هدآپ (Head-Up Display) چیست و چگونه کار می کند؟

نمایشگر هدآپ
نمایشگر هدآپ

هدآپ (HUD) یکی از آپشن های جذاب است که به راننده این امکان را می دهد تا حین رانندگی بدون نگاه کردن به صفحه کیلومتر، اطلاعاتی که برای رانندگی بسیار پراهمیت است را در اختیار داشته باشد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

در برخی از خودروها برای جلوگیری از پرت شدن حواس راننده از یک پروژکتور کوچک استفاده می شود که تصویری را بر شیشه جلو (Windshield) تشکیل می دهد و اطلاعات مفیدی را در اختیار راننده قرار می دهد. نمایش این اطلاعات بر شیشه جلو موجب می شود راننده برای دانستن برخی از اطلاعات مهم، نیازی به نگاه کردن به صفحه کیلومتر خودرو نداشته باشد و در همان حال که به جاده نگاه می کند این اطلاعات را هم ببیند.  

در دهه ۵۰ میلادی برای اولین بار از این تکنولوژی در هواپیماهای جنگنده استفاده شد. علت به کارگیری این سیستم نشان دادن ارتفاع پرواز، سرعت پرواز و سیستم هدف گیری به خلبان بود. خلبان با دیدن این اطلاعات بر شیشه روبه‌روی خود می توانست سریع تر و همچنین دقیق تر عمل کند.

هدآپ جت جنگنده
هدآپ جت جنگنده

برای اولین بار خودروساز معروف آمریکایی، جنرال موتورز (General Motors)، در سال ۱۹۸۸ از این سیستم در صنعت خودروسازی استفاده کرد.

نسخه های ابتدایی هدآپ فقط سرعت خودرو را در راستای دید راننده قرار می داد، اما به مرور زمان این تکنولوژی پیشرفت کرد و اطلاعات بیش تری مانند فاصله با خودروی جلویی، گیج سوخت، مسیریابی و… را در اختیار راننده قرار داد. شرکت های ب ام و (BMW) و سیتروئن (Citroen) از پیشگامان به کارگیری این تکنولوژی در اروپا بودند.

هدآپ ب ام و  سری 3
هدآپ ب ام و سری ۳

داشتن اطلاعات از طریق هدآپ هنگام رانندگی موجب می شود برای اطلاع از آن ها تغییری در زاویه دید ما نسبت به جاده صورت نگیرد، همین قضیه باعث می شود توجه راننده کاملاً بر مسیر باشد.

از این سیستم بیش تر در خودروهای لوکس و گران قیمت استفاده می شود، اما شما می توانید با تهیه هدآپ های افترمارکت و نصب آن بر روی خودروی خود از این آپشن بهره ببرید. البته هدآپ های افترمارکت اطلاعات محدودتری را در اختیار شما قرار می دهند.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.

تصویر هدآپ چگونه بر شیشه جلو نمایش داده می شود؟

برای نمایش تصویر بر شیشه جلو باید از تکنولوژی خاصی استفاده کرد. برخی از خودروسازها در شیشه جلو از فسفر شفاف استفاده می کنند. با تابش الگوهای مختلفی از نور یا لیزر به این شیشه ها (شیشه های فسفردار) می توان تصاویر مختلفی را نمایان کرد و در صورت حذف تابش لیزر بخشی از شیشه جلو، که حاوی فسفر است، مانند یک شیشه معمولی عمل می کند و هیچ اثری از فسفر شفاف در آن دیده نمی شود.

هدآپ
هدآپ

تصویری که قرار است نمایش داده شود، توسط یک پروژکتور، که درون داشبورد تعبیه شده است، تولید می شود و به واسطه تعدادی آینه بر روی شیشه جلو انداخته می شود.

پروژکتور هدآپ
پروژکتور هدآپ

در اکثر خودروهایی که دارای این آپشن هستند، می توان محل قرارگیری تصویر هدآپ را با توجه به خواسته راننده تنظیم کرد، این ویژگی به رانندگان مختلف امکان می داد تا متناسب با قد و موقعیت صندلی خود محل قرارگیری تصویر را مشخص کنند.

با پیشرفته شدن این سیستم امکاناتی مانند راهنمای GPS و مسیریاب، میزان سوخت موجود، هشدارهای امنیتی، هشدار رادار نقطه کور (Blind-Spot Collision Warning)، رادار بین خطوط (Lane Keeping Assist)، اطلاعات موسیقی در حال پخش (Media Info)، اتصال به نرم افزارهای تلفن همراه و… به آن اضافه شد.

آیا اضافه کردن چنین امکاناتی خود عامل حواس پرتی راننده نمی شوند؟

در جواب باید گفت که همه این اطلاعات به صورت یک‌جا نمایش داده نمی شوند، بلکه با توجه به وضعیت خودرو و با اولویت بندی ویژه ای نمایش داده می شوند. برای مثال، اگر خودرو در حال عبور از مسیری باشد و خودرویی از طرفین به آن نزدیک نشود، رادار نقطه کور خطری حس نمی کند و از این رو هشداری در نمایشگر هدآپ نمایش داده نمی شود.

البته باید گفته شود که می توانیم هنگامی که نیاز به سیستم هدآپ نداریم آن را خاموش کنیم. در خودروهایی که مجهز به این سیستم اند دکمه ای مخصوص روشن و خاموش کردن هدآپ وجود دارد.

از طرفی هم می توان برای خلوت کردن تصاویر نشان داده شده در هدآپ، برخی از سیستم های غیرضروری را نیز خاموش کنیم تا هدآپ خلوت تری را داشته باشیم. به طور کلی به کارگیری نوع پیشرفته هدآپ در خودروها می تواند ایمنی راننده و سرنشینان را مهیا کند.

تغییرات به وجودآمده در ایمنی خودرو که در اثر به کارگیری هدآپ پیشرفته حاصل شده است:

  1. در صورت مه آلود بودن جاده که دید راننده بسیار ضعیف می شود، سیستم رادار بین خطوط (Lane Keeping Assist) لاین های جاده را در نمایشگر هدآپ نمایش می دهد و راننده از این طریق می تواند خودرو را در مسیر درست براند.
  2. در شرایط جوی نامساعد که راننده دید مناسبی از اطراف ندارد، رادارها موانع و خودروهایی که در نزدیکی قرار دارند را تشخیص می دهند و با استفاده از GPS مسیر درست رانندگی، فاصله اشیای خطرآفرین تا خودرو و همچنین میزان چرخش فرمان برای جلوگیری از برخورد با اشیای دیگر را در نمایشگر هدآپ نمایش می دهد و راننده با استفاده از آن می تواند به رانندگی خود ادامه دهد.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.