مقایسه FMC T5 فردا موتورز با فیدلیتی پرایم بهمن موتور

مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم
مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم

مدت هاست نبض بازار به دست کراس اوورها افتاده است؛ در این مقاله دو کراس اور تازه وارد بازار، FMC T5 فردا موتورز با فیدلیتی پرایم بهمن موتور را مقایسه می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

حتماً ببینید:

ویدیوی تست و بررسی FMC T5 در اسب بخار

ویدیوی تست و بررسی بهمن فیدلیتی پرایم در اسب بخار

سیاست گذاری های کلان کشور و تحریم های شدید باعث شد فقط خودروهای چینی باشند که در کلاس کراس اوور به بازار کشور ما وارد شوند. بالا رفتن نرخ ارز باعث شد رقم های نجومی را برای کراس اوورهای از قبل واردشده کره ای در بازار داشته باشیم و همین باعث شده است برای مشتریان در بازه قیمتی یک میلیارد و برای خرید کراس اور صفر تنها انتخاب های موجود، چینی باشند. به این دلیل، دو کراس اوور چینی را با هم مقایسه می کنیم که تقریباً در یک رده قرار دارند و رقیب هم محسوب می شوند.

مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم
مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم

ابتدا بیایید ریشه این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم. فیدلیتی پرایم بهمن موتور همان جتور X70s است و جتور هم یکی از برند های زیرشاخه چری است. پس فیدلیتی خودرویی چینی از کمپانی مادر چری است. در مقابل FMC T5 فردا موتورز در واقع همان دانگ فنگ T5 است. هر دو خودروساز سبکی متفاوت در نامگذاری محصولاتشان در نظر گرفته اند و تصمیم گرفته اند تا این کراس اور های چینی را با نام هایی متمایز و بر اساس برندینگ بازار ایران معرفی کنند. البته فراموش نکنیم اولین بار این خودروسازی فردا بود که این نوع نام گذاری را شروع کرد و حالا می بینیم که دیگر مونتاژ کارها هم رو به این روش آورده اند.

طراحی FMC T5 با فیدلیتی پرایم

مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم
مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم

طراحی FMC T5 با الهام از طراحی های شاسی بلندهای فولکس واگن انجام شده و این الهام کاملاً قابل لمس است. در نمای جلو چراغ های نسبتاً بزرگ و کشیده را می بینید که بین آن ها جلوپنجره ای با رنگ زمینه مشکی و المان های کرومی دیده می شود. اگر بخواهیم نمای جلوی این دو خودرو را مقایسه کنیم باید بگوییم در FMC T5 فردا موتورز جلوپنجره بزرگ تر و چراغ های بزرگ تر باعث می شوند چهره خودرو خشن تر و قوی تر از فیدلیتی پرایم باشد. در مقابل هم البته نمی توان گفت طراحی فیدلیتی پرایم نمره کم تری می گیرد و مقایسه طراحی و تصمیم گیری در این خصوص کاملاً سلیقه ای است.

در نمای کناری خطوط برجسته در هر دو خودرو دیده می شود و تا حدودی اصول طراحی کنار یکسان است. در FMC T5 یک خط از گلگیر جلو در راستای دستگیره های در تا عقب کشیده شده است که دقیقاً مشابه آن را در فیدلیتی پرایم هم می بینیم. حتا رنگ دستگیره های در و به کار رفتن فلاپ های مشکی رنگ در هر دو خودرو یکسان است. اما تفاوت اصلی در عقب این دو خودرو رقم می خورد جایی که در FMC T5 فردا موتورز طراحی چراغ های به هم پیوسته را می بینیم و در مقابل، در فیدلیتی پرایم چراغ ها به صورت کشیده و جدا از هم در دو طرف قرار گرفته اند. در هر دو خودرو دیفیوزر نقره ای رنگ روی قسمت پلاستیکی مشکی رنگ در قسمت پایین قرار گرفته و در هر دو کراس اور نام محصول بین چراغ ها نقش بسته است. همانند طراحی جلو تفاوت اصلی در عقب هم به خطوط طراحی برمی گیرد و گرچه کلیت طراحی یکی است، اما در FMC T5 خطوط شکسته و برجسته را می بینیم که باعث می شود خودرو عضلانی تر به نظر برسد، اما در فیدلیتی پرایم خطوط منحنی و برجستگی ها ملایم تر هستند.

کراس اوور FMC T5 فردا موتورز ۴۴۶۰ میلی متر طول، ۱۸۲۰ میلی متر عرض و ۱۷۱۰ میلی متر ارتفاع دارد و در مقابل، فیدلیتی پرایم با ۴۷۳۵ میلی متر طول، ۱۹۰۰ میلی متر عرض و ۱۷۱۰ میلی متر ارتفاع قرار می گیرد. با این اندازه های می بینیم که این دو خودرو از نظر ابعاد در رده ای یکسان قرار می گیرند و فاصله محوری در هر دوی آن ها ۲۷۲۰ میلی متر است. با این وجود فضای پای سرنشینان به خصوص در قسمت عقب در FMC T5 راضی کننده تر است.

مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم
مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم

در مجموع، نتیجه مقایسه طراحی سلیقه ای است و اگر به دنبال کراس اوری با خطوط برجسته و ظاهری خشن تر هستید باید به سراغ فردا FMC T5 فردا موتورز بروید، اما اگر طراحی متفاوت از این مدنظرتان باشد فیدلیتی پرایم بهمن موتور را انتخاب می کنید.

مقایسه مشخصات فنی FMC T5 با فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که این پیشرانه فناوری AVL اتریش را دارد و توان تولید نهایت قدرت ۱۵۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از این پیشرانه به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک (خشک) به چرخ های جلو انجام می شود. در مقابل، FMC T5 مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی ژاپن می شود که خروجی نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از پیشرانه در این خودرو به وسیله گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته (آیسین ژاپن) به چرخ های جلو انجام می شود. همان طور که می بینید هر دو خودرو مشخصات فنی یکسانی دارند، اما نکته ای ضریف در مورد سیستم انتقال قدرت این دو خودرو را کاملاً متفاوت می کند. در فیدلیتی پرایم جعبه دنده دو کلاچه خشک را داریم که کار را در استفاده از آن مشکل می کند و از این نظر گیربکس AT هم راحت تر است و هم استهلاک کم تری دارد. در نتیجه اگر بخواهیم از نگاه تخصصی و فنی این دو خودرو را مقایسه کنیم باید گفت که شرایط راحت تری را در رانندگی و استفاده از FMC T5 فردا موتورز خواهیم داشت.

در کاتالوگ های منتشرشده برای FMC T5 مصرف سوخت ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را داریم و برای فیدلیتی پرایم مصرف ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. رینگ های استفاده شده در FMC T5 سایز ۱۸ اینچی و در فیدلیتی پرایم ۲۰ اینچی هستند. سیستم تعلیق به کاررفته در این دو خودرو در جلو و عقب یکسان است، اما در رانندگی FMC T5 نرمی بیش تری را نسبت به فیدلیتی پرایم احساس می کنیم.

مقایسه کابین و امکانات FMC T5 با فیدلیتی پرایم

در داخل دو خودرو طراحی نسبتاً مدرنی را می بینیم و قطعات کرومی در طراحی کابین به کار رفته است. فرمان D کات در هر دو خودرو دیده می شود و هر دو خودرو مجهز به جلوآمپر دیجیتال هستند. در FMC T5 فردا موتورز تهویه اتوماتیک دوکاناله را داریم، اما در فیدلیتی تهویه دستی الکتریکی را داریم. در فیدلیتی پرایم هر دو صندلی جلو تنظیمات برقی را دارند، اما در FMC T5 تنها صندلی راننده است که تنظیمات برقی را دارد. در فیدلیتی پرایم صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی لمسی را به صورت افقی سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و در FMC T5 صفحه نمایش ۱۲ اینچی عمودی را می بینیم.

مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم
مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم

اگر بخواهیم آپشن هایی را که در این دو خودرو یکسان است نام ببریم باید به سقف پانورامیک، درِ صندوق برقی، رادار خطی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، آینه تاشو برقی، سنسور باد لاستیک (TPMS)، تریم داخلی چرم، گرم کن صندلی های جلو، کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی و کروز کنترل اشاره کرد. اما علاوه بر این، در FMC T5 فردا موتورز امکاناتی نظیر سیستم هشدار تصادف، ۶ ایربگ (داشتن کیسه هوای پرده ای)، تابلوخوان، نوربالای خودکار، کنترل حرکت در سراشیبی و تهویه اتوماتیک دوکاناله را می بینیم که این امکانات در فیدلتی پرایم وجود ندارند، اما فیدلیتی پرایم هم امکاناتی نظیر رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی شاگرد با تنظیمات برقی، شارژر بدون سیم گوشی همراه و دوربین ثبت وقایع را دارد که این امکانات در FMC T5 نیست.

مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم
مقایسه FMC T5 فیدلیتی پرایم

با توجه به رقبا در این کلاس، در FMC T5 نبود امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور کاملاً حس می شود و در مقابل، سیستم تهویه دستی و نبود ایربگ های پرده ای در فیدلیتی پرایم هم نقطه ضعف محسوب می شود. اگر بخواهیم نگاهی ایمنی داشته باشیم با وجود ایربگ های پرده ای می توان گفت FMC T5 در کابین ایمن تر از فیدلیتی است اما برخی آپشن های کاربردی را ندارد.

مقایسه قیمت FMC T5 با فیدلیتی پرایم

فیدلیتی پرایم در نسخه ۵ صندلی در آخرین فروش بهمن موتور با قیمت ۸۴۴ میلیون عرضه شد، اما در بازار این خودرو حدود ۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در مقابل، فردا موتورز FMC T5 را با قیمت ۱ میلیارد و ۴۹ میلیون توان روانه بازار می کند و قیمت آن در بازار به ۱ میلیارد و ۱۳۵ میلیون رسیده است. این که قیمت محصولات بهمن موتور در بازار اختلاف قیمت بالایی دارد، به دلیل عرضه محدود و بازار پرتقاضا برای این خودروساز است. همین باعث می شود میل به سرمایه گذاری برای خرید فیدلیتی پرایم بیش تر از FMC T5 باشد. البته اگر نگاهی غیر از سرمایه گذاری داشته باشید انتخاب سخت می شود و باید گفت اگرچه خودروسازی فردا مونتاژکار نوپایی در بازار ایران است اما محصول بهتری را نسبت به فیدلیتی پرایم عرضه کرده است، اما مشتری امروز بازار به سختی می تواند به یک مونتاژکار نوپا اعتماد کند و همین باعث می شود تقاضا برای بهمن موتور کهنه کار بیش تر باشد.

محمدرضا پاداش

عکاس: علیرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

کراس اور FMC T5 چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

FMC T5 مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی ژاپن می شود که خروجی نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از پیشرانه در این خودرو به وسیله گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته (آیسین ژاپن) به چرخ های جلو انجام می شود.

فیدلیتی پرایم بهمن موتور چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

فیدلیتی پرایم مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که این پیشرانه فناوری AVL اتریش را دارد و توان تولید نهایت قدرت ۱۵۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از این پیشرانه به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته دولاچه اتوماتیک (خشک) به چرخ های جلو انجام می شود.

چه تفاوت هایی را در امکانات FMC T5 در مقایسه با فیدلیتی پرایم می بینیم؟

در FMC T5 فردا موتورز امکاناتی نظیر سیستم هشدار تصادف، ۶ ایربگ (داشتن کیسه هوای پرده ای)، کنترل حرکت در سراشیبی و تهویه اتوماتیک دوکاناله را می بینیم که این امکانات در فیدلتی پرایم وجود ندارند، اما فیدلیتی پرایم هم امکاناتی نظیر رادار نقطه کور، دوربین ۶۰ درجه، صندلی شاگرد با تنظیمات برقی، شارژر بدون سیم گوشی همراه و دوربین ثبت وقایع را دارد که این امکانات در FMC T5 نیست.

۳.۹ امتیاز از ۲۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.