رانا هیبرید؛ خودرویی برای سال جدید

رانا هیبرید

بر اساس برنامه های مصوب در «ایران خودرو» و «ایپکو» (مرکز تحقیقات و توسعه موتور ایران خودرو)، این گروه صنعتی باید در سال ۲۰۲۱ میلادی پا به حوزه خودروهای هیبرید و الکتریکی بگذارد. رانا نیز به عنوان اولین خودروی هیبریدی ایران خودرو شناخته می شود که در چند وقت اخیر ارتقا پیدا کرده و به نمونه نهایی نزدیک شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزاری پایگاه خبری «اسب بخار»؛ رانا هیبرید در اصل خودرویی پلاگین هیبرید به حساب می آید که می تواند با برق شهری باتری های خود را شارژ نماید. نام دیگر این خودرو «رانا دو نیرو» است. این خودرو جرم خالص ۱۴۷۰ کیلوگرم را دارد و ۳۶۱ کیلوگرم سنگین تر از نمونه بنزینی است. در رانا هیبرید پیشرانه بنزینی به چرخ های جلو متصل نیست و تنها وظیفه تامین انرژی قوای محرک الکتریکی را دارد. این سبک فنی جز به روزترین فناوری های خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید است که باعث می شود، مهندسی خودرو ساده تر شود و استهلاک آن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. یکی دیگر از مزیت های سامانه های هیبریدی این چنینی، پایدار بودن میزان توان و قدرت خودرو است و باعث می شود تا خودروی هیبریدی مورد نظر با کمترین نوسان فعالیت خود را انجام دهد. این سبک فنی هیبریدی در خودروهایی چون میتسوبیشی اوتلندر PHEV دیده می شود.

رانا هیبرید

پیشرانه بنزینی رانا هیبرید یک لیتر حجم دارد و ۴ سیلندر با فناوری DOHC در آن تعبیه شده است. این پیشرانه می تواند توان ۶۸ اسب بخار را تولید نماید و با این قدرت، نیروی مورد نیاز سامانه الکتریکی را تامین کند. باتری های رانا پلاگین هیبرید از نوع لیتیومی و ۱۴ کیلووات ساعت با ولتاژ ۳۵۰ ولت است. پیشرانه الکتریکی این خودرو که قدرت تولیدی را از طریق جعبه دنده یک پارچه به چرخ های جلو منتقل می کند، ۱۲۰٫۶ اسب بخار و ۲۲۰ نیوتن متر قدرت دارد و می تواند رانا هیبرید را به سرعت فراتر از ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برساند. البته که در نمونه های آزمایشی سرعت این خودرو برای کمتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

باتری های رانا پلاگین هیبرید طی حدود ۴ ساعت با برق شهری شارژ می شوند و می توان ۸۰ درصد ظرفیت باتری را با دستگاه های شارژ سریع در ۳۰ دقیقه تامین نمود. در کنار اینکه پیشرانه بنزینی همیشه با فعالیت خود باتری های این خودرو را شارژ می کند، فرایند بازیافت انرژی هم در ترمزگیری و شتاب منفی در رانا دو نیرو دیده می شود. با شارژ کامل باتری های این سدان ملی می توان بدون نیاز به روشن شدن پیشرانه بنزینی مسافت نزدیک به ۹۶ کیلومتر را پیمود. همچنین با شارژ کامل باتری ها توسط برق شهری و باک بنزین پر، رانا هیبرید می تواند تا بیش از هزار کیلومتر را بدون توقف حرکت کند. فعالیت پیشرانه یک لیتری بنزینی رانا دو نیرو تنها در هر کیلومتر ۱۰۰ گرم دی اکسید کربن تولید می کند و در حالت تمام برقی، آلایندگی این خودرو صفر است.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۹ ثانیه به خاطر وجود گشتاور حداکثری در دور نزدیک به صفر، از ویژگی های دیگر رانا هیبرید ایران خودرو و ایپکو است. این خودرو در شرایط شارژ بودن ظرفیت باتری ها با برق شهری و پیمودن یک سیکل ترکیبی کامل در حین فعالیت پیشرانه بنزینی، مصرف سوخت ۱٫۶ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. یکی دیگر از ویژگی های پروژه رانا هیبرید و دنا هیبرید این است که با توجه به فناوری باتری های جدید، فضای صندوق عقب همچنان کاربردی و جادار باقی مانده است.

با توجه به فرایند تولید خودروهای پلاگین هیبرید و هزینه های این فناوری، بدیهی است که رانا دو نیرو ۲۰ تا ۴۵ درصد قیمت بیشتری نسبت به نمونه بنزینی معمولی خواهد داشت. البته که بخشی از این اختلاف قیمت باید به وسیله حمایت های دولتی و نهادهای مسئول برای خریداران تامین شود. در حال حاضر ایران خودرو و ایپکو پروژه «دنا پلاس هیبرید» را هم به نتیجه رسانده اند و با توجه به نقشه راه این گروه صنعتی، برنامه دارند تا از سال ۲۰۲۱ میلادی پا به عرصه تولید خودروهای برقی و هیبریدی بگذارند. البته باید به این نکته اشاره کرد که مشکلات ساختاری و برخی مسائل باعث شده تا گروه صنعتی ایران خودرو و سایر خودروسازان چند سالی از برنامه های خود عقب تر حرکت کنند!

در صورتی که تولید رانا دو نیرو یا همان رانا هیبرید ( رانا پلاگین هیبرید) قطعی شود، می توان توقع داشت تا این خودرو با امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که بخشی از تصاویر استفاده شده در این خبر، مربوط به «رانا پلاس» بنزینی است.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.