« لیلی علوی »، « تاچر » و « مونیکا » خودروهای تند و تیزی که در خیابان های سودان و ایران جولان می دهند

« لیلی علوی »، « تاچر » و « مونیکا » خودروهای تند و تیزی که در خیابان های سودان و ایران جولان می دهند
سودانی ها از تخیلی سرکش برخوردارند؛ موضوعی را مسخره، توصیف، تعریف و تمجید می کنند و با ابتکار برای موجودات اطراف خود صفاتی بر می گزینند که برخی از آن ها خنده دار و برخی دقیق در وصف آن ها است، به اعتبار این که خودرو – که به آن «العربیه» می گویند – از آن چیزهایی است که این تخیل می تواند خصوصیات واقعی آن را نادیده بگیرد و بر اساس فرهنگ، نامی بر آن گذارد. از روزی که نخستین خودرو وارد کشور شد نام های محلی روی آن گذاشتند، برای این نام گذاری براساس کارکرد و اثر آن بر جامعه از نام چهارپایان بارکش استفاده کردند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در آغاز خودروهای مشهور انگلیسی مانند « بدفورد » و « استون » که به کامیون های « لوری » معروف بودند در جاده های ناهموار کشور ظاهر شدند. همزمان با آن ها خودروی « فیات » که مناسب صحرا بود وارد بازار شد. سر و صدا، سرعت و قدرت این هیولای آهنی جدید، احساسات مردم را بر انگیخت و نام های مختلفی روی آن گذاشتند. نخستین نامی که روی این فیات گذاشتند « عظمه» بود و آواز خوانی، آواز مشهور خود را برای آن خواند: « راننده عظمه مسافرت کرد و مرا ترک کرد »، این کنایه ای از عظمت و اهمیت اش بود. سپس نام « سفنجه » که به آن « سفنوج » نیز می گفتند را روی « بدفورد » گذاشتند. کسی به درستی دلیل این نام گذاری را نمی داند، سفنوج نام کفش سبکی بود که برای راه رفتن مناسب بود. همچنین روی کامیون های « استون » نام « أبیض ضمیرک » ( دلت را سفید کن ) گذاشتند که نشان دهنده توان تحمل کارهای سخت در شرایط سخت است، خودرویی با توان قابل توجه موتور که بدون وقفه کار می کند. این نوع کامیون تا امروز در جاده هایی که آسفالت نیست همچنان کار می کند. هنگامی که نخستین کامیون بزرگ فیات وارد شد، مردم نام آن را « قندران » گذاشتند، به نظر می آید بیش تر رانندگان این خودرو از منطقه « قندر » در اتیوپی هستند.
یکی از فروشندگان خودرو به نام « محمد بابکر » می گوید: « هنگامی که خودروهای سورای و وانت زیاد شدند، دلال های خودرو نام های غریب و نادر – و شاید زیبا – بر آن ها گذاشتند. این نام گذاری ها با توجه به رنگ، شیک بودن، قدرت و سازگاری با محیط صورت می گرفت. »
هنگامی که وانت های « تویوتا » به عنوان وسیله حمل و نقل درون شهری به کار گرفته شدند و تغییرات محلی روی آن ها انجام دادند، نام آن را « پرنس » یا « امیره » گذاشتند، با ورود وسیله های بزرگ تر و متوسط این نام از میان رفت، اما نام گذاری خودروهای حمل و نقل از نوع « تویوتا بک آپ » که برای مدل ۱۹۹۸ « لهیب الشوق » ( شعله اشتیاق ) نام نهاده بودند، ادامه یافت. این نام گذاری به دلیل انتشار آلبوم جدید « محمود عبدالعزیز » ( خواننده سودانی ) با همین نام صورت گرفت.


این نام گذاری ادامه یافت و بر اساس گفته « ابراهیم تجانی » فروشنده خودروی تویوتا لندکروز مدل ۱۹۸۹ این بار به نام هنرپیشه مشهور مصری « لیلی علوی » به دلیل شبیه بودن ظاهر خودرو و زیبایی هر دو، نام گذاری شد. سپس تخیل مردم، نام همان خودرو را در مدل های ۱۹۹۸-۲۰۰۷ به نام « مونیکا » منشی کاخ سفید که جایگاه بیل کلینتون رییس جمهور آمریکا را متزلزل کرد، گذاشتند. هنگامی که « باراک اوباما » به ریاست جمهوری انتخاب شد، مدل های ۲۰۰۸-۲۰۱۶ لندکروز را « اوباما » نامیدند زیرا بر اساس گفته دلال ها، حضور و قدرت این خودرو همانند حضور و قدرت رییس جمهوری که مأموریت اش رو به پایان است را در جامعه آمریکا دارد. همچنین روی یک مدل از لندکروز به دلیل قدرت و شقاوت مانور در مناطق جنگی « تاچر » نام گذاشتند. « مارگرت تاچر » نخست وزیر انگلیس بود و به زن آهنین ملقب شده بود. دیگر خودروها نیز از نام های خاصی برخوردار شدند.
« لیلی علوی »، « تاچر » و « مونیکا » خودروهای تند و تیزی که در خیابان های سودان و ایران جولان می دهند
« تویوتا کمری » مدل های ۱۹۹۷-۲۰۰۲ را « السحیله » ( مارمولک ) و مدل های ۲۰۰۳- ۲۰۰۷ « غواصه » ( زیردریایی ) و مدل های کرولا ۲۰۰۱-۲۰۰۷ را به دلیل محکمی، نگهداری آسان و مصرف کم بنزین « رضا الوالدین » گویند، کسی که مالک این گونه مدل است پدر و مادرش از او خشنود هستند. خلاف آن، خودروی « پژو »ی فرانسوی « غضب الوالدین » نامیده می شود، زیرا در سودان مکانیکی ای برای تعمیر آن یافت نمی شود.
همچنین هنگامی که خودروهای کره ای، بازار سودان را تسخیر کردند نام های خاصی پیدا کردند. روی خودروی « هیوندای اکسنت» مدل ۲۰۰۶-۲۰۱۱ نام « دبدوب » را به دلیل نوک تیز بودن آن گذاشتند و نه به دلیل خرس مشهور به دبدوب ( خرس عروسکی ). اما عروس خودروها « مرسدس » بر حسب وسایل الکترونیکی آن نام های مختلفی کسب کرد. داستان های بسیاری برای آن گفته شد. این داستان ها به دلیل حضور این خودرو در کشور فقیری مانند سودان بود، درحالی که خودرویی گران قیمت است. می گویند: « هرکس خودروی مرسدس بخرد یا ثروتمند است یا نادان » و این حرف به دلیل قیمت بالای خودرو و مصرف زیاد سوخت آن است.
خداحافظ رفیق؛ ماجرای یک مرسدس بنز W124
« صادق » اضافه می کند که سودانی ها نام های بسیاری روی مرسدس گذاشتند و به « کلاس S» مدل های ۱۹۶۵-۱۹۷۲ « عین جراده » ( چشم ملخ ) گفتند و این به دلیل همانندی چراغ جلوی آن با چشم ملخ صحرایی است. سودانی ها روی مدل ۱۹۸۵ مشهور آن، نام « خنزیره » ( ماده گراز ) گذاشتند، اما مدل ۱۹۸۵ و حتا تا میانه دهه نود مدل« کلاس E W124 » از نام « الزلموکه » که نامی مصری و مردمی است برخوردار شد.
هنگامی که خودروی « مرسدس کلاس E » در میانه دهه نود وارد بازار شد، نام « الفاجره » ( زن بدکاره، زن افسون گر ) بر آن گذاشتند. این نام گذاری به دلیل امکان دیدن چراغ های جلوی آن از زاویه های مختلف است، همچون زنی زیبا که از هر سویی به او نگاه کنی زیباست. سپس روی مدل های جدید آن نام « البودره » ( کرم پودر ) گذاشتند، به دلیل نگهداری و تعمیر سخت، ناهمواری جاده ها و نامناسب و ناسازگار بودن برای آب و هوای کشورهایی با گرمای شدید.


« داعش » به کار بردن نام « لیلی علوی » روی خودروهای « تویوتا » را ممنوع کرد

یک منبع خبری در استان کرکوک گفت « داعش » در ماه ژوئن ۲۰۱۷ به کار بردن نام ” لیلی علوی ” هنرپیشه مصری را برای سنی های جنگجوی مسلح شهر حویجه در جنوب غرب استان ممنوع کرد.
کانال تلویزیونی « روسیا الیوم »، از سوی یک منبع خبری گفت داعش تعداد زیادی خودروی وانت « تویوتا » دارد که مردم محلی و بیش تر مردم عراق به آن « لیلی علوی » می گویند. آن منبع خبری که نخواست نام اش فاش شود افزود داعش بیان کرده که این نام باعث فتنه است و با باورهای آن همخوانی ندارد و کسانی که این نام را به کار می برند تهدید کرد که آن ها را تنبیه می کند.
شایان ذکر است که عراقی ها روی تعدادی از خودروها نام های هنرمندان و شخصیت های سیاسی را گذاشته اند و یکی از آن ها لیلی علوی است، او به نامی برای تعدادی از انواع مدل های دهه ۹۰ « تویوتا » تبدیل شد.

مترجم: کاظم آل یاسین
منبع: الشرق الأوسط

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.