قفل کننده دیفرانسیل (Diff Lockers) چیست؟

قفل کننده دیفرانسیل
دیفرانسیل از قطعات منتقل کننده قدرت است که بعد از گیربکس قرار دارد و به هر کدام از چرخ هایی که به آن متصل است این اجازه را می دهد تا با سرعت متفاوت و یا مساوی با یکدیگر، بسته به شرایط رانندگی، بچرخند.
قفل کننده دیفرانسیل
در هنگام عبور از پیچ ها و یا هنگام دور زدن، چرخی که درون پیچ حرکت می کند نسبت به چرخ بیرونی، در فاصله زمانی یکسان، مسافت کم تری را طی می کند، به همین علت چرخ داخلی نسبت به چرخ بیرونی سرعت کم تری دارد.
قفل کننده دیفرانسیل
در دیفرانسیل، انتقال قدرت به چرخ ها با اختلاف سرعتی که گاهی اوقات وجود دارد، ممکن می شود و موجب می شود هر چرخ به طور مستقل بچرخد. تمام توضیحات بالا برای زمانی است که دیفرانسیل قفل نشده است، از دیفرانسیل باز (Open Diff) در جاده های هموار و هنگام رانندگی در شهر و در کل، هر خودرو به صورت پیش فرض از دیفرانسیل باز استفاده می کند، اما هنگامی که چرخی از خودرو در چاله ای گیر می کند و یا هنگامی که در جاده های لغزنده خودرو لیز می خورد، سرعت دَوران چرخ ها باهم متفاوت می شود و این تفاوت سرعت هنگامی که دیفرانسیل باز باشد بر ناپایداری خودرو می افزاید، از این رو برای این مواقع و بنابر تشخیص راننده از قفل کننده های دیفرانسیل (Diff Lockers) استفاده می شود. قفل کننده های دیفرانسیل به این صورت عمل می کنند که با استفاده از جریان برق (E-Locker) و یا فشار هوا (Air-Locker) دیفرانسیل را قفل می کنند، اکنون باید توضیح داده شود که این قفل شدن به چه معناست؟
قدرت از طریق میل گاردان وارد دیفرانسیل می شود و با تغییر زاویه ۹۰ درجه ای به دو شفت داده می شود که هر کدام از این شفت ها به یک چرخ متصل و موجب دَوران آن می شود. حال با درگیر کردن قفل کننده از طریق فشار هوا یا جریان برق، دو شفت خروجی که در حالت آزاد می توانستند با سرعت های مختلف بچرخند، هم سرعت می شوند و گشتاور و قدرت یکسانی دریافت می کنند. در این حالت چرخی که در چاله گیر کرده هرز نمی چرخد و با لغزنده بودن جاده از لیز خوردن خودرو جلوگیری می شود، گشتاور یکسان داده شده به چرخ ها در عبور از موانع و مسیرهای ناهموار به کمک راننده می آید و عبور از این مسیرها برای راننده نسبت به حالات دیفرانسیل باز، راحت تر می شود. باید توجه داشت که حرکت با دیفرانسیل قفل شده در سطح شهر ممکن است برای خودرو مشکل ساز شود، زیرا در هنگام گذر از معابر مختلف ناچار به پیچیدن هستیم و پیچیدن با دیفرانسیل قفل شده به موتور و گیربکس فشار وارد می کند، زیرا سرعت چرخش چرخ ها در پیچ متفاوت است درحالی که قفل کننده ها مانع از این اختلاف سرعت می شوند.
در Air-Locker فرآیند قفل شدن به این صورت است که کمپرسور هوا را فشرده می کند و از طریق شلنگی (اغلب آبی رنگ) این هوای پرفشار به دیفرانسیل وارد می شود.


هوای پرفشار واردشده به کلاچ هایی که در پشت چرخ دنده هر شفت قرار دارند نیرو وارد می کند و آن ها را به سمت جلو هل می دهد. درگیر شدن این کلاچ ها باعث می شود دو چرخ دنده خروجی از دیفرانسیل، باهم، هم سرعت شوند. برای فعال نمودن این سیستم چرخ ها حتماً باید هم سرعت باشند، زیرا تفاوت در سرعت چرخ ها هنگام فعال نمودن این سیستم موجب بروز مشکل برای سیستم می شود.
قفل کننده دیفرانسیل
در E-Locker عمل قفل کردن دیفرانسیل به صورت الکترومغناطیسی صورت می گیرد.
قفل کننده دیفرانسیل
با فشار دادن دکمه قفل کننده در کابین خودرو، جریان برق به قفل کننده درون دیفرانسیل می رسد و این قفل کننده به صورت الکترومغناطیسی دو چرخ دنده خروجی را به هم قفل می کند.
قفل کننده دیفرانسیل
شرکت های خودروسازی اغلب از E-Locker به جای Air-Locker در خودروهای خود استفاده می کنند و مصارف کاربردی Air-Locker بیش تر به صورت افترمارکت (After-Market) است و آفرودبازها (Off-Roaders) و تیونرها (Tuners) مشتری های عمده Air-Locker هستند.
تفاوت E-Locker و Air-Locker در سرعت عمل آن ها و تفاوت در اجزای آن هاست. سرعت عمل Air-Locker به این علت که ابتدا باید هوای پرفشار تولید شود و سپس به دیفرانسیل منتقل شود، نسبت به E-Locker بیش تر است اما این اختلاف زمانی بسیار ناچیز است (حدود یک ثانیه).
این سیستم اکثراً در خودروهای دو دیفرانسیل نصب می شود، حال پرسش این است که کدام دیفرانسیل برای نصب این سیستم مناسب تر است؟
در ابتدا باید گفته شود که اگر این سیستم بر روی هر دو دیفرانسیل عقب و جلو نصب شود، کشش خیلی بهتری نسبت به دیگر حالات به ما می دهد اما هزینه زیادتری را باید پرداخت کنیم، به همین خاطر اغلب سعی می شود از این سیستم بر روی یک دیفرانسیل، عقب یا جلو، استفاده شود. اگر از خودروی خود برای بکسل کردن، حمل بار و یا برای آفرود استفاده می کنید بهتر است این سیستم بر دیفرانسیل عقب نصب شود زیرا در حالات ذکر شده، بیش تر وزن بر روی چرخ های عقب متمرکز می شود و اگر دیفرانسیل عقب قفل شود کشش (Traction) بهتری دریافت می شود.
قفل کننده دیفرانسیل
فرمان پذیری نیز در حالتی که دیفرانسیل عقب قفل شود بهتر است زیرا هنگام پیچیدن، چرخ های جلو تغییر زاویه می دهند و اگر دیفرانسیل جلو قفل باشد، این سیستم در مقابل فرمان پذیری مقاومت می کند و از فرمان پذیری می کاهد. در خودروهای بسیار سنگین بیش تر وزن خودرو به علت وزن زیاد موتور بر روی چرخ های جلو متمرکز می شود، از این رو بهتر است در این خودروها دیفرانسیل جلو قفل شود. باتوجه به علل بالا بهتر است از قفل کننده های دیفرانسیل عقب استفاده کنیم.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

محمد جبارزاده شیاده/ کارشناسی مهندسی مکانیک
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.