کدام کراس اوورهای جمع و جور بیشترین آمار تولید در ۸ ماه نخست ۹۷ را داشته اند؟

کدام کراس اوورهای جمع و جور بیشترین آمار تولید در 8 ماه نخست 97 را داشته اند؟
در حال حاضر رده ی کراس اوورهای جمع و جور که به شاسی بلند ها و یا کراس اوورهای شهری نیز معروف هستند، به عنوان خانواده ای محبوب در بازار ایران شناخته می شوند و به نسبت توانسته اند حجم زیادی از مشتریان را به سمت خود بکشانند.

مدیران 777 مدیران 777

با اینکه در کشور ما بسیاری خودروهای شبه کراس اوور و یا همان هاچبک کراس را با کراس اوورهای جمع و جوذ اشتباه می گیرند، اما همچنان می توان به راحتی فرق میان دو رده ی فنی را تشخیص دارد. هاچبک های کراس خودروهایی هستند که دقیقا بر مبنای نسخه های هاچبک خود طراحی شده اند و اصول فنی ثابتی با نسخه ی عادی دارند. ارتفاع، زه های پلاستیکی و باربندهای تزئینی از جمله ویژگی هایی است که در هاچبک های کراس به نسبت به نسخه های عادی دیده می شود. اما خودروهای کراس اوور جمع و جور با اینکه پلتفرم مشترک با محصولات هاچبک کمپانی های خود دارند، اما به خاطر اصلاح ساختار و وجود پارامترهای متغیر در اصول پلتفرم، همیشه تفاوت های فاحش تری را نسبت به هاچبک های کراس با نمونه های هاچبک دارند. به عنوان مثال تغییر الگوی قالب بدنه، سپر، چراغ ها، شیشه ها، تغییر جزئی فاصله ی محوری، تغییر ارتفاع با محاسبه ی مجدد نقطه ی ثقل و… از جمله تفاوت های میان هاچبک ها و کراس اوورهای جمع و جور است که این اختلاف ها میان هاچبک های کراس و هاچبک ها وجود ندارد.
بدین ترتیب، می توان نتیجه گرفت که در صنعت خودروسازی کشور ۵ کراس اوور جمع و جور تولید می شوند. چانگان CS35، جک S3، ام وی ام X22، پژو ۲۰۰۸ و هاوال H2 جز خودروهایی هستند که در این رده جای می گیرند. تمام این خودروها فاصله محوری نزدیک به هم و در بازه ۲۵۳۰ تا ۲۵۶۰ میلی متر را دارند و ابعاد بدنه آن ها نیز به هم بسیار نزدیک است. با اینکه هایما S5 توربو را نمی توان یک کراس اوور متوسط و یا بزرگ دانست، اما به خاطر فاصله محوری و ابعاد بدنه ی بزرگتر تا حدی در رده ی فنی بالاتری قرار می گیرد و از نگاه بسیاری به عنوان یک خودروی میان رده در کلاس کراس اوورها است. بیسو T3 هم که به تازگی به خط تولید سیف خودرو و مرتب خودرو آمده است، در رده ی کراس اوورهای جمع و جور قرار می گیرد و ابعاد آن بیشتر به ۵ خودروی نام برده شباهت دارد و فاصله آن نیز تا هایما S5 تا حدی زیاد است.
اما از میان ۵ خودروی کراس اوور جمع و جور حاضر در خط تولیدهای ایرانی، کدام یک در هشت ماه نخست سال جاری بیشترین تیراژ تولید را داشته اند؟
با نگاهی به آمار رسمی دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه، می توان نتیجه گرفت که ام وی ام X22 در حال حاضر پرتیراژترین کراس اوور جمع و جور کشور است. این خودرو با آمار تولید بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه در هشت ماه به مقام اول این رده ی فنی رسیده است. با این حال به خاطر مشکلات موجود در صنعت خودروی کشور، ام وی ام X22 در هشت ماهه ی نخست سال ۹۷، افت تولید را نسبت به بازه ی مشابه سال گذشته تجربه کرده است.
بعد از آن چانگان CS35 سایپا با تیراژ بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ دستگاهی به مقام دوم رسیده و نشان می دهد که از سال ۹۵ توانسته تا بازار خود را در ایران پیدا کند. جالب است بدانید که بر خلاف افت تولید X22، چانگان CS35 در شرایط فعلی رشد تولید را نسبت به گذشته تجربه کرده است.
اما مقام سوم این رده بندی با اختلاف کم نسبت به رتبه ی دوم، در اختیار جک S3 قرار می گیرد. خودرویی که نسبت به ام وی ام X22 و چانگان CS35 در بازار ایران جوانتر است و از ابتدای فروردین ۹۷ تا آبان ماه گذشته بیش ۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه تیراژ تولید را ثبت نموده است. این خودرو به خاطر جوان بودنش در خط تولید کرمان موتور، افت تولید و یا رشد نسبت به گذشته را تجربه نکرده و تنها توانسته ثابت کند که در شرایط فعلی همچنان به عنوان یکی از پرفروشترین و پرتیراژترین کراس اوورهای جمع و جور بازار ایران است.
مقام چهارم پرتیراژترین کراس اوور جمع و جور تولید داخل، به پژو ۲۰۰۸ ایکاپ می رسد. این خودرو در هشت ماهه ی ابتدایی سال جاری بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید شده و با رده ی قیمتی بالاتر نسبت به رقبای چینی، نشان داده که می تواند در بحث محبوبیت و تیراژ تولید با آن ها رقابت کند. با توجه به مشکلات پیش روی برندهای فرانسوی برای حضور در ایران، بدیهی است که دغدغه های تولید پژو ۲۰۰۸ به مراتب بیشتر از خودروهای چینی هم کلاس است و با این حال توانسته که آمار خوبی را در این روزهای صنعت خودروی ایران ثبت نماید.
و اما در آخر، هاوال H2 در جایگاه پنجم پرتیراژترین کراس اوورهای جمع و جور کشور قرار می گیرد. این خودرو از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آبان ماه حدود هزار و ۵۰۰ دستگاه تیراژ تولید را داشته است. با اینکه هاوال H2 می توانست به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای بازار ایران ظاهر شود، اما شاهد هستیم که به خاطر سیاست های هاوال، تاخیرهای شدیدی در تحویل این خودرو به مشتریان پیش آمده و امروز مسئله ی عدم تحویل این خودرو و طرح جایگزینی آن با فاو بسترن B30 مطرح شده است. همین مسئله باعث دلخوری شدید مشتریان هاوال H2 شده و پای آن ها به نهادهای نظارتی مختلف برای شکایت از بهمن موتور باز کرده است. بدیهی است که اگر موانع موجود بر سر راه نشان های خودروسازی جهان برطرف شود، به مراتب فعالیت تمام خودروسازان چینی، اروپایی، کره ای و… در بازار ایران راحتتر می شود.
حال که از رده بندی تیراژ تولید این ۵ کراس اوور اطلاع پیدا کردیم، باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا با حضور بیسو T3 و سانگ یانگ تیوولی در خطوط تولید ایرانی، تغییر در رتبه بندی پرتیراژترین کراس اوورهای جمع و جور بازار ایران اتفاق می افتد یا خیر؟

شما مخاطبان می توانید با کلیک بر روی لینک ها، تست و بررسی پژو ۲۰۰۸، چانگان CS35، هاوال H2، سانگ یانگ تیوولی و بیسو T3 را به صورت ویدیویی توسط اسب بخار تماشا نمایید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.