فوتون تونلند G7 یا بهمن G9؟ نبرد تازه واردها

فوتون تونلند G7 و بهمن G9
فوتون تونلند G7 و بهمن G9

فوتون تونلند G7 و بهمن G9 دو پیکاپ تازه وارد بازار ایران هستند که به تازگی معرفی شدند و به زودی قیمت گذاری خواهند شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

رده پیکاپ های شاسی مستقل و چهارچرخ محرک کلاسی از بازار است که به تازگی خودروسازان ایرانی به سراغ آن رفته اند. KMC T8، مکث کلوت، زاگرس، آمیکو آسنا و فوتون تونلند S از جمه خودروهایی بودند از چین به ایران آمدند و در خودروسازی های مختلف مونتاژ شدند. بازار به این رده روی خوش نشان داد و همین باعث شد خودروسازان عرضه نسخه های اتوماتیک و فول تر را در دستور کار خود قرار دهند. بهمن G9 پیکاپ جدید گروه بهمن است که در نمایشگاه خودروی اصفهان رونمایی شد و فوتون تونلند G7 هم جدیدترین محصول ایران خودرو دیزل است که هفته گذشته رونمایی شد. در ادامه این مطلب به مقایسه این دو پیکاپ تازه وارد می پردازیم که رقیب جدی هم هستند.

مقایسه کمپانی های مادر

بهمن G9 محصول کمپانی ZX اتو است که در چین تولید خودرو در رده شاسی بلند و پیکاپ را انجام می دهد. ZX اتو علاوه بر خودروسازی، تولید قطعه را هم در چین انجام می دهد و از جمله نام های قدیمی در صنعت خودروی چین است. پیکاپ کاپرا هم محصول همین کمپانی است و در کل، تخصص این کمپانی بیش تر در تولید پیکاپ است. در مقابل، فوتون تونلند G7 محصول کمپانی چینی فوتون است. نام فوتون یکی از مهم ترین نام ها در بخش خودروهای کار و تجاری چین است و در ایران هم این نام را بارها با کشنده ها و پیکاپ ها شنیده ایم. اگر بخواهیم دو کمپانی مادر را با هم مقایسه کنیم، باید گفت که هر دو کمپانی در زمینه تولید پیکاپ تخصص دارند، اما نام فوتون شناخته شده تر است و بازارهای هدف بیش تری هم در آمار فروش خود دارد.

کدام پیکاپ ظاهر بهتری دارد؟

این دو پیکاپ در بحث طراحی دو سبک کاملاً متفاوت دارند. بهمن G9 سبک طراحی آمریکایی دارد و ظاهرش شبیه به دوج رم است. جلوپنجره بزرگ، گلگیرهای برجسته، سپرهای غول پیکر و کاپوت کشیده از جمله المان هایی است که در طراحی این خودرو می بینیم. در مقابل، سبک طراحی فوتون تونلند G7 بیش تر ژاپنی است و این پیکاپ ظاهری بسیار نزدیک به تویوتا هایلوکس دارد. اگرچه با قرارگیری عبارت فوتون روی جلوپنجره و به‌کارگیری المان های کرومی در سپر سعی شده است چهره این پیکاپ جذاب تر شود، اما تونلند G7 طراحی ساده تری نسبت به G9 دارد. در مجموع، اگر از دسته خریدارانی باشید که به دنبال خرید پیکاپی متفاوت و با ظاهری آمریکایی هستند، باید بهمن G۹ را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال طراحی ساده تر و ژاپنی هستید، فوتون تونلند G7 گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

البته نباید از ابعاد این دو پیکاپ غافل شد؛ بهمن G9، دارای ۵,۳۹۳ میلی متر طول، ۲,۰۴۵ میلی متر عرض و ۱,۹۶۵ میلیمتر ارتفاع است و فاصله محوری این پیکاپ ۳,۲۲۰ میلی متر است، در مقابل، فوتون تونلند G7، دارای ۵,۳۴۰ میلی متر طول، ۱,۹۴۰ میلی متر عرض و ۱,۸۷۰ میلی متر ارتفاع است و فاصله محوری آن ۳,۱۱۰ میلی متر است. این اعداد نشان می دهد G9 از همه نظر بزرگ تر از تونلند G7 است. پس مشتریانی که ابعاد بزرگ تر و ارتفاع بیش تر را بخواهند باید این پیکاپ را انتخاب کنند. البته این را هم در نظر داشته باشید که راندن پیکاپ های بزرگ در مسیرهای شهری مشکل تر خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی فوتون تونلند H7 با بهمن G9

فوتون تونلند G7 مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ GDI میتسوبیشی است که توان تولید نهایت قدرت ۲۳۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک ZF به چرخ ها منتقل می شود. استاندارد این پیشرانه یورو ۶ است و مصرف ترکیبی ۹.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این پیکاپ ثبت می شود. در مقابل، بهمن G9 نیز پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به فناوری پاشش مستقیم سوخت یا همان GDi را دارد که خروجی های ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور را ثبت می کند. پیشرانه این پیکاپ هم استاندارد یورو ۶ را دارد و مصرف ۱۰.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این خودرو ثبت می شود. قدرت در این پیکاپ از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک ZF به چرخ ها منتقل می شود.

اعداد نشان می دهند هر دو پیکاپ، گشتاور یکسانی دارند و جعبه دنده هر دو ۸ دنده و ساخت ZF آلمان است، اما در بحث قدرت، این فوتون تونلند G7 است که ۴۳ اسب بخار قدرت بیش تری دارد. هر دو خودرو چهار چرخ محرک هستند و تنظیمات مربوط به دنده سبک و سنگین را دارند، اما در فوتون تونلند G7 تنظیم اتوماتیک سیستم انتقال قدرت را داریم که این قابلیت در بهمن G9 دیده نمی شود.

سیستم تعلیق در هر دو پیکاپ و در قسمت جلو دوجناغی است، اما تونلند G7 در عقب تعلیق فنر تخت را دارد و سیستم تعلیق عقب بهمن G9 در عقب چنداتصاله است. این یعنی سواری نرم تری را در G9 خواهیم داشت اما طبیعتا هزینه نگهداری از این سیستم هم بیشتر خواهد بود. نکته دیگر این است که اساس زیربندی در فوتون تونلند G7 بر پایه تویوتا هایلوکس است، اما بهمن G9 این گونه نیست. در بازار ما تجهیزات تقویتی و کمکی آفرود همگی براساس هایلوکس هستند و این یعنی محصول ایران خودرو دیزل قابلیت ارتقای آفرودی بیش تری دارد. البته G9 هم به صورت استاندارد مجهز به کیت تعلیق آفرودی بوده و این خودش یک مزیت است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که ظرفیت بارِ اسمی این دو پیکاپ تقریباً یکسان است، اما فضای بار G9 حجم بیش تری را در خود جا می دهد.

اگر بخواهیم مشخصات فنی را معیار انتخاب در نظر بگیریم باید بگوییم فوتون تونلند G7، هم قدرت بیش تری دارد و هم سیستم انتقال قدرت پیشرفته تری در این پیکاپ به کار رفته است، همچنین زیربندی این خودرو براساس هایلوکس است که این خودش یک مزیت محسوب می شود. البته بهمن G9، هم سواری نرم تری به خصوص در عقب دارد و هم به کیت تعلیق آفرودی استاندارد مجهز است، اما با این وجود باید برتری را در این بخش به فوتون تونلند G7 داد. البته این که شما قرار است چه استفاده ای از این پیکاپ ها داشته باشید هم در این انتخاب مؤثر است.

مقایسه کابین و امکانات تونلند H7 با بهمن G9

طراحی کابین این دو پیکاپ همانند طراحی بدنه با هم تفاوت های بسیار دارد. در کابین بهمن G9 المان های مدرن بیش تری را می بینیم و با توجه به عرض بیش تر این پیکاپ، فضای عرضی بیش تر است و کنسول میانی هم بزرگ تر است، اما در فوتون تونلند G7 ظاهر ساده تری را در کابین داریم و کابین این خودرو به سایر پیکاپ های بازار شبیه تر است. هر دو خودرو به امکانات کاملی نظیر سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، ترمز پارک برقی، سیستم هشدار تصادف از جلو، رادار خطی، قفل دیفرانسیل عقب اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، صفحه نمایش لمسی برای سیستم اطلاعات سرگرمی، دوربین ۳۶۰ درجه، چراغ روشنایی روز، انتخاب حالت رانندگی (اسپرت، اقتصادی و نرمال)، صندلی ۶ حالته برقی راننده، تهویه اتوماتیک، گرم‌کن صندلی های جلو، آینه های تاشو برقی مجهز به گرم‌کن و… مجهز هستند.

فوتون تونلند G7 مجهز به ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای است، اما بهمن G9 چهار کیسه هوا دارد. پیکاپ فوتون به رادار نقطه کور و پدل شیفتر مجهز است که این دو مورد هم در G9 دیده نمی شوند. در مقابل، پیکاپ جدید بهمن موتور به امکانات دیگری مثل کلاستر دیجیتال، صندلی شاگرد ۴ حالته برقی و شارژ وایرلس مجهز است که این امکانات در تونلند G7 نیست. کیفیت متریال داخلی هم تقریباً یکسان است، اما در رودری ها و داشبورد کیفیت فوتون کمی بهتر به نظر می رسد. در مجموع، این دو پیکاپ فول آپشن ترین پیکاپ های بازار ایران هستند و نمی توان گفت کدام بر دیگری در این زمینه برتری دارد. در این قسمت بسته به نیاز و استفاده شما انتخاب صورت می گیرد و باید ببینید کدام آپشن برای شما کاربردی تر است.

قیمت و زمان عرضه فوتون تونلند H7 و بهمن G9

براساس اطلاعاتی که به تازگی به دست ما رسیده است، گویا ایران خودرو دیزل برنامه دارد فوتون تونلند G7 را تا یک ماه دیگر و با قیمتی در محدوده ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان عرضه کند. بهمن موتور هم احتمالاً بهمن G9 را تا آخر سال به بازار عرضه می کند و براساس سیاست های گروه بهمن در قیمت گذاری، احتمالاً بازه حدودی G9 هم در محدوده G7 باشد. با این تفاصیل، دو پیکاپ اتوماتیک و جدید بازار از هر نظر رقیب مستقیم هم هستند و باید دید در نهایت بازار به کدام یک میل بیش تری پیدا می کند.

نظر شما در مورد این دو پیکاپ اتومات چیست؟ شما با بودجه یکسان کدام یک را انتخاب می کنید؟ البته می توانید به سراغ گزینه های دیگر هم بروید. در قسمت کامنت نظر خود را برای ما بنویسید.

عکس: علیرضا پاداش

بهمن G9 چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

زیر کاپوت G9 یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری GDI قرار دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۵ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک ZF به چهار چرخ منتقل می شود.

فوتون تونلند G7 چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

فوتون تونلند G7 مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ GDI میتسوبیشی است که توان تولید نهایت قدرت ۲۳۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک ZF به چرخ ها منتقل می شود.

۴.۴ امتیاز از ۴۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.