جدال متفاوت ها؛ مقایسه لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم + ویدیو

جدال متفاوت ها ؛ لاماری ایما یا فونیکس FX پرمیوم؟ + ویدیو
جدال متفاوت ها ؛ لاماری ایما یا فونیکس FX پرمیوم؟ + ویدیو

لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم هر دو کراس اوور هایی با رگ و ریشه چینی هستند که طراحی متفاوتی نسبت به دیگر چینی های بازار دارند. در این گزارش به سراغ مقایسه لاماری ایما با فونیکس FX پرمیوم رفته ایم و می خواهیم برتری و تفاوت هر کدام از این کراس اوورهای چینی را بدانیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اواخر سال ۱۴۰۰ بود که آرین پارس موتور از لاماری ایما پرده برداشت و این کراس اوور در سال ۱۴۰۱ به بازار آمد. فونیکس FX هم دیماه ۱۴۰۱ در دو نسخه اکسلنت و پرمیوم توسط مدیران خودرو معرفی شد. پس با دو کراس اوور نسبتا جدید بازار طرف هستیم که هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ مشخصات فنی نسبت به دیگر چینی های بازار متمایز هستند. این تمایز باعث شده تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد برای هر دوی این خودروها بالا باشد و قیمت های نجومی برای هر دو کراس اوور ثبت شود.

ویدیوی مقایسه لاماری ایما و فونیکس FX پرمیوم

حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی لاماری ایما در اسب بخار

مقایسه کمپانی های مادر

طبق روال همیشه در مقایسه ها ابتدا کمپانی های مادر دو خودرو را با هم مقایسه می کنیم. لاماری ایما همان دانگ فنگ T5 Evo از سری فورتینگ است. سری فورتینگ دانگ فنگ خودروهایی مدرن با طراحی خاص را در سبد خود دارد و نامی آشنای برای بازار ما است چراکه سوبا M4 فردا موتورز هم یک MPVاز سری فورتینگ است. در مقابل فونیکس FX پرمیوم همان چری اومودا ۵ است که با نشان ایرانیزه شده فونیکس در بازار عرضه می شود. این خودرو هم از جدید ترین محصولات چری به حساب می آید و نام چری هم بیش از هر نشان چینی دیگری برای بازار ما آشناست. هر دو کمپانی از خودروسازان چینی با تیراژ بالا هستند که شرایط فروش و کیفیت نسبتاً خوبی را در بین دیگر چینی ها دارند و از همه مهم تر این که هر دو نشان برای بازار ایران آشنا هستند. نکته مهم دیگر این است که با دو محصول مدرن از کمپانی های دانگ فنگ و چری طرف هستیم که به تازگی به بازار چین و دیگر بازار های هدف آمده اند. در نتیجه می توان گفت که شرایط برابری را در بحث کمپانی های مادر داریم. در پایان این بخش باید گفت که هنوز این رده از محصولات گروه دانگ فنگ و چری در جایگاه لوکس و برتر بازار چین قرار ندارند و بیشتر در جایگاه خودروهای میان رده، محصولاتشان را عرضه می کنند.

جدال متفاوت ها ؛ لاماری ایما یا فونیکس FX پرمیوم؟ + ویدیو
جدال متفاوت ها ؛ لاماری ایما یا فونیکس FX پرمیوم؟ + ویدیو

مقایسه طراحی لاماری ایما با فونیکس FX پرمیوم

پیش از هر چیز باید گفت در هر دو خودرو طراحی هایی مدرن و متفاوت را داریم پس بازار هدف این دو خودرو قطعاً مشتریانی هستند که طراحی مدرن تر و متفاوت تر را می خواهند. در قسمت جلوی هر دو کراس اوور چراغ های روشنایی روز را در بالا و به صورت خطی داریم و چراغ های اصلی پایین و در گوشه های سپر قرار دارند. در لاماری ایما جلوپنجره مشکی رنگ روی سپر قرار گرفته است، اما در فونیکس FX طرح یکپارچه جلوپنجره و سپر را داریم که الگوی کهکشانی چری را هم دارد. در کنار شیب سقف در فونیکس FX پرمیوم بیشتر است و همین باعث می شود تا استایل کوپه را در این خودرو داشته باشیم و اسپویلر اسپرت آن هم بهمراه استفاده از اِلِمان های قرمز در طراحی این خودرو باعث می شده تا اسپرت تر و جوان پسند تر از لاماری ایما باشد.

در کنار برجستگی را روی گلگیر هر دو خودرو می بینیم اما ارتفاع کمتر فونیکس FX پرمیوم باعث شده تا این کراس اوور پهن تر بنظر برسد اما در واقع عرض لاماری ایما بیشتر است. خطوط طراحی ادامه دهنده خطوط جلو به سمت عقب هستند. رینگ های لاماری ایما ۱۹ اینچی و مشکی رنگ هستند و رینگ های فونیکس FX پرمیوم ۱۸ اینچی و دو رنگ (مشکی-قرمز)  طراحی شده اند. چراغ های عقب در لاماری ایما به هم پیوسته هستند، اما در فونیکس FX پرمیوم، با وجود به هم پیوسته بودن قالب چراغ گرافیک ال ای دی بهم پیوسته را نداریم. در هر دو کراس اوور منبع اگزوز عرضی را در زیر خودرو داریم که در لاماری ایما از این منبع چهار خروجی اگزوز (دوتا دوتا) پایین سپر قرار گرفته و در فونیکس FX پرمیوم دو خروجی اگزوز در زیر خودرو قرار دارد. این یعنی خروجی های اگزوز روی سپر فونیکس FX صرفا جنبه تزئینی دارند و خروجی های اصلی در زیر قرار دارند.

فونیکس FX پرمیوم ۴,۴۰۰ میلی متر طول، ۱,۸۳۰ میلی متر عرض، ۱,۵۸۸ میلی متر ارتفاع و فاصله محوری ۲,۶۳۰ میلی متری دارد. در مقابل لاماری ایما ۴,۵۶۵ میلی متر طول، ۱,۸۶۰ میلی متر عرض، ۱,۶۹۰ میلی متر ارتفاع و فاصله محوری ۲,۷۱۵ میلی متری دارد. این ابعاد نشان می دهد که لاماری ایما در تمام المان ها خودروی بزرگ تری است و فاصله محوری بیشتر در این خودرو باعث می شود تا فضای بیشتری در کابین این کراس اوور داشته باشیم. در مجموع در نتیجه مقایسه طراحی باید گفت که اگر به دنبال طراحی خاص و البته اسپرت و جوان پسند باشید باید فونیکس FX را انتخاب کنید اما اگر ابعاد بزرگ تر، کابین جادار تر و طراحی سنگین تری هستید انتخاب شما باید لاماری ایما باشد.

مقایسه مشخصات فنی لاماری ایما با فونیکس FX پرمیوم

فونیکس FX پرمیوم به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ TGDi مجهز است که با همکاری کمپانی AVL اتریش توسعه داده شده که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار (در دور ۵,۵۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر (بین دورهای ۱,۷۵۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) را دارد و قدرت پیشرانه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تَر (WDCT) به چرخ های جلو منتقل می شود. در مقابل لاماری ایما مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ TGDi است که فناوری میتسوبیشی را در ساخت دارد. این موتور یکی از قوی ترین موتور های یک و نیم لیتری در چین است که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۵ اسب بخار (در دور ۵,۶۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر (در دور ۱,۵۰۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) را دارد و در این خودرو هم جعبه دنده دوکلاچه تَر انتقال قدرت را به چرخ های جلو انجام می دهد.

با مقایسه اعداد می بینیم که روی کاغذ هر دو خودرو مشخصات فنی تقریبا یکسانی دارند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که در لاماری ایما خبری از تیپ ترونیک نیست و بر خلاف آن در فونیکس FX پرمیوم قابلیت تیپ ترونیک را داریم. در هر دو کراس اوور تعلیق جلو از نوع مک فرسون و در عقب سیستم چند اتصاله را داریم. در نهایت دو خودروی تقریبا ً قوی و سریع چینی را داریم؛ اما طراحی و ابعاد در فونیکس FX پرمیوم باعث شده تا هندلینگ این خودرو بسیار بهتر از لاماری ایما باشد و این یعنی FX پرمیوم نه تنها در ظاهر بلکه در بحث رانندگی هم عملکرد اسپرت تری نسبت به لاماری ایما دارد. با توجه به بررسی های انجام شده، حدود ۱.۵ ثانیه فونیکس FX پرمیوم می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بهتری را نسبت به لاماری ایما ثبت کند.

مقایسه کابین و امکانات لاماری ایما با فونیکس FX پرمیوم

همانند آنچه در طراحی بدنه دیده می شد، در کابین هم طراحی متفاوتی در هر دو کراس اوور می بینیم. طراحی کابین لاماری ایما سبک مدرن و جذابی دارد و البته در عین حال ساده است. این الگوی طراحی عیناً در سوبا M4 هم بکار رفته و بنظر می رسد دانگ فنگ بازخورد خوبی از این نوع طراحی داشته است. در مقابل طراحی فونیکس FX هم با آنچه در دیگر محصولات چری دیده بودیم متفاوت است و مدرن تر طراحی شده است، اما کیفیت متریال در لاماری ایما به مراتب بالاتر است. اما تفاوت اصلی در بحث امکانات رقم می خورد که در ادامه به آن می پردازیم.

در هر دو کراس اوور امکاناتی نظیر سنسور نور، تریم داخلی چرم مصنوعی، صفحه نمایش لمسی مرکزی، کلاستر دیجیتال، صندلی برقی راننده، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم پاکسازی هوای کابین، سیستم تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی، سیستم پایش میزان باد تایرها، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، دوربین ثبت وقایع و کول باکس را داریم. لاماری ایما شیشه دودی عقب و سقف پانارومیک هم دارد که این دو آپشن در فونیکس FX پرمیوم دیده نمی شود. اما در مقابل FX پرمیوم امکاناتی مثل سیستم صوتی سونی، صندلی شاگرد برقی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سنسور نقطه کور، رادار خطی، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، نوربالای اتوماتیک، چراغ های تمام ال ای دی، دوربین ۳۶۰ درجه، در صندوق برقی، قابلیت روشن شدن با ریموت، شارژر بی سیم، سنسور باران، تهویه اتوماتیک دوکاناله، قابلیت اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو و سیستم فرمان صوتی را می بینیم که این امکانات در لاماری ایما دیده نمی شود.

با این تفاصیل فونیکس FX پرمیوم بسیار پر آپشن تر از لاماری ایما است و البته قیمت بالاتری هم به هیمن واسطه دارد. البته اگر از جمله افرادی هستید که کیفیت متریال داخلی برایتان مهم تر از انبوه آپشن است، باید سراغ لاماری ایما بروید و اگر آپشن زیاد در یک خودرو را می پسندید، قطعاً باید فونیکس FX را انتخاب کنید.

لاماری ایما ۵ ستاره ایمنی CNCAP را دارد و این یعنی در بین خودروهای چینی خودروی ایمنی محسوب می شود اما فونیکس FX در یوروانکپ ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرده است و این یعنی کراس اوور مدیران خودرو در مقیاس استاندارد های جهانی یک خودروی ایمن است. البته نسخه تست شده در یورو انکپ مجهز به ایربگ میانی جلو بود. اما به هر حال FX از لاماری ایما استاندارد ایمنی بالاتری دارد و اگر از جمله مشتریانی باشید که ایمنی برایتان مهم باشد، FX انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

مقایسه قیمت اماری ایما با فونیکس FX پرمیوم

قیمت لاماری ایما در کارخانه ۱ میلیارد و ۳۸۶ میلیون تومان است و فونیکس FX پرمیوم در کاخانه برچسب قیمت ۱ میلیارد و ۷۳۰ را دارد. تفاوت های این دو کراس اوور در بحث امکانات باعث شده تا این دو خودرو قیمت کارخانه متفاوتی داشته باشند و در بازار هم اختلاف قیمت قابل توجهی را برای این دو می بینیم. در بازار آزاد لاماری ایما ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است و فونیکس FX در بازار آزاد قیمت ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

اما انتخاب شما کدام کراس اوور است؟ به نظر شما کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

آلبوم تصاویر FX پرمیوم و ایما

عکس ها: علیرضا پاداش

ویدیو: رضا چوکامی / علیرضا پاداش / حسین دلاور

فونیکس FX پرمیوم چه مشخصات فنی دارد؟

فونیکس FX پرمیوم به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ TGDi مجهز است که با همکاری کمپانی AVL اتریش توسعه داده شده که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار (در دور ۵,۵۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر (بین دورهای ۱,۷۵۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) را دارد و قدرت پیشرانه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تَر (WDCT) به چرخ های جلو منتقل می شود.

لاماری ایما چه مشخصات فنی دارد؟

لاماری ایما مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ TGDi است که فناوری میتسوبیشی را در ساخت دارد. این موتور یکی از قوی ترین موتور های یک و نیم لیتری در چین است که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۵ اسب بخار (در دور ۵,۶۰۰ rpm) و نهایت گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر (در دور ۱,۵۰۰ تا ۴,۰۰۰ rpm) را دارد ئ در این خودرو هم جعبه دنده دوکلاچه تَر انتقال قدرت را به چرخ های جلو انجام می دهد.

۴.۲ امتیاز از ۱۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.