دبیر انجمن واردکندگان خودرو : آزادسازی واردات انحصار را می شکند

دبیر انجمن واردکندگان خودرو : آزادسازی واردات انحصار را می شکند
دبیر انجمن واردکندگان خودرو : آزادسازی واردات انحصار را می شکند

با تصویب کلیات طرح آزاد سازی واردات خودرو در کمیسون صنایع و معادن مجلس در حالی که هنوز این طرح در صحن علنی بررسی و تصویب ویا رد نشده است؛ تحلیل های بسیاری را به همراه خود آورده است. بیشتر این تحلیل و گمانه زنی ها نیز حول و حوش کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو بوده است.امری که از بسیاری از کارشناسان محال و از نرخی بخشی دیگر امکان پذیر است. در این میان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با پایگاه خبری اسب بخار از زاویه ای دیگر به این موضوع پرداخته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، این طرح خارج از اینکه تصویب شود یا خیر یک مزیت دارد و آن این است که نماینده مجلس متوجه شده اند آزادسازی واردات باعث توزیع عادلانه فرصت برای می شود و همچنین شکننده انحصار و رانت است. همین که این را نوشته‌اند و پای آن ایستاده‌اند یک مزیت است. البته این طرح موافق و مخالفان خود را دارد. اما به نظر من، همین که متوجه شده‌اند، خیلی خوب است. در این طرح واردات خودرو برای اشخاص حقیقی و حقوقی در ازای صادرات خودرو یا ارز متقاضی، ( ارزی که در داخل و خارج کشور در اختیار مردم است ) بلا مانع است. در واقع الان متوجه شده اند که باید فضا را برای واردات باز کرد.

مهدی دادفر با اشاره به اینکه نظام تا کنون چه قدر برای خودرو هزینه کرده و داده است، ادامه داد: « به رغم تمام اینها یکی از بخش‌های نارضایتی در نظام جمهوری اسلامی بابت فضای موجود در بازار خودروی کشور است.این در حالی است که نظام تا کنون برای خودرو هزینه های زیادی داده است و نمانیده های مردم در مجلس شورای اسلامی حالا به این نتیجه رسیده‌اند که می شود این هزینه را پایین آورد ».

وی با تاکید بر اینکه فهم و اقدام برای آزادسازی واردات یک گام رو به جلو است، تصریح کرد: « تصویب این طرح عدالت است و احترام به مردم تلقی می شود. چرا که نمی شود تعداد محدودی خودرو داشت و اعلام کرد که فقط از میان این ها می توانی انتخاب کنید. آن هم با چه شرایطی قرعه کشی و پیش فروش و روش های نظیر این ها ».

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: « در واقع الان این طرح به این‌جا رسیده که می خواهد تمام این‌ها را حذف کند. یعنی با طرح هم به مردم هم به انتخاب آن ها احترام می گذارد و هم هزینه‌ های مردم در خرید خودرو را می خواهد پایین بیاورد.

دادفر با اشاره به اینکه یکی از روزنامه های تیتر زده بود که این طرح منجر به کاهش قیمت نمی شود اظهار کرد: « این طرح منجر به شکست انحصار که می شود. یک زمانی است که دایره انتخاب وسیع است و در آن خودروی گران هم وجود درد، اما یک موقع هم هست که ۱۰ مدل خودرو وجود دارد که تمام آن ها گران هستند. این طرح اگر موجب کاهش قیمت نشود حداقل بر اثر آن دیگر انحصاری نخواهد بود ».

وی گفت: « همین شکستن انحصار دستاورد بزرگی است هرچند که خودرو ارزان نشود که از نظر من امکان ندارد. حداقل روی خودروهای دست دوم وارداتی تاثیر گذار خواهد بود ».

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با انتقاد از  تبصره ۲ و باز کردن پای شورای رقابت به این طرح اضافه کرد: « به نظرم شورای رقابت به جای اینکه در حوزه خودرو حداقل دنبال مقررات ضد انحصار باشد، دنبال قیمت گذاری است. چیزی هم که از عملکرد این شورا من دیده برهم زدن نظم بازار و ایجاد انحصار برای یک عده است ».

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همچنین با بیان اینکه در این شرایط حتی مجاز بودن واردات به میزان ۱۰ درصد از عدد تولید نیز موثر است، توضیح داد: « به عنوان مثال اگر خودروسازی ۱۰۰۰ دستگاه تولید کند، می تواند ۱۰۰ دستگاه واردات انجام بدهد. شاید در وهله اول این رقم ناچیز باشد. اما هر چه باشد و به هر تعداد قدرت انتخاب مردم افزایش پیدا می کند. به همان میزان نیز رقابت بیشتر می شود. هر چه قدر میزان قدرت انتخاب بیشتر شود طبیعتا رقابت بیشتر شده و در نتیجه شاهد افزایش کیفیت خواهیم بود ».

دادفر همچنین با اشاره به اینکه هر چه قدر قدرت رقابت بیشتر شود نفع مردم هم بیشتر می شود، توضیح داد: « هنگامی که سطح رقابت در بازار بالا می رود و محصولات متنوع حضور داشته باشند وارد کننده و تولید کننده مجبور هستند برای فروش محصولات خود ابزار جدید خلق کنند که بازهم به نفع مردم است ».

وی ادامه داد: « با ادامه دار شدن این وضعیت میزان افزایش رضایت عمومی نیز بالاتر می رود. من معتقدم هر کس بتواند مشکلات خودرو را برطرف کند، می تواند تمام مشکلات کشور را نیز برطرف کند. چون معتقد هستم که در حال حاضر مشکل صنعت خودرو گره اصلی صنعت کشور است. چون صنعت خودرو ابرقدرت تمام صنعت هاست.اگر کسی می خواهد ابرقدرت شود اول باید فضای رقابت را ایجاد کند. ولی تا به حال عکس عمل کرده ایم و اول حمایت می خواهیم و بعد طلب رقابت می کنیم ».

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین معتقد است که نباید حمایت از خودروسازان را رها کرد بلکه باید از راه های روش های دیگری اقدام به حمایت انان کرد.تا کنون مسئولان تنها از طریق تعرفه از این صنعت حمایت کرده اند که جواب هم نداده است اما حمایت تنها تعرفه نیست و از ابزارهای دیگری نیز می توان استفاده کرد.

به گفته دادفر: « گزارش مرکز پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت حاکی از آن است که به طور متوسط ۳۰ درصد قیمت فروش خودروی تولیدی داخل به عنوان مالیات و عوارض شماره‌گذاری توسط دولت ها اخذ می شود. خوب باید این مساله را مد نظر قرارداد و این عوارض را کاهش داد. یا حمایت دیگر می تواند کاهش سهم کارفرما در حوزه تامین اجتماعی و یا کاهش تعرفه مواد اولیه تامین خطوط تولید خودروسازی ها باشد ».

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.