دوقلوهای همسان کراس‌اوور و SUV؛ بالاخره چه فرقی دارند؟

https://lh5.googleusercontent.com/UcoZT2W9ouCQ9XBNzyE0hjbO1L5XF321O-o9S8w3b5I-xRIMcGQ-6YsQiE1M4z0ObRZ-T7FtzrrzeQBw9ILB09-tGCt3WTCawm8o1wRXB2_H_9GInIati9xc8M1wgUhUto_hTyjW

در سال‌های اخیر خودروهای مرتفع موسوم به شاسی‌بلند طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند و کمپانی‌های خودروسازی در ارائه مدل‌های مختلف در این کلاس از هم سبقت می‌گیرند. اما در گفت‌وگوهای روزمره و اخبار مختلف خودرویی وقتی صحبت از خودروهای شهری مرتفع‌تر از سدان و هاچ بک می‌شود، عناوین مختلفی به کار می‌رود. مانند شاسی‌بلند، اس‌یووی و کراس‌اوور. برخی اس‌یووی و کراس‌اوور را یک کلاس واحد می‌دانند، اما گاهی هم می‌شنویم یا می‌خوانیم که این دو کلاس‌های متفاوتی در رده‌بندی جهانی هستند. به طور کلی خودروهای شاسی‌بلند در کلاس‌بندی خودروها به گروهی از سواری‌های شهری گفته می‌شود که برای پیمودن مسیرهای ناهموار و آفرود استفاده می‌شوند.

مدیران 777 مدیران 777

تاریخچه کلاس SUV

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

عنوان اس‌یووی (SUV) مخفف «Sport Utility Vehicle» در فارسی معادل خودروهای شاسی‌بلند است. اولین شاسی‌بلندهای جهان خودروهای ارتشی بودند که در دهه ۱۹۳۰ میلادی با خصوصیت چهارچرخ متحرک ساخته شدند. جیپ ویلز نخستین چهارچرخ متحرک با خصوصیات اس‌یووی بود که در سال ۱۹۴۹ میلادی برای مصارف شهری تولید شد. به دنبال آن لندرور و لندکروز عرصه این کلاس خودرو را گسترش دادند. همه این اتومبیل‌ها بر شاسی چاسیس «Chassis» که در وانت‌بارها و کامیونت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت طراحی شدند. 

اما اوج‌گیری محبوبیت کلاس اس‌یووی از ۱۹۷۰ با رونمایی از چهار چرخ متحرک‌های مدرن‌تر و لوکس‌تر مانند شورولت بلیزر، رنج‌روور و جیپ واگونیر (جیپ آهو) آغاز شد. نتیجه این محبوبیت افزایش اعضای خانواده SUV بود. در بین خودروهای ذکر شده، جیپ آهو اولین اس‌یوویوارد شده به ایران است. این خودرو در سال ۱۹۴۹ همزمان با آمریکا در پارس‌خودروی ایران مونتاژ می‌شد. جیپ آهو در زمان خود بین ایرانیان بسیار محبوب بود و همچنان با مشاهده‌ آگهی‌های خودرو در دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو، معامله نمونه‌های از آن را می‌بینیم.

دسته‌بندی کلاس SUV

امروزه کلاس شاسی‌بلندها شامل دسته‌های کراس‌اوور، اس‌یووی مینی، اس‌یووی کامپکت، اس‌یووی میدل سایز، اس‌یووی فول سایز و اس‌یووی‌های Extended length (طولانی‌تر) می‌شوند. مینی‌ها در این دسته‌بندی کوچکترین سایز اس‌یووی‌ها هستند با ارتفاع کمتر از ۳۴۰۰ میلیمتر. این دسته شاسی‌بلند در خودروسازان ژاپنی بسیار محبوب است و از نمونه‌های آن می‌توان به میتسوبیشی پاجرو مینی اشاره کرد. 

مید سایز اس‌یووی اصطلاحی است که در آمریکای شمالی کاربرد دارد. در کشورهای اروپایی و آسیایی این دسته را با فول‌سایز اس‌یووی مشترک می‌دانند. در آمریکای شمالی نیز به شاسی‌بلندهایی که پلتفرم مشترکی با سدان‌ها، کامپکت‌ها و پیکاپ‌ها داشته باشند، میدسایز اس‌یووی گفته می‌شود مانند بی‌ام‌دبلیو ایکس ۵ و بنتلی بنتایگا. 

فول سایز اس‌یووینیز بزرگترین شاسی بلندها هستند با استانداردهای اولیه این کلاس، مانند کادیلاک اسکالید و نیسان‌ پاترول. از آنجا که خودروسازان آمریکایی به خودروهای بزرگ، حجیم و عضلانی علاقه دارند، اکستند شاسی‌بلندها یعنی اس‌یووی‌های بلندتر را تنها در میان آن‌ها می‌توان یافت. این دسته که از فاصله محوری بیشتری نسبت به اس‌یووی‌های فول‌سایز برخوردارند، تنها فضای بهتری در اختیار سرنشینان می‌گذارند و تفاوت دیگری نسبت به نسخه فول‌سایز ندارند. این نسخه از اس‌یووی را در شورولت سوباربن و لینکلن نویگیتر می‌توان دید.

کراس‌اوور یک کلاس مجزا

اما دسته کراس‌اوور (CUV) که بیش از باقی دسته‌های اس‌یووی معروف است، در حال حاضر بیشترین تیراژ اس‌یووی‌های شهری را به خود اختصاص می‌دهد. می‌توان گفت این دسته اکنون به یک کلاس مجزا تبدیل شده است. کراس‌اوورها ویژگی‌های کلاس اس‌یووی، سدان و هاچ بک را با هم دارند. اکنون کراس‌اوورهای کامپکت نیز یک زیر مجموعه از این کلاس تقریباً مستقل و جدید محسوب می‌شود.

خودروهای کراس‌اوور با ارتفاعی بیشتر از سدان و هاچ‌بک، اما کمتر از SUV طراحی می‌شوند. ۴WD (چهار چرخ متحرک) که از خصوصیات شاسی بلند است، در برخی کراس‌اوورها دیده می‌شود. این دسته از طراحی بدنه ظریف‌تر، کابین راحت‌تر و مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای SUV برخوردارند. همچنین کراس‌اوورها که معمولاً خودروهای شهری هستند، خصوصیات آفرودی قوی مانند خودروهای اس‌یووی ندارند. 

یکی از دلایلی که برخی CUV را کلاسی مجزا از SUV می‌دانند، قدمت آن است. اولین کراس‌اوور جهان ای‌ام‌سی ایگل بود که با خصوصیات SUV اما بر پلتفرم Unibody یعنی پلتفرم معمول سدان‌های شهری ساخته شد. اما پیشتاز این کلاس را باید تویوتا دانست با راوفور. تویوتا این کراس‌اوور محبوب جهانی‌اش را در سال ۱۹۹۴ بر پلتفرم کرولا طراحی کرد و پس از استقبال جهانی از این خودرو، کمپانی‌های دیگر ساخت کراس‌اور را در برنامهٔ خود قرار دادند. مازراتی لوانته، پورشه کاین و لامبورگینی اوروس از محبوب‌ترین و لوکس‌ترین کراس‌اورهای حال حاضر جهان هستند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.