هیوندای توسان جدید رونمایی شد

هیوندای توسان جدید رونمایی شد

سر انجام پس از انتشار تیزرها و تصاویر بسیار از نسل جدید «هیوندای توسان»، کمپانی کره ای «هیوندای» از نسل جدید کراس اوور محبوب خود پرده برداشته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

همان طور که در تصاویر جاسوسی و تیزرهای منتشرشده مشخص بود، نسل جدید «توسان» نسبت به نسل قبل خودرویی کاملاً متفاوت است. نسل چهارم توسان آخرین زبان طراحی هیوندای را دنبال می کند، زبان طراحی که قبل تر در نسل جدید الانترا هم دیده بودیم. در توسان جدید جلوپنجره را با طراحی کاملاً متفاوت می بینیم؛ طراحی جلوپنجره به صورت مثلثی و همانند آن چه در «سوناتا» و «الانترا» دیده می شد انجام شده، با این تفاوت که این بار چراغ های جلو به صورت یکپارچه و پنهان در درون این جلوپنجره قرار گرفته اند.

هیوندای توسان جدید رونمایی شد

در نمای کناری خودرو طراحی به پیچیدگی چیزی است که در الانترا دیده می شد. خطوط طراحی با پیچیدگی زیاد، تقعر و تحدب های زیادی را در نمای کناری خودرو ایجاد کرده اند. در قسمت بالای گلگیرها خطوط شکسته طراحی، برآمدگی هایی را به وجود آورده اند که باعث شده این خودرو عضلانی تر به نظر برسد. در قسمت پایین سپرها و دور تا دور خودرو قطعات مشکی پلاستیکی دیده می شود که ظاهر این خودرو را اسپرت تر و جذاب تر کرده است. در زمان معرفی الانترای جدید بسیاری از علاقه مندان به خودرو به پیچیدگی بیش از حد، به خصوص طراحی و شکستگی های زیاد آن انتقاد داشتند و همان انتقادها حالا به توسان جدید وارد است. سقف این خودرو با رنگ مشکی و به صورت مسطح طراحی شده و در قسمت بالایی پنجره ها خط کرومی را داریم که جلوه خاصی به توسان جدید داده است.

برجسته ترین نقطه طراحی را در عقب توسان جدید می بینیم، جایی که چراغ های جدید با طراحی کاملاً متفاوت (احتمالاً با الهام از طرح گاوآهن) دیده می شود. چراغ های عقب با نواری از ال ای دی به هم متصل شده اند و در حاشیه چراغ های عقب نقاطی از ال ای دی، شکلی مثلثی را ایجاد می کنند. در قسمت پایین سپر قطعه مشکی رنگ با طراحی الماسی دیده می شود و دیفیوزر با رنگ نقره ای در قسمت پایین قرار گرفته است. برف پاک کن با طراحی جدید در قسمت زیر بال به صورت پنهان طراحی شده و نشان هیوندای با طرحی بزرگ تر در پایین شیشه عقب قرار گرفته است.

در مجموع، توسان جدید آرایه های زیبایی را ندارد اما کاملاً متفاوت است و هیوندای هم در مورد آن می گوید توسان جدید با هدف شکل دادن به یک هویت متمایز در یک سگمنت شلوغ طراحی شده و به نظر می رسد این کمپانی کره ای در متفاوت بودن طراحی موفق عمل کرده است. همچنین در نظر داشته باشید توسان خصوصیات مشترکی را با الانترا دارد اما در کلاس کراس اوور از نظر زیبایی به هیچ کدام از مدل های «سانتافه»، «کنا»، «پالیسید» و «ونیو» شبیه نیست و طراحی کاملاً متفاوت و جسورانه ای دارد.

درون کابین طراحی مدرن هیوندای را داریم. طرح فرمان به کلی تغییر کرده و دو نوار موازی و نقره ای رنگ دور تا دور کابین کشیده شده است. در وسط صفحه نمایش ۱۰٫۳ اینچی را داریم که سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و پایین آن دکمه های مربوط به سیستم تهویه حذف شده و تمام تنظیمات به صورت لمسی انجام می شود. جلوآمپر تمام دیجیتال با طراحی متفاوت پایین تر آمده و اطلاعات سفر و خودرو را به راننده منتقل می کند و در مجموع، طراحی داخلی همان طرحی را دارد که قبل تر در خبرها طرح های آن لو رفته بود.

هیوندای توسان جدید رونمایی شد

یکی از آپشن های جدید توسان امکان بررسی کیفیت هوای بیرونِ خودرو و بررسی میزان آلایندگی در هواست. همچنین در توسان جدید امکان ارزیابی کیفیت هوای داخل کابین وجود دارد و سیستم تهویه می تواند هوای داخل کابین را تصفیه کند.

توسان جدید در نسخه استاندارد مجهز به پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۴ سیلندر خطی است که توان تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. انتقال قدرت از این پیشرانه به وسیله جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. در نسخه هیبرید توسان جدید پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو را داریم که هنوز مشخصات موتور الکتریکی در آن مشخص نیست، اما در مجموع، قدرت ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را خواهد داشت. هنوز مشخص نیست در نسخه هیبرید از چه گیربکسی استفاده می شود اما احتمالاً از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این کمپانی در توسان هیوندای استفاده خواهد شد. نسخه پلاگین هیبرید توسان نیز به بازار می آید اما هنوز مشخصات این نسخه توسط کمپانی منتشر نشده است. احتمالاً توسان در نسخه دیفرانسیل جلو و تمام چرخ محرک با حالت های رانندگی متنوع به بازار خواهد آمد.

هیوندای توسان جدید رونمایی شد

هنوز در مورد آپشن های ایمنی استاندارد و آپشنال این خودرو اطلاعات دقیقی در دست نیست اما این خودرو در نسخه فول به امکاناتی مثل سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم تشخیص عابر پیاده، سیستم رانندگی بین خطوط، رادار نقطه کور و… مجهز خواهد بود.

هیوندای توسان جدید رونمایی شد

هیوندای توسان جدید ابتدا در سال ۲۰۲۱ به بازار کره می آید و اواسط همان سال با مدل ۲۰۲۲ به بازارهای دیگر ورود می کند. انتظار می رود قیمت نسل جدید توسان کمی بالاتر از مدل کنونی باشد و از ۲۴ تا ۳۳ هزار دلار در مدل بنزینی براساس آپشن ها قیمت گذاری شود. برای مدل هیبرید قیمت بین ۲۷ تا ۳۵ هزار دلار پیش بینی می شود و برای سفارش نسخه چهار چرخ محرک باید به میزان ۱۵۰۰ دلار بیش تر پرداخت کرد.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

۲ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.