مقایسه چانگان UNI-T و فونیکس FX؛ جدیدترین‌ های بازار

چانگان UNI-T و فونیکس FX
چانگان UNI-T و فونیکس FX

چانگان UNI-T به تازگی توسط خبرنگاران حوزه خودرو مورد تست و بررسی قرار گرفته است و اوایل سال آینده توسط سایپا و به عنوان یک خودروی وارداتی به بازار عرضه خواهد شد. در طرف مقابل نیز مدیران خودرویی ها از جدیدترین کراس اوور خود به نام فونیکس FX پرده برداشته و فروشش را آغاز کرده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

چانگان یونی تی (UNI-T) را می بایست اولین وارداتی حاضر در کشور دانست که احتمالاً سایپا در اوایل سال آینده، آن را در بورس کالا به فروش می رساند. در طرف دیگر، مدیران خودرو به تازگی از فونیکس FX رونمایی کرده و مرحله اول فروش آن را هم به ثبت رسانده است. فونیکس FX، هم از نظر پیشرانه و هم از نقطه نظر سبک و سیاق طراحی می تواند رقیب قابل توجهی برای یونی تی محسوب شود. از این رو، در این مطلب به مقایسه این دو خودرو می پردازیم.

طراحی ظاهری چانگان یونی تی و فونیکس FX

چانگان یونی تی نخستین عضو از سری محصولات جذاب و متفاوت با پیشوند UNI است. پس از یونی تی، مدل های دیگری در کلاس کراس اوور بزرگ به نام UNI-K و سدانی جذاب به نام UNI-V هم از این سری رونمایی شدند و سبد محصولات سری یونی کامل تر شد.

چانگان یونی تی در نمای ظاهری از سبک طراحی زیبا و صدالبته متفاوتی سود می برد. جلوپنجره این خودرو با سپر آن درآمیخته است و پکیج چراغ های دوقسمتی تمام ال ای دی، نمایی پویا و تهاجمی را برای یونی تی پدید آورده اند. از دیگر پارامترهای مورد توجه در طراحی UNI-T می توان به دستگیره های پنهان درها، بدنه دورنگ و اسپویلر Vشکل عقب اشاره کرد که سبب شده اند ظاهر این خودرو بسیار مدرن به نظر برسد.

در طرف مقابل، فونیکس FX را داریم. فونیکس FX، که در بازار جهانی نام چری اومودا ۵ را دارد، در تست تصادف با استاندارد جدید یورو انکپ حاضر شد و ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرد. این کراس اوور جزو معدود خودروهای چینی بازار ایران است که توانسته سطح امتیاز ۵ ستاره را براساس اصول یورو انکپ به دست آورد. البته نسخه یورو انکپ به کیسه هوای میانی سرنشینان جلو هم مجهز بود.

این کراس اوور از نگاه بسیاری یک محصول CUV کوپه است و در اجزای بیرونی، اصول جدید چری را در طراحی دنبال می کند. سبک طراحی جلو پنجره و کاسه چراغ های جلو ما را به یاد خودروهای کره ای می اندازد، اما نمی توان گفت این طراحی یک کپی کاری است و باید به این نکته اشاره داشت که چری هم الگوی کاسه چراغ های مستقل و جلوپنجره کهکشانی را برای محصولات جدید خود انتخاب کرده است. در نمای کناری با خطوط طراحی اسپرت و پخته ای طرف هستیم و در این زاویه سبک طراحی یک کراس اوور کوپه در فونیکس FX دیده می شود. نمای عقب FX هم از حالت تهاجمی‌ای که در تمامی بخش های بدنه FX دیده می شود، پیروی می کند و این بخش هم سبک طراحی جدید و زیبایی دارد.

کابین دو خودرو

کابین چانگان UNI-T
کابین چانگان UNI-T

درون کابین چانگان نیز مانند نمای بیرونی آن، سبک طراحی جالب و جذابی دارد. تریم داخلی در چانگان یونی تی دورنگ است و یک پنل یکپارچه، دو صفحه نمایش مالتی مدیا و کلاستر دیجیتال خودرو را در خود جای داده است. فرمان خودرو Dکات است و نشان UNI-T در قسمت پایین آن نقش بسته است. بی شک دسته دنده الکتریکی یونی تی را باید جالب توجه ترین نکته در داخل آن دانست؛ دسته دنده ای که مانند هیچ یک از رقبایش نیست و به شکل یک بازوی زیبا طراحی و تعبیه شده است. در نسخه فول این کراس اوور چانگان امکانات جذاب و کاملی مثل سنسور نور و باران، دسته دنده الکترونیکی، تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروزکنترل تطبیق پذیر، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم حالت رانندگی، فرمان کمکی برقی، سامانه پیشگیری از تصادف، رادار خطی، سنسور نقطه کور، گرم‌کن صندلی های جلو و… دیده می شود.

کابین فونیکس FX
کابین فونیکس FX

در بخش کابین فونیکس  FX، با سبکی به‌روز طرف هستیم و کلاستر و مانیتور خودرو در FX هم به صورت یکپارچه تعبیه شده اند. طراحی صندلی ها، غربیلک فرمان، کنسول میانی و داشبورد به شکلی است که ارگونومی بهتری در آن ها رعایت شده و حس بهتری را به راننده و سرنشینان می دهد. البته که الگوی رودری های FX نسبت به محصولات میان رده چری تغییر خاصی نداشته است و تقریباً با خط طراحی ثابتی در این بخش طرف هستیم. در بخش متریال داخلی باید گفت چندان تفاوت خاصی میان مواد به‌کاررفته در کابین فونیکس FX با برخی دیگر از محصولات چری نظیر X55 پرو دیده نمی شود و در اکثر بخش های رودری ها و کنسول میانی متأسفانه از پلاستیک خشک استفاده شده است.

کراس اوور جدید فونیکس FX مدیران خودرو در بخش امکانات ایمنی و رفاهی به مواردی نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار خطی، سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، سامانه رانندگی خودران سطح ۲.۵ اتونوموس، کروز کنترل تطبیقی، فناوری LED چراغ ها، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سامانه پاک‌سازی هوای کابین، سردکن و گرم‌کن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده و شاگرد، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، سیستم صوتی سونی، سانروف، درِ صندوق عقب برقی، نورپردازی متغییر کابین، استارت دکمه ای، فرمان پذیر صوتی تجهیزات الکتریکی خودرو، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی دورنگ و… مجهز است.

مشخصات فنی چانگان یونی تی و فونیکس FX

پیشرانه چانگان UNI-T
پیشرانه چانگان UNI-T

کراس اوور چانگان UNI-T به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۷۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را دارد. قدرت تولیدی پیشرانه یونی تی از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تَر (W-DCT) به چرخ های جلوی این خودرو منتقل می شود.

پیشرانه فونیکس FX
پیشرانه فونیکس FX

فونیکس FX در تیپ اکسلنت به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز است که ۱۵۶ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه به جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهز است که قابلیت تیپ ترونیک ۹ سرعته مصنوعی را دارد و توان را به چرخ های جلو منتقل می کند. سیستم تعلیق عقب در FX تیپ اکسلنت از نوع ساختار H با چیدمان تورشن بیم یا همان تویست بیم است. در بحث فنی می توان گفت تیپ پایه فونیکس FX با ام وی ام X55 پرو برابری می کند.

در پایان این مطلب نظر و انتخاب خود و همچنین دلایل این انتخاب را از بین دو گزینه فونیکس FX و چانگان یونی تی برای ما بنویسید.

چانگان یونی تی چه مشخصاتی دارد؟

کراس اوور چانگان UNI-T به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۷۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را دارد. قدرت تولیدی پیشرانه یونی تی از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تَر (W-DCT) به چرخ های جلوی این خودرو منتقل می شود.

فونیکس FX چه مشخصاتی دارد؟

فونیکس FX در تیپ اکسلنت به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز است که ۱۵۶ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه به جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهز است که قابلیت تیپ ترونیک ۹ سرعته مصنوعی را دارد و توان را به چرخ های جلو منتقل می کند.

۴.۱ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.