تغییرات در دستگیره خودروها چیست؟

تغییرات به وجود آمده در این بخش از خودرو بنا بر دلایل مختلفی مانند راحتی در استفاده کردن از آن، آیرودینامیک، ایمنی، رشد تکنولوژی و… بوده است. به همین دلیل می بینیم که دستگیره خودروهای جدید نسبت به دستگیره خودرو های قدیمی، هم پیشرفته تر هستند هم ایمن تر، همچنین باز کردن آن ها آسان تر است و هم با ارگونومی دست سازگارتر هستند و کار با آن ها راحت تر است.

انواع دستگیره خودرو:

۱- دستگیره های قدیمی یا Archaic 2- دستگیره های دکمه ای یا Push Button 3- دستگیره های ماشه ای یا Trigger 4- دستگیره های فلپ (Flap) 5- دستگیره های فشاری (Push Down) 6- دستگیره های مرسوم Pull Up 7- دستگیره های Pull Out 8- دستگیره های لمسی (Touch)

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.