چرا بهمن G9 با پیکاپ های فعلی بازار ایران متفاوت است؟

چرا بهمن G9 با پیکاپ های فعلی بازار ایران متفاوت است؟
چرا بهمن G9 با پیکاپ های فعلی بازار ایران متفاوت است؟

گروه بهمن در شانزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان، پیکاپ G9 را معرفی کرد. این خودرو متفاوت ترین پیکاپ حال حاضر بازار ایران به حساب می آید و به راحتی می تواند به عنوان چالشی سخت برای رقبا شناخته شود. اما بهمن G9 در چه بخش هایی با سایر پیکاپ های فعلی تفاوت دارد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

حتماً ببینید: ویدیوی معرفی بهمن G9 در شانزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان

بهمن G9 به پیشرانه دو لیتری توربوشارژر TGDi مجهز است که ۱۹۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر تولید می کند. شاید اعداد و ارقام این پیشرانه آنچنان تفاوتی با بسیاری از پیکاپ های حال حاضر بازار نداشته باشد و نشود بر روی کاغذ برتری را برای G9 درنظر گرفت. اما باید گفت که یکی از برتری های اساسی بهمن G9 رعایت استاندارد آلایندگی جدید در میان خودروهای تولیدی و مونتاژی است. این پیکاپ به استاندارد آلایندگی یورو ۶ مجهز بوده و بر اساس شرایط ایران، ویژگی های فنی آن تطبیق پیدا کرده است. این تطبیق فنی سبب شده است تا بهمن G9 با وزن خالص ۲۰۶۰ کیلوگرم، مصرف سوخت ترکیبی ۱۰.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را در حالت ایده آل داشته باشد. همین عدد نشان می دهد که این پیکاپ بزرگ مصرف سوخت به مراتب کمتری از رقبای کوچکتر خود دارد.

در نگاه اولیه می توان گفت که بهمن G9 بزرگترین فضای کابین، بزرگترین ابعاد، عمیق ترین فضای بار و بیشترین امکانات و قابلیت های فنی آفرودی را نسبت به رقبا در خود جای داده است.

جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ؛ چیزی که در رقبا وجود ندارد

بهمن G9 از همان ابتدا با جعبه دنده اتوماتیک به بازار می آید. اما جعبه دنده اتوماتیک این خودرو از نوع ۸ سرعته AT است و حضور این خودرو در خط تولید گروه بهمن سبب می شود تا برای اولین بار نسل جدید جعبه دنده های AT در خودروهای مونتاژی استفاده شود.

این جعبه دنده بر خلاف سیستم های انتقال قدرت اکثر پیکاپ های چینی، ساخت کمپانی ZF آلمان بوده و فناوری تطبیق وزنی – کششی را در خود دارد. این فناوری باعث می شود تا رفتار جعبه دنده در شرایط آفرود، باربری، استفاده شهری و شیب نوردی متفاوت باشد و کمترین فشار به سیستم قوای محرکه و انتقال قدرت G9 وارد شود.

در حال حاضر پیکاپ های اتوماتیک بازار ایران فاقد این فناوری هستند و سیستم انتقال قدرت AT آن ها شبیه خودروهای سواری و SUV است.

سیستم تعلیق متفاوت G9 نسبت به رقبا

پیکاپ ها همیشه به خشکی سواری نسبت به SUVها هستند. یکی از دلایل اصلی این موضوع، کاربری این خودروهاست که باید بار مضاعفی نسبت به شاسی بلندها را تحمل کنند و وقتی بدون بار حرکت می کنند، عموماً تکان ها و کوبش های زیادی را نسبت به سایر خودروها دارند. برای اینکه پیکاپ های دو دیفرانسیل، خودرویی برای باربری هم به حساب می آیند و باید هزینه مهندسی و تولید آن ها منظقی باشند، اکثر خودروسازان از سیستم تعلیق ساده و فنر تخت در بخش عقب آن ها استفاده می کنند.

اما در بهمن G9 برای تعادل بهتر، قابلیت باربری راحتتر، سواری نرم تر و … از سیستم تعلیق چند اتصالی در بخش عقب استفاده شده است. جالب است بدانید که این سیستم تعلیق جز گران ترین ساختارهای مهندسی در خودروها است و برای همین گاهی در برخی کراس اوورها و شاسی بلندها هم استفاده نمی شود. در بخش فنربندی هم از اتصال دو جناغی با آلیاژ آلومینیوم – منیزیم طرف هستیم که در کنار نرمی سواری، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به سایر پیکاپ ها دارد.

کیت تعلیق آفرودی پیکاپ بهمن G9 ؛ قابلیتی که برای سایر پیکاپ ها آپشن است!

بهمن G9 به صورت استاندارد با کیت تعلیق نیتروژنی مجهز است. برای داشتن چنین کیت تعلیقی در سایر پیکاپ ها گاهی باید هزینه ای بیش از ۷۰ میلیون تومان را بپردازید. پرداخت این هزینه باعث می شود تا شما سواری نرم تری در یک پیکاپ تجربه کنید و از سویی دوام و قابلیت حرکتی بیشتری را در آفرود داشته باشید. اما G9 این سیستم تعلیق را به صورت استاندارد دارد. به عبارت ساده تر، مالکان بهمن G9 پیکاپی دارند که به صورت استاندارد برای آفرود طراحی شده است و نیازی نیست برای ارتقای سیستم تعلیق آن هزینه ای که گاهی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان می شود را انجام دهند.

کیت تعلیق آفرودی بهمن G9 که فناوری نیتروژنی را دارد، نیازی به شارژ کردن ندارد و تا زمان سلامت سیستم تعلیق، بدون نیاز به هزینه نگهداری ماهانه، فعالیت خود را انجام می دهد. همچنین این کیت تعلیق می تواند ۸ سطح نرمی و خشکی را به G9 بدهد و راننده می تواند بر اساس شرایط جاده، سواری و نرمی این پیکاپ بزرگ را تنظیم کند.

نسل جدید قفل دیفرانسیل اتوماتیک و سیستم تقسیم قدرت در پیکاپ G9

پیکاپ G9 گروه بهمن به سیستم تقسیم قدرت بورگوارنر مجهز است که مقاومت تسمه آن نسبت به سیستم های تقسیم قدرت دیگر افزایش پیدا کرده و ظرفیت اطمینان بالاتری را دارد. این سیستم را می توان در حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار داد.

همچنین قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب بهمن G9 ساخت کمپانی ایتون بوده که صفحه های لغزنده جدیدی در آن استفاده شده است. این صفحه های جدید باعث می شود تا قفل دیفرانسیل اتوماتیک G9 که در محور عقب نصب است، دقت عملکرد بهتری را داشته باشد و با صدا و ضربه کمتری شروع به کار کند.

امکاناتی که در پیکاپ دیگری نیست

در حال حاضر بسیار از پیکاپ های صفر کیلومتر بازار ایران به امکاناتی مانند نمایشگر لمسی، کروز کنترل، سنسور نور، صندلی برقی راننده، استارت دکمه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، دو کیسه هوا، تریم داخلی چرمی، دوربین عقب و… مجهز هستند. اما در بهمن G9 امکاناتی دیده می شود که پیش از این در پیکاپ مونتاژی وجود نداشت و برخی از فهرست امکانات آن سبب می شود تا این خودروی بزرگ آفرودی در جایگاه یک محصول به نسبت لوکس و کامل قرار بگیرد.

بهمن G9 در کنار امکانات سایر پیکاپ ها به کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو (مجموع ۴ کیسه هوا)، دسته دنده الکتریکی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، اخطار پیشگیری از تصادف، دوربین ثبت وقایع، جلو آمپر دیجیتال، گرمکن صندلی های جلو، نورپردازی کابین، کول باکس، صندلی برقی شاگرد، سنسور باران، سنسور نور، آینه وسط حساس به نور اتوماتیک، تنظیم حالت رانندگی، سامانه پیشگیری از واژگونی و… مجهز است.

عکس های نمایشگاه خودروی اصفهان: علیرضا پاداش

بهمن G9 چه مشخصات فنی دارد؟

بهمن G9 به پیشرانه دو لیتری توربوشارژر TGDi مجهز است که ۱۹۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر تولید می کند.

قابلیت های فنی و متفاوت G9 گروه بهمن چیست؟

بهمن G9 به سیستم تعلیق چند اتصالی در بخش عقب مجهز است و کیت تعلیق آفرودی نیتروژنی در آن دیده می شود. جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک، امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر، دو دیفرانسیل بودن با سیستم تقسیم نیروی نسل جدید و نسخه ارتقا یافته قفل دیفرانسیل محور عقب، بزرگترین فضای کابین، بزرگترین ابعاد و عمیق ترین فضای بار از جمله ویژگی های متفاوت پیکاپ G9 است.

چه امکانات رفاهی و ایمنی در بهمن G9 وجود دارد؟

پیکاپ G9 به چهار کیسه هوا، کروز کنترل، استارت دکمه ای، دسته دنده الکتریکی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، اخطار پیشگیری از تصادف، دوربین ثبت وقایع، جلو آمپر دیجیتال، گرمکن صندلی های جلو، نورپردازی کابین، کول باکس، صندلی برقی شاگرد، سنسور باران، سنسور نور، آینه وسط حساس به نور اتوماتیک، تنظیم حالت رانندگی، سامانه پیشگیری از واژگونی و… مجهز است.

۴.۳ امتیاز از ۳۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.