مقایسه فاو بسترن B30 و دنا پلاس توربو اتوماتیک + تصاویر

مقایسه فاو بسترن B30 و دنا پلاس توربو اتوماتیک

به گفته مدیران «ایران خودرو»، از چند روز قبل تولید رسمی و منظم «دنا پلاس توربو اتوماتیک» در کارخانه تهران این شرکت آغاز شده است. از سویی، همچنان شرکت «بهمن موتور» تولید «فاو بسترن B30» را انجام می دهد و به گفته خود این تولیدات را به تعهدات موجود اختصاص می دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ قرار است در هفته های آتی دعوتنامه های دنا پلاس توربو اتوماتیک صادر شود و در نیمه تابستان امسال این سدان داخلی پا به بازار کشور بگذارد. ایران خودرو هنوز به صورت رسمی قیمت مصوبی را برای این نسخه دنا پلاس اعلام نکرده و شنیده های مختلف نشان می دهد در بحث قیمت کارخانه ای، فاو بسترن B30 و دنا پلاس توربو اتوماتیک ارتباطی به هم نخواهند داشت. اما از نگاه کارشناسی و تحلیل بازار با توجه به میزان تقاضا، فرایند عرضه، رفتارسنجی مشتریان، نیاز موجود در بازار و بازاریابی انجام شده، به احتمال بسیار زیاد این دو خودرو در یک بازه قیمتی در بازار آزاد رقابت خواهند کرد. با توجه به بررسی های مختلف و تحلیل های انجام شده، می توان حدس زد که نسبت رقابتی و قیمتی دنا پلاس توربو اتوماتیک و فاو بسترن B30 حدود ۱:۱٫۴ خواهد بود.

در این متن سعی داریم از زوایه های مختلف به مقایسه این خودروی سدان در رده فنی C بپردازیم.

پیش از این یادآور می شود که با کلیک بر روی لینک ها می توانید تا ویدیوی تست و بررسی فاو بسترن B30 و ویدیوی معرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک را تماشا نمایید.

۱- ابعاد و اندازه:

فاو بسترن B30 و خانواده دنا پلاس هر دو در رده ابعادی C یا همان سدان های خانوادگی قرار دارند. معمولاً این رده فنی برای خانواده های چهار نفره طراحی می شود و ابعاد و اندازه خودرو به شکلی است که با وجود نبود ابعاد بزرگ، فضای کابین و بار برای سرنشینان قابل قبول خواهد بود. باید به این نکته توجه داشت که تمام خودروهای رده C ظرفیت پنج نفر را به صورت رسمی دارند، اما فضای مفید و راحت آن ها برای استفاده چهار نفر طراحی شده است. بسترن B30 و دنا پلاس توربو اتوماتیک هم جزء این کلاس ابعادی قرار می گیرند و بدیهی است که می توانند راحتی مورد نظر را برای یک خانواده چهار نفره داشته باشند.

فاو بسترن B30 با فاصله محوری ۲۶۳۰ میلی متری حدود ۴۱ میلی متر در این بخش از دنا پلاس توربو اتوماتیک عقب تر است و به عبارت ساده تر، فضای طولی کابین کوچک تری را نسبت به رقیب ایران خودرویی خود دارد. اما در مورد پهنای خودرو، بسترن B30 با ۱۷۹۰ میلی متر عرض، ۵ سانتی متر پهن تر از دنا پلاس است. با توجه به این اعداد می توان نتیجه گرفت که در نگاه کلی، فضای کابین دو خودرو بسیار شبیه به هم است. در بخش صندوق عقب، دنا پلاس با حجم ۵۰۰ لیتری، حدود ۲۰ لیتر گنجایش بار بیش تری را نسبت به فاو بسترن B30 در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

در مقایسه از نظر ابعاد و اندازه، می توان این گونه نتیجه گرفت که دنا پلاس توربو اتوماتیک و فاو بسترن B30، بسیار شبیه به هم هستند و در این بحث برتری‌ای نسبت به هم ندارد.

۲- ویژگی های فنی

یکی از بخش های اصلی رقابت این دو خودرو، بحث مشخصات فنی است. فاو بسترن B30 به یک پیشرانه ۱۵۹۸ سی سی ۴ سیلندر مجهز است که ۱۰۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر تولید می کند. در آن سو، دنا پلاس توربو اتوماتیک با پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی ۴ سیلندر و توربو، قدرت ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر در اختیار دارد. بدیهی است که در بحث توانایی حرکتی و قدرت، برتری کامل برای دنا پلاس توربو اتوماتیک خواهد بود.

در قسمت جعبه دنده، هر دو خودرو از سیستم انتقال قدرت ۶ سرعته اتوماتیک بهره می برند، اما در جعبه دنده فاو بسترن B30 مهندسی کمپانی «آیسین» دیده می شود که همیشه جزء برترین های ساخت جعبه دنده اتوماتیک به حساب می آمده است. همچنین کد فنی جعبه دنده آیسین بسترن B30 نشان می دهد که در این خودروی چینی مونتاژی، سیستم انتقال قدرت به‌نسبت باکیفیتی وجود دارد. در آن طرف، دنا پلاس توربو اتوماتیک به جعبه دنده ۶ سرعته «DAE» مجهز است. کمپانی DAE اصالت چینی دارد و به عنوان سازنده جعبه دنده ها و قطعات فنی کمپانی «میتسوبیشی» و کمپانی “HPT” (هیوندای پاورتک) شناخته می شود. برای همین جعبه دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک با مهندسی HPT همراه است و بر روی این قطعه نشان هیوندای در کنار DAE دیده می شود.

هر دو این جعبه دنده ها به سامانه مبدل گشتاور مجهز هستند، اما به دلیل ساختار تنفس طبیعی بسترن B30، شاهد ضریب اطمینان به مراتب بهتری در جعبه دنده این سدان چینی هستیم. هر دو این جعبه دنده ها قابلیت اسپرت و تعویض دنده دستی را به راننده ارائه می دهند، اما جعبه دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک به حالت برفی هم مجهز است. همچنین جعبه دنده این سدان ایرانی سامانه خنک کاری بهتری را نسبت به بسترن B30 دارد. با این وجود ساختار جعبه دنده فاو بسترن B30 با عملکرد دقیق تری ظاهر می شود.

در بحث مصرف سوخت، برنده این مقایسه فاو بسترن B30 است، زیرا با توجه به اطلاعات منتشرشده از سوی ایران خودرو و بهمن موتور، می بینیم که بسترن B30 مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد. اما این عدد برای دنا پلاس توربو اتوماتیک ۸٫۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

سیستم تعلیق دنا پلاس توربو اتوماتیک و فاو بسترن B30 در بحث تئوری شباهت زیادی به هم دارد و فناوری برتری در هیچ کدام دیده نمی شود. اما عملکرد سیستم تعلیق فاو بسترن B30 به دلیل نوع مهندسی طراحی و ساخت آن (مخصوصاً در قسمت عقب) کمی بهتر از سیستم تعلیق دنا پلاس توربو اتوماتیک ظاهر می شود و به عبارت ساده تر، تا حدی فرمان پذیری و سواری یکنواخت تری در B30 دیده می شود.

سیستم فرمان هر دو این خودروها از نوع کمکی برقی (EPS) است و ساختار مشابه و یکسانی را نسبت به هم دارند. فرمان کمکی برقی دنا پلاس توربو اتوماتیک و فاو بسترن B30، با توجه به سرعت، نرمی و واکنش پذیری متفاوتی دارند، اما در بحث عملکرد کاملاً با هم برابر بوده و در این بحث هیچ کدام از این خودروها برتری به هم ندارد.

۳- کیفیت

مسئله کیفیت جزء مواردی است که این روزها مشتریان زیادی به آن توجه می کنند. ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که هنوز کیفیت دنا پلاس توربو اتوماتیک در عملکرد میان‌مدت مورد بررسی قرار نگرفته است. اما براساس گزارش های قبلی ISQI، فاو بسترن B30 در رده قیمتی خود ۴ ستاره کیفی را دریافت کرده بود و از آن طرف، گروه دنا پلاس با معیار نسخه تنفس طبیعی دنده ای هم ۴ ستاره کیفی را در میان رقبای خود داشته است. اکنون که نسخه توربو اتوماتیک دنا پلاس به بخش رقابتی B30 آمده است، فعلاً گزارش رسمی در خصوص سطح کیفی این محصولات به صورت مستند وجود ندارد. بنابراین برای بررسی و مقایسه کیفیت این دو خودرو باید به سراغ تحلیل و منابع تولید قطعات شان برویم.

فاو بسترن B30 خودرویی است که به روش CKD در بهمن موتور تولید می شود. به عبارت ساده تر قطعات فلزی و بخشی از قطعات پلیمری این خودرو در چین ساخته می شود و برای اتصال به هم وارد خط تولید بهمن موتور می گردد. این روزها در بحث قالب گیری و متریال اولیه، خودروسازان چینی مانند فاو (FAW) کیفیت بهتری را دارند و با فناوری های بیش تر، خطای ساخت قطعات شان را به مراتب کم تر کرده اند. با وجود این که کیفیت ساخت قطعات فلزی دنا پلاس توربو اتوماتیک به نسبت بسیاری از خودروهای داخلی مطلوب تر است، اما باید اذعان کرد که B30 در این بخش کیفیت قطعات فلزی بیش تری را دارد.

در بحث اتصال قطعات فلزی و مونتاژ نهایی می توان خط تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک را پیشرفته تر از خط تولید فاو بسترن B30 در بهمن موتور دانست، زیرا خط ساخت اتاق دنا پلاس به صورت رباتیک فعالیت می کند، بنابراین خطای کم تری در مرحله جوشکاری دارد. خط مونتاژ اتاق B30 از نوع دستی و نیمه اتوماتیک است و بدیهی است که سطح دانش فنی کم تری برای تولید این سدان چینی در ایران وجود دارد. البته خط تولید بسترن B30 در کمپانی فاو چین بسیار پیشرفته تر از خطوط تولید موجود در ایران است، اما با توجه به مقایسه خودروهای موجود در بازار ایران باید تولید B30 در بهمن موتور را ملاک قرار دهیم.

ایران خودرو و بهمن موتور هر دو از خطوط رنگی استفاده می کنند که نام و نشان پرآوازه ای دارند، اما به دلیل ساختار به روزتر خط رنگ ایران خودرو، می بینیم که کیفیت رنگ کاری محصولات ایران خودرو تا حدی بهتر از کیفیت رنگ محصولات مونتاژشده در خودروسازان خصوصی است. با وجود این که فاو بسترن B30 در خط رنگ «سَمِز» گروه بهمن رنگ می شود، اما در بحث کیفیت رنگ کاری و آسترها در جایگاهی ضعیف تر از دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار می گیرد.

در بخش کیفیت مهندسی و ساخت قطعاتی چون صندلی، داشبورد، رودی، نمدها و… کاملاً مشخص است که دقت ساخت، مهندسی و متریال بیش تری در فاو بسترن B30 وجود دارد. با وجود این که بسیاری به کیفیت متریال خودروهای چینی نقد دارند، اما در بحث خودروهای اقتصادی، B30 متریال بهتری را نسبت به اکثر خودروهای داخلی به کار گرفته است. باید به این نکته توجه داشت که متریال استفاده شده در دنا پلاس توربو اتوماتیک تا حد قابل توجهی بهتر از سایر محصولات خودروسازان دولتی است، اما به دلیل دقت ساخت بالاتر قطعات پلیمری فاو بسترن B30 در چین، کیفیت مطلوب تری در این سدان چینی به نسبت دنا پلاس ایران خودرو وجود دارد. همچنین باید گفت که بحث کیفیت متریال کابین همیشه به صورت یکپارچه نیست و شاید در برخی موارد، کیفیت مونتاژ و ساخت قطعه ای از دنا پلاس توربو اتوماتیک بهتر از فاو بسترن B30 باشد.

در بخش ساختار قطعات الکتریکی اصلی نیز با قطعه سازان معتبرتری در فاو بسترن B30 طرف هستیم. با وجود این که ISQI کیفیت بخش های الکتریکی و برقی دنا پلاس را مطلوب می داند، اما سیم کشی ها، اتصال ها و مدیریت الکتریکی قطعات مختلف در فاو بسترن B30 بهتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است. همچنین در بحث کیفیت ساخت پیشرانه، فاو بسترن B30 در جایگاه بهتری قرار دارد، زیرا تولید پیشرانه این سدان چینی در خط تولید معتبری انجام می شود که در آن کارخانه به صورت همزمان پیشرانه محصولات «فولکس واگن» چین هم تولید می شود. با توجه به دسترسی خودروسازان چینی به متریال متنوع و دانش ساخت به روزتر، می بینیم که تا حدی کیفیت متریال و ساخت قطعات موتوری B30 بهتر از پیشرانه TC7 دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

اما در بحث کیفیت سیستم تعلیق، دسته موتورها، کاتالیست و برخی اجزای فنی دیگر وضعیت دنا پلاس توربو اتوماتیک بهتر از سدان اقتصادی فاو در بازار ایران است. همچنین ساختار سیستم تهویه دنا پلاس توربو اتوماتیک قوی تر و کاربردتری از سامانه مشابه در فاو بسترن B30 است و نیز عملکرد و دوام بیش تری را نسبت به رقیب چینی دارد. در مورد کیفیت قطعاتی همچون شیشه ها، باتری، تایرها، رینگ، دیسک و لنت، روانکارها، چراغ ها و… تفاوت خاصی میان این دو خودرو وجود ندارد و تقریباً در یک سطح کیفی دیده می شوند.

۴- امکانات

در بحث امکانات رفاهی رقابتی مبتنی بر سلیقه مشتریان وجود خواهد داشت. البته در نگاه کلی، وضعیت دنا پلاس توربو اتوماتیک بهتر است و امکانات بیش تری در این سدان ایرانی دیده می شود. دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار است با کد کلاس ۷۰۷۰۲ در بازار حضور داشته باشد؛ بنابراین معیار مقایسه ما این تیپ از دنا پلاس است.

در دنا پلاس توربو اتوماتیک ۷۰۷۰۲ امکاناتی مانند سانروف، صندلی های جلوی برقی، تریم داخلی پارچه، غربیلک فرمان چرمی، کروزکنترل، ره یاب ماهواره ای، آینه های تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، سنسور پارک و دوربین عقب، بلوتوث، کامپیوتر سفر، چراغ روز، راهنمای تعویض مسیر حرکت، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، دریچه تهویه ردیف عقب، شیشه ها و آینه های برقی، زیر آرنجی جلو و عقب و… وجود دارد.

در فاو بسترن B30 تولیدشده در بهمن موتور امکاناتی مانند سانروف، صندلی های جلوی دستی، تریم داخلی چرم و پارچه، غربیلک فرمان چرمی، کروزکنترل، ره یاب ماهوره ای، شیشه ها و آینه های برقی، تهویه دستی، نمایشگر لمسی، سنسور پارک و دوربین عقب، چراغ روز، سنسور نور (Auto Light)، راهنمای تعویض مسیر حرکت، کامپیوتر سفر، رینگ ۱۶ اینچی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی (HHC)، بلوتوث و… دیده می شود.

با این وجود می توان گفت دنا پلاس توربو اتوماتیک فهرست امکانات کامل تری را نسبت به فاو بسترن B30 دارد. البته برخی امکانات B30 مانند سنسور نور، سامانه کنترل حرکت در سربالایی و چند ویژگی دیگر نیز در رقیب ایران خودرویی دیده نمی شود.

۵- ایمنی

مسئله ایمنی جزء مواردی است که باید براساس مستندات کافی مورد بحث قرار گیرد، اما به دلیل این که سطح ایمنی هیچ کدام از این دو خودرو به صورت رسمی و با توجه به شرایط ایران مورد بررسی قرار نگرفته است، نمی توان مقایسه کاملاً علمی را برگزار کرد. با این وجود براساس پارامترهای در دسترس، می توان سطح عملکرد ایمنی این خودروها را مقایسه کرد.

آن چه مشخص است، فاو بسترن B30 و دنا پلاس توربو اتوماتیک خودروهایی اقتصادی هستند و به دلیل نداشتن سطح بالایی از مهندسی پیشرفته نباید توقع ایمنی عالی را از آن ها داشت. با این حال، سازه بسترن B30 با مشارکت و همکاری گروه فولکس واگن و طی شراکت FAW و VW طراحی و مهندسی شده است. بنابراین می توان سطح ایمنی پلتفرم و ساختار بدنه ای B30 را بالاتر از رقیب ایرانی دانست. اما شاهد هستیم که کیفیت اتصال قطعات و جوشکاری اجزای دنا پلاس توربو اتوماتیک با دقت و کیفیت بهتری نسبت به فاو بسترن B30 اتقاق می افتد. پس در این بخش نمی توان بدون داشتن نتایج تست های ایمنی اظهار نظر قطعی کرد.

اما در نگاه کلی می بینیم که هر دو خودرو دارای دو کیسه هوا و مبتنی بر فناوری SRS هستند. همچنین در بسترن B30 سامانه کنترل پایداری الکتریکی و پیشگیری از هرزگردی وجود دارد که خود باعث بهبود عملکرد این سدان چینی در مباحث ایمنی می شود. هر دو خودرو در بخش ترمزها از فناوری ABS، EBD و BA استفاده می کنند، اما باید توجه داشت که اعتبار سامانه ترمز و پایداری B30 تا حدی بالاتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

با توجه به این که ایران خودرو مشخصات کلاس ۷۰۷۰۲ دنا پلاس توربو اتوماتیک را روی وب سایت خود گذاشته است، معیار سنجش ایمنی را همین نسخه قرار داده ایم. پیش از این شاهد بودیم که در مراسم افتتاح خط تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک، این سدان ایرانی با ۴ کیسه هوا تولید می شد، اما اکنون اعلام می شود این خودرو بدون کیسه هوای کناری جلو و تحت نام کلاس ۷۰۷۰۲ به بازار می آید. با وجود این که ایران خودرو قصد دارد در آینده نزدیک نسخه کامل تر این خودرو را با ۴ کیسه هوا و سامانه کنترل پایداری به بازار عرضه کند، اما معیار مقایسه ما نمونه ای است که به تولید انبوه رسیده و برنامه تحویل آن به مشتریان وجود دارد.

پس با در نظر گرفتن سطح امکانات ایمنی می توان گفت فاو بسترن B30 ویژگی های بهتری را در این بحث نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک کلاس ۷۰۷۰۲ دارد.

۶- خدمات پس از فروش

ایران خودرو اعلام کرده است در سال اول، تیراژ دنا پلاس توربو اتوماتیک حدود ۱۰ هزار دستگاه خواهد بود. با وجود این که تعداد این سدان ایرانی شباهت زیادی به حضور فاو بسترن B30 در بازار کشور دارد، اما به دلیل گستردگی نمایندگی ها و شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو، می توانیم وضعیت دنا پلاس توربو اتوماتیک را بهتر بدانیم. البته با حضور دنا پلاس توربو اتوماتیک، قطعاً با این مسئله مواجه خواهیم بود که همه نمایندگی های گروه صنعتی ایران خودرو پذیرش این خودرو را انجام نمی دهند و سطح خدمات کاملی را برای این خودرو ندارند. بلکه دنا پلاس توربو اتوماتیک به دلیل ساختار پیشرانه و نوع جعبه دنده، در بحث تعمیرات اساسی و خدمات خاص، تنها به نمایندگی های خدمات پس از فروش پایلوت نیازمند است. اما با در نظر گرفتن تمام این موارد، به دلیل گستردگی شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو و پوشش امداد سیار این شرکت، وضعیت رسیدگی رسمی به دنا پلاس توربو اتوماتیک بهتر از فاو بسترن B30 خواهد بود.

۷- استهلاک

در بحث کیفیت به نکات بسیاری پرداختیم و قطعاً می دانید که رابطه استهلاک و کیفیت در بسیاری از بخش ها معکوس با هم است. یعنی هرچه کیفیت بالاتر باشد، استهلاک کاهش پیدا می کند. با این وجود در این بخش به میزان استهلاک این دو خودرو می پردازیم.

پیشرانه دنا پلاس توربو اتوماتیک و فاو بسترن B30 از نوع پیشرانه های گرم است و معمولاً در دمای بالایی فعالیت دارند. برای بهبود عملکرد این پیشرانه ها و همچنین کاهش استهلاک، همیشه باید شاهد نوسان کم دما در حین فعالیت خودرو باشیم. با بررسی های مختلف از پیشرانه CA4GB16 بی ۳۰ و پیشرانه TC7 دنا پلاس، مشخص است که نوسان دما در سدان فاو کم تر از سدان ایران خودروست. به همین دلیل می توان توقع داشت عملکرد پیشرانه فاو بسترن B30 با ثبات بیش تری همراه باشد و قطعات کنترلی و واسط، همچون واشرها، عمر بیش تری را نسبت به پیشرانه دنا پلاس توربو اتوماتیک داشته باشند.

از سویی، پیشرانه دنا پلاس توربو اتوماتیک در کنار قدرت و گشتاور مناسبش با فناوری توربو همراه شده که به مراتب نیاز به نگهداری بیش تری دارد و تا حدی استهلاک این دسته از پیشرانه ها بیش تر از نمونه های تنفس طبیعی است. پیشرانه فاو بسترن B30 با زنجیر تایم هماهنگ است و هر ۱۲۰ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و در صورت نیاز تنظیم مجدد دارد. اما پیشرانه TC7 دنا پلاس با تسمه تایم کار می کند و این قطعه باید هر از چندگاهی تعویض شود. بنابراین ضریب اطمینان و استهلاک فاو بسترن B30 در این بخش بهتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

در بحث سرویس های دوره ای می توان اکثر هزینه های دنا پلاس توربو اتوماتیک و فاو بسترن B30 را یکسان دانست. شاید در برخی موارد هزینه سرویس های دوره ای B30 کمی بالاتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک باشد، اما در مجموع، در بازه های مشابه هزینه های یکسانی در بحث تعویض روغن و بازدیدهای دوره ای دارند.

باید به این نکته توجه داشت که بیش تر قطعات مصرفی، کم مصرف و میان مصرف فاو بسترن B30 از خارج کشور تأمین می شوند، بنابراین قیمت بیش تری را نسبت به قطعات مشابه در دنا پلاس توربو اتوماتیک دارند. فیلتر سوخت، فیلتر هوا، فیلتر روغن، لنت ها، پلوس، دسته موتور و… از جمله قطعاتی هستند که به مراتب برای مالک فاو بسترن B30 پرهزینه تر خواهند بود. همچنین قیمت قطعاتی مانند کاسه چراغ، شیشه، در، گلگیر، کاپوت، درِ صندوق، شیشه سانروف، کیسه هوا، جعبه فرمان، سپر، دیاق و… در بسترن B30 به مراتب بیش تر از دنا پلاس است.

گالری تصاویر فاو بسترن B30:

گالری تصاویر دنا پلاس توربو اتوماتیک:

پایگاه خبری اسب بخار

۴ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.