آپشن های کمکی و کاربردی در خودروها | بخش دوم

آپشن های کاربردی
امروز برای راحتی در رانندگی در شهر ها و خیابان ها، از سیستم های کمکی زیادی در خودروها استفاده می کنند. در شرایطی که راننده به اطلاعات بیش تری از محیط اطراف نیاز دارد، و یا هنگامی که می خواهد دخالت خود را در کنترل خودرو کم کند، این سیستم ها به کمک راننده می آیند.
باتوجه به افزایش تعداد خودروها و پرحجم بودن ترافیک و همچنین کم بودن فضای پارک در سطح شهر، نیاز ما به این گونه سیستم ها روز به روز بیش تر می شود، از این رو خودروسازان مطرح دنیا همواره برآنند تا با گسترش و ارتقای این سیستم ها، رانندگی را برای مشتریان خود، کم خطرتر و راحت تر کنند. از سیستم ها و آپشن هایی که در چند سال اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفت، می توان به سنسور دنده عقب، سنسور پارک، دوربین عقب، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار، اتوپارک، اتوهلد و… اشاره کرد که در دو بخش به تشریح و توضیح آن ها می پردازیم.
رادار:
رادار قطعه ای است که با فرستادن امواجی از خود ، فاصله خودرو با اشیا و خودروهای دیگر، سرعت خودروهای متحرک و جهت حرکت آن ها را می سنجد. در رادار نیز مانند سنسور دنده عقب از اولتراسونیک ها استفاده می شود با این تفاوت که رنج کاری اولتراسونیک های به کاربرده شده در رادار بسیار قوی تر و گران تر از اولتراسونیک های به کاربرده شده در سنسور دنده عقب است. در اکثر خودروها رادارها با دو بازه کوتاه و بلند وجود دارند.
آپشن های کاربردی
از رادار با بازه کوتاه (Short Range) موجی با فرکانس ۲۴ مگاهرتز ارسال می شود و تا حداکثر ۳۰ متر جلوتر از خودرو را با زاویه حدود ۱۲۰ درجه پوشش می دهد. سنسور دنده عقب، رادار نقطه کور (Blind Spot Information System) (که سمت چپ و راست خودرو را پوشش می دهد و نزدیک شدن اجسام و خودروها را از دو طرف خودرو در آینه های کناری گزارش
می دهد)
آپشن های کاربردی
و رادار قبل از برخورد (Pre-Crash) از نوع رادار با بازه کوتاه اند. رادار با بازه بلند (Long Range) تا حداکثر ۱۲۰ متر جلوتر از خودرو را با فرکانس ۷۷ مگاهرتز پوشش می هد.
آپشن های کاربردی
از این رادار در کروز کنترل های تطابقی (Adaptive Cruise Control) استفاده می شود. طرز کار این مدل از کروز کنترل ها به این صورت است که با استفاده از رادار، فاصله خودرو را با خودروی جلویی حفظ می کند و در صورت کاهش این فاصله با عمل ترمزگیری و یا گاز ندادن، از سرعت خودرو کم می کند تا فاصله با خودروی جلویی حفظ شود و هنگامی که خودرویی در مقابل حرکت نمی کند با حداکثر سرعتی که برای آن تعریف کردیم حرکت می کند و سرعت خودرو از حد مشخص شده (Speed Limit) تجاوز نمی کند.
آپشن های کاربردی
اتوپارک (Auto Park):
آپشن های کاربردی
سیستم کمکی اتوپارک به این صورت کار می کند که با روشن کردن این سیستم، سنسورهای پارک فعال می شوند و با عبور از کنار خیابان محل پارک مناسب را تشخیص می دهد و پس از تشخیص محل مناسب به راننده خبر می دهد، سپس راننده باید دسته دنده را در حالت دنده عقب قرار دهد تا اتوپارک کار خودرو را انجام دهد (طریقه استفاده از این سیستم در کلیپ توضیح داده شده است).

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

مزیت اصلی این آپشن برای کسانی است که مهارت کمی در پارک کردن دارند و معمولاً برای پارک خودروی خود فضای بیش از حد نیاز اشغال می کنند، در غیر این صورت یک راننده حرفه ای حتا بدون این که به سنسور نیاز داشته باشد می تواند خودروی خود را پارک کند.
این سیستم در ب ام و سری ۷ بدون حضور راننده در کابین خودرو و با ریموت کنترل خودرو عمل می کند.

اتوهلد (Auto Hold):
آپشن های کاربردی
ترمز خودکار یا اتوهلد سیستمی است که در ترافیک به کمک ما می آید و ما را از انجام ترمزگیری های پیاپی، کشیدن ترمزدستی و خلاص کردن خودرو در توقف های کوتاه مدت رها می سازد. با فعال کردن این سیستم در ترافیک، پس از رهاسازی پدال گاز، ترمز خودرو فعال می شود و دیگر نیازی نیست پدال ترمز را فشرده نگه داریم و یا از ترمزدستی استفاده کنیم. البته برای
توقف های نسبتاً طولانی بهتر است دنده را در حالت خلاص (N) قرار دهیم تا از بالا رفتن دمای روغن جعبه دنده جلوگیری کنیم زیرا در حالت درایو (D)، کانورتر یا مبدل گشتاور فعال می شود، درحالی که خودرو ساکن است تمام گشتاور داده شده به روغن موجب بالا رفتن دمای روغن می شود و این افزایش دما می تواند به جعبه دنده آسیب بزند. مهم ترین کارایی اتوهلد هنگامی مشخص می شود که در مسیری شیب دار گرفتار ترافیک شویم، در این شرایط اتوهلد می تواند بسیار کمک کند و از خطرات برخورد در سرازیری بکاهد.
محمد جبارزاده شیاده/ کارشناسی مهندسی مکانیک
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.